درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

راهنمای تبلیغ در گوگل ادز برای سال ۲۰۲۰

راهنمای انجام تبلیغ در گوگل ادز برای سال 2020
فهرست مطالب

شرایط PPC (پرداخت برای کلیک)، استراتژی‌های مناقصه و بهترین راهنمای تبلیغ در گوگل ادز (Google Ads) در این مقاله آورده شده است. اگر برای به دست آوردن مخاطب مورد نظر خود تصمیم به هزینه کردن برای تبلیغات را دارید، پس بهتر است آن را در جای مناسب خرج کنید. یعنی در جایی با بیش از ۲۴۶ میلیون بازدیدکننده منحصربه‌فرد، ۳.۵ میلیارد تعامل روزانه و بازده ۷۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری شما. تمامی این موارد را می‌توانید در جایی مانند گوگل ادز پیدا کنید.

 از اینجا بخوانید : گوگل ادز چیست و چگونه کار می‌کند؟

گوگل ادز فقط دو سال است که در محبوب‌ترین وب‌سایت جهان یعنی Google.com راه‌اندازی شده است. این بستر تبلیغاتی در اکتبر سال ۲۰۰۰ به عنوان گوگل ادوردز (Google Adwords) به صحنه آمد، اما در سال ۲۰۱۸، به گوگل ادز (Google Ads) تغییر نام داد. با توجه به وسعت گسترده Google، احتمالا تا به امروز شما یک تبلیغ گوگل را دیده‌اید و احتمالا روی آن کلیک کرده‌اید. با این تبلیغات، با توجه به نمایش آنها بر اساس جستجوی کاربر، هر کسب‌وکاری مشتریان بالقوه خود را به دست می‌آورد.

در این راهنما متوجه خواهید شد که تبلیغ در گوگل ادز چیست و برای شروع تبلیغات در گوگل باید از مواردی مطلع باشید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. ما ویژگی‌های خاص این سیستم تبلیغات را پوشش خواهیم داد و نحوه بهینه‌سازی کمپین‌های خود را برای دستیابی به بهترین نتیجه با تبلیغات، به شما آموزش می‌دهیم.

 از اینجا بخوانید : روش‌های افزایش نصب اپلیکیشن با تبلیغات در گوگل پلی و شبکه‌های اجتماعی

تبلیغ در گوگل ادز چیست؟

پنهان نیست که این روزها، هر چه کمپین تبلیغاتی قوی‌تر و متمرکزتر باشد، امکان این که افراد بر روی لینک وب‌سایت کلیک کنند، بالا می‌رود و احتمال به دست آوردن مشتریان جدید برای کسب‌وکارها بیشتر می‌شود. به همین دلیل، تبلیغ در گوگل ادز به طور فزاینده‌ای در بین مشاغل و صنایع گسترش پیدا کرده است.

گوگل ادز یک بستر تبلیغاتی پولی است که در زیر مجموعه کانال بازاریابی معروف به پرداخت برای هر کلیک (PPC) قرار دارد، در این حالت، تبلیغ شما نمایش داده شده و تنها در صورتی که بر روی آن کلیک شود، هزینه‌ای از حساب شما کم می‌شود. البته نوعی دیگر از تبلیغ هم وجود دارد که در صورت نمایش آگهی، شما باید هزینه پرداخت کنید که به CPM معروف است.

گوگل ادز یک روش موثر برای هدایت ترافیک هدفمند یا مشتریان مناسب در هنگام جستجوی محصولات و خدماتی مانند مواردی است که شما ارائه می‌دهید. با گوگل ادز می‌توانید میزان ترافیک وب‌سایت خود را افزایش داده ، تماس تلفنی بیشتری دریافت کرده و بازدیدهای فروشگاه خود را زیاد کنید.

گوگل ادز به شما امکان می‌دهد تبلیغات را به موقع (از طریق تلفن همراه و یا کامپیوتر) بین مخاطبان مورد نظر خود ایجاد و به اشتراک بگذارید. این بدان معنی است که کسب‌وکار شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)، در لحظه‌ای که مشتریان ایده‌آل شما به دنبال محصولات و خدماتی که مانند موارد ارائه شده توسط شما، از طریق جستجو در گوگل یا گوگل مپ (Google Maps) هستند، نمایش داده می‌شود. به این ترتیب وقتی مخاطب مورد نظر شما محصول و یا خدماتی مشابه با محصولات و یا خدمات شما را جستجو کند، تبلیغ شما را می‌بیند.

توجه: آگهی‌های‌ ثبت شده در این پلت فرم می‌توانند در کانال‌های دیگر گوگل از جمله YouTube، Blogger و Google Display Network نمایش داده شوند.

کنترل هزینه‌های تبلیغ در گوگل ادز

با گذشت زمان، گوگل ادز همچنین به شما کمک می‌کند تا آن تبلیغات را تجزیه و تحلیل کرده و به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید، تا شغل شما بتواند به همه اهداف کمپین تبلیغاتی خود برسد. علاوه بر این، با توجه به اندازه شغل و منابع موجود، می‌توانید تبلیغات را متناسب با بودجه خود تنظیم کنید. ابزار گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد تا بیش از هزینه تبلیغات ماهیانه خود خرج نکنید و تبلیغات را در هر لحظه متوقف کنید.

راهنمای گوگل ادز - آیا تبلیغ در گوگل ادز موثر است؟

چرا در گوگل ادز تبلیغ کنید؟

گوگل پر استفاده‌ترین موتور جستجو است و روزانه ۳.۵ میلیارد عبارات جستجو شده (search queries) را افراد از طریق این سایت جستجو می‌کنند. ناگفته نماند، پلتفرم گوگل ادز نزدیک به دو دهه است که در حوزه تبلیغات پولی فعالیت دارد. گوگل منبعی است که توسط مردم سراسر جهان برای پرسیدن سوالات استفاده می‌شود که با ترکیبی از تبلیغات پولی و نتایج ارگانیک به آنها پاسخ می‌دهد. طبق گفته گوگل، تبلیغ‌کنندگان برای هر ۱ دلار که در گوگل ادز خرج می‌کنند، ۸ دلار بازگشت سرمایه خواهند داشت. میزان استفاده افراد مختلف از گوگل می‌تواند دلیل کافی برای استفاده از این ابزار تبلیغات باشد.

به دلیل دیگری نیاز دارید؟ رقبای شما از گوگل ادز استفاده می‌کنند و حتی ممکن است با همان محصولات و یا خدمات شما، با استفاده از تبلیغات کلیکی، در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرند. هزاران شرکت از این ابزار تبلیغات برای ارتقاء مشاغل خود استفاده می‌کنند، به این معنی که حتی اگر شما با یک کلمه جستجو شده به صورت ارگانیک در رتبه اول قرار داشته باشید، لینک وب‌سایت شما در زیر لینک وب‌سایت رقبای شما قرار می‌گیرد.

اگر از PPC (پرداخت برای هر کلیک) برای تبلیغ محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنید، گوگل ادز باید بخشی از استراتژی تبلیغاتی شما باشد. هیچ وب‌سایتی به اندازه گوگل بازدیدکننده ندارد و بهتر از گوگل نمی‌تواند باعث گسترش کسب‌وکار شما شود.

 از اینجا بخوانید : نوآوری‌های جدید برای توسعه برنامه تجاری خود با تبلیغات

دلایلی که گوگل ادز (Google Ads) ممکن است نتیجه مناسب نداشته باشد

اگر برای تبلیغ در گوگل تلاش کردید، اما تبلیغات شما نتیجه مناسبی نداشته است، تسلیم نشوید. دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند تبلیغات شما در گوگل، نتایج مطلوب نداشته باشند. بگذارید برخی از دلایل متداول را پوشش دهیم.

شرایط گستردگی نمایش کلمه کلیدی (Broad Keyword Terms)

شما واقعا باید هنگام استفاده از کلمات کلیدی دقت بالایی داشته باشید و قبل از مشخص کردن کلمه کلیدی، تست و بررسی کلمات مختلف و مشابه باید جزئی از استراتژی شما باشد. اگر شرایط گستردگی نمایش کلمات کلیدی شما بسیار وسیع باشد، گوگل تبلیغ شما را در معرض دید مخاطبان اشتباه قرار می‌دهد و این یعنی افزایش کلیک کاربرانی که به محصولات و یا خدمات شما نیاز چندانی ندارند و هزینه تبلیغ بیشتر برای شما.

کارهایی را باید بررسی کنید. یعنی کدام کلمات کلیدی باعث ایجاد کلیک مشتریان واقعی می‌شوند و آنها را مشخص کنید تا به بهترین شکل، تبلیغات شما با مخاطبان مورد نظرتان مطابقت داشته باشند. به احتمال زیاد در اولین تجربه، این ترکیب را به دست نمی‌آورید، اما باید برای به دست آوردن این تجربه، کلمات کلیدی مختلف را اضافه، کم و یا تغییر دهید.

تبلیغات غیر مرتبط

اگر عنوان و متن تبلیغ شما با جستجوی کاربران مطابقت نداشته باشد، شما به اندازه کافی کلیک مفید دریافت نمی‌کنید تا هزینه تبلیغ خود را توجیه کنید. عنوان و توضیحات تبلیغ شما باید با کلمات کلیدی مورد نظرتان مطابقت داشته باشد و بتواند نیازهای کاربران را برآورده کند. کاربران بر روی لینکی کلیک می‌کنند که بتواند به سوالات آنها به بهترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان پاسخ دهد.

این ترکیبی است که باعث می‌شود تا کاربران علاقه بیشتری پیدا کرده و بر روی لینک وب‌سایت شما کلیک کنند. شما می‌توانید چندین نوع از تبلیغات را در هر کمپین ایجاد کنید. می‌توانید از این ویژگی، برای تست این که کدام نوع از تبلیغات بهتر است، استفاده کنید. یا بهتر است از ویژگی تبلیغات واکنشگرای گوگل (Responsive Search Ads) استفاده کنید. در این نوع تبلیغ، شما می‌توانید چندین عنوان و توضیحات مختلف ایجاد کنید و گوگل به صورت هوشمند بهترین آنها را نسبت به کلمه جستجو شده نمایش می‌دهد.

امتیاز کیفیت پایین

امتیاز کیفیت شما (Quality Score)، در نحوه تعیین رتبه تبلیغات شما در گوگل موثر است. هرچه رتبه شما بالاتر باشد، مکان‌های نمایش لینک وب‌سایت شما بهتر می‌شود. اگر نمره كیفیت شما كم باشد، تبلیغات شما در مکان‌هایی که کمتر دیده می‌شوند، نمایش داده شده و احتمال تبدیل آنها به مشتری كمتر است. گوگل امتیاز کیفیت را به شما می‌گوید، اما بهبود آن به شما بستگی دارد.

صفحه فرود ضعیف

نباید از کاربران با یک صفحه فرود (Landing Page) ضعیف استقبال کرد. تجربه کاربر پس از کلیک بر روی لینک وب‌سایت شما بسیار مهم است. کاربر پس از کلیک بر روی تبلیغ شما چه می‌بیند؟ آیا صفحه فرود شما برای تبدیل کاربر به مشتری بهینه شده است؟ از همان کلمات کلیدی استفاده می‌کند؟ آیا صفحه فرود پاسخی برای نیازهای کاربر است؟ کاربر شما باید به یک صفحه فرود مناسب هدایت شود تا بازدهی تبلیغ شما بالا رود.

اصطلاحاتی که برای تبلیغ در گوگل ادز باید بدانید

این اصطلاحات مشترک به شما در تنظیم، مدیریت و بهینه‌سازی تبلیغات گوگل کمک می‌کند. برخی از این موارد مخصوص گوگل ادز بوده و برخی دیگر به طور کلی مربوط به PPC (پرداخت برای کلیک) هستند. در هر صورت، برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موثر، باید این موارد را بدانید.

رتبه تبلیغ (AdRank)

رتبه تبلیغ، قرار دادن تبلیغات شما را تعیین می‌کند. هرچه این مقدار بالاتر باشد، رتبه بهتری به دست می‌آورید، تبلیغات شما بهتر دیده می‌شوند و احتمال کلیک کاربران بر روی تبلیغ شما بیشتر می‌شود. AdRank شما توسط حداکثر پیشنهاد قیمت کلمه کلیدی ضرب شده با امتیاز کیفیت (Quality Score) شما تعیین می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما هزینه تبلیغ را ۱ دلار در نظر بگیرید و با امتیاز کیفیت ۱۰ وارد مزایده شوید، نسبت به فردی که هزینه تبلیغ ۱ دلار پیشنهاد کرده و دارای امتیاز کیفیت ۸ است، در رتبه بالاتری قرار می‌گیرید. اگر می‌خواهید رتبه تبلیغ شما از رقیبی که دارای امتیاز کیفیت بالاتری است، بهتر شود، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

مناقصه (Bidding)

گوگل ادز مبتنی بر یک سیستم مناقصه کار می‌کند، جایی که شما به عنوان تبلیغ‌کننده، حداکثر مبلغ پیشنهادی که مایل به پرداخت برای هر کلیک هستید را انتخاب می‌کنید. هرچه پیشنهاد شما بالاتر باشد، جایگاه تبلیغات شما بهتر می‌شود. شما سه گزینه برای پیشنهاد قیمت دارید: CPC، CPM یا CPE

CPC (cost-per-click) یا هزینه برای هر کلیک

مبلغی است که برای هر کلیک بر روی تبلیغ، شما پرداخت می‌کنید.

CPM (cost per mille) یا هزینه برای هر هزار نمایش

مبلغی است که برای یک هزار نمایش آگهی پرداخت می‌کنید، یعنی وقتی تبلیغ شما به هزار نفر نشان داده شود، مبلغی از حساب شما برداشت می‌شود.

CPE (cost per engagement) یا هزینه مبتنی بر تعامل

یک نوع تبلیغات است که در صورتی که کاربر از طریق تبلیغات وارد وب‌سایت شود و شرطی که از قبل در نظر گرفته شده انجام شود، هزینه پرداخت می‌شود. در این نوع از تبلیغ، تبلیغ‌کننده باید با نمایش آگهی به کاربران مناسب، باعث جذب آنها شود. این شرط به هرگونه‌ای می‌تواند باشد، ماندن کاربر برای مدت زمان خاص، در صورتی که کاربر به سبد خرید برسد، یا هر شرط دیگر.

ما استراتژی‌های مناقصه را در زیر بررسی خواهیم کرد.

نوع کمپین (Campaign Type)

قبل از شروع یک کمپین پولی در گوگل ادز، یکی از این سه نوع کمپین را می‌توانید انتخاب کنید، جستجو، شبکه نمایش آگهی در وب‌سایت‌ها یا تبلیغات ویدیویی.

تبلیغات جستجو

تبلیغاتی متنی هستند که در بالا و پایین نتایج جستجوی موجود، در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند.

شبکه نمایش آگهی

به طور معمول مبتنی بر تصویر است و کادرهایی در داخل صفحات وب برای قرار گرفتن تبلیغات در نظر گرفته می‌شوند و تبلیغات Google Display Network در داخل آنها نمایش داده خواهد شد.

تبلیغات ویدیویی

این تبلیغات بین شش تا ۱۵ ثانیه هستند و در YouTube، در ابتدا و در میان ویدیوها نمایش داده می‌شوند.

نرخ یا میزان کلیک (CTR)

میزان کلیک، درصد کلیک‌ها نسبت به تعداد نمایش است. هر قدر این درصد بالاتر باشد، نشان‌دهنده موثر بودن عنوان و یا توضیحات نمایش داده شده است. یک نرخ کلیک بالاتر، یک تبلیغ باکیفیت را نشان می‌دهد که با کلمه جستجو مطابقت دارد و کلمات کلیدی مرتبط را هدف قرار می‌دهد.

نرخ تبدیل (CVR)

نرخ تبدیل نشان‌دهنده میزان بازدیدکنندگانی است که به مشتری تبدیل شده‌اند. به بیان ساده‌تر، یک CVR بالا بدان معنی است که صفحه فرود وب‌سایت، تجربه کاربری مناسبی را ارائه می‌دهد که مطابق با وعده تبلیغ شده توسط شما است.

شبکه نمایش تبلیغات (Display Network)

تبلیغات در گوگل می‌توانند در صفحه نتایج جستجو یا یک صفحه وب در شبکه نمایش تبلیغات گوگل (GDN) نمایش داده شوند. GDN شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها است که قسمتی را در صفحات وب خود برای تبلیغ در گوگل ادز فراهم می‌کنند. این تبلیغات می‌توانند به صورت تبلیغات متنی یا تصویری باشند و در کنار محتوایی مرتبط با کلمات کلیدی هدف شما نمایش داده شوند. برخی از گزینه‌های نمایش تبلیغات، فروشگاه گوگل و تبلیغات در برنامه‌ها هستند.

تبلیغات گسترش یافته (Ad Extensions)

Ad Extensions به شما امکان می‌دهد اطلاعاتی را در تبلیغات خود، بدون هزینه اضافی قرار دهید. می‌توانید آدرس، تلفن، لینک وب‌سایت، موقعیت مکانی یا پیشنهاد‌های ویژه را با استفاده از تبلیغات گسترش یافته به تبلیغ خود اضافه کنید.

کلید واژه‌ها (Keywords)

هنگامی که یک کاربر گوگل یک درخواست را در قسمت جستجو وارد می‌کند، گوگل طیف وسیعی از نتایج که با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد را بررسی می‌کند. کلید واژه‌ها یا کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی هستند که مطابق با آن چه کاربر می‌خواهد، هستند و پرس و جوی آنها را برآورده می‌کند. شما باید کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کنید تا تبلیغ شما بیشترین بازده را داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شما در صنعت فروش کفش فعالیت دارید، اگر فردی کلماتی مانند خرید کفش یا کفش مردانه را جستجو کند، تبلیغ شما نشان داده می‌شود.

کلید کلیدی منفی لیستی از کلمات کلیدی هستند که شما نمی‌خواهید تبلیغ شما برای آنها نشان داده شود. گوگل تبلیغ شما را برای این کلمات کلیدی نشان نمی‌دهد. به طور معمول، این کلمات با کلمات کلیدی مورد نظر شما ممکن است ارتباط داشته باشند، اما خارج از محدوده آنچه شما ارائه می‌دهید، هستند. به عنوان مثال، اگر شما در صنعت فروش کفش فعالیت دارید و محصولات شما فقط کفش زنانه هستند، کفش مردانه و کلید واژه‌های مشابه، کلید واژه‌های منفی شما هستند.

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC نوعی تبلیغات است که تبلیغ‌کننده برای هر کلیک مبلغی را پرداخت می‌کند. PPC فقط مخصوص گوگل ادز نیست، اما رایج‌ترین نوع کمپین کلیکی در ازای پرداخت است. این مهم است که قبل از شروع اولین کمپین تبلیغ در گوگل ادز برای کسب‌وکار خود، موارد و پیامدهای PPC را درک کنید.

امتیاز کیفیت (Quality Score)

امتیاز کیفیت (QS) شما معیار کیفیت تبلیغ شما به واسطه میزان کلیک (CTR)، ارتباط کلمات کلیدی با خدماتی که ارائه می‌دهید، کیفیت صفحه فرود و عملکرد گذشته شما در صفحه نتایج جستجو (SERP) اندازه‌گیری می‌شود. QS یک عامل تعیین‌کننده در رتبه تبلیغ (AdRank) شما است.

راهنمای گوگل ادز - تبلیغ در گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟

عوامل زیادی بر توانایی شما در ایجاد تبلیغات کارآمد و با عملکرد مناسب در گوگل تاثیر می‌گذارند.

 از اینجا بخوانید : امتیاز کیفیت در تبلیغات گوگل یا همان Quality Score چیست؟

رتبه تبلیغ (AdRank) و امتیاز کیفیت (Quality Score)

رتبه تبلیغ، قرار دادن تبلیغات شما را مشخص کرده و امتیاز کیفیت و هزینه پیشنهادی شما در مناقصه، عواملی هستند که رتبه تبلیغ شما را تعیین می‌کنند. به یاد داشته باشید، امتیاز کیفیت شما بر اساس کیفیت و ارتباط تبلیغ شما با خدماتی که ارائه می‌دهید و موضوع صفحه فرود بنا شده است. گوگل نسبت به تعداد کلیکی که در زمان نمایش آگهی شما، کاربران بر روی تبلیغ شما می‌کنند، تعیین می‌کند که تبلیغ شما به چه صورت نمایش داده شود.

CTR شما بستگی به این دارد که تبلیغ شما چگونه برای کاربران مفید است، که می‌توانید با بررسی و بهینه کردن ارتباط کلمات کلیدی، میزان مفید بودن محصولات و یا خدمات شما بر اساس جستجوی کاربر و تجربه کاربر از صفحه فرود شما، میزان CTR تبلیغ در گوگل ادز خود را افزایش دهید.

شما می‌توانید هنگام راه‌اندازی کمپین تبلیغ در گوگل ادز خود، حتی قبل از ارائه مبلغ پیشنهادی در مناقصه، توجه خود را به امتیاز کیفیت معطوف کنید و آن را بالا ببرید. هر چه امتیاز کیفیت بالاتر باشد، هزینه‌ها پایین‌تر خواهد بود و تبلیغ شما در مکان بهتری نمایش داده می‌شود.

انواع کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز

تبلیغ در نتایج جستجو، نمایش در سایت‌ها و به صورت فیلم. می‌توانید یکی از سه نوع کمپین را در گوگل ادز انتخاب کنید. هر کدام از این کمپین‌ها کاربران خاصی را هدف قرار می‌دهند. در زیر توضیحاتی در مورد هر کدام ارائه شده است.

تبلیغات در صفحه نتایج جستجو

تبلیغات در صفحه نتایج جستجو تبلیغاتی متنی هستند که وقتی کاربر موضوعی که با کلمه کلیدی شما مرتبط است را جستجو می‌کند، لینک وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود. به عنوان نمونه، جستجوی “دستمال جیب” تبلیغات پولی و نتایج ارگانیک به صورت زیر نمایش داده می‌شوند.

راهنمای گوگل ادز - تبلیغات در صفحه نتایج جستجو

مزیت تبلیغات در صفحه نتایج جستجو این است که شما تبلیغ خود را در محلی که بیشتر جستجوکنندگان برای اولین بار به دنبال اطلاعات هستند، نمایش می‌دهید. گوگل تبلیغ شما را با همان فرمت نتایج دیگر (به جز نشان دادن یک Ad در کنار آن) نشان می‌دهد، بنابراین کاربران به راحتی لینک وب‌سایت شما را می‌بینند و بر روی آن کلیک می‌کنند. معمولا بیشترین کلیک کاربران بر روی چند لینک اول در نتایج جستجو بوده و اگر وب‌سایت شما در این مکان باشد، امکان بازدید کاربران از وب‌سایت شما بالا می‌رود.

تبلیغات جستجوی واکنشگرا

تبلیغات جستجوی واکنشگرا به شما امکان می‌دهد چندین نسخه از عناوین و توضیحات مختلف (۱۵ عنوان و ۴ توضیح) را در آگهی قرار دهید تا گوگل بهترین عنوان‌ها را برای نمایش در اختیار کاربران قرار دهد. با تبلیغات سنتی، فقط یک عنوان و توضیح ایجاد شده و هر بار نشان داده می‌شود. با تبلیغات واکنشگرا شما به گوگل اجازه می‌دهید تا بهترین و مناسب‌ترین عنوان و یا توضیحات را نسبت به عبارت جستجو شده نشان دهد. گوگل به صورت خودکار ترکیب‌های مختلف عناوین و توضیحات مختلف را با هم تست کرده و بهترین آنها را بر اساس کلمه کلیدی جستجو شده و رفتار کاربر و دیگر موارد نشان می‌دهد، تا بیشترین کلیک را برای تبلیغ شما به دست آورد.

شبکه نمایش تبلیغات در سایت‌ها

گوگل دارای شبکه‌ای از وب‌سایت‌هایی است که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و مخاطبان زیادی را برای نمایش تبلیغات گوگل با نام Google Display Network در اختیار دارد. صاحبان این وب‌سایت‌ها افراد دیگری هستند و فقط فضایی را برای تبلیغات گوگل در نظر گرفته‌اند. فایده این کار برای صاحبان وب‌سایت‌ها این است که به ازای هر بازدید و یا کلیک، مبلغی به حساب صاحب وب‌سایت واریز می‌شود. فایده این کار برای تبلیغ‌کنندگان این است که آنها می‌توانند مطالب خود را برای مخاطب‌هایی که با زمینه فعالیت آنها در ارتباط هستند، نمایش دهند. اینها معمولا تبلیغات تصویری هستند و باعث جلب توجه کاربران وب‌سایت می‌شوند.

راهنمای گوگل ادز - شبکه نمایش تبلیغات در سایت‌ها

گزینه‌های دیگر نمایش تبلیغات، نمایش آگهی در فروشگاه گوگل و تبلیغ در برنامه‌ها هستند که در برخی از برنامه‌ها پخش می‌شوند.

تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی قبل یا گاهی اوقات در وسط فیلم‌های YouTube نمایش داده می‌شوند. به یاد داشته باشید، YouTube یک موتور جستجو نیز هست. نتایج این موتور جستجو فیلم‌ها هستند و تبلیغات شما را متناسب با کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر و ویدیویی که در حال پخش است، نشان می‌دهد.

محل جغرافیای

هنگامی که برای اولین بار تبلیغ در گوگل ادز خود را تنظیم می‌کنید، یک منطقه جغرافیایی را انتخاب خواهید کرد که تبلیغ شما در آن محدوده نشان داده شود. اگر یک مغازه یا فروشگاه دارید، این تبلیغات باید در شعاع معقول و منطقی اطراف محل فیزیکی شما نمایش داده شوند. اگر فروشگاه آنلاین دارید و کالاهای فیزیکی ارائه می‌دهید، محل جغرافیایی شما باید در محدوده مکان‌هایی که کالای خود را ارسال می‌کنید، تنظیم شود. اگر خدمات یا محصولی را ارائه می‌دهید که در سراسر جهان قابل دسترسی باشد، آنگاه می‌توانید آن را تمام جهان در نظر بگیرید.

تنظیمات موقعیت مکانی در نمایش تبلیغات شما نقش دارند. به عنوان مثال، اگر شما یک استودیوی عکس در یک شهر داشته باشید و برای کلمه کلیدی استودیوی عکس از گوگل ادز استفاده کنید، شخصی که در یک شهر دیگر کلمه استودیوی عکس را جستجو کند، تبلیغ شما را نخواهد دید، مهم نیست که همان کلمه کلیدی را جستجو کرده باشد. این بدان دلیل است که هدف اصلی گوگل، نمایش دادن مناسب‌ترین نتایج مربوط به جستجوی افراد است.

کلمات کلیدی

تحقیقات در مورد انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغات، همان قدر اهمیت دارد که برای کسب رتبه بهتر در جستجوی ارگانیک مهم است. کلمات کلیدی شما باید تا حد امکان با جستجوی کاربران مطابقت داشته باشند. به این دلیل است که گوگل تبلیغ شما را متناسب با کلمات کلیدی که شما انتخاب کرده‌اید، نشان می‌دهد. هر گروه تبلیغاتی که در کمپین خود ایجاد می‌کنید، مجموعه کوچکی از کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهد (یک تا پنج کلمه کلیدی تعداد مناسبی است) و گوگل تبلیغ شما را بر اساس آن انتخاب‌ها نمایش می‌دهد.

انواع مطابقت

انواع مطابقت هنگام انتخاب کلمات کلیدی شما، امکان انتخاب‌هایی برای تبلیغ‌کننده ایجاد می‌کند. آنها به گوگل می‌گویند که آیا شما می‌خواهید تبلیغ شما دقیقا با جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد، یا این که آیا تبلیغ شما در زمانی که یک عبارتی جستجو می‌شود که به آن مربوط است، نشان داده شود. چهار نوع انتخاب مطابقت وجود دارد.

تطابق گسترده (Broad Match)

تطابق گسترده تنظیم پیش‌فرض است که اگر هر کلمه‌ای در کلمات کلیدی شما جستجو شد، تبلیغ شما نشان داده می‌شود. به عنوان مثال، کلمه کلیدی “مرکز یوگا در تهران”، با “مرکز یوگا” یا “یوگا در تهران” مطابقت خواهد داشت.

تطابق گسترده اصلاح شده (Modified Broad Match)

تطابق گسترده اصلاح شده به شما امکان می‌دهد با علامت “+”، کلمات خاصی را در یک کلمه کلیدی قفل کنید. تطبیق کلمه کلیدی جستجو شده، حداقل آن کلمه قفل شده را شامل می‌شود. کلماتی که توسط کاربر جستجو می‌شود باید دقیقا این کلمات را شامل شود و یا معنی آن با این کلمات مطابقت کافی را داشته باشد. این قابلیت باعث ایجاد ترافیک بهینه برای وب‌سایت می‌شود.

تطابق عبارات (Phrase Match)

تطابق عبارات به این صورت است که عبارات کلمه کلیدی شما را به صورت دقیق شامل می‌شود اما ممکن است شامل کلمات اضافی قبل یا بعد از آن نیز باشد. به عنوان مثال، “یوگا” می‌تواند با “مرکز یوگا” یا “یوگای بانوان” تطابق داشته باشد.

تطابق دقیق (Exact Match)

تطابق دقیق، عبارات کلمه کلیدی شما را همان طور و به همان ترتیب دقیق باید جستجو شود تا آگهی نشان داده شود. به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی شما “یوگا” باشد، اگر کاربری عبارات “مرکز یوگا” یا “یوگا در تهران” را جستجو کند، آگهی شما نشان داده نمی‌شود.

اگر تازه کار تبلیغ در گوگل ادز را شروع کرده‌اید و نمی‌دانید افراد هدف شما چه کلماتی را چگونه جستجو می‌کنند، از یک تطابق گسترده به سمت رویکرد اختصاصی‌تر بروید تا بتوانید تست کنید که کدام روش بهترین نتیجه را کسب می‌کند. اما، از آنجا که آگهی شما برای بسیاری از جستجوها نمایش داده می‌شود (البته برخی از آنها نامربوط هستند)، باید در انتخاب کلمات کلیدی برای تبلیغات خود دقت کنید و آنها را اصلاح کنید، تا بتوانید اطلاعات مناسبی به دست آورید.

عنوان و توضیحات

عنوان (Headline) و توضیحات (Description)  آگهی شما می‌تواند تفاوت بین کلیک بر روی تبلیغ شما و کلیک بر روی تبلیغ رقیب شما باشد. مهم است که عنوان و توضیحات تبلیغات شما با هدف کاربر جستجوکننده مطابقت داشته باشد. عنوان و توضیحات باید با کلمات کلیدی مورد نظر شما مطابقت داشته باشد و با یک راه‌حل روشن و مناسب، به جستجوی کاربر پاسخ دهد.

برای نشان دادن این مورد، مثالی را مرور می‌کنیم.

راهنمای گوگل ادز - عنوان و توضیحات تبلیغ در گوگل ادز

در جستجوی عبارت کلاس شنای کودکان (baby swim lessons) این نتیجه نمایش داده می‌شود. عنوان و توضیحات فضایی محدود دارند و باید از فضای محدود برای انتقال پیام و ارتباط با مخاطبان هدف خود استفاده کنید.

وب‌سایت The Swim Revolution، کلمه کلیدی کلاس شنای کودکان (baby swim lessons) را در عنوان خود قرار داده،  بنابراین کاربر فورا موجه می‌شود که این تبلیغ با آنچه به دنبال آن هست، مطابقت دارد. توضیحات (مهارت‌ها با استفاده از بازی‌های شاد و سرگم‌کننده برای تقویت اعتماد به نفس و راحتی در آب آموزش داده می‌شوند) به ما می‌گوید که چرا این بهترین گزینه برای درس شنا است. زیرا نگرانی‌های مربوط به نحوه آموزش کودکان را برطرف می‌کند و والدینی که به دنبال ثبت نام فرزند خود در یک کلاس شنا هستند، با نحوه آموزش این کلاس شنای کودکان آشنا می‌شوند.

آنها از کلماتی مانند مهارت، سرگرمی، اعتماد به نفس و راحتی در آب استفاده می‌کنند تا خیال والدین را در مورد ثبت نام کودک در این کلاس شنا راحت کنند و به والدین ثابت کنند که کودکی که در این کلاس شنا شرکت کرده باشد، در انتها می‌تواند به راحتی شنا کند.

این نوع از آگهی باعث می‌شود تا افراد بر روی آن کلیک کنند، اما تبدیل این کاربران به مشتریان واقعی در صفحه فرود شما اتفاق می‌افتد.

تبلیغات گسترش یافته

اگر Google Ads را اجرا می‌کنید ، باید به دو دلیل از تبلیغات گسترش یافته (Ad Extensions) استفاده کنید، آنها رایگان هستند و می‌توانند اطلاعات بیشتری را به کاربران ارائه دهند. کاربران می‌توانند از طریق این اطلاعات اضافه، ارتباط بهتری با آگهی شما پیدا کنند. این تبلیغات گسترش یافته در یکی از پنج دسته زیر قرار می‌گیرند.

تبلیغات گسترش یافته با لینک وب‌سایت (Sitelink Extensions)، لینک‌های وب‌سایت شما را افزایش می‌دهند و می‌توانید توضیحات بیشتری را به کاربر ارائه دهید. با این نوع تبلیغات، کاربران دلایل بیشتری برای کلیک کردن خواهند داشت.

راهنمای گوگل ادز - تبلیغات گسترش یافته با لینک وب‌سایت

تبلیغات گسترش یافته با شماره تلفن (Call Extensions)، به شما امکان می‌دهد شماره تلفن خود را در آگهی قرار دهید، تا کاربران یک راه اضافی و فوری برای دسترسی به شما داشته باشند. اگر یک تیم خدمات مشتری دارید که آماده پاسخگویی و تبدیل مخاطبان به مشتری را دارند، شماره تلفن خود را در تبلیغ در گوگل ادز قرار دهید.

راهنمای گوگل ادز - تبلیغات گسترش یافته با شماره تلفن

تبلیغات گسترش یافته با موقعیت مکانی (Location Extensions)، مکان و شماره تلفن شما را در داخل آگهی قرار می‌دهد، بنابراین گوگل می‌تواند به کاربران یک نقشه نشان دهد که بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند. این گزینه برای مشاغلی که دارای فروشگاه‌های زیاد هستند، بسیار عالی است و برای جستجوی “در نزدیکی من” به خوبی کار می‌کند.

راهنمای گوگل ادز - تبلیغات گسترش یافته با موقعیت مکانی

تبلیغات گسترش یافته با محصولات تخفیف‌دار (Offer Extensions)، به شما امکان قرار دادن قیمت تخفیف‌دار محصول را می‌دهد. اگر کاربر ببینند محصولات و یا خدمات شما در مقایسه با رقبا تخفیف دارد، احتمال این که بر روی لینک وب‌سایت شما کلیک کند، بالا می‌رود.

راهنمای گوگل ادز - تبلیغات گسترش یافته با محصولات تخفیف‌دار

تبلیغات گسترش یافته برای معرفی برنامه (App Extensions)، لینکی برای دانلود برنامه برای کاربران تلفن همراه فراهم می‌کند. این کار نیاز کاربر برای انجام یک جستجوی جدید برای یافتن و دانلود برنامه در AppStore را کاهش می‌دهد.

راهنمای گوگل ادز - تبلیغات گسترش یافته برای معرفی برنامه

هدف‌گذاری (Retargeting) مجدد تبلیغ در گوگل ادز

بازاریابی مجدد، ریتارگتینگ یا هدف‌گذاری مجدد تبلیغ در گوگل ادز راهی برای تبلیغ به کاربرانی است که قبلا با شما تعامل داشته‌اند، اما هنوز تبدیل به مشتری نشده‌اند. با ردیابی کوکی‌ها، کاربران سراسر وب را دنبال کرده و تبلیغات شما، این کاربران را هدف قرار می‌دهند. بازاریابی مجدد موثر است، زیرا کاربران باید حداقل هفت بار آگهی شما را ببینند تا مشتری شوند.

چگونه می توان تبلیغ در گوگل ادز را تنظیم کرد

تنظیم کمپین‌های تبلیغات پولی در گوگل ادز نسبتا آسان و سریع است، بیشتر به این دلیل که می‌توانید تنظیمات مختلفی را انجام دهید و این سیستم نکات مفیدی را برای انجام بهتر تنظیمات ارائه می‌دهد. پس از بازدید از وب‌سایت گوگل ادز و کلیک بر روی “اکنون شروع کنید”، یک سری مراحل برای به روزرسانی و اجرای تبلیغات خود را طی خواهید کرد. اگر از قبل نسخه تبلیغاتی و یا تصاویر خود را ایجاد کرده باشید، تنظیمات مختلف بیش از ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشند.

همه موارد اضافی که شما باید انجام دهید تا مطمئن شوید تبلیغات شما بهینه تنظیم شوند و به راحتی قابل ردیابی باشند، کمتر مشهود است. این مراحلی است که شما پس از ارائه تبلیغات خود باید انجام دهید.

ارتباط با گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

به احتمال زیاد، از قبل گوگل آنالیتیکس برای وب‌سایت تنظیم شده است تا مدیر سایت بتواند میزان ترافیک، مدت زمان ماندن کاربر در صفحات مختلف سایت و بسیاری از موارد دیگر را ردیابی کند. باید حساب گوگل آنالیتیکس خود را به تبلیغ در گوگل ادز پیوند دهید. پیوند دادن این حساب‌ها باعث می‌شود ردیابی، تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی بین کانال‌ها و کمپین‌ها بسیار ساده‌تر انجام شود. زیرا می‌توانید تمام این تجزیه و تحلیل‌ها را در یک مکان مشاهده کنید.

 از اینجا بخوانید : آموزش لینک کردن گوگل آنالیتیکس به گوگل ادوردز

کدهای UTM را اضافه کنید

کدهای ماژول ردیابی (Urchin Tracking Module) توسط گوگل برای ردیابی فعالیت‌های مرتبط با یک پیوند خاص استفاده می‌شوند. احتمالا قبلا آنها را دیده‌اید، این بخشی از URL است که در ادامه یک علامت سوال می‌آید. کدهای UTM به شما خواهند گفت که کدام پیشنهاد یا تبلیغ، منجر به ترافیک بیشتر شده است تا بتوانید موثرترین قسمت‌های کمپین خود را گسترش دهید. کدهای UTM بهینه‌سازی گوگل ادز را آسان‌تر می‌کنند، زیرا اطلاعات دقیقی به شما ارائه می‌دهند.

با این وجود، ترفند اضافه کردن کدهای UTM هنگام تنظیم گوگل ادز در زمان ایجاد کمپین است، بنابراین لازم نیست این کار را به صورت دستی برای هر URL تبلیغات انجام دهید. اما اگر مایل به اضافه کردن این کد به صورت دستی هستید، می‌توانید آنها را با کمک Google’s UTM builder ایجاد کنید.

ردیابی تبدیل (Conversion Tracking) را تنظیم کنید

ردیابی تبدیل به شما دقیقا می‌گوید که چه تعدادی از کاربران به هدفی که برای آن یک کمپین را راه‌اندازی کردید، رسیده‌اند. این هدف می‌تواند منجر به خرید، پر کردن فرم، دانلود نرم‌افزار و غیره باشد. تنظیم ردیابی تبدیل اجباری نیست، اما بدون آن نمی‌توانید بازگشت سرمایه (ROI) تبلیغات خود را حدس بزنید. ردیابی تبدیل به شما امکان پیگیری فروش (یا فعالیت‌های دیگر) در وب‌سایت شما را می‌دهد.

تبلیغ در گوگل ادز را با CRM خود ادغام کنید

چیزی در مورد نگهداری همه داده‌ها در یک مکان وجود دارد و آن این است که می‌توانید داده‌ها را در یک مکان ردیابی و تجزیه و تحلیل کرده، از آنها گزارش بگیرید. شما قبلا از مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) خود برای ردیابی داده‌های مشتری و جریان‌های اصلی استفاده می‌کنید. ادغام گوگل ادز با CRM، این امکان را به شما می‌دهد تا پیگیری کنید که کدام یک از کمپین‌های تبلیغاتی برای به دست آوردن مخاطبان واقعی به شما کمک می‌کنند. بنابراین می‌توانید بازاریابی را برای آنها با پیشنهادهای مرتبط ادامه دهید.

استراتژی‌های مناقصه تبلیغ در گوگل ادز

هنگامی که کمپین‌های تبلیغاتی خود را تنظیم کرده و در حال پیگیری هستید، زمان آن رسیده که قیمت پیشنهاد دهید. به یاد داشته باشید، رتبه‌بندی شما در گوگل ادز به نحوه پیشنهاد شما بستگی دارد. در حالی که مبلغ پیشنهادی شما به بودجه و اهداف شما بستگی دارد، چند استراتژی و تنظیمات پیشنهادی وجود دارند که باید هنگام راه‌اندازی کمپین تبلیغات کلیکی خود از آنها آگاه باشید.

مناقصه خودکار و دستی

شما دو گزینه در زمان پیشنهاد کلید واژه‌های خود دارید، خودکار و دستی. در زیر نحوه کار آنها آورده شده است.

مناقصه خودکار به گوگل آزادی عمل بیشتری داده و به پلتفرم اجازه می‌دهد، پیشنهاد شما را بر اساس نحوه عملکرد رقبای شما تنظیم کند. شما هنوز هم می‌توانید بودجه حداکثر را تعیین کنید و گوگل در آن محدوده کار خواهد کرد، تا با محدودیت‌های تعیین شده، بهترین نتیجه را برای برنده شدن به شما ارائه دهد.

مناقصه دستی به شما این امکان را می‌دهد که مبلغ پیشنهادی خود را برای گروه‌های تبلیغاتی و کلمات کلیدی خود تعیین کنید، این شانس را به شما می‌دهد تا هزینه‌های تبلیغاتی را کاهش دهید.

شرکت در مناقصه با کلمات کلیدی موجود در نام برند یا محصول

کلمات کلیدی منحصربه‌فردی که در نام برند یا محصول شناخته شده‌ای هستند. در مورد این که آیا شما با کلمات کلیدی موجود در نام برند خود پیشنهادی را ارائه دهید یا خیر، بحث زیادی وجود دارد. در یک طرف بحث، مناقصه بر اساس شرایطی پیشنهاد می‌شود که احتمالا با نتایج ارگانیک حاصل می‌شود، می‌تواند به عنوان هدر دادن پول تلقی شود.

از طرف دیگر، شرکت در مناقصه بر اساس کلمات کلیدی موجود در نام برند و یا محصول، باعث می‌شود محصول و یا برند شما در بالاترین سطر و بدون نیاز به این که کاربر نیاز به پیمایش صفحه به پایین را داشته باشد، قرار بگیرد. از طرف دیگر اگر شما در این مناقصه شرکت نکرده باشید، ممکن است رقیب شما این جایگاه را به دست آورد.

هزینه به ازای هر فعالیت (CPA)

اگر نمی‌خواهید برای هر بار که کاربران بر روی لینک وب‌سایت شما کلیک می‌کنند، هزینه‌ای از حساب شما کم شود، می‌توانید در عوض برای تبلیغ خود CPA تعیین کرده و تنها در هنگام تبدیل کاربر به مشتری، هزینه پرداخت کنید. در حالی که این استراتژی مناقصه می‌تواند هزینه بیشتری داشته باشد، اما می‌توانید از این امر اطمینان داشته باشید که فقط زمانی که کاربر پولی برای خرید پرداخت کند، هزینه می‌پردازید. این استراتژی امکان ردیابی و توجیه هزینه تبلیغات شما را آسان می‌کند.

منابع اضافی برای بهینه‌سازی تبلیغ در گوگل ادز شما

عناوین و توضیحات تبلیغاتی شما تنها مولفه‌ای نیستند که باعث شوند تبلیغات پولی شما موفق شوند. جذب یک کاربر با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و نحوه بیان فعالیت شغلی خود به صورت واضح، فقط آغاز راه است. آنها باید به صفحه فرود بیایند که برای اهداف شما بهینه شده است و به آنها می‌گوید که در آینده چه کار کنند.

اگر می‌خواهید تبلیغ در گوگل ادز شما مشتریان واجد شرایط تولید کند، این منابع اضافی را بررسی کنید و هنگام راه‌اندازی کمپین گوگل ادز خود، از آنها به عنوان راهنمایی استفاده کنید.

توصیه‌های ایجاد صفحه فرود به شما می آموزند که چگونه یک صفحه فرود را برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بهینه کنید، تا کلیک‌های گرانبها را هدر ندهید. می‌توانید برای ایجاد یک صفحه فرود مناسب با یک کارشناس مشورت کنید.

بعد از تکمیل فرم در وب‌سایت، صفحات بهینه‌سازی شده تشکر از مشتری باعث می‌شوند تا کاربران علاوه‌بر احساس خوشایند، پیشنهاداتی را هم از جانب شما دریافت کنند.

با دانستن نکاتی درباره تبلیغات در نسخه موبایل گوگل، تفاوت‌های کلیدی بین تبلیغات در کامپیوترهای شخصی و موبایل و نحوه بهینه‌سازی هر دو را یاد بگیرید.

کمپین خود را شروع کنید

با توجه به قدرت و اقتدار این نوع از تبلیغات، تبلیغ در گوگل ادز باید بخشی از استراتژی تبلیغات پولی شما باشد. برای شروع از نکاتی که ما در راهنمای گوگل ادز پوشش داده‌ایم، استفاده کنید و به یاد داشته باشید که کلمات کلیدی و نحوه ایجاد کمپین و دیگر موارد را به تناوب اصلاح کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. تبلیغ در هیچ جایی به اندازه گوگل بازگشت سرمایه به همراه ندارد، فقط مواردی وجود دارند که به کمی تجربه و کار بیشتر احتیاج دارند. با استفاده از استراتژی‌ها و اطلاعات ارائه‌شده در بالا، آنچه شما نیاز دارید، ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق در گوگل ادز است که باعث ایجاد کلیک و تبدیل کاربران به مشتری می‌شود.

ابزار های جدید گوگل ادوردز

۶ مرحله برای آماده سازی کمپین تبلیغات در گوگل ادز در سال ۲۰۲۰

۱۰ روند تبلیغات کلیکی گوگل در سال ۲۰۲۰

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
google-my-business
|
وقتی صحبت از تبلیغات در گوگل می شود اکثر مردم به Goolge ADS فکر میکنند اما شما...
کسب و کار B2B - چرا تبلیغات گوگل گزینه مناسبی برای شرکت‌های B2B است؟
|
اگر می‌دانستید که روزانه شخصی فعالیت‌های شما را رصد می‌کند و درصد رشد و موفقیت شما اندازه...
مدیریت هزینه‌ها در گوگل ادز با ۸ روش کاربردی
|
آن بخش از سرمایه‌ای را که به عنوان بازاریابی اینترنتی برای تبلیغات در گوگل خرج می‌کنید چگونه...
Search