درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

انکر تکست Anchor text چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

انکر تکست Anchor text چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
فهرست مطالب

آخرین باری از یک متن به عنوان لینک برای ارجاع کاربران به صفحات دیگر استفاده کرده‌اید را به یاد می‌آورید؟ این متن خاص به عنوان انکر تکست شناخته می‌شود و اغلب خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اما اگر انکر تکست به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند شما را در زمینه سئو به صورت چشمگیری تقویت کند.
بهینه سازی انکر تکست، متن قابل کلیک و هایپرلینک در وب سایت شما، ممکن است یک تاکتیک بی اهمیت به نظر برسد. اما اگر از این لینک‌ها برای ارجاع دادن به صفحات داخلی سایت خودتان استفاده کنید و همچنین کلماتی که هایپرلینک می‌کنید با مطالب منتشر شده در صفحات مقصد هم خوانی داشته باشد و با آنها مرتبط باشد، انکر تکست‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند و می‌توانند تاثیر بسزایی در رتبه بندی سایت شما در گوگل داشته باشند.
با توجه به این نکته، می‌توان درک کرد که انکر تکست فقط برای خوش رنگ و لعاب کردن مطالب در سایت شما نیست. انکر تکست در واقع ابزار جزئی کوچکی است که به راحتی ممکن است از آن چشم پوشی شود، اما همچنان می‌تواند برای سئو حائز اهمیت باشد. اگر می‌خواهید به صورت دقیق و کامل در مورد انکر تکست اطلاعات کسب کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

انکر تکست چیست؟

انکر تکست متن قابل کلیکی داخل وبسایت است که به سایر صفحات وب (چه درون دامنه فعلی و چه خارج از آن) لینک و ارجاع می‌دهد. انکر لینک به موتورهای جستجو و کاربران می‌گوید صفحه لینک شده حاوی چه اطلاعاتی است.
عکس زیر یک نمونه از انکر تکست است که عبارات «خدمات سئو نوین مارکتینگ» و «مشاوره سئو» به عنوان انکر تکست در این مطلب درج شده‌اند. و همانطور که از عنوان آنها مشخص است به ترتیب به صفحات «خدمات سئو نوین مارکتینگ» و «مشاوره سئو» لینک می‌شوند.

انکر تکست Anchor text - انکر تکست نوین مارکتینگ
برای اینکه به موتورهای جستجو و کاربران به طور واضح درباره موضوع صفحه ای که به آن لینک می‌دهید، آگاهی رسانی کنید، انکر تکست شما باید مختصر، خاص و مربوط به صفحه مقصد باشد و بهتر است در مجاورت یک کلمه کلیدی باشد که می‌خواهید صفحات شما در گوگل برای این کلمه کلیدی رتبه خوبی داشته باشند.
انکر تکست‌ها حتما لازم نیست خود حاوی یک کلمه کلیدی باشند و تنها کافی است درهمان جمله به کار گرفته شوند که در آن از یک کلمه کلیدی استفاده شده است.

وقتی به کلمات و عبارات لینک می‌دهید، ربات‌های گوگل می‌توانند بلافاصله بفهمند که موضوع صفحه‌ای که به آن لینک داده شده چیست. ارتباط واضح بین موضوع صفحه شما با موضوع صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید، همچنین می‌تواند بر رتبه هر دو این صفحات در صفحه نتایج جستجوی گوگل که درباره عبارتی مشابه جستجو صورت گرفته تاثیر بگذارد.
اما به کار بردن صرفا کلمات کلیدی به تنهایی و یا کلمات کلیدی مشابه در انکر تکست، باعث می‌شود که گوگل شک کند که شما فقط سعی دارید از انکر تکست برای رتبه بندی بهتر استفاده کنید و قصد شما لینک دادن به مطالب مشابه هدف شما نیست. این کار ممکن است باعث شود که گوگل شما را جریمه کند.

تاثیر انکر تکست بر سئو چیست؟

انکر تکست Anchor text - تاثیر انکر تکست بر سئو چیست؟

گوگل از انکر تکست‌ها برای تشخیص موضوع صفحات و همینطور رتبه بندی کلمات کلیدی استفاده می‌کند.
در یک مقاله رسمی درباره الگوریتم‌های گوگل منتشر شده، آنها اعلام کردند که:
گوگل از تعدادی تکنیک، از جمله رتبه بندی صفحه، انکر تکست و اطلاعات مجاور، برای بهبود کیفیت جستجو استفاده می‌کند.
به طور مثال اگر در یک مقاله با عبارت «سئوی کلاه سفید» به صفحه دیگری لینک داده شود، گوگل تصور می‌کند که صفحه مقصد شامل اطلاعاتی درباره «سئوی کلاه سفید» است.
اگر صفحات دیگری نیز همین کار مشابه را انجام دهند، گوگل اطمینان حاصل میکند که باید برای عبارت «سئوی کلاه سفید» به این صفحه و سایت رتبه دهد.
چرا که بعید به نظر میرسد که چند صفحه و سایت مختلف با یک عبارت یکسان به یک صفحه یکسان لینک دهند، و صفحه مقصد حاوی محتوایی درباره این عبارت نباشد.
همانطور که تاکنون بررسی کردیم، انکر تکست بر روی رتبه بندی سایت تاثیر بسزایی دارد.
انکر تکست در ابتدا تاثیر بسیار زیادی در الگوریتم‌های گوگل داشت
انکر تکست در الگوریتم اولیه گوگل بسیار مهم بود، در مقاله‌ای که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، سرگی برین و لری پیج بنیاندگذاران گوگل اذعان داشتند که:
متون لینک شده با برخورد ویژه‌ای از طرف موتور جستجوی ما روبر می‌شوند. بیشتر موتورهای جستجو تنها متن لینک را با صفحه‌ای که لینک در آن قرار دارد، مرتبط می‌کنند. علاوه بر این ارتباط، ما این لینک را با صفحه‌ای که لینک به آن اشاره دارد مرتبط می‌کنیم. این کار چندین مزیت دارد. اول اینکه انکر تکست‌ها اغلب توصیف دقیق تری از صفحات وب لینک داده شده را نسبت به خود صفحات اصلی ارائه می‌دهند.
همچنین استفاده از انکر تکست به گوگل اجازه داد تا موضوع قالب‌های رسانه (تصاویر، ویدیو و…) را در جایی که نمی‌توان از سیگنالهای معمول موجود در صفحه استفاده کرد، تعیین کند.
دوم، ممکن است انکر تکست‌های برای داکیومنت‌هایی وجود داشته باشد که امکان ندارد توسط موتور جستجوی متنی ایندکس شوند، مانند تصاویر، برنامه ها و پایگاه‌های داده. این امکان باعث می‌شود صفحات وب که واقعاً کراول نشده اند، بررسی شوند.
منطق این راهبرد گویا بود و نتایج آن نیز قابل توجه بودند، به ویژه اینکه در آن زمان به کارگیری انکر تکست به عنوان یک معیار باعث مزیت رقابتی شد.
اما متخصصان در گوگل خیلی سریع متوجه شدند که ارزیابی بر اساس انکر تکست‌ها را می‌توان به راحتی گمراه کرد.
سایت‌ها تنها کافی بود، برای بدست آوردن رتبه بهتر برای یک عبارت خاص، با کلمات کلیدی مشخص از انکر تکست‌ها استفاده کنند و به آنها اشاره کنند و ارجاع دهند.

گوگل با انکر تسکت‌ها مقابله کرد.

در آوریل ۲۰۱۲ گوگل، الگوریتم پنگوئن را که حالا بسیار شناخته شده است را راه اندازی کرد. انکر تکست‌ها یکی از اهداف اصلی الگوریتم پنگوئن بودند.
برخی از وبسایت‌های که به صورت بی رویه از انکر تکست‌ها که دقیقا مطابقت داشتن، استفاده می‌کردند، یک شبه با کاهش رتبه‌هایشان در صفحه نتایج جستجوی گوگل روبرو شدند. هرچند که گوگل اذعان داشت که این الگوریتم تنها بر ۳.۱ درصد جستجوها تاثیر داشته است.
اما همه چیز به همین جا ختم نشد.
گوگل در آپدیت‌های بعدی الگوریتم پنگوئن نیز با انکر تکست به مقابله پرداخت.
امروز بیشتر توصیه می‌شود که در متن انکر تکست به صورت مستقیم از کلمات کلیدی استفاده نکنید و کلمات کلیدی را جایی در جمله‌ای که در آن انکر تکست را به کار برده اید استفاده کنید.

چگونه انکر تکست بسازیم؟

انکر تکست Anchor text - چگونه انکر تکست بسازیم؟

انکر تکست ها انواع مختلفی دارند، و به همین نسبت ممکن است روش ساخت و به کار بردن آنها متفاوت باشد. در ادامه انواع انکر تکست را معرفی میکنیم.
انکر تکست‌ها، کاراکترها و کلمات قابل مشاهده‌ای هستند که هنگام لینک دادن به داکیومنت یا مکان دیگری در وب، لینک‌ها نشان می‌دهند. ظاهر انکر تکست معمولا به صورت آبی است، اما شما از طریق HTML یا CSS می‌توانید، رنگ و سبک لینک وب سایت خود را تغییر دهید.
ابزار مختلفی نیز برای ساخت انکر تکست‌ها وجود دارد.
به طور مثال اگر از قالب‌های وردپرسی استفاده می‌کنید، می‌توانید با چند کلیک انکر تسکت ایجاد کنید. اگر از پنل کاربری متفاوتی استفاده می‌کنید، ممکن است درج انکر تکست کمی متفاوت باشد.

انکر تکست Anchor text - انکر تکست در وردپرس

ساختار ساده یک انکر تکست  با کد HTML به صورت زیر است :

<a href=”https://novinmarketing.com/google-adwords/” “>تبلیغ در گوگل</a>

انواع مختلف انکر تکست

انکر تکست Anchor text - انواع مختلف انکر تکست

همانطور که پیش از این گفتیم، انکر تکست انواع مختلفی دارد، در ادامه چند مورد از معروف‌ترین انکر تکست‌ها را مورد بررسی قرار میدهیم.

۱- Exact-match و یا Exact keyword

انکر تکست اگر به صورت دقیق شامل کلمه کلیدی مشخصی باشد که موضوع صفحه لینک شده را توصیف میکند، به آن مطابقت دقیق، کلمه کلیدی مشخص، Exact-match و یا Exact keyword گفته می‌شود. درست همانند یک مطابقت جزئی، استفاده از انکر تکست به صورت کلمه کلیدی مشخص نیز به وضوح موضوع صفحه لینک شده را به گوگل اطلاع می‌دهد. اما اگر انکر تکست‌های داخلی خود را با کلمات کلیدی زیادی منطبق کنید ، گوگل ممکن است شک کند که شما فقط سعی در بدست آوردن رتبه بندی بهتر برای کلمات کلیدی دقیق دارید و میخواهید محتوای خاصی را به کاربران خود ارائه دهید.

مثال : بلیط هواپیما

۲- Partial Match (نامنطبق)

اگر انکر تکستی شامل کلمات کلیدی متفاوتی (فرعی) باشد که محتوای صفحه لینک شده را توصیف میکنند، به این انکر تکست با مطابقت جزئی، نامنطبق و یا Partial Match گفته می‌شود. این انکر تکست به وضوح به گوگل درباره موضوع صفحه لینک شده اطلاع میدهد، به خصوص اگر از کلمات به کار رفته شده در انکر تکست در عنوان صفحه لینک شده نیز استفاده شده باشد. با علم به این موضوع، دیگر نگران مطابقت دقیق بین عنوان و انکر تکست نیستید، و در نتیجه بهتر می‌توانید محتوای خود را تولید کنید.

مثال : چارتر

۳- Branded (با نام برند)

اگر در انکر تکست خود از نام برند خود (نام تجاری) استفاده کنید، به این نوع از انکر تکست با نام برند و یا Branded گفته می‌شود. با استفاده از این روش می‌توانید آگاهی رسانی نسبت به برند خود را افزایش دهید.
مثال : در وبلاگ نوین مارکتینگ می‌توانید مطالبی مرتبط با سئو را مطالعه کنید.

۴- Naked url (فقط لینک)

این نوع از انکر تکست‌ها فقط شامل لینک صفحه‌ای می‌شوند، که می‌خواهید به آن ارجاع دهید و در واقع کلمه دیگری برای پوشاندن آن مورد استفاده قرار نمیگیرد.
به طور مثال شما می‌توانید از طریق این لینک https://novinmarketing.com/generate-content به خدمات تولید محتوای نوین مارکتینگ دسترسی داشته باشید.

۵- کلمات عمومی (General Keyword)

به کلماتی مثل «اینجا کلیک کنید» و یا «ادامه مطلب» کلمات عمومی، General Keyword و یا Generic links گفته می‌شود، که حاوی لینکی به مطلب دیگری هستند.
گوگل در واقع وقتی ربات‌هایش را برای جستجو و ایندکس به صفحات وبسایت شما میفرستد؛ انکر تکست و متن‌های که در اطراف آن قرار دارد(Neighbor Content) را میخواند، بنابراین حتی اگر از کلمات عمومی استفاده کنید، کلمات اطراف آن می‌توانند به گوگل اطلاع دهند که موضوع محتوای صفحه لینک شده چیست. بنابراین سعی کنید در متون اطراف انکر تکست‌ها از عبارات واضح و یا کلمات کلیدی استفاده کنید.

۶- تصویر لینک دار ( image link)

انکر تکست Anchor text - متن جابگزین

هرگاه که در وبسایت خود از تصاویر استفاده میکنید، گوگل توضیحات مربوط به تگ آلت (alt یا همان متن جایگزین) آن تصویر را در واقع به عنوان انکر تکست در نظر میگیرد.

تگ آلت Alt بیانگر متنی جایگزین است که به زبان‌های نشانه‌گذاری ابرمتنی (HTML) یا امتدادپذیر نشانه‌گذاری فرامتن (XHTML) در صفحه وارد شده است. این متن زمانی نمایش داده می‌شود که تصویر یا هر عنصر دیگری قابل نمایش در مرورگر نباشد.

وجود یک یا چند آلت در کد عکس‌ها به موتور های جستجو می‌گوید این عکس درباره چیست، توصیه جدی برای سئو وجود دارد که هر عکس یک بار از این ویژگی استفاده کند. وجود کلمه کلیدی اصلی  ( focus keyword )در قسمت آلت می‌تواند در سئو شما تأثیر مثبت داشته باشد.

چگونه انکر تکست‌ها را بهبود بخشیم؟

انکر تکست Anchor text - چگونه انکر تکست‌ها را بهبود بخشیم؟

راه‌های متنوعی برای بهبود عملکرد انکر تکست‌ها وجود دارد، که در ادامه چند مورد را مورد بررسی قرار میدهیم.

۱- یک جریان طبیعی ایجاد کنید

به طور کلی نوشتن باید جریان طبیعی داشته باشد. همین مورد برای متن‌های حاوی لینک نیز صادق است. هنگام افزودن لینک‌ها، اطمینان حاصل کنید که آنها با سایر متن متناسب باشند.
اگر برای افزودن یک لینک به یک متن در حال کشمکش هستید، احتمالا این فضا جای مناسبی برای استفاده از انکر تکست نیست و بهتر است آن را در جای دیگری قرار دهید و از غیرطبیعی و به سختی خوانده شدن متن جلوگیری کنید. بنابراین، گرچه لینک‌ها برای سئو مهم هستند، اما باید مطمئن شوید که استفاده از آنها مانع انتقال پیامی که منتشر می‌کنید، نیستند.

۲- متن لینک را با محتوایی که به آن ارجاع می‌دهید مطابقت دهید

یک روش خوب برای نوشتن متن لینک، مطابقت متن لینک با محتوای صفحه‌ای است که به آن لینک می‌دهید. وقتی خواننده و کاربر متن لینک شده را می‌بیند، بلافاصله باید بتواند تشخیص دهد که اگر روی آن کلیک کند، چه محتوایی در انتظار او است.

۳- خوانندگان خود را فریب ندهید

از انکر تکست‌ها با مسئولیت پذیری استفاده کنید، رعایت این نکته بسیار مهم است. شما نباید سعی کنید خوانندگان و کاربران خود را با لینک فریب دهید. به عنوان مثال، اگر در متن خود از انکر تکست «چیپس سیب زمینی» استفاده می کنید، نباید این لینک به صفحه‌ای متصل شود که خواننده را به پیج «نمایندگی اتومبیل» ببرد، این کار باعث عملکرد بد سایت شما چه از دیدگاه موتورهای جستجو وچه کاربران خواهد شد.

۴- به صورت واضح نشان دهید که انکر تکست قابل کلیک کردن است

در آخر، برای خواننده روشن کنید که انکر تکست قابل کلیک است. می‌توانید این کار را با استفاده از رنگ دیگری برای لینک، یا خط کشیدن زیر آن انجام دهید.
به طور مثال وبسایت نوین مارکتینگ

سخن پایانی

همانطور که تاکنون با هم متوجه شدیم، استفاده از انکر تکست تاثیر بسزایی در سئو دارد و همچنین با استفاده از آن به راحتی می‌توانید اطلاعات مفید دیگری را در اختیار کاربران خود قرار دهید.
اما همیشه در راه استفاده از انکر تکست به یاد داشته باشید که بهتر است سعی نکنید گوگل و کاربران خود را فریب دهید. گوگل با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته متوجه خواهد شد و ممکن است سایت شما را مورد جریمه قرار دهد.
همچنین اگر کاربران با کلیک بر روی انکر تکست‌ها به صفحات مناسبی برده نشوند، با احتمال بالایی دیگر بر روی انکر تکست‌های سایت شما کلیک نخواهند کرد و حتی اعتماد خود به سایت شما را از دست می‌دهند و ممکن است، سایت شما را ترک کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
|
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search