درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

جلسه ۱ از درس ۱: محتوا چیست و چرا محتوا

چرا محتوا
فهرست مطالب

شما جلسه نخست از درس یکم آکادمی نوین مارکتینگ را می‌خوانید. در این درس شما با چیستی و چرایی محتوا آشنا می‌شوید در می‌یابید که محتوا چیست و چرا محتوا تولید می‌کنیم و با داستان مثالی پی می برید که فایده محتوا تولید کردن چیست.

جلسه ۱

قوطی کنسرو خالی، لنگ کفش کهنه، شانه تخم مرغ، بطری آب معدنی، ظرف یک بار مصرف غذا، همه این ها چه چیزی هستند. بله همه این ها زباله هستند. چیزی که ما در روز و روزگارمان با آن دست به گریبانیم اما چه چیزی سبب شده است که این اشیا به زباله بدل شوند. شاید خیلی عوامل، اما من معتقدم تنها چیزی که یک زباله را به موجودی بی مصرف و دور انداختنی بدل می‌کند محتوا است. چرا محتوا این چنین مهم است که یک چیز را این چنین از شأنش می‌کاهد که در برابر  دیدن آن بگوییم: پیف پیف نیا دنبالم بو می‌دهی.

بطری آب معدنی پر را کسی دور نمی اندازد، مگر آن که عقلش کم شده باشد و ظرف یک بار مصرفی که حاوی چلوکباب برگ گوسفندی با کیفیت است دل هر کسی را آب می اندازد، حتی اگر طرف گیاه خوار باشد. بله محتوا همه چیز است و چرایی آن در ماهیت آن نهفته است.

شما هر چیزی که می سازید برای محتوای درون آن ساخته شده است و هر چه پیش بروید و درون پدیده‌ای را بکاوید باید محتوایی جدید تر برسید. مانند عروسک های روسی که در درون خود یک عروسک دیگر دارند و در درون آن عروسک دوم، عروسک سومی است.  مانند این عکس

چرا محتوامردک زباله

برای این که به خوبی دریابید تولید محتوا چه نقشی در ماهیت یک پدیده دارد از یک ماجرایی که برای خودم پیش آمد می‌گویم.

کنار خیابان ایستاده بودم تا ماشین بگیرم خیابان یک طرفه بود و من هم به پشت سر نگاه نمی‌کردم که ناگهان بوقی شیپور مانند مرا به آسمان پراند یک بنز s500  خلاف جهت در حال آمدن بود و انتظار داشت کنار بروم تا تشریف گندشان را ببرند. گفتم داداش داری خلاف میای بوق هم می‌زنید سر از پنجره بیرون کرد و برخی مسائل مربوط به درس زیست شناسی را برای من توضیح داد. رفتم دم پنجره گفتم: چی گفتی؟ و او هم انگار که اندازه گرفته باشد گفت برو کنار بابا چیز گشاد و گازش را گرفت و رفت.

من هم در آن لحظه و تا چند روز بعد افسرده و ملول بودم که مردک زباله، مرا هر چه خواست گفت و رفت. اما الان می‌بینم مشکل از محتواست بله محتوا. ماشین زیبا بنز s500  مانند عروسک روسی یک محتوا در درون خود نهفته بود ولی محتوای ماشین عروسک مانند s500 که همان شخص یاد شده بود چیزی در درون خود نداشت جز زباله. آن هم زباله های بازیافت ناپذیر و به شدت سمی که باید دفنشان کرد.

پس در اولین درس از کلاس‌های تولید محتوا باید بگویم محتوا آن چیزی است که چیزی توی آن است و این چیزها هر چه بیشتر و بهتر و مفیدتر  باشند محتوای شما غنی تر است . درباره مفید بودن محتوا در درس بعدی صحبت می‌کنیم اما فعلا شما چقدر چیز را در یک چیز می توانید قرار دهید .

بگذارید یک جای بهتر از عروسک های روسی را به شما معرفی کنم . این جای شریف نوشته‌های شماست. یک نوشته، معنایی در خود دارد آن معنا کارکردی و تفسیری و تأویلی که دنیای یک نوشته را به شدت گسترش می‌دهد. بزرگان ادبیات چنان متن های لایه لایه‌ای را ساخته‌اند که هنوز که هنوزه، بعد از ۸۰۰ سال هر کس یک پدیده جدید از متن و نوشته‌های آنها بر می‌کشد و البته این پدیده ها و معنا‌های جدید آنچنان زیبای و جذاب‌اند که دنیایی را نورانی می‌کنند.

 از اینجا بخوانید : تاثیر محتوا بر سئو و رفتار کاربر

چرا محتوا این گونه لایه لایه و پیچیده است؟

لایه‌های مختلف معنایی سبب می‌شوند محتوا پاسخگوی افراد گوناگونی باشد. اساسا این که چرا ما یک محتوا را تولید می‌کنیم دلیلی است که محتوا را لایه لایه می‌کند چون هر کسی از ظن خود یار آن می‌شود، هر کس درخواستی دارد و محتوا‌های چند و چندین لایه می‌توانند کار افراد بیشتری را راه بیندازند در این باره در درس بعد با عنوان محتوا برای مخاطب چه کار می‌کند توضیح می‌دهیم.

چرا محتوا باید تولید کنیم

اما در جواب دیگری به سوال چرا محتوا، باید این موضوع را هم بیان کرد که بدون محتوا چه داریم. همان طور که گفتیم هویت شما محتوایی است که تولید می‌‌کنیم محتوا برای ما هم که تولید کننده آنیم پی‌آمد‌ها و دست‌آوردهایی دارد. اگر محتوای تولید شده آقای بنز سوار چیزی جز زباله‌های سمی بود آن آدم در نظر من شخصی شریف جلوه می‌کرد، که حداقل یک خلاف رانندگی مرتکب شده است؛ عذر می‌خواست و من هم لبخندی می‌زدم و او می‌رفت شاید اصلا خلاف نمی‌کرد و از دوتا کوچه پایین‌تر به مقصد می‌رسید. بله شما برای این که خود را بسازید محتوا تولید می‌کنید. این موضوع را فرنگی‌ها شخصیت نام تجاری یا Brand Personality می‌نامند همین طور شما با محتوا می‌توانید هر آن چه دارید را تبلیغ و معرفی کنید. شما با تولید محتوا می‌توانید با مخاطب خود ارتباط بگیرید و عواطف افکار آنها را تصاحب کنید. همه این ها کار کرد‌های محتوا هستند.

پس لطفا محتوا تولید کنید.

در درس بعد شما با کار کرد محتوا برای مخاطب آشنا می شوید .

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
صفر تا صد نوشتن رپورتاژ آگهی و نکات آن
|
آشنایی با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی و اطلاع از جزئیات آن از ضروریات در حوزه دیجیتال مارکتینگ...
آشنایی با تقویم تولید محتوا و ابزارهای آن
|
تقویم تولید محتوا به زبان ساده جدولی است شامل برنامه‌ریزی روزانه برای تولید‌کنندگان محتوا و ساماندهی پروژه‌های...
6 مرحله چرخه عمر محتوا
|
هر محتوا بسان محصولی است که به مخاطب عرضه می‌شود. با این رویکرد می‌توان برای محتوا نیز...
دلیل برای اینکه محتوای بیشتر بهتر نیست
|
شوک محتوایی روشی بود که ما به یک باره محتوای بیشتر را برای سایت فراهم می‌آوردیم. مارک...
Search