درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

۱۲ نوع بازاریابی محتوا برای رونق کسب‌وکار را بشناسیم

12 نوع بازاریابی محتوا برای رونق کسب‌وکار را بشناسیم
فهرست مطالب

وقتی صحبت از بازاریابی محتوا می‌شود شناسایی ضرروت‌ها، رو‌ش‌ها و فرآیندهای این نوع از بازاریابی بسیار اهمیت پیدا می‌کند. بازاریابی محتوا انواع مختلفی دارد که بازاریابان می‌توانند با توجه به استراتژی کسب‌وکار خود از میان آنها انتخاب کنند و به وسیله آنها اهداف بازاریابی خود را محقق کنند. اما نکته مهم این است که نوعی از بازاریابی محتوا را انتخاب کنید که به طور موثر کسب‌وکار شما را ارتقا دهد. در این مقاله ۱۲ نوع بازاریابی محتوا تاثیرگذار را معرفی می‌کنیم.

بازاریابی محتوا با تمرکز بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند در پی حفظ مشتریان قبلی و جذب مشتریان جدید است و این فرآیند در نهایت باید به خلق ارزش در کسب‌وکار منجر شود.

بازاریابی محتوا و شیوه تولید محتوا برای هر یک از انواع آن تنوع زیادی دارد. برای مثال شرکت هواپیمایی آمریکایی ساوت‌وست ایرلاینز (Southwest Airlines) از ترکیب ارسال گیف، پست‌های وبلاگ، تبلیغات و بازتوئیت در صفحه توئیتر خود استفاده می‌کند. شرکت هواپیمایی آمریکایی دلتا ایرلاینز (Delta Air Lines) نیز اخیرا در بازاریابی محتوای خود ویدئو، گیف و تبلیغات درباره پرواز را مورد توجه قرار داده است.

در ادامه این مقاله ۱۲ نوع بازاریابی محتوا نظیر وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک، مطالعه موردی، کتاب الکترونیکی، محتوای تولید شده توسط کاربر، چک‌لیست، خاطرات، نقد و بررسی، مقاله سفید یا وایت پیپر، راهنما و دستورالعمل و اینفلوئنسرها را معرفی و درباره آن صحبت خواهیم کرد.

 از اینجا بخوانید : راهنمای ساخت صفحه ویکی پدیا شرکت شما

انواع بازاریابی محتوا

۱. وبلاگ‌ (Blog)

داشتن وبلاگ در وب‌سایت یک کسب‌وکار که با محصولات آن کسب‌وکار مطابقت داشته باشد و به سوالات مشتریان درباره آنها پاسخ بدهد و مسائل آنها را حل کند یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی محتوا محسوب می‌شود. پست‌هایی که در وبلاگ قرار می‎‌دهید سئو سایت را بهبود می‎‌بخشد و روشی کم‌هزینه برای افزایش ترافیک ارگانیک ورودی به وب‌سایت شما خواهد بود.

هنگام نوشتن پست‌های وبلاگ این موارد را در نظر داشته باشید:

  • محتوای خود را برای سئوی وب‌سایت بهینه‌سازی کنید
  • برای سازماندهی موضوعات و مباحث وبلاگ خود از فهرست ستونی یا مدل خوشه‌ای استفاده کنید
  • محتوای خود را متمرکز و مرتبط با محصول خود حفظ کنید

برای مثال Jeff Bullas که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین استاد بازاریابی جهانی شناخته شده است در وب‌سایت خود پست‌هایی درباره بازاریابی محتوا و رسانه‌های اجتماعی جهانی منتشر می‌کند.

۲. ویدئو (Video)

ویدئوها مخاطب را به سرعت درگیر می‌کنند. طبق تحقیقات HubSpot حدود ۵۴ درصد از مخاطبان مایل هستند ویدئوهایی از برندهای محبوب و تحت حمایت خود ببینند که این بیش از هر نوع محتوای دیگری است.

ویدئوها یک رسانه همه‌کاره محسوب می‌شوند. با استفاده از ویدئو می‌توانید محتوای متنوعی را در صنعت و کسب‌وکار خود ایجاد کنید که بازار هدف را درگیر کند و تقاضا برای محصولات شما را افزایش دهد.

برای مثال کسب‌وکارهایی که با طراحی سروکار دارند می‌توانند از ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی AR که به عنوان ویدئوهای واقعیت افزوده شناخته می‌شوند بهره ببرند. در این نوع از ویدئو یک لایه دیجیتالی به آن چیزی که با تلفن هوشمند در حال تماشا کردنش هستید اضافه می‌شود. شما حتی می‌توانید با یک گوشی آیفون محتوای ویدئویی کاملا حرفه‌ای برای بازاریابی محتوای کسب‌وکار خود بسازید.

مایکروسافت از فناوری خود برای توانمندسازی همه افراد استفاده می‌کند. تبلیغات اخیر این شرکت نشان می‌دهند که تعریف آنها از «هر فرد» چقدر فراگیر است و پیام‌های قدرتمندی ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد چگونه تکنولوژی با الهام بخشیدن به افراد آنها را به اهدافشان می‌رساند.

 از اینجا بخوانید : راهنمای جامع استراتژی بازاریابی ویدئویی برای مبتدیان

۳. اینفوگرافیک (Infographic)

 انواع بازاریابی محتوا - اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها بسیار سرگرم‌کننده هستند و می‌توانند استراتژی بازاریابی را متحول کنند. با استفاده از اینفوگرافیک‌ها می‌توان به صورت تصویری و کاملا واضح آمار یا مراحل یک کار را ارائه کرد. اینفوگرافیک مانند یک موسیقی سریع و کم‌هزینه برای گوش‌های یک بازاریاب است.

تشخیص داده‌ها و درک آنها با استفاده از اینفوگرافیک برای مخاطبان ساده‌تر است. علاوه بر این اینفوگرافیک‌ها به محصول تجاری شما اعتبار بیشتری می‌بخشند.

۴. مطالعه موردی (Case Studie)

مطالعه موردی برای افرادی موثر است که می‌خواهند درباره کسب‌وکار شما بیشتر از مشتریان بدانند. با مطالعات موردی خریداران فرآیند خرید مشتریان را از ابتدا تا انتها مشاهده می‌کنند.

لینکدین یک مطالعه موردی درباره Adobe انجام داده و نحوه استفاده Adobe از لینکدین را برای بازاریابی کسب‌وکار خود ارائه داده است. این مطالعه موردی می‌تواند به کسب‌وکارهای مشابه کمک کند تا با استفاده از آن و به روشی مشابه تقاضا برای برند خود را بهبود ببخشند.

 انواع بازاریابی محتوا - مطالعه موردی

لینکدین همچنین مطالعه موردی ویدئویی انجام می‌دهد. یکی از این نمونه‌‌ها را در مورد شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی HSBC انجام داده است. این موضوع نشان می‌دهد استراتژی بازاریابی لینکدین شامل راه‌های متنوعی برای ارائه محتوای کسب‌وکارها است.

۵. کتاب الکترونیکی (eBook)

اگر تا به حال کتاب الکترونیکی نساخته‌اید به آنها به عنوان محتوای طولانی برای وبلاگ فکر کنید. کتاب‌های الکترونیکی رمان یا حتی کاتالوگ چند صفحه‌ای برای تبلیغ کسب‌وکار شما نیستند بلکه وسیله‌ای برای ارائه اطلاعات باارزش به مشتریان بالقوه به شمار می‌آیند.

برای مثال «The Experience Optimization Playbook» کتاب الکترونیکی رایگانی است که توسط Optimizely تهیه شده است. در این کتاب استراتژی‌های بهینه‌سازی ۵۰۰ شرکت بین‌المللی از صنایع مختلف که توسط مجله فورچون رتبه‌بندی شده‌اند مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

۶. محتوای تولید شده توسط کاربر (User-generateed content)

محتوای تولید شده توسط کاربر به دلیل جذب مشتری، روشی شگفت‌انگیز برای بازاریابی محسوب می‌شود. این محتوا می‌تواند ویدئو، بلاگ، پرسش و پاسخ، فایل صوتی یا هر محتوای دیگری باشد که از سوی کاربران تولید می‌شود. در این نوع محتوا مردم به یکدیگر پاسخ می‌دهند و احتمالا افراد را بیشتر به کسب‌وکار شما علاقه‌مند می‌کنند.

به عنوان مثال می‌توان از آموزش نحوه استفاده از یک محصول در یوتیوب یا اینستاگرام و یا استفاده از تجربه‌های شخصی مشتریان یک برند در توئیتر یاد کرد. چیزی حدود ۹۹ درصد از ویدئوهای مرتبط با محصولات برند نایک از سوی طرفداران این برند ساخته شده است. طبق آمار از هر ۵۰ میلیون بازدید، فقط چهار میلیون آن از ویدئوهای رسمی نایک است و بقیه متعلق به ویدئوهایی است که توسط کاربران ساخته و آپلود شده است.

۷. چک لیست (Checklist)

چک لیست‌ها برای مشتریان بالقوه به ویژه برای مشتریان SMB ارزش ایجاد می‌کند. چک لیست‌ها روشی قدم به قدم را برای حل یک مشکل نشان می‌دهند و می‌توانند متناسب با صفحات شبکه های اجتماعی شما قالب‌بندی شوند.

 انواع بازاریابی محتوا - چک لیست

این مثال آکادمی HubSpot نشان می‌دهد که چگونه بازاریابی با محتوا به وسیله آخرین چک باکس گره خورده است. از این طریق محصول شما در کارهای روزمره مخاطبان شما جای می‌گیرد. همچنین می‌توانید یک چک لیست داخلی برای استفاده تیم خود ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که برخی از محتواها همیشه مختص مشتریان است.

۸. میم (Meme)

میم‌ها تصاویر، ویدئوها، شعارها و لوگوهایی هستند که با حالت نمایشی یک مفهوم یا ایده را از طریق اشتراک‌گذاری به صورت آنلاین منتقل می‌کنند و در رسانه‌های اجتماعی گسترش می‌دهند. از Meme‌های معروف می‌توان به پرچم سفید به نشانه تسلیم، استخوان جمجمه و دو استخوان متقاطع به معنای خطرناک برای زندگی و… اشاره کرد. Memeها به سرعت در فضای اینترنت پخش می‌شوند و استفاده از آنها روشی هوشمندانه برای افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت است. برای موفقیت در ایجاد Meme مزایای خاص و منحصربه‌فرد برند خود را بررسی کنید و آن را به صورت دیداری و در چند کلمه مختصر بیان کنید.

یکی از نمونه‌های مشهور میم، Success Kid همان پسربچه کوچکی است که مشت‌اش را گره کرده و از تصویر او در مطالب مربوط به موفقیت استفاده می‌شود. افراد میم‌ها را ویرایش می‌کنند و عنوان‌های متنوع دیگری روی آنها قرار می‌دهند.

انواع بازاریابی محتوا - meme

۹. نقد و بررسی و نظرات مشتریان (Testimonials/Reviews)

نظرات مشتریان هم مانند محتوای تولید شده توسط کاربر مستقیما توسط مخاطبان شما تولید می‌شوند. برای مثال برند نایک برای بازاریابی کفش‌های خود از نظرات و توصیف‌های ورزشکاران حرفه‌ای و مشهور استفاده می‌کند. بیشتر محتوای اینستاگرام نایک شامل نقد و بررسی‌ها و نظرات سلبریتی‌هاست. کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند با اضافه کردن نظرات مشتریان در وب‌سایت یا اینستاگرام از مزایای این روش بازاریابی محتوا بهره‌مند شوند.

۱۰. مقاله سفید (Whitepaper)

مقاله سفید اغلب با کتاب الکترونیکی اشتباه گرفته می‌شود. هر دو دارای محتوای طولانی هستند اما مقاله سفید داده‌ها و اطلاعات بیشتری را ارائه می‌کند. مقاله سفید به مخاطبان کمک می‌کند تا یک مسئله را حل کنند.

مقالات سفید در مقایسه با کتاب الکترونیکی به زمان بیشتری برای نگارش نیاز دارند. این مقالات جدی‌تر و پژوهشی‌تر نگاشته می‌شوند. این مقالات اعتماد خوانندگان را جلب می‌کنند و به موفقیت در فروش منجر می‌شوند.

برای تهیه مقاله سفید از روش‌هایی استفاده کنید که از نظر بصری برای مخاطبان جذاب باشد. فونتی را برای آن انتخاب کنید که خواندنش را آسان کند تا خوانندگان تمایل بیشتری به خواندن آن داشته باشند.

۱۱. راهنما و دستورالعمل (How-to Guide/Academie)

اگر محصولی مانند CRM یا هر نرم‌افزار دیگری را ارائه می‌کنید راهنمای چگونگی استفاده از آن برای بازاریابی محتوا ضروری است. دوره‌های آموزشی تبلیغات در گوگل Google Ads،  و Skillshare و حتی HubSpot روشی تعامل برای خریداران جدید و خریداران بالقوه است که به وسیله آن می‌توانند محصول شما را قبل از تحویل تست کنند.

 انواع بازاریابی محتوا - راهنما و دستورالعمل

اگر صاحب کسب‌وکار کوچکی هستید و داشتن آکادمی برای شما امکان‌پذیر نیست از پست چرخ‌وفلکی (Carousels) در اینستاگرام استفاده کنید. پست چرخ‌وفلکی امکان توضیح بیشتر محصول یا خدمات را در اینستاگرام به صورت تصویری فراهم می‌کند. شما می‌توانید به جای ایجاد یک راهنمای کامل، کلیپ‌های ۳۰ ثانیه‌ای یا آلبوم عکس در یک پست قرار دهید و آن را هایلایت کنید.

۱۲. اینفلوئنسر (Influencer)

اینفلوئنسرها می‌توانند در حوزه بازاریابی کسب‌وکارها بسیار سودمند عمل کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ با تاثیرگذاری بیشتر بر محتوا، باعث جذب مخاطبانی می‌شوند که قبلا نتوانسته‌اید آنها را به سمت برند خود جلب کنید.

برای ارتباط با اینفلوئنسری در حوزه کسب‌وکار خود فقط کافی است با یک ایمیل یا هر راه ارتباطی دیگر در شبکه‌های اجتماعی درخواست خود را با آنها مطرح کنید.

در این مقاله ۱۲ نوع بازاریابی محتوا را معرفی و درباره آنها صحبت کردیم. قطعا روش‌های دیگری هم برای بازاریابی محتوا وجود دارد. مهم این است روش‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین تطابق را با کسب‌وکار شما داشته باشد. از تجربه کردن این روش‌ها نترسید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
صفر تا صد نوشتن رپورتاژ آگهی و نکات آن
|
آشنایی با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی و اطلاع از جزئیات آن از ضروریات در حوزه دیجیتال مارکتینگ...
آشنایی با تقویم تولید محتوا و ابزارهای آن
|
تقویم تولید محتوا به زبان ساده جدولی است شامل برنامه‌ریزی روزانه برای تولید‌کنندگان محتوا و ساماندهی پروژه‌های...
6 مرحله چرخه عمر محتوا
|
هر محتوا بسان محصولی است که به مخاطب عرضه می‌شود. با این رویکرد می‌توان برای محتوا نیز...
دلیل برای اینکه محتوای بیشتر بهتر نیست
|
شوک محتوایی روشی بود که ما به یک باره محتوای بیشتر را برای سایت فراهم می‌آوردیم. مارک...
Search