درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

چگونه کلمه کلیدی نامطلوب را از ایندکس گوگل حذف کنیم

چگونه کلمه کلیدی نامطلوب را از ایندکس گوگل حذف کنیم
فهرست مطالب

مدیریت کلمات کلیدی وظیفه هر وب‌مستر و سئو کاری است.رتبه گرفتن روی یک کلمه کلید خاصی برای همه ما می‌تواند جذاب باشد و اساسا ابتدای هر ماه ما برای کلماتی که تصاحب کرده‌ایم حقوق می‌‌گیرم. اما همیشه کار به خوبی و خوشی پیش نمی‌رود و باغچه ما را علف‌های هرز بسیارند. یکی از آفت‌هایی که در باغچه رنگارنگ سئو ما می‌رود، ایندکس شدن سایت در کلمه کلیدی نامطلوب است. در این مقاله به مشکلاتی می‌پردازم که با ایندکس در کلمات نامطلوب برای ما پیش می‌آید. همین‌طور راه‌های جلوگیری از آن را برای شما شرح می‌دهم. تیم سئوی نوین مارکتینگ هر روز سرچ کنسول اغلب سایت‌هایی مشتریان ما را نگاه می‌کنند و رتبه‌هایی را که در آنها به دست‌آورده‌ایم چک می‌کنند. همیشه کار به خوبی پیش می‌رود تا این که شواهدی از مشکل برای ما و شما به وجود می‌آید.

برای دریافت مشاوره سئو با تیم نوین مارکتینگ تماس بگیرید

از کجا بفهمیم روی کلمه کلیدی نامطلوب دیده می‌شویم

هر روز سایت شما روی ده‌ها هزار کلمه در صفحات یک تا ده گوگل دیده می‌شود. اما گوگل بین ۱۰۰۰ تا حداکثر ۱۴۰۰ کلمه را در کنسول جستجوی خود می‌آورد که شما روی آنها رتبه گرفته‌اید و از آنها بازدید به دست آورده‌اید. این آمار می‌تواند هر روز تغییر کند. از این تعداد کلمه کلیدی که  در سرچ کنسول به آنها کوئری Query گفته می‌شود، تعدادی مربوط و تعداد دیگری نا‌مربوط است. بگذارید فرق کوئری مربوط و نامربوط را برای شما بیشتر توضیح دهم.

کوئری‌ها مربوط آنهایی هستند که شما سایت خود را برای آنها آماده کرده‌اید و فکر می‌کنید با آنها بیشتر دیده می‌شوید و فروش شما با دیده شدن‌تان روی این کلمات بیشتر می‌شود. این موضوع را با تحقیق جامع درباره کلمات کلید به دست می‌آورید. البته اگر تجربه تبلیغات در گوگل داشته باشید به راحتی می‌دانید که اگر سایت شما در خط اول گوگل باشد چقدر و روی چه کلمات کلیدی دیده می‌شود و چقدر برای شما فروش ایجاد می‌کند.

در تبلیغات در گوگل ما به راحتی کلماتی که نمی‌خواهیم با آنها دیده شویم را به لیست کلمات کلید منفی یا  negative keywords  وارد می‌کنیم و تبلیغات گوگلی ما دیگر برای کلمه کلیدی نامطلوب هدر نمی‌شود.

 از اینجا بخوانید : ۵ روش برای کاهش هزینه در تبلیغات گوگل

کلمات کلیدی منفی - کلمه کلیدی نامطلوبدر تبلیغات ادوردز کار بسیار راحت است. اما در سئو ما ابزاری اینگونه و با این کارایی را نداریم. گوگل براساس هوش مصنوعی خود تشخیص می‌دهد که صفحات ما باید روی چه کلماتی دیده شوند.

البته همه چیز دست گوگل نیست و ما هم می‌توانیم با ترفند‌هایی گوگل را به سوی کلمه کلیدی مطلوبمان هدایت کنیم. اما شاید الان بگویید ما روی چند هزار کلمه دیده می‌شویم چه اهمیتی دارد که بعضی از آنها نامربوط باشد؟

کلمات کلیدی نامطلوب با سایت و کسب و کار شما چه کار می‌کنند

گوگل با تمام  قدرت عجیبش در بازدید از صفحات تمام دنیای وب، همیشه بخشی از صفحات شما را هر روز می‌بیند. این تعداد بین ۴۰ تا ۷۰٪ تمام صفحات شما است. پس اگر شما در صفحه‌ای با کلمه کلیدی نامطلوب دیده شوید شانس این را از دست داده ایده‌اید که در صفحه‌ای مطلوب با کلمه کلیدی مربوط به کسب و کارتان دیده شوید.

دیگر مشکلی که کلمه کلیدی نامطلوب برای شما به وجود می‌آورند بالا بردن ناهمگون آمار‌های شما است. یعنی اگر سایت شما  برای فروش کفش ورزشی زنانه طراحی شده و البته این کالا را در فروشگاه خود دارید؛ خیلی بد است که روی کفش سربازی مردانه دیده شوید. اینگونه کسانی که وارد سایت شما می‌شوند به سرعت از آن خارج می‌شود و این به بالا رفتن بانسریت شما می‌انجامد.

بالا رفتن نرخ پرش یا بانسریت هم رتبه کلی تمام کلمات کلید را کاهش می‌دهد. زیرا برای گوگل بانسریت روی تمام سایت سنجیده می‌شود. یعنی سایتی که به یک باره بانس ریتش از ۴۰٪ به ۷۰٪ افزایش یابد، روی کلمات کلیدی که بانس ریت پایین نیز دارد افت می‌کند. بسیاری از سایت‌هایی که در برابر بالا رفتن بانسریت ناگهانی خود بی‌تفاوت‌اند بعد از مدتی با افت‌های کلی سنگینی رو به رو می‌شوند و حالتی شبیه پنالتی‌های الگوریتمی برای آنها پیش می‌آید. حالا که خوب تونل وحشت را شناختید، باید چکار کنیم که از کابوس کلمه کلیدی نامطلوب راحت شویم.

۳ روش حذف کلمه کلیدی نامطلوب

روش نخست حذف کلمه کلیدی نامطلوب

خب حذف کردن گاهی تنها راهی است که پیش روی ماست. البته همه ما می‌دانیم که حذف یک صفحه می‌تواند برای ما ضرر رسان باشد. به هر حال صفحه شما روی کلمات کلیدی خوبی هم رتبه گرفته است. حال آن که به خاطر یک کلمه باید آن را حذف کنیم.

این کار در نگاه برخی راه‌های گوناگونی دارد، مانند اضافه کردن رل کنونیکال rel=”canonical” یا صفحه را نوایندکس noindex کنند.  این دو روش برای منظور ما خوب نیستند. رل کنونیکال باید به صفحه‌ای صورت بگیرد که تمام کلمات مطلوب ما را دارد اما کلمه نامطلوب در آن نیست. نوایندکس هم احتمال خطای سرچ کنسول را بالا می‌برد. زیرا گوگل کلا با صفحاتی که دستور نو ایندکس می‌‌گیرند اما هنوز فراخوانی می‌شوند مشکل دارد.

اگر دوست دارید صفحه را حتما نوایندکس کنید آن را در ربوت سایت دیس‌الو هم کنید. اینگونه گوگل کلا از خیر آن می‌گذرد. البته اگر نو ایندکس را از طریق افزونه یاست انجام دهید این مشکل پیش نمی‌آید.

اما همه این‌ها در برابر استفاده از انواع ری دایرکت‌های دائمی ۳۰۱ و یا ریدایرکت موقت  ۳۰۲ چندان به درد نمی‌خورند. این واقعیتی است که اگر می‌خواهید از خیر صفحه‌ای بگذرید که لیست ایندکس‌های شما را خراب کرده خیلی شیک و مجلسی آن را ریدایرکت کنید. این گونه دیگر نگران عواقب بعدی آن نخوانید بود و تمام انرژیتان را روی صفحات جدیدتان متمرکز می‌کنید.

 از اینجا بخوانید : ریدایرکت ۳۰۱ چیست و چرا برای سئو مهم است

روش حذف یا تغییر مسیر کل صفحه برای صفحاتی است که کلمه کلید نامطلوب در عنوان، یا آدرس آنها جا خوش کرده است یا اساسا بعد از آن که کلمه کلیدی را پیدا کردید و صفحه را ساختید فهمیدید که این صفحه با کلمه کلیدیش اصلا به درد شما نمی‌خورد.

اما اگر کلمه کلید ناخواسته و نامطلوب در یکی از جملات یا تیتر‌های میانی با هدر ۲ یا ۳ بود چه؟ می‌توانید به سادگی آن را حذف کنید و متن را بازنویسی کنید. گوگل بعد از مدتی آن را از حساب شما حذف می‌کند. اما برای آن که این کار سریعتر انجام شود، یک بار صفحه بازسازی شده‌ را در قسمت URL inspection  بررسی کرده و بعد از دستور request indexing استفاده کنید. این گونه این صفحه  با سرعت بیشتری توسط گوگل دیده می‌شود.

کلمه کلیدی نامطلوب - حذف کلمه کلیدی نامطلوب

کلمه کلیدی نامطلوب - حذف کلمه کلیدی

روش دوم برای حذف کلمه نامطلوب

در روش دو می‌توانید متن خود را تبدیل به یک عکس کنید. متن را در یک نرم افزار گرافیکی کپی کنید. این نرم‌افزار اگر ایلوستریتور باشد بهتر است. یک عکس با ابعاد عکس قابل نمایش در سایتتان به دست آورید. حالا بجای متن از عکس استفاده کنید  Alt عکس را حتما کلمه کلید مطلوب خود قرار دهید در توضیحات و عنوان عکس هم از ترجمه انگلیسی و کلمه کلیدی مطلوب استفاده کنید.

هوش مصنوعی گوگل فعلا در خواندن تمام متن موجود در یک عکس توانا نیست. پس این گونه با حفظ کلمه کلید نامطلوب و به هم نریختند متن قدیمیتان می‌توانید مسیر کراول سایت را تغییر دهید.

روش سوم برای حذف کلمه کلید نامطلوب

همه ما می‌دانیم که کد‌های جاوا اسکریپت را گوگل نمی‌خواند. به عبارت بهتر جایی که این کد‌ها قرار بگیرد برای کراولر‌های گوگل فضایی بی‌متن و بی‌محتوا است و آن را دور می‌زنند. این خبر بدی برای سایت‌هایی است که از این کد‌ها در ساختار کلی خود استفاده کرده‌اند است. اما می‌توان برای جا‌هایی که نمی‌خواهید گوگل آنها را ببیند از جاواسکریپت‌ها استفاده کنید.

اما این کار شرط و شروطی دارد. شرط نخست آن است که کد جاوای شما باید کوچک و کم حجم باشد. دوم این که فقط بخشی از محتوای صفحه را در بر بگیرد. یعنی آن که اگر تمام محتوای شما با این کار ساخته شود صفحه شما یک صفحه خالی و البته مستحق مجازات شناخته می‌شود. شرط سوم هم این است که به هیچ عنوان این کار شما نباید در سایتتان پر تکرار باشد. به عبارت بهتر باید توجه داشته باشید که کد جاوای شما نباید بیشتر و سنگین‌تر از HTML و CSS‌ ها باشد.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است

این که ما صفحه‌ای بسازیم و خواسته یا ناخواسته کلمه کلیدی نامطلوبی را در آن قرار دهیم به خودی خود امری بسیار نامطلوب است. زیرا درمان این عواقب همیشه وقت‌بر و انرژی‌بر است. شما باید صفحات خود را درست بسازید. کلمه کلیدی خود را دقیق انتخاب کنید. این اصلی‌ترین کار شماست.

صفحه‌ای که کلمه‌ کلید آن درست انتخاب شده و برای شما مفید است و آن بر اساس اصول سئو one page ساخته شده است کمتر پیش می‌آید که برای کلمه‌ کلید نامطلوبی ایندکس شود و اگر هم بشود به سرعت از آن خارج می‌گردد. برای این که صفحه شما در کلمات کلید مطلوب ایندکس شود لینک سازی داخلی و خارجی مناسب با انکرتکست‌‌های مناسب برای شما می‌تواند بسیار مفید باشد. این موضوع را به عنوان توصیه آخر من داشته باشید. هر چقدر لینکسازی داخلی شما دقیق‌تر و حساب شده‌تر باشد، میزان خطای گوگل در تشخیص کلمات مطلوب شما کمتر می‌شود.

 از اینجا بخوانید : سئو داخلی یا On page seo

امیدوارم با خواندن این مطلب از هدر رفتن وقت خود جلوگیری کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
|
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search