درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

سایت واکنش گرا چیست؟ با طراحی سایت ریسپانسیو آشنا شوید

سایت واکنش گرا چیست؟ با طراحی ریسپانسیو آشنا شوید
فهرست مطالب

تقریبا هر کسب و کار جدیدی این روزها به دنبال این است که برای سایت خود نسخه موبایل ایجاد کند. به هر حال، این کاملا ضروری است که سایت شما در دستگاه‌ها و کامپیوترها، تبلت‌ها و انواع تلفن‌های همراه به خوبی کار کند و برای کاربر قابل استفاده باشد. اما راه حل در اینگونه موارد و با افزایش تنوع هر روزه در این زمینه چیست؟

در زمینه طراحی سایت و توسعه وب، همه چیز به سرعت در حال تغییر است و با قطعیت و وضوح نمی‌توان اندازه استانداردی برای صفحات وب تعریف کرد. برای بسیاری از وب سایت‌ها، ایجاد نسخه‌ای از صفحه که برای هر دستگاه جدید با هر رزولوشنی به درستی کار کند، غیر عملی به نظر می‌رسد. اما در این راه بهترین انتخاب چیست؟ باید برخی از کاربرانمان را از دست بدهیم و یا می‌توانیم راه حلی متفاوت را پیش ببریم؟

با توجه به رشد روز افزون کاربران موبایل نمیتوان از آنها چشم پوشی کرد، بلکه باید محیطی را فراهم کرد که آنها در کنار دیگر کاربران بتوانند به راحتی از وبسایت‌های مختلف استفاده کنند.

پس از رخ دادن این مشکلات، طراحی واکنش گرا و یا ریسپانسیو بسیار مرسوم شد، طراحی که به هر کاربری فارغ از دستگاهی که برای مرور وب از آن استفاده می‌کند، اجازه میدهد که بهترین تجربه را در دنیای آنلاین داشته باشد.  

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

سایت واکنش‌گرا - طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

طراحی وب واکنش گرا و یا ریسپانسیو، روشی است که نشان می‌دهد طراحی و توسعه باید بر اساس اندازه صفحه، پلتفرم و جهت گیری، به رفتار و محیط کاربر پاسخ دهد.

به بیانی دیگر، طراحی سایت ریسپانسیو به وب سایتی گفته می‌شود که با ویژگی‌ها، محتوا و رسانه‌های (تصاویر، ویدیو و…) سازگار با فضای موبایل طراحی شده است. وب سایتهای واکنش گرا و یا ریسپانسیو با توجه هر وسیله‌ای که کاربر از آن استفاده می‌کند، تغییر می‌کند و با آن سازگار می‌شود، از جمله این وسایل می‌توان به تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های رومیزی اشاره کرد.

طراحی وب واکنش‌گرا دیگر در حد یک پیشنهاد و یا فیچر اضافی نیست، بلکه این کار یک سرمایه‌گذاری اساسی برای ایجاد آگاهی نسبت به برند و نام تجاری شما، متنوع کردن تجربه کاربری شما (UX) و بالا بردن نرخ تبدیل در میان بازدیدکنندگان سایت شما است.

همچنین ریسپانسیو کردن وبسایت باعث صرفه‌جویی در وقت ارزشمند و منابع مالی کسب و کار شما می‌شود. شما به احتمال زیاد این توانایی را ندارید که برای هر دستگاه بالقوه‌ای که بازدیدکنندگان شما ممکن است از آن استفاده کنند، یک وب سایت جداگانه طراحی کنید. فرای تکنولوژی و فناوری‌های که ممکن است در آینده معرفی شوند، یک وبسایت واکنش‌گرا، تضمین می‌کند، که وبسایت شما، با همه دستگاه‌ها و انواع صفحه نمایش سازگار است، تا اطمینان حاصل شود که که سایت شما برای کاربران دستگاه‌های امروزی و حتی دستگاه‌هایی که هنوز اختراع نشده‌اند، تجربه لذت بخشی رقم می‌زند.

 اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

سایت واکنش‌گرا -  اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو و یا واکنش‌گرا، به کاربران شما این امکان را می‌دهد تا در هر کجا و به هر طریقی که بخواهند وبسایت شما را مرور کنند، همچنین شما می‌توانید به مخاطبان گسترده‌تر و و مخاطبین که تعامل بالایی با وبسایت شما دارند، دست پیدا کنید.

از همه مهمتر، عدم طراحی وب واکنش‌گرا ممکن است، عملکرد برعکسی داشته باشد، و کسانی را که بیشتر از تلفن همراه برای گشت و گذار در وب استفاده می‌کنند را از وبسایت شما دور کند. در حقیقت تحقیقات نشان داده که شما با طراحی نامناسب برای تلفن همراه ممکن است، ۹۰ درصد از مشتریان بالقوه خود را از دست دهید.

این عدد، میزان چشمگیری از مشتریان و درآمد شما را شامل می‌شود.

در ادامه سه مزیت عمده طراحی سایت واکنش گرا را بررسی میکنیم.

۱.طراحی وب ریسپانسیو به مشتریان کمک می‌کند وب سایت شما را کشف کنند.

بسیاری از افراد از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود به گوگل دسترسی پیدا می‌کنند، در واقع خود وبسایت گوگل ۶۳٪ درصد از سایت‌هایی را که طراحی واکنش گرا ندارند، را مورد مجازات قرار میدهد. نحوه ایندکس شدن اولیه نسخه موبایل شما، در واقع ممکن است بر نحوه رتبه‌بندی وبسایت شما تاثیر بگذارد و در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) وبسایت‌هایی که طراحی مناسبی برای نسخه موبایل دارند، میزان موفقیت بیشتری برای دیده شدن و در نتیجه درآمد بیشتر دارند.

بنابراین، اگر اکثر مخاطبان شما از طریق تلفن هوشمند خود سرچ می‌کنند (همانطور که در آمار فوق گفته شده)، و وب سایت شما از طراحی واکنش گرا و یا ریسپانسیو بهره نمیبرد، ممکن است مشتریان به هیچ وجه نتوانند وب سایت شما را پیدا کنند و این موضوع تهدید بزرگی برای وبسایت و کسب و کار شما است.

۲. طراحی وب واکنش گرا، زمانی که خریداران در وب سایت شما صرف میکنند را طولانی‌تر می‌کند

سایت واکنش‌گرا - طراحی ریسپانسیو

نرخ پرش (bounce rate) وب سایت در تلفن‌های هوشمند تقریباً ۴۰ درصد است (در مقایسه این نرخ در تبلت‌ها فقط ۲۷ درصد است). همچنین، یک صفحه وب که در مدت پنج ثانیه یا کمتر بارگیری می‌شود، ۷۰٪ جلسات (سشن) طولانی‌مدت مشاهده را برای شما تضمین می‌کند.

کاربران موبایل انتظار تجربه سریع و با کیفیت را از هر وب سایتی دارند (گوگل نیز چنین انتظاراتی را از صفحات وب دارد)، انتظاراتی که با طراحی وب سایت واکنش‌گرا می‌توانید، برآورده کنید.

هرچقدر کاربران و یا خریداران زمان بیشتری را در وبسایت شما صرف کنند، احتمال اینکه از مشتری بالقوه به بالفعل تبدیل شوند، بالاتر خواهد بود.

۳. طراحی وب واکنشگرا باعث ایجاد شناخت و اعتماد مثبت به برند در نزد مصرف کنندگان (مشتریان) می‌شود.

سرانجام ، ۵۷ درصد از مصرف کنندگان و کاربران اظهار داشتند که احتمالا کسب و کارهایی را که وبسایت آنها طراحی مناسب برای نسخه موبایل ندارد را به دیگران توصیه نمی‌کنند. همین گزارش نشان‌می دهد که بیش از نیمی از خریداران آنلاین که از وبسایت آنلاین یک کسب و کار ناامید شده‌اند، احتمالا در مورد کلیت  آن برند و کسب و کار تفکری منفی دارند.

طراحی وب سایت واکنشگرا، خریداران آنلاین را به وجد می‌آورد ، آنها را ترغیب می‌کند که کسب و کار شما را به دیگران معرفی کنند و باعث می‌شود برای خریدهای بعدی نیز به سایت شما بازگردند.

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو در SEO و  UX

سایت واکنش‌گرا - اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو در SEO و  UX

تجربه کاربری و یا UX برای دارندگان وب سایت و کسب و کارها بسیار مهم است. شما به عنوان یک کسب و کار به دنبال این هستید که افراد سایت شما را دوست داشته باشند و می خواهید استفاده از آن و در نتیجه متقاعد کردن آنها برای بازگشت به سایت شما آسان باشد. اگر کسی از طریق تلفن همراه به وب سایت شما مراجعه کند و بارگیری (لود) آن  طول بکشد یا تصاویر شما از وضوح مناسب برخوردار نباشند، احتمالا شرکت شما غیرحرفه‌ای جلوه می‌کند.

هیچ کس نمی‌خواهد با فضا و مکانی غیر حرفه ای تعامل داشته باشد. اما طراحی واکنش گرا، که تجربه کاربری بسیار بهتری را ارائه می‌دهد، می‌تواند مردم را متقاعد کند تا به شرکت شما فرصتی بدهند و از آن استفاده کنند. از آنجا که بزرگنمایی فضای سایت و پیمایش کلی در وبسایت ریسپانسیو حذف خواهد شد، می‌توان سریعتر محتوا را مشاهده کرد و برداشت کلی که بازدیدکنندگان دارند بسیار مثبت‌تر خواهد بود، به صورت کلی تجربه کاربری نقش بسزایی در میزان وفادار بودن مشتریان دارند، به طور مثال اگر کاربری که از  موبایل استفاده می‌کند، برای ثبت خرید در سایت شما دچار مشکل شود، و نتواند به خوبی سایت شما را پیمایش کند، زمان بیهوده‌ای را در سایت شما صرف کند و نتواند فرآیند خرید خود را تکمیل کند، احتمالا در آینده برای خرید به سایت شما مراجعه نخواهد کرد.

شاید به نظر برسد که در این مثال شما فقط یک مشتری از دست داده‌اید، اما در واقع شما تمام شانس‌های خرید آینده توسط این کاربر را نیز از دست داده‌اید، این کاربر نه تنها شما را به دیگران معرفی نخواهد کرد که احتمالا تجربه بد خود را با دیگران نیز به اشتراک خواهد گذاشت.  

 از اینجا بخوانید : هر آنچه درباره سئو و طراحی وب سایت باید بدانید

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO استراتژی است که شرکت‌ها و کسب و کارهای بسیاری برای بهبود رتبه‌شان در صفحه نتایج جستجو در گوگل از آن استفاده میکنند. هرچه موقعیت شما در صفحه نتایج بالاتر باشد، شانس پیدا کردن مشتریان بالقوه نیز بالاتر خواهد بود.

 طراحی واکنش‌گرا و یا ریسپانسیو می‌تواند به سئو کمک کند چرا که همانطور که پیش از این گفتیم گوگل برای انتخاب و رتبه بندی سایت‌ها به نسخه موبایل آنها توجه ویژه‌ای نشان میدهد. اگر این فاکتور را در کنار دیگر معیارهای سئو به کار ببرید رتبه شما به طرز چشمگیری بهبود خواهد یافت.

همچنین علاوه بر گوگل، کاربران که از گوشی موبایل و یا تبلت برای گشت و گذار در وب استفاده می‌کنند، اگر به سایت شما برسند و نتوانند از آن به دلیل طراحی نامناسب به خوبی استفاده کنند، سریع سایت شما را ترک میکنند، همین موضوع نرخ پرش سایت شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه سئو سایت شما با مشکل روبرو می‌شود.

حتی اگر به سختی و با دیگر عوامل بتوانید، سئو وبسایت خود را بهبود ببخشید، با نقص در نسخه موبایل به سرعت مشتریان جدید را از دست خواهید داد و تلاش‌های دیگر شما نیز بی نتیجه خواهد ماند.

سئوی سایت به عوامل متعددی بستگی دارد که حتی برخی از آن عوامل با حدس و گمان همراه هستند و به صورت قطعی نمی توان گفت که تاثیر مستقیمی در سئو دارند و یا نه؟

اما مناسب بودن نسخه موبایل بسیار مورد توجه است و به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر سئوی سایت شما تاثیر میگذارد.

گوگل خود به صورت مجزا نسخه موبایل را مورد توجه قرار میدهد و غیر از آن عوامل غیرمستقیمی مثل سشن، نرخ پرش، بازگشت به سایت و غیره که ممکن است در تجربه کاربر تاثیر بگذارند نیز نقش بسزایی در بهبود سئو ایفا میکنند. پس اگر سئو و در نتیجه آن بالا بردن میزان درآمد برای شما مهم است باید به صورت ویژه به نسخه موبایل و یا به صورت کلی واکنش گرا بودن، سایت بپردازید.

از کجا بفهمیم یک سایت ریسپانسیو طراحی شده است؟

سایت واکنش‌گرا - از کجا بفهمیم یک سایت ریسپانسیو طراحی شده است؟

راه حل‌های مختلفی برای تشخیص ریسپانسیو بودن، یک وب سایت وجود دارد.

ابزارهای مختلفی رایگان و یا پولی وجود دارند که با وارد کردن آدرس سایت به شما می‌گویند که آیا این سایت طراحی ریسپانسیو دارد و یا نه؟

اما خود شما هم می‌توانید این مورد را به آسانی امتحان کنید.

اگر صفحه یک سایت را از حالت بیشینه (maximiz) خارج کنید و صفحه رو کوچک و بزرگ کنید (در گوگل کروم می‌توانید این کار را با فشردن همزمان کلیدهای کنترل و مثبت و یا کنترل و منفی انجام دهید)، اگر همچنان می توانید تمام جملات را کامل بخوانید، صفحه سایز مناسبی دارد و تصاویر و ویدیوها به خوبی نمایش داده می‌شوند، می‌توان به صورت تقریبی گفت این وبسایت ریسپانسیو است.

همچنین راه ساده دیگر این است که از یک وبسایت ثابت با کامپیوتر و تلفن همراه دیدن کنید. اگر همچنان تجربه کاربری خوبی دارید و به تمامی بخش‌های سایت به راحتی دسترسی دارید، این وبسایت با تقریب خوبی به صورت ریسپانسیو طراحی شده است.

فراموش نکنید که نباید به صفحه اصلی سایت محدود شوید، به صفحات مختلف سر بزنید و وضعیت هرکدام را جداگانه بررسی کنید.

تفاوت طراحی سایت ریسپانسیو با AMP چیست؟

سایت واکنش‌گرا - تفاوت طراحی سایت ریسپانسیو با AMP چیست؟

هدف اصلی طراحی ریسپانسیو و  AMP  بهبود تجربه کاربری است.

اما AMP بیشتر بر روی سرعت بارگذاری سایت برای کاربران موبایل تمرکز می‌کند، در صورتی که تمرکز اصلی وب سایت ریسپانسیو مناسب بودن و در دسترس بودن مطالب برای همه افراد فارغ از دستگاهی که استفاده می‌کنند، است.

اگر بخواهید سایت خود را ریسپانسیو کنید باید مراحل طراحی را مجدد انجام دهد و این بار سایت خود را با توجه به معیارها و استانداردهای ریسپانسیو طراحی کنید، اما در AMP شما به سایتی که در حال حضور موجود است AMP را اضافه میکنید و نیاز به تکرار مراحل طراحی نیست.

 از اینجا بخوانید : کدام یک از تکنولوژی‌های PWA یا AMP برای سایت بهتر است؟

AMP به صورت مستقیم توسط گوگل عرضه شده و سرعت لود صفحه را به طرز چشمگیری افزایش میدهد.  و ریسپانسیو بودن، کنش و واکنش با سایت در هر دستگاهی را بهبود می بخشید.

شما برای در بهبود عملکرد، تجربه کاربری و سئو بهتر است، تمام این نکات را به خاطر بسپارید. 

اگر سایت شما تنها ریسپانسیو باشد به خوبی در تمامی دستگاهها به نمایش گذاشته شود، اما سرعت لود صفحه بالا باشد و کاربران برای دستیابی به صفحات مختلف نیاز به صرف زمان بیشتری داشته باشند، شما در سئو و تجربه کاربری عملکرد چندان قابل قبولی نخواهید داشت.

از طرف دیگر اگر فقط سایت شما سرعت بالایی داشته باشد، اما گشت و گذار در آن برای کاربران دشوار باشد، باز هم به موفقیت نخواهید رسید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
EWWW-Image-Optimizer
|
در بین فایل هایی که در یک سایت استفاده می شود تصاویر بیشترین حجم را دارند و...
SSL چیست؛ با SSL مانع نفور هکرها شوید
|
اولین اقدام ضروری  بعد از طراحی سایت فعالسازی SSL است. SSL و گواهینامه‌های دیجیتال یک عنصر اساسی...
بهینه سازی نرخ تبدیل لندینگ پیج -
|
بسیاری از شرکت‌ها برای خدمات جدید خود یا برای کمپین‌های تبلیغاتی خود برای طراحی صفحه لندینگ جدید...
منظور از ساب دامین و ساب فولدر چیست و آنها چگونه بر سئو تاثیر می‌گذارند؟
|
در صورتی که تصمیم به راه‌اندازی سایت داشته باشید و آن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده باشد،...
Search