درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

تفاوت میان ساختار نشانی وب و معماری اطلاعات

تفاوت میان ساختار نشانی وب و معماری اطلاعات
فهرست مطالب

پاسخ به سؤالات درباره‌ ساختار نشانی وب (URL) و معماری اطلاعات بسیار گمراه‌کننده است، اما موضوع مهمی برای آگاهی است. با اینکه تأثیر هوش مصنوعی نسبت به مباحث مربوط به نشانی وب بیشتر است، اما توصیه‌های ارائه شده برای هوش مصنوعی، به چگونگی ساختار بندی نشانی وب ختم می‌شود. در این مقاله، ویل کریچلو، این دو مبحث را بررسی کرده و سؤالاتی راهنما برای بررسی هر یک را به اشتراک گذاشته است.

برای طراحی اختصاصی سایت خود با دپارتمان طراحی سایت نوین مارکتینگ تماس حاصل فرمایید.

 هدف ما از این مقاله، بیان تفاوت‌های میان ساختار نشانی وب و معماری اطلاعات است، این موضوع از این نظر اهمیت دارد که اغلب افراد این دو مفهوم را با هم اشتباه می‌گیرند و یا آن‌ها را ادغام می‌کنند و با همین دیدگاه توصیه‌هایی را هم به دیگران ارائه می‌کنند.

دیدگاه ما برای نوشتن این مقاله، نگاهی سئو محور به موضوع است. بنابراین پژوهشی وسیع‌تر برای معماری اطلاعات مورد نیاز است. اما آن‌چه در این جا مد نظر ما است، عبارتند از: چه چیزی برای موتورهای جستجو اهمیت دارد و چه چیزی هنگام جستجو کردن برای کاربران مهم است؟ بنابراین برخی از مفاهیم اساسی نظیر مفهوم ساختار نشانی وب را به هم پیوند می‌زنیم اما آن‌چه مورد توجه ما خواهد بود، مسیر نشانی اینترنتی، یعنی آن‌چه بعد از نام دامنه می‌آید خواهد بود (www.example.com/whatever-comes-next)

دو روش اصلی برای ساختاربندی نشانی وب وجود دارد. شما می‌توانید از زیر پوشه‌ها و یا نشانی‌دهی مستقیم به صفحات خود استفاده کنید. هریک از این راهکارها، نقاط ضعف و قوت خود را دارند و برای هر کدام هزاران توصیه و پیشنهاد وجود دارد. معمولاً آنچه در میان افراد رایج شده این است که به طور کلی نشانی‌های وب کوتاه‌تر بهتر از بلندترها هستند، اما به طور میانگین بهتر است که کلمات کلیدی شما در نشانی وب استفاده شود.

در مورد این موضوعات هنوز هم مناقشه وجود دارد، به همین دلیل باید هنرمندانه‌تر به ساختار نشانی وب نگاه کنید. اکثر اوقات می‌بینم که افراد سعی می‌کنند توصیه‌هایی برای معماری اطلاعات ارائه دهند اما در پایان به صحبت درباره‌ ساختار نشانی وب می‌پردازند. هدف ما این است که چنین مباحثی را به چالش بکشم، چراکه ما می‌‌دانیم دقیقاً درباره چه موضوعی صحبت می‌کنیم.

به نظر ما این ابهام زمانی به وجود می‌آید که ما درباره‌ی این پرسش کنیم که کدام صفحات در سایت ما وجود دارد و چه سلسله مراتبی بین این صفحات و گروه‌های صفحات وجود دارد.

 از اینجا بخوانید : با پست های قدیمی وبلاگ باید چه کرد؟

سؤالات ساختار نشانی وب

ساختار نشانی وب - سؤالات ساختار نشانی وب

اگر به صفحه‌ /shoes/womens بروید، آیا با وضعیت ۲۰۰ مواجه می‌شوید؟ آیا صفحه‌ای وجود دارد که به سایت من بازگردد؟ این سؤال، اساساً سؤالی درباره نشانی وب است. اما اگر کمی بیشتر بر موضوع متمرکز شوید و بررسی کنید که چه دسته‌ای از صفحات یا گروهی از صفحات در وبسایت وجود دارند، سوالی درباره‌ معماری اطلاعات پرسیده‌اید و به طور دقیق سؤال درباره‌ چگونگی ساختاربندی و سلسله مراتب آن‌ها، مربوط به معماری اطلاعات است.

زمانی که به عنوان مثال زیرگروه کفش‌های زنانه‌ قرمز رنگ در یک سایت تجاری را بررسی می‌کنید، هم می‌توانید نشانی مستقیمی برای آن در نظر بگیرید و هم ‌می‌توانید از زیر پوشه برای آن استفاده کند.

به نظر من ممکن است که نکته‌ کلیدی زمانی مشخص شود که بپرسید: صفحات دارای جزییات شما کجا قرار دارند؟ صفحه‌ محصول را برای یک سایت تجاری، در نظر بگیرید. شما می‌توانید فقط صفحه‌ /product-slug داشته باشید. به طور ایده‌آل نشانی این صفحه می‌تواند به جای تعدادی عدد بی‌مفهوم، چند نوع از کلمات کلیدی توصیفی در خود داشته باشد. شما می‌توانید آن را مانند آدرس بالا به ریشه دامنه متصل کنید و یا در زیر پوشه‌ای قرار دهید که با موضوع آن مرتبط است.

به این ترتیب اگر صفحه مورد نظر مربوط به یک جفت کفش زنانه قرمز باشد، می‌توانید آن را مثلاً در نشانی slug/shoes/women/red قرار دهید. برای هریک از این موارد نقاط ضعف و قوتی وجود دارد که نمی‌خواهیم عمیق‌تر به آن‌ها بپردازم. اما به طور کلی نکته‌ اساسی این است که شما می‌توانید مستقل از سؤالات معماری اطلاعات، درباره‌ نشانی‌های وب تصمیم بگیرید.

سؤالات معماری اطلاعات

ساختار نشانی وب - سؤالات معماری اطلاعات

نوبت آن رسیده که درباره معماری اطلاعات صحبت کنیم، زیرا به طور کلی این سؤالات، مواردی تأثیر گذار بر کارایی جستجوی وبسایت شما هستند. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردم، این سؤالات اساساً به این موضوع می‌پردازند که کدام صفحات وجود دارند و سلسله مراتب آن‌ها چیست.

  • چه تعداد سطوح دسته‌بندی و زیر دسته‌ باید در وبسایت خود داشته باشم؟
  • در نمای ناوبری چه کاری انجام می‌دهیم؟
  • آیا بایستی تا دو سطح پیش برویم؟
  • آیا باید تا سه سطح پیش برویم؟
  • آیا به همه‌ صفحات اجازه می‌دهیم که خزش و ایندکس شوند؟
  • چگونه میان صفحات مختلف پیوند برقرار می‌کنیم؟
  • چگونه میان محصولات مختلفی که در یک دسته یا زیر دسته هستند پیوند برقرار می‌کنیم؟
  • چه مسیری را برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول باید طی کرد؟

چنین سؤالاتی واقعاً اثر گذار هستند. آن‌ها تغییراتی مهم را هم در مبحث سئو و هم خزش سایت ایجاد می‌کند. وقتی یک خزنده‌ موتور جستجو به سایت شما وارد می‌شود و می‌پرسد «من می‌خواهم همه‌ی صفحات سایت شما را کاوش کنم، همه صفحات دارای جزییات را خزش کنم»، مسیر دسترسی و کلیک روی لینک‌های سایت چگونه است؟

به اعتبار لینک و مسیرهای لینکی توجه کنید

اعتبار لینک هم فاکتوری بسیار مهم است. ساختار لینک‌دهی داخلی شما تعیین کننده‌ چگونگی رتبه‌دهی صفحات (PageRank) و سایر شاخص‌های لینکی موجود برای سایت شما است. به همین علت داشتن مسیر لینکی عالی به محصولات، بین محصولات مختلف، بین دسته‌ها و سلسله مراتب موجود، حیاتی است. چگونه بهترین مسیر لینکی از صفحات مهم را به صفحات ارائه‌ جزییات محصول و صفحات پیش از آن را طراحی می‌کنیم؟

تصمیمات هوش مصنوعی خود را پیش از ساختار نشانی وب اتخاذ کنید

ساختار نشانی وب - هوش مصنوعی

پس از اتخاذ تصمیمات دلخواه درباره‌ هوش مصنوعی، می‌توانید به صورت مستقل تصمیم بگیرید که کدام نشانی وب، چه ساختاری داشته باشد.

سؤالاتی درباره‌ سئوی معماری اطلاعات وجود دارد و حیاتی‌ترین موضوع این است که بدانید، شما می‌توانید همه‌ تصمیمات مربوط به معماری اطلاعات، شامل این‌که کدام صفحات وجود داشته باشند، کدام زیر دسته‌ها ایندکس شوند، چگونه بین محصولات هم‌خانواده ارتباط برقرار کنید و سایر موارد لینکی را اتخاذ کنید. شما می‌توانید تمامی این تصمیم‌ها را گرفته و پس از آن و به صورت مستقل ساختار هر یک از نشانی‌های وب را تعیین کرده و برای صفحه‌ مورد نظر استفاده کنید.

مهم است که از چنین سؤالاتی غافل نشوید اما تجربه‌ من نشان می‌دهد که این طور نیست. افراد مختلف معمولا درباره‌ سؤالات مربوط به ساختار نشانی وب صحبت می‌کنند و ابتدا در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند، اما همانطور که پیش از این هم اشاره کردم، روش برعکس آن درست است و باید تصمیمات مربوط به معماری اطلاعات را اتخاذ کرده و بر اساس بهترین آن‌ها ساختار نشانی وب را تعیین کنید. انتخاب نشانی وب از میان نشانی‌های طولانی، تشریحی و یا کوتاه موردی هنری است تا علمی و بر مبنای نگرش شما به موضوع است.

این مقاله مقدمه‌ای برای یک موضوع بنیادی است. امیدوارم از خواندن این مقاله راضی باشید و امیدوارم به زودی مقالات دیگری مرتبط با این موضوعات را منتشر کنم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
EWWW-Image-Optimizer
|
در بین فایل هایی که در یک سایت استفاده می شود تصاویر بیشترین حجم را دارند و...
SSL چیست؛ با SSL مانع نفور هکرها شوید
|
اولین اقدام ضروری  بعد از طراحی سایت فعالسازی SSL است. SSL و گواهینامه‌های دیجیتال یک عنصر اساسی...
بهینه سازی نرخ تبدیل لندینگ پیج -
|
بسیاری از شرکت‌ها برای خدمات جدید خود یا برای کمپین‌های تبلیغاتی خود برای طراحی صفحه لندینگ جدید...
منظور از ساب دامین و ساب فولدر چیست و آنها چگونه بر سئو تاثیر می‌گذارند؟
|
در صورتی که تصمیم به راه‌اندازی سایت داشته باشید و آن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده باشد،...
Search