درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

بردکرامب (Breadcrumbs) چیست ؟

بردکرامب (Breadcrumbs) چیست ؟
فهرست مطالب

بردکرامب یا خورده نان (Breadcrumbs) یک روش ایجاد نوار راهبری، در سایت‌ها بود و هست. روشی که در آن صفحات قبلی باز شده در سایت را به راحتی شناسایی می‌کردیم. این روش نشانه گذاری صفحات نه تنها برای کاربران چیز جالبی بود و با آن می‌توانستند به خوبی  میان صفحات با بردکرامب‌های حرکت کنند برای گوگل هم موضوعی دوست داشتنی بود و گوگل بار‌ها اعلام کرده بود که بردکرامب‌ها برای کرولر‌ها مهم‌اند.

برای اطلاع از اخبار دنیای وب با نوین مارکتینگ همراه باشد.

بردکرامب‌ها، عناصر نویگیشن (ناوبری) وبسایت هستند که برای بهبود تجربه کاربری (UX) و گشت و گذار در سایت  استفاده می‌شوند. علاوه بر این بردکرامب تاثیر به سزایی در سئو دارد.

وقتی صحبت از سئو می‌شود، موارد زیادی برای بحث و بررسی وجود دارد. کلمات کلیدی، لینک‌ها و محتوای مناسب بر موقعیت شما در رتبه بندی در موتورهای جستجوی پیشرفته، تأثیر می‌گذارند.

بردکرامب‌ یک ویژگی پیمایشی (گشت و گذاری) برای وب سایت شما است و می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر سئو و تجربه کاربری می‌گذارد.

حتی در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها از بردکرامب‌ها استفاده نمی‌کنند و این موضوع یک اشتباه بزرگ است. علاوه بر اینکه استفاده از بردکرامب‌ها برای سئو بسیار مهم است، اجرا و راه‌اندازی آن نیز بسیار آسان است.

مهم‌ترین چیزی که درباره بردکرامب‌ها باید بدانید این است که استفاده از آنها چطور بر سئو تاثیر میگذارد و در استفاده از آنها باید از چه چیزهایی دوری کنید.

از چند سال پیش اهمیت وجود و چگونگی چیدمان صفحات در سایت مپ کمتر و کمتر می‌شود و روز به روز وجود بردکرامب‌ها بیشتر می‌شوند. این موضوع به خاطر آن است بردکرامب‌ها علاوه بر کرولر‌ها برای کاربران هم موضوعی به درد بخورند.

Breadcrumbs بردکرامب ، امکان جدید در کنسول جستجوی گوگل

در این چند وقته بخش جدیدی به کنسول جستجوی گوگل اضافه شده به اسم بردکرامب. مانند بسیاری از امکاناتی که گوگل برای وب مستران معرفی می‌کند این امکان نیز در ابتدای کار، کارکردی گسترده از خود نشان نداده است و تنها ابزار برخی نوار‌های بردکرامب را نشان داده است.

بردکرامب - امکان جدید در کنسول جستجوی گوگل

اما کدام نوع از نوار‌های بردکرامب  در این قسمت ایندکس می‌شود. در نگاه اول این قسمت به جایگاه بردکرامب ‌های ساخته شده با داده های ساختار یافته یا اسکیما‌های (schemas) اختصاص یافته است. تقریبا تمام  متخصصین طراحی سایت که این داده‌های ساختار یافته را می‌شناسند به یاد دارند که در انواع اسکیما اسکیمای بردکرامب  هم جایگاهی ویژه داشت. و حالا گوگل این روش ساخت بردکرامب  را کاملا به رسمیت شناخته و در کنسول جستجو جایگاهی ویژه به آن داده است.

یکی از روش های معتبر نوشتن بردکرامب‌ها به صورت زیر است

< “https://schema.org/” typeof=”BreadcrumbList” class=”c-breadcrumb>

<ul vocab=”https://schema.org/” typeof=”BreadcrumbList” class=”c-breadcrumb”><li property=”itemListElement” typeof=”ListItem”><a property=”item” typeof=”WebPage”

اما خود گوگل قسمت بردکرامب  را فقط برای این یک نوع داده ساختار یافته تهیه ندیده است. گوگل مدعی است در این قسمت از کنسول جستجوی خود قرار است به تمام  نتایج غنی شده یا ریچ ریزالت‌های (Rich result) بپردازد.

ریچ ریزالت‌ها گروه رو به گسترشی از نتایج اند که گاهی برای خود گوگل هم دردسر ساز بوده اند و به واسطه این نتایج گوگل به رعایت نکردن شرایط رقابت متهم بوده است .

اما بسیاری از کسانی که تجربه دست آوردن این نتایج را داشته اند گفته‌اند که چه در فروش و چه در بازدید سایت به اهداف کم نظیری دست یافته اند.

برخی از نتایج غنی شده یا ریچ ریزالت ها عبارت بودند از

  • فیچر اسنیپدها
  • ریچ اسنیپدها
  • ریچ کارد ها (Rich Card)
  • نالج گراف‌ها (Knowledge Graph) یا نمودارهای دانش

 از اینجا بخوانید : ۱۲ نمونه موفق از‌ وب اپلیکیشن پیش‌رونده PWA

اما همان طور که می‌دانید تمام این نتایج توسط  انواع اسکیما به وجود می‌آید. این رویکرد گوگل به ساخت انواع داده‌های غنی شده در صفحه اول خود به نظر تا آنجا دامه دارد که صفحه اول گوگل بعد از مدتی از این دسته از داده‌ها مملو شود و بیشتر خواسته‌ها و درخواست‌های کاربران در همان صفحه نخست و مستقیما برطرف شود و جستجو کنندگان کمتر به سایت های لینک شده وارد شوند. کاری که اکنون گوگل در گوگل شاپ و همین طور در رزرو اتاق و هتل و بلیت هواپیما شروع کرده است.

این پروژه گوگل شاید بلند پروازانه‌ترین کار او در تغییر صفحه اول خود باشد. در نگاه بدبینانه گوگل قصد دارد با تقویت این داده‌های ساختار یافته و نتایج غنی شده به فروش این نتایج در صفحه اول بپردازد و این نتایج هم پس از مدتی به پلتفرم گوگل ادز می‌پیوندند.

تاثیر بردکرامب بر روی سئو چگونه است؟

بردکرامب به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تشخیص بدهند در کدام قسمت از سایت قرار دارند و با صفحه اصلی چقدر فاصله دارند.

معمولا بردکرامب بالای صفحه و یا پایین نوار نویگیشن (ناوبری) قرار دارد.

دقیقا مانند لینک‌های داخلی، بردکرامب‌ها کاربر را در سایت نگه می‌دارند و به آنها کمک می‌کنند که به راحتی بتوانند اطلاعاتی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند.

نمونه‌ای از بردکرامب در سایت DHL

بردکرامب - بردکرامب سایت DHL

این بردکرامب دقیقا به شما نشان می‌دهد که بر روی چه دسته‌هایی تا به حال کلیک کرده‌اید، تا به صفحه فعلی رسیده‌اید.

بردکرامب به شما کمک می‌کند که به راحتی به صفحه‌های پیشین بازگردید.اما قابلیت بردکرامب‌ها فراتر از این است.

تغییرات اخیر در گوگل اهمیت بردکرامب‌ها را نیز بالاتر بوده و آنها در حال حاضر بر روی سئو به صورت مستقیم تاثیر میگذارند.

گوگل در پی تغییرات اخیر، در نتایج جستجو بردکرامب‌ها را نمایش می‌دهد و از بردکرامب‌ها برای دسته بندی نتایج جستجو استفاده می‌کند.

حتی در ابزار گوگل سرچ کنسول، گزارش داده مفصلی درباره بردکرامب‌ها وجود دارد.

بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بردکرامب‌ها در سئو اهمیت بسیاری دارند.

انواع بردکرامب ها کدامند؟

بردکرامب‌ها معمولا ۳ حالت مرسوم دارند، و هر کدام با توجه به اهدافی جداگانه طراحی شده‌اند.

قبل از راه اندازی برد کرامب در سایت خود باید در مورد آن اطلاعات کسب کنید، و بین این ۳ مدل هر کدام که برای شما مناسب است را انتخاب کنید.

۱- برد کرامب بر مبنای سلسله مراتب (برد کرامب بر مبنای لوکیشن)

رایج ترین نوع بردکرامب، بردکرامب بر مبنای موقعیت و یا لوکیشن است به کاربران نشان می‌دهد که در کجای ساختار سایت قرار دارند و چگونه می‌توانند به صفحه اصلی بازگردند.

برای مثال:

صفحه نخست > مقالات > بردکرامب چیست؟

۲ – بردکرامب مبتنی بر ویژگی

از بردکرامب مبتنی بر ویژگی، معمولا در سایت‌های فروشگاهی استفاده می‌شود. و نشان می‌دهد که کاربر بر روی چه ویژگی کلیک کرده است.

به طور مثال:

خانه > کفش > کفش پیاده روی > زنانه

۳- بردکرامب مبتنی بر تاریخچه

مانند تاریخچه مرورگر، بردکرامب مبتنی بر تاریخچه صفحاتی که کاربر از آنها بازدید کرده را به او نشان می‌دهد.

به طور مثال اگر به دنبال مقالات مرتبط با سئو بوده‌اید، و سه مقاله را در یک سایت خوانده‌اید، احتمالا بردکرامب مبتنی بر تاریخچه آن مشابه مثال زیر است:

خانه > مقاله سئو ۱ > مقاله سئو ۲ > صفحه فعلی

۳ مزیت استفاده از بردکرامب در سئو

اگر هنوز در استفاده از بردکرامب تردید دارید، بهتر است ادامه مطلب را با دقت بیشتری بخوانید.

۱- بردکرامب، تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد

بردکرامب - صفحه تاریخچه نستله

بردکرامب، پیمایش و گشت‌و‌گذار کاربران را در سایت ساده می‌کند و همچنین کاربران را ترغیب می‌کند که از دیگر بخش‌های سایت نیز بازدید کنند.

به طور مثال اگر به سایت نستله بروید و قصد شما این باشد که از نستله اطلاعات بیشتری کسب کنید. و به صفحه تاریخچه نستله بروید.   

با استفاده از بردکرامب به راحتی می‌توانید به صفحه خانه، درباره ما و یا تاریخچه بازگردید. این بردکرامب به راحتی قابل دسترسی است، کاربران می‌توانند به راحتی با استفاده از آن مطلبی را که به دنبالش هستند را پیدا کنند و یا در بهترین حالت به دیگر صفحات سایت نیز بروند.

۲- بهبود رتبه سایت

بردکرامب - بهبود رتبه سایت

بردکرامب برای تجربه کاربری مفید هستند، اما در عین حال مورد توجه گوگل نیز هستند. اگر در هر دو این موارد به خوبی عمل کنید، در سئو موفق شده‌اید.

طبق اعلام گوگل، آنها از بردکرامب برای طبقه بندی، دسته‌بندی و عنوان بندی محتوا استفاده می‌کنند.

در سال ۲۰۱۸، گوگل بردکرامب را به صفحه نتایج جستجو اضافه کرد، که این موضوع حتی اهمیت آن را بیش از پیش کرد.

بردکرامب در صفحه نتایج جستجو، باعث می‌شود که کاربران نیز متوجه شوند که هر مطلب در کدام قسمت از سایت شما قرار دارد، این مسئله باعث می‌شود که بردکرامب نیز معامله دو سر برد باشد.

بردکرامب مخصوصاً برای سایتهایی که چندین صفحه در سطح محلی یا بر اساس طبقه بندی دارند، مانند سایت وکلا یا رستوران‌ها، مفید است.

یک مطالعه موردی اخیر نشان داد که اجرای برد کرامب  به این سایت‌ها کمک می‌کند تا وارد ۱۰ نتیجه اول برتر گوگل شوند.

۳- کاربران را بیشتر در سایت نگه می‌دارد

بردکرامب - کاربران را بیشتر در سایت نگه می‌دارد

نرخ پرش صفحه (میزان کاربرانی که بلافاصله سایت را ترک میکنند) ممکن است یک عامل مستقیم و اصلی برای سئو نباشد اما همچنان می‌تواند به سئو کمک کند.

علاوه براین نرخ پرش بالا احتمالا نشان دهنده مشکلی در تجربه کاربری است (مشکلی که بردکرامب می‌تواند آن را حل کند).

فرض کنید به دنبال خرید یک جفت چکمه از سایت زاپس باشید، و به صفحه زیر برسید، اما این کفش‌ها دقیقا آن چیزی که به دنبال آن هستید، نیستید. شاید مدل پوست ماری آن را دوست نداشته باشید.

شما به راحتی با استفاده از بردکرامب این سایت می‌توانید به دسته بندی چکمه‌ها بازگردید، و به دنبال یک جفت دیگر از کفش بگردید.

 این کار احتمال اینکه شما مجدد به صفحه گوگل برگردید و در آنجا برای خرید کفش جستجو کنید و با احتمال زیادی  به وبسایت فروش کفش دیگری بروید را کاهش میدهد.

بردکرامب - افزایش سشن ها

در یک مطالعه موردی، وبسایت ماز، یک بررسی انجام دادند و بردکرامب به سایت خود اضافه کردند و چند تغییر جزیی دیگر نیز بوجود آوردند.فقط در چند ماه سشن‌ها، به شدت افزایش یافت.این قدرت بردکرامب است.

 

چگونه برد کرامب را به سایت اضافه کنیم؟

بردکرامب - چگونه برد کرامب را به سایت اضافه کنیم؟

بردکرمب‌ها یک عنصر ناوبری (نویگیشن) بسیار مفید برای کاربران و موتورهای جستجو هستند و اضافه کردن آنها به سایت بسیار آسان است.

در ادامه چند راه برای افزودن بردکرامب به سایت‌های وردپرسی را بررسی می‌کنیم.

یوست: اگر در حال حاضر از یوست استفاده می‌کنید، راه اندازی بردکرامب تنها چند مرحله طول میکشد، طبق تصویر بالا تنها چند مرحله را انجام دهید.

پلاگین‌های وردپرس: اگر از وردپرس استفاده میکنید، چند پلاگین مختلف وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید به سایت خود بردکرامب اضافه کنید. به طور مثال راه اندازی پلاگین Breadcrumb NavXT بسیار آسان است و با استفاده از آن می‌توانید برادکرمب‌های مبتنی بر لوکیشن درست کنید و هر طور که می‌خواهید آنها را شخصی سازی کنید.

پلاگین ووکامرس وردپرس: اگر سایت فروشگاهی دارید و از ووکامرس استفاده میکنید، می‌توانید استفاده از پلاگین بردکرامب آن را در نظر بگیرید. که به شما اجازه میدهد برد کرامب را باز طراحی کنید.

بردکرامب - پلاگین ووکامرس وردپرس

در نهایت ممکن است قالب سایت و یا وردپرسی که از آن استفاده می‌کند، خودش بردکرامب داخلی داشته باشد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

۳ اشتباه معمول در استفاده از بردکرامب

اجرای بردکرامب، هم در راستای بهبود تجربه کاربری و هم در راستای بهبود سئو قرار دارد.

اما در برخی موارد خاص ممکن است ضرر استفاده از بردکرامب‌ها بیشتر از منفعت آن باشد.

در ادامه چند مشکل و اشتباه اصلی را با هم بررسی می‌کنیم:

۱- افراط و تفریط نکنید، تعادل را حفظ کنید

بردکرامب باید در معرض دید باشد، اما همچنان باید ساده باشد.

اندازه فوت کوچک برای بردکرامب‌ها مناسب است، اما این فونت نباید آنقدر کوچک باشد که خواندن آن با مشکل روبرو شود و نتوان به راحتی بر روی آن کلیک کرد.

بردکرامب را در بالای صفحه و زیر منوی اصلی قرار دهید، و یا آن را بالای تیتر H1 جایگذاری کنید، به طوری که به سادگی بتوان آنها را پیدا کرد.

۲- نوار ناوبری را مجدد تکرار نکنید

اگر بردکرامب کپی، نوار نویگیشن و ناوبری شما باشد، در واقع اطلاعات را تکرار کرده‌اید و دیگر نیازی به آن نیست.

اگر می‌خواهید اطلاعات خود را تکرار کنید، خود را به زحمت نیندازید.

۳-  به دلیل استفاده از بردکرامب از نوار نویگیشن غافل نشوید

  شما نباید محتوای تکراری منتشر کنید، اما در عین حال نباید به صورت کامل بر بردکرامب متکی شوید.

بردکرامب جایگزین نوار نویگیشن نیست، بلکه مکمل آن است.

سخن پایانی

از بردکرامب استفاده کنید. بردکرامب بر مبنای لوکیشن مرسوم ترین نوع بردکرامب است، اما لزوما این نوع از بردکرامب برای شما انتخاب مناسبی نیست.

اگر سایت شما بر مبنای ساختار تو در تو که بیشتر صفحات در چند دسته قرار می گیرند، ساخته شد از بردکرامب بر مبنای لوکیشن استفاده نکنید.

در این مورد ممکن است، بردکرامب بر مبنای تاریخچه برای شما مناسب‌تر باشد.

حالا که با بردکرامب‌ها بهتر آشنا شدید، می توانید با کمک آن تجربه کاربری و سئو خود را بهبود ببخشید و اما در انتخاب بردکرامب مناسب حتما بررسی انجام دهید و سپس آن را راه‎‌اندازی کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
EWWW-Image-Optimizer
|
در بین فایل هایی که در یک سایت استفاده می شود تصاویر بیشترین حجم را دارند و...
SSL چیست؛ با SSL مانع نفور هکرها شوید
|
اولین اقدام ضروری  بعد از طراحی سایت فعالسازی SSL است. SSL و گواهینامه‌های دیجیتال یک عنصر اساسی...
بهینه سازی نرخ تبدیل لندینگ پیج -
|
بسیاری از شرکت‌ها برای خدمات جدید خود یا برای کمپین‌های تبلیغاتی خود برای طراحی صفحه لندینگ جدید...
منظور از ساب دامین و ساب فولدر چیست و آنها چگونه بر سئو تاثیر می‌گذارند؟
|
در صورتی که تصمیم به راه‌اندازی سایت داشته باشید و آن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده باشد،...
Search