درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

 سئوی منفی چه هست و چه نیست

 سئوی منفی چه هست و چه نیست
فهرست مطالب

سئوی منفی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید هر وبمستر یا بازاریاب آنلاینی آن را بشناسد. نوین مارکتینگ در بسیار از پروژه های خود با وبسایت‌هایی رو به رو می‌شود که از انواع روش‌های سئوی منفی یا بلک سئو برای توسعه سایت خود استفاده کرده‌اند. این روش‌ها سبب می‌شود که در آینده بعد از شکست روش‌های سئو منفی ، کار بهینه سازی سفید و مثبت سایت با مشکلات جدی رو به رو شود از این رو ما مقاله‌ای چهار قسمتی را از سرچ انجین لند درباره سئوی منفی سایت انتخاب کرده‌ایم تا ترجمه و منتشر کنیم‌. این مقاله به این موضوع پرداخته است که اساسا سئو منفی یا بلک سئو چه هست و چه نیست.

سئو منفی یک موضوع دنباله دار در نوین مارکتینگ است در صورت علاقه مندی به آن دیگر عناوین مربوط به آن را در لینک های زیر ببینید

 قسمت ۱: سئوی منفی چه هست و چه نیست

قسمت ۲: چگونه بفهمیم تحت تأثیر سئوی منفی قرار گرفته‌ایم

قسمت ۳: چگونه در مقابل کارزار سئوی منفی فعال باشیم و از آن پیشگیری کنیم

قسمت ۴: چگونه از خود در مقابل کارزار سئوی منفی در حال اجرا محافظت کنیم؟

قسمت ۵: سئوی کلاه سیاه black hat SEO در سال ۲۰۱۸

در هر یک از این مجموعه شش قسمتی ما اثر سئوی منفی  را بر  لینک‌ها، محتوا و سیگنال‌های کاربران، همراه با نکات کلیدی مفهوم سئوی منفی معرفی می کنیم.

برای دریافت مشاوره سئو رایگان با تیم نوین مارکتینگ تماس بگیرید

سئوی منفی چیست - تعاریف سئو منفی

تعاریف سئو منفی

بر اساس روش ما، سئوی مثبت به تاکتیک‌هایی اطلاق می‌شود که با تغییر و بهبود متغیرهایی نظیر لینک، محتوا و سیگنال‌های کاربران، تأثیر مثبتی بر رتبه‌ی یک نشانی وب خاص و احتمالا دامنه‌ی میزبان آن دارد.

سئوی منفی نیز به تاکتیک‌هایی گفته می‌شود که با تغییر و دستکاری متغیرهایی نظیر لینک، محتوا و سیگنال‌های کاربران، تأثیری منفی بر رتبه‌ی یک نشانی وب خاص و احتمالاً دامنه‌ی میزبان شده توسط آن دارد.

اما به گفته گوگل سئوی منفی حقیقت ندارد

متأسفانه گوگل در این مورد کاملاً صادق نیست.

اگر شما با تغییر یک متغیر تصادفاً به رتبه‌ی سایت خود آسیب بزنید، منطقی است که فکر کنید که تغییراتی خارجی در متغیرهای مشابهی که به محتوای شما مرتبط است وجود دارد که موجب کاهش رتبه‌ی سایت شما بشود.

در گذر زمان، گوگل در تلاش بوده است که از تاکتیک‌هایی خاصی برای جلوگیری از آسیب زیاد استفاده کند اما این موارد از حالت ایده‌آل دور هستند. در ادامه نگرش گوگل به سئوی منفی را مشاهده می‌کنید:

گوگل به سختی تلاش می‌کند که از توانمندی سایر وبمسترها برای آسیب زدن به رتبه‌ی سایت شما و یا حذف صفحات ثبت (ایندکس) شده در گوگل جلوگیری کند. اگر درباره‌ سایر سایت‌های لینک دهنده به شما نگران هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که علت این مورد را از وبمستر سایت مورد نظر جویا شوید. گوگل اطلاعات منتشر شده در وب را جمع آوری و سازماندهی می‌کند؛ ما محتوای موجود در چنین سایت‌هایی را کنترل نمی‌کنیم.

نه تنها سئوی منفی واقعیت دارد، بلکه این موضوع همه روزه در حال انجام است. همان‌طور که سایر پلتفرم‌ها نظیر آمازون به روز رسانی شده‌اند، بهینه سازی‌هایی برای محصولات را دیده‌ام که همزمان کارزار آن‌ها نتایج مثبت و منفی داشته‌اند. هر پلتفرمی که مبتنی بر سیگنال‌های منفی برای اطمینان از کیفیت، باید تغییر کند.

در حالی که این مورد در بسیاری از دسته بندی‌های آمازون قابل مشاهده است، این موضوع بیشتر در بخش‌هایی که رقابت شدید است و یک نام تجاری غالب وجود ندارد رویت می‌شود، از محصولات کاهش وزن تا گوشی‌های حذف صداهای مزاحم.

آیا سئوی منفی سئو کلاه سیاه (Black Hat) است؟

اگر به سؤال بر اساس شرایط استفاده از خدمات گوگل برای کاربری مقبول پاسخ دهیم، از نظر گوگل اکثر قریب به اتفاق این تاکتیک‌ها کلاه سیاه هستند.

به عنوان یک متخصص، من به کاربرانی که شرایط استفاده از خدمات تهیه شده توسط موتورهای جستجو را دنبال می‌کنند «کلاه سفید» می‌گویم و کاربرانی که بر اساس تجربه، نوشتارهای موجود و سایر موارد فعالیت می‌کنند «کلاه سیاه» می‌گویم.

اگر شرایط استفاده از خدمات به شما می‌گوید که از خرید لینک اجتناب کنید، یک کاربر کلاه سفید هرگز نباید لینک بخرد، در حالی که یک کاربر کلاه سیاه بر این اساس تصمیم می‌گیرد که خرید لینک برایش تأثیرگذار هست یا نه.

برخی موراد برای پاسخ وجود دارند که باعث می‌شوند به این فکر کنید که تعدادی از تاکتیک‌های سئوی منفی لزوماً کلاه سیاه نیستند (مثلا درخواست وبمسترها برای تغییر لینک ارجاعی از سایت رقیب به سایت شما که ارتباط بیشتری با محتوایی که لینک شده است دارد). در این مثال ممکن است نیت شما از این درخواست تأثیر منفی بررتبه‌ی رقیب و به تبع آن بهبود رتبه‌ی سایت خودتان باشد.

اشاره به این نکته نیز اهمیت دارد که اکثر تاکتیک‌های سئوی مثبت نیز در مقیاس اجرایی به عنوان کلاه سیاه میل می‌شوند. برخی از تاکتیک‌ها نظیر مخفی کردن (cloaking) قبلا کلاه سیاه معرفی می‌شدند اما تحت عناوین جدیدی مثل تحویل پروتکل اینترنتی (IP) در حال حاضر پذیرفتنی‌اند.

سئوی منفی چیست - آیا سئوی منفی سئو کلاه سیاه (Black Hat) است؟

آیا سئوی منفی هک است؟

بستگی دارد. من دیده‌ام که برخی از افراد رابطه‌ی هک و سئوی منفی را مثل رابطه‌ی میان اضلاع یک مربع تعریف کرده‌اند. به عبارت دیگر، آن‌ها می‌توانند که خصوصیات خود را به اشتراک بگذارند اما یکی و یکسان نیستند.

با توجه به بحث هندسه، ممکن است که دقیق‌تر باشد که بپرسید «آیا هر چهار گوشی مربع است؟»

تا جایی که یک تاکتیک، چگونگی نمایش یا فعالیت یک سایت را تغییر می‌دهد و یا به شما امکان دسترسی بی اجازه به سایت را می‌دهد، باید آن را بر اساس حوزه‌ی اختیارات فردی هک در نظر بگیرید. بسته به فرهنگ و قوانین ملی، تعریف این موضوع متفاوت است. برای مثال، برخی کشورها ممکن است که رویکرد دقیق‌تری نسبت به آنچه دسترسی بی اجازه نامیده می‌شود داشته باشند و برخی از کشورها نگرشی آزادانه‌تر به دستکاری اطلاعات داشته باشند.

بیایید سه دسته بندی من برای سئو که پیش‌تر به آن اشاره کردم را به عنوان مرجع در نظر بگیریم و برخی از مشهورترین تکینیک‌های سئوی منفی را بررسی کرده و با نحوه‌ی کار آن‌ها آشنا شویم.

پیوندها (لینکها) در سئوی منفی

  • ارسال دهها هزار لینک مشابه ناخواسته به نشانی وب هدف قرار داده شده. این مورد ممکن است که بر اساس بسیاری از تعاریف، هک در نظر گرفته نشود.
  • خرید لینک از شبکههای سوخته/اخراجی با انکرهای تطبیق داده شدهی دقیق. مشابه حالت قبلی، در این مورد نیز لینک‌هایی وجود دارد که به سایت پیوند خورده‌اند، در نتیجه ممکن است این‌ها هم به عنوان هک در نظر گرفته نشوند. شبکه‌ی سوخته گروهی از وبسایت‌ها هستند که همگی با اقدام دستی روبرو یا پنالتی گوگل رو به رو شده‌اند. شبکه‌ی اخراجی نیز گروهی از وبسایت‌ها هستند که به هم مرتبط بوده و به طور عمومی به آن‌ها اشاره شده است. یک شبکه‌ی اخراجی در صورت پیشرفت به یک شبکه‌ی سوخته تبدیل می‌شوند.

سئوی منفی چیست - پیوندها (لینک‌ها) در سئوی منفی

 

محتوا و سئوی  منفی

  • اسپم نویسی در نظرات به قصد تغییر پوسته محتوا یا کاربرد کلمات کلیدی در صفحه. از آنجا که روش‌های تغییر کلمات کلیدی به طرز قابل توجهی ظاهر یک وبسایت را تغییر می‌دهند، حتی اگر آن را تزریق محتوا ندانیم، باید آن را به عنوان هک در نظر بگیریم، خصوصا اگر در مقیاس وسیعی و به صورت خودکار انجام شود. اگر این نظرات به عنوان رفتاری قابل انتظار منتشر شوند، از نظر من هک در نظر گرفته نمی‌شوند.
  • نشانی وبهای ایندکس شده با محتوای بد به دلیل نقص در سامانهی مدیریت محتوا (CMS). اگر محتوا واقعاً به سامانه مدیریت محتوا تزریق شود، بله این مورد هم هک به شمار می‌رود. اما اگر محتوای مشکل‌دار به دلیل درک اشتباه (سوء تفاهم) گوگل هنگام خواندن سامانه‌ی مدیریت محتوا مشاهده شود اما در حقیقت مشکلی وجود نداشته باشد، به نظر من هک به شمار نمی‌رود.
  • هاتلینکینگ (سرقت پهنای باند) بزرگترین تصویر سایت رقیب شما به قصد اتمام پهنای باند، ایجاد مشکل در پهنای باند و سایر مشکلاتی که باعث کاهش سرعت سایت میشوند. شاید افراد مختلفی این مورد را هک در نظر بگیرند اما به نظر من این مورد هک به شمار نمی‌رود. اکثر تاکتیک‌ها در این مقیاس اشتباه تفسیر می‌شوند و به دلیل اهداف مخرب آن، ممکن است که هک در نظر گرفته شوند.

سئوی منفی چیست - محتوا و سئوی  منفی

سیگنالهای کاربر

  • توزیع تصادفی انعکاسی از عدم سرویسدهی روزانه را هر روز منتشر کنید. بسیار دشوار است که این مورد را تحت عنوان هک برچسب نزنیم، حتی اگر آن را به عنوان روشی برای تخریب در نظر بگیریم. من حتی به این موضوع فکر هم نمی‌کنم.

آیا سئوی منفی قانونی است؟

من وکیل نیستم و به هیچ وجه نمی‌خواهم که به شما مشاوره‌ی حقوقی بدهم، اما این سؤال معمولاً از من پرسیده می‌شود. اخاذی به روش سئوی منفی موضوع جدیدی نیست و به نظر می‌رسد که بیشتر به عنوان تاکتیک هک قابل تعریف است تا موضوعی قانونی. بنابراین بایستی سعی کنید که از آن دور بمانید.

در مقاله‌ی بعدی به این مورد می‌پردازیم که چگونه تشخیص دهید که تحت تأثیر سئوی منفی قرار گرفته‌اید یا نه.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search