درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

انواع پاپ آپ و اثر آن بر سئوی سایت

انواع پاپ آپ و اثر آن بر سئوی سایت
فهرست مطالب

پاپ آپ چیست؟ ابزاری برای بهبود وضعیت فروش و سایر فاکتورهای اساسی سایت و یا مزاحمی برای مخاطبان که بر سئو سایت نیز اثر منفی می‌گذارد؟ مدت‌ها نزد متخصصین درباره این موضوع بحث شده است؛ و حتی گوگل نیز در اظهارنظری پاپ آپ را در صورت استفاده نادرست، ابزاری نامناسب و مزاحم برای کاربران تشخیص داد. در این مقاله وب‌سایت نوین مارکتینگ می‌خواهم شما را با انواع پاپ آپ و اثر آن بر سئوی سایت و همچنین نکاتی برای استفاده از آن آشنا کنم.

مایلم در ابتدای مقاله به‌طور خلاصه بگویم که پاپ آپ ابزاری خوب برای به دست آوردن بعضی از اهداف است. اما چند و چون استفاده از آن نتیجه کار را مشخص میکند؛ و گاهی استفاده نادرست از آن باعث می‌شود که این ابزار برای سئوی سایت شما مضر باشد. انواع پاپ آپ نوع خاصی از تعامل با موتور جستجوی گوگل را ایجاد می‌کند. همچنین انواع پاپ آپ می‌تواند نوع تعامل وب‌سایت شما را با کاربران دگرگون کند.

برای دریافت مشاوره سئو با تیم نوین مارکتینگ در تماس باشید

 

در این مقاله ما راه کار های بسیاری برای بررسی سایت شما ارائه داده ایم اما بهترین پیشنهاد ما به شما این است که برای طراحی سایت خود با دپارتمان طراحی سایت نوین مارکتینگ تماس بگیرید.

تاثیر پاپ آپ بر سئو - طراحی پاپ آپ

آشنایی با انواع پاپ آپ

در این بخش می‌خواهم شما را با انواع پاپ آپ از نظر عناصر موجود در آن، نحوه کار، شکل ظاهری (رابط کاربری) و اثر آن بر کاربر (تجربه کاربری) آشنا کنم.

پاپ آپ Pop-ups مزاحم

حقیقت آن است که پاپ آپ به خودی خود مشکلی ندارد؛ اما هر نوع پاپ آپی که در صفحه جدید یا تب جدید و بدون اجازه کاربر باز شود؛ مصداق بارز اسپم بوده و گوگل از آن متنفر است. وقتی می‌گویم گوگل از آن متنفر است یعنی اینکه اگر از این شیوه استفاده کردید؛ می‌توانید مطمئن باشید وب‌سایت خود را وارد یک چالش مرگ‌بار کرده‌اید و احتمالا به زودی مورد جریمه گوگل واقع خواهید شد.

جالب است بدانید این نوع پاپ آپ ها حتی از نظر تجربه کاربری نیز بسیار منفور هستند. به نوعی که تقریبا هر کاربری که چند بار آن را تجربه کرده باشد؛ دیگر به محتوایش توجهی نمی‌کند. همچنین امروزه بسیاری از مرورگرها از جمله دو مرورگر اصلی گوگل کروم و فایرفاکس، به صورت پیش‌فرض این پاپ آپ‌های مزاحم را بلاک می‌کنند.

در سال‌های گذشته که گوگل به این موضوع به اندازه امروز حساس نبود؛ و همچنین کاربران نیز هنوز آنقدرها از آن متنفر نشده بودند؛ بسیاری از مدیران سایت‌ها از این روش برای بهبود رتبه الکسا، افزایش بازدید صفحات و حتی فروش بیشتر استفاده می‌کردند. اما به طور واضح دیگر آن دوران گذشته است؛ و امروز این شیوه استفاده از پاپ آپ نه تنها سودی ندارد؛ بلکه بسیار مضر است. پس از همین حالا دور این روش را خط بکشید.

 از اینجا بخوانید : چگونه روند لینک سازی را بهبود ببخشیم

پاپ آپ‌های پوشش دهنده Overlays

منظور از این نوع پاپ آپ، پاپ آپی است که در همان صفحه باز می‌شود؛ و البته کل صفحه را فرا نمی‌گیرد. این نوع پاپ آپ‌ها معمولا با هدف دریافت ایمیل کاربران و یا پیشنهاد دانلود یک کتاب الکترونیکی یا مطالعه یک مقاله باز می‌شود. این نوع پاپ آپ‌ها از نظر گوگل تاثیر مستقیم منفی بر سئو ندارد. اما آنچه در مورد آنها باید مورد توجه قرار بگیرد این است که کاربران چقدر از آنها رضایت داشته و چه تغییری در رفتار کاربر در مواجه شدن با سایت ایجاد می‌کند. مثلا آیا زمان باقی ماندن کاربر در سایت یا تعداد صفحات بازدید شده را افزایش می‌دهد؟

در مورد این نوع پاپ آپ این نکته را در نظر داشته باشید که مسئله شکل نمایش در موبایل را نیز مورد بررسی قرار دهید.

پاپ آپ‌های مودال Modals

پاپ آپ‌های به سبک مودال یا بهتر بگوییم مودال‌ها، باکس‌هایی هستند که در همان صفحه و روی صفحه اصلی باز می‌شوند؛ و به طور معمول از شما می‌خواهند که فعالیتی را تکمیل کنید. این فعالیت می‌تواند پر کردن یک فرم، ثبت‌نام یا ورود به حساب کاربری باشد. ویژگی خاص مودال‌ها این است که هنگام فعال شدن، سایر بخش‌های صفحه غیرفعال می‌شود؛ و تا شما این پاپ آپ را نبندید و یا تکمیل نکنید؛ اجازه استفاده از باقی عناصر صفحه را نخواهید داشت. به طور معمول مودال‌ها با اراده کاربر باز می‌شوند؛ و در نتیجه از نظر سئو مشکلی را برای سایت ایجاد نمی‌کنند. البته دقت کنید این سبک پاپ آپ که گاهی به آن پاپ باکس نیز گفته می‌شود؛ به هیچ وجه مناسب اسپم کردن و نمایش بنر و سایر پیام‌های تبلیغاتی نیست.

پاپ آپ‌های Interstitials

این سبک از پاپ آپ‌ها به محض ورود به سایت، تمام صفحه شما را پوشش می‌دهد؛ و اگر بخواهید محتوای صفحه را ببینید ابتدا باید از سد آن عبور کنید. به طور معمول این پاپ آپ‌ها با دکمه ضرب‌در بسته می‌شوند؛ اما گاهی اوضاع بدتر از این است و تا شما یک عمل خاص، مثل اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی یا… را انجام ندهید؛ نمی‌توانید به محتوای صفحه دسترسی داشته باشید.

به طور حتم این سبک از پاپ آپ چه از نظر تجربه کاربری و چه از نظر سئو، برای وب‌سایت شما مضر خواهد بود.

بجز این چهار سبک پاپ آپ، سبک‌های دیگری نیز وجود دارد که با الهام گرفتن از این سبک‌های اصلی ساخته شده است؛ به عنوان مثال نوار چسبان بالا یا پایین سایت، یا نوتیفیکیشن بارها، از جمله مواردی هستند که حتما در سایت‌های مختلف با آن روبرو شده‌اید.

تاثیر پاپ آپ بر سئو - پاپ آپ‌های Interstitials

فاکتورهای مهم سئو در استفاده از پاپ آپ

فارغ از انواع پاپ آپ، آنچه مهم است هماهنگی آن با اصول سئو است. در این زمینه می‌توان گفت اصول سئو دقیقا همگام با اصول تجربه کاربری است. یعنی به طور خلاصه اگر قصد استفاده از پاپ آپ در هر نوعی را دارید؛ باید مواردی را رعایت کنید که منجر به ایجاد بهترین تجربه در کاربری سایت برای مخاطبان شود. در این بخش از مقاله می‌خواهم مهم‌ترین موارد را در این زمینه بررسی کنم.

زمان‌بندی Timing

تجربه شخصی من می‌گوید که زمان‌بندی مهم‌ترین فاکتور برای ساخت یک پاپ آپ خوب است. در واقع زمان بارگذاری پاپ آپ روی صفحه بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر در همان ابتدای ورود نمایش داده شود؛ اثری متفاوت با نمایش آن پس از ۱ دقیقه خواهد داشت. حتی می‌توان گفت طیف مخاطبان این دو پاپ آپ نیز متفاوت است. نمایش پاپ آپ یک درخواست واقعی است. مانند درخواست ازدواج شما از عشقی تازه یافته! واقعیت این است که شما باید بدانید دقیقا در چه زمانی (بیشترین وابستگی و شناخت و قبل از سرد شدن رابطه) این درخواست را بدهید.

تصور کنید مخاطب شما برای دستیابی به علائم یک بیماری و از طریق جستجوی گوگل به صفحه‌ای در سایت شما رسیده است. باید بتوانید تخمین بزنید مدت زمان خواندن آن مقاله چقدر است؛ و می‌خواهید در چه بازه زمانی پاپ آپ خود را مبنی بر عضویت در خبرنامه یا تخفیف خدمات به او نمایش دهید؛ تا از حداکثر شانس موافقت او برخوردار شوید؟

اما اینکه در نهایت چه زمانی بهترین زمان است را می‌توانید باA/B تست و یا آزمون و خطای ساده به دست آورید. این موضوع با توجه به نوع پاپ آپ و خواسته شما می‌تواند متفاوت باشد.

همچنین به مدت زمان ارائه درخواست نیز توجه کنید. اگر پاپ آپ شما به طور اتوماتیک باز شده است؛ شاید بسته شدن آن در بازه اسکرول مشخص یا مدت زمان کوتاه، ایده مناسبی باشد. فراموش نکنید حتی برای بدست آوردن عشق نیز نباید بیش از حد اصرار کنید؛ چه برسد به دریافت عضویت مخاطبی در خبرنامه! این کار همه چیز را لوس می‌کند.

 از اینجا بخوانید : چرا به آینده سئو توجه دوچندان داریم

تاثیر پاپ آپ بر سئو - زمان‌بندی Timing

تعامل Interaction

آیا پاپ آپ شما می‌تواند به راحتی بسته شود؟ آیا محتوا و پیام موجود در آن واضح و جذاب است؟ آیا پاپ آپ سایت شما برای نمایش سایر بخش‌های صفحه مشکلی ایجاد کرده است؟ واقعیت این است که اگر این موارد رعایت نشود به راحتی مورد جریمه گوگل قرا خواهید گرفت. به طور کلی منظور از این ویژگی آن است که کاربر بتواند به راحتی با پاپ آپ شما ارتباط برقرار کرده، از آن استفاده کند و در صورت عدم تمایل به استفاده به راحتی آن را ببندد و به ادامه فعالیتش در سایت بپردازد.

محتوا Content

یک استثنا درباره استفاده از پاپ آپ مودال برای موارد اجباری و قانونی وجود دارد. به عنوان مثال هشدار درباره استفاده از کوکی‌ها یا پرسیدن سن کاربر برای دسترسی به محتوای مجاز، از جمله مواردی است که گوگل در نظر می‌گیرد؛ و عدم دسترسی مناسب کاربر به سایت را در این شرایط به عنوان یک امتیاز منفی در نظر نمی‌گیرد.

همچنین اگر پاپ آپ مودال بخشی از تجربه کاربر باشد؛ استفاده از آن مشکلی از نظر سئو ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال کاربر روی یک تصویر کلیک می‌کند و نسخه بزرگ‌تر تصویر به صورت پاپ باکس به اون نمایش داده می‌شود.

شرایط Conditions

موضوع مهم دیگر که باید در نظر بگیرید شرایط است. منظور از شرایط این است که ما می‌خواهیم پاپ آپ را برای چه گروهی از مخاطبان نمایش دهیم. به عنوان مثال شما می‌توانید تنظیم کنید که پاپ آپ فقط برای بازدیدکنندگان موتور جستجو نمایش داده شود یا نشود. یا مثلا با استفاده از کوکی‌ها تعریف کنید که پاپ آپ برای هرکاربر جدید یک بار نمایش داده شود.

در مواردی حتی شرایط، اهم بر مسئله سئو است. به عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی ممکن است دسترسی شما را به محتوایی که از طریق موتورهای جستجو به آن رسیده‌اید؛ محدود کنند و با باپ آپ از شما درخواست ورود به حساب کاربری داشته باشند. این موضوع بخصوص برای حفظ حریم خصوصی مسئله مهمی است؛ که بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی هم به آن تن داده‌اند.

اثر نرخ تعامل Engagement

باید بررسی کنید که پاپ آپ شما چه اثری بر نرخ تعامل شما می‌گذارد. حقیقت آن است که نرخ تعامل دغدغه اساسی گوگل است. در واقع یکی از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی در سئو میزان نرخ تعامل کاربر با سایت است. وقتی کاربری از نتایج گوگل وارد سایت شده و فورا از سایت خارج می‌شود؛ به این معنی است که سایت خواسته و نیاز کاربر را برطرف نکرده است. در نتیجه صفحه سایت شما دچار افت رتبه می‌شود. اگرچه پاپ آپ به عنوان یک ابزار اساسی برای افزایش تعامل کاربر شناخته می‌شود؛ اما استفاده نادرست از آن می‌تواند حتی موجب کاهش نرخ تعامل کاربر شود. به عنوان مثال اگر شما کاربر را به کمک پاپ آپ به صفحه‌ای هدایت کنید که سریع از آن خارج شود؛ طبیعی است که نرخ تعامل کلی سایت خود را کاهش داده‌اید. پس باید مطمئن باشید پاپ آپ شما در راستای این هدف طراحی شده است.

بهترین شیوه‌های اجرای پاپ آپ

بهترین پاپ آپ، پاپ آپی است که به تجربه کاربری سایت شما آسیب نزند. پس باید به طور جدی از مدل‌هایی که تجربه کاربری را دچار نقص می‌کنند دوری کنید. در واقع تنها معیار خوب این نیست که از یک پاپ آپ با موضوع عضویت در خبرنامه، چند ایمیل عضویت دریافت کرده است. بلکه بسیار مهم است که سایر کاربران را نیز در نظر داشته باشید. پاپ آپ‌های باز شونده در تب یا صفحه جدید؛ پاپ باکس‌های تمام صفحه، پاپ باکس‌هایی که تا کلیک نکنید از شر آنها خلاص نمی‌شوید؛ پاپ آپ‌های بدون دکمه بستن و… همگی از جمله مواردی هستند که بدون بررسی موردی، می‌توان گفت در همه وب‌سایت‌ها، تجربه کاربری را دچار مشکل می‌کنند.

اما فارغ از این موارد سنجش کیفیت یک پاپ آپ و میزان مفید یا مضر بودنش با توجه به معیارهای زیر ممکن است:

  • نرخ دفع کاربر Bounce rate: تعداد کاربرانی که بدون هیچ‌گونه تعاملی از صفحه خارج می‌شوند.
  • نرخ گشت و گذار در سایت: تعداد صفحاتی که کاربر از آنها بازدید می‌کند.
  • نرخ بازگشت کاربر: یعنی درصد افرادی که دوباره و دوباره به سایت شما می‌آیند.
  • زمان ماندن در سایت پس از ظاهر شدن پاپ آپ

این چهار عامل به شما کمک خواهند کرد که بسنجید آیا واقعا پاپ آپ شما با تجربه کاربر تداخل دارد؛ یا به بهبود آن کمک می‌کند.

تاثیر پاپ آپ بر سئو - بهترین شیوه‌های اجرای پاپ آپ

پاپ آپ و نمایش سایت در گوشی هوشمند

احتمالا شنیده‌اید که گوگل به تازگی ایندکس کردن نسخه موبایل را به نسبت نسخه دسکتاپ در اولویت قرار داده است. توجه به آمار سایت‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که مدت‌هاست تعداد مخاطبانی که با گوشی تلفن همراه خود وارد سایت‌ها می‌شوند؛ از تعداد مخطبان نسخه دسکتاپ پیشی گرفته است. در حال حاضر آمارهای مختلفی برای این موضوع وجود دارد؛ اما تجربه شخصی من عددی بالاتر از ۷۰ درصد را به مخاطبان موبایل اختصاص داده است. تمام این موارد حاکی از اهمیت بالای نسخه موبایل است. در مقابل متاسفانه از آنجا که هنوز وبمسترها از دسکتاپ برای مدیریت وب‌سایت خود استفاده می‌کنند؛ به طور ناخودآگاه میزان توجه‌شان به نسخه موبایل کمتر از میزان مورد نیاز است.

در مورد پاپ آپ نیز وقتی می‌گوییم که یک پاپ آپ نباید تجربه کاربری فرد را دچار مشکل کند؛ منظورمان در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ و حتی با درجه اولویت بیشتر برای موبایل است.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد؛ و بتوانید از آن در بهبود تجربه کاربری وب‌سایت خود بهره ببرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
EWWW-Image-Optimizer
|
در بین فایل هایی که در یک سایت استفاده می شود تصاویر بیشترین حجم را دارند و...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Search