درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

پیج رنک چیست؟ Pagerank چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

پیج رنک چیست؟ Pagerank چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟
فهرست مطالب

در گذشته هیچ معیاری مهم تر از پیج رنک برای سئو وجود نداشت. شما میتوانستید پیج رنک بخرید و یا آن را بفروشید.وقتی گوگل نوار سبز رنگ پیج رنک را در اختیار بازاریاب‌ها قرار داد با مشکلات مختلفی روبرو شد.

پیج رنک چیست؟

پیج رنک و یا PR یک معیار برای محاسبه است که توسط بنیانگذاران گوگل، لری پیج و سرگئی برین ابداع شده است، که کیفیت و کمیت لینک‌ها به یک صفحه وب را ارزیابی می‌کند تا نمره نسبی اهمیت و میزان قوی بودن آن صفحه را در مقیاس ۰ تا ۱۰ تعیین کند.
تعداد اندکی از دامنه‌های رتبه ۱۰ را در پیج رنک بدست آوردند، که از جمله آنها می‌توان به، Twitter.com و Adobe Reader Download ، دارای بالاترین میزان لینک ورودی از هر سایت در وب هستند.
برترین سایت‌ها، تبدیل به معیار می‌شوند، و رتبه دهی در مقیاس ۰ تا ۱۰ بر اساس رتبه این سایت‌ها انجام میشود.
وب سایت‌هایی که رتبه ۵ را در پیج رنک دارند، تعداد زیادی لینک ورودی دارند، سایت‌ها با پیج رنک ۳ و ۴ مقدار مناسبی از لینک‌ها را دارند و وب‌سایت‌های کاملا جدیدی که هیچ لینک ورودی به آنها در دنیای وب ندارند، رتبه اولیه آنها در پیج رنک صفر خواهد بود.
ممکن است کنجکاو باشید که امتیاز پیج رنک سایت شما یا رقبا شمای چیست. اما گوگل دیگر رتبه پیج رنک را برای وب سایت‌ها منتشر نمی‌کند. پیش از این، این مورد در بالای مرورگرهای وب در نوار ابزار گوگل نمایش داده می‌شد، اما این امکان دیگر وجود ندارد.
و داده‌های مرتبط با پیج رنک، از طریق API ها دیگر در دسترس توسعه دهندگان نیست. اگرچه اکنون رتبه پیج رنک از دید عموم پنهان مانده است، با این وجود پیج رنک همچنان یک عنصر پنهان مهم در الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل است.
از آنجا که گوگل می‌خواهد نتایج در صفحات نتایج جستجو، صفحات وب، با کیفیت، مرتبط و قابل اعتماد را به کاربر نمایش دهد، ممکن است صفحات وبی را که امتیاز بهتری از منظر پیج رنک دارند را در سرپ ها (صفحات نتایج موتورهای جستجو) را نمایش دهد، اما توجه داشته باشید که پیج رنک یکی از بسیار عامل و معیارهایی است که گوگل برای رتبه بندی یک سایت از آن استفاده می‌کند.
از آنجا که پیج رنک تنها معیار برای رتبه بندی نیست، مهم است که به صورت موازی به عوامل دیگر نیز توجه داشته باشید. اما بهبود پیج رنک تاثیر به سزایی در موفقیت وبسایت شما در سئو دارد.

پیج رنک چگونه محاسبه می‌شود؟

اساس محاسبات پیج رنک این فرض است که هر وب سایت در شبکه جهانی وب از اهمیت خاصی برخوردار است که توسط پیج رنک نشان داده می‌شود (۰ کمترین و ۱۰ بالاترین). پیج رنک با توجه به تعداد و مقدار لینک‌های ورودی به یک وب سایت محاسبه می‌شود.
در ابتدا، یک لینک از یک سایت برابر با یک رای به سایتی بود که به آن لینک داده شده بود. با این حال، نسخه‌های بعدی در پیج رنک، مقدار ۰.۲۵ به عنوان مقدار اولیه برای یک وب سایت جدید تعیین می‍کنند (بر اساس توزیع احتمال فرض بین ۰ تا ۱).

عوامل موثر بر پیج رنک سایت

عوامل و معیارهای زیادی برای بهبود پیج رنک سایت وجود دارد، در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

طراحی سایت

 Pagerank پیج رنک چیست؟ - طراحی سایت

طراحی سایت بر تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد، اما بر رتبه بندی در موتورهای جستجو و در نتیجه پیج رنک نیز تأثیر می‌گذارد. شیوه‌های طراحی وب ضعیف، رتبه سئو شما را پایین می‌آورد و سایت شما در صفحات نتایج جستجو ظاهر نخواهد شد. این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی خط اصلی کسب و کار شما دارد، به همین دلیل سرمایه گذاری در طراحی وب متمرکز بر سئو و پیج رنک از ابتدا بسیار مهم است. بهترین روش‌های بازاریابی و طراحی وب را برای ایجاد سایتی که عالی به نظر می رسد و پیج رنک بلایی بدست آورد را ترکیب کنید.
دو مورد برای شروع یک کار آنلاین ضروری است: بهبود سئو سایت و طراحی وب. طراحی وب به طور چشمگیری بر روی سئو تاثیر می‌گذارد.
در حقیقت ، طراحی وب چیزی فراتر از بعد زیبایی شناسی است. یک طراحی وب سایت مناسب، هم برای کاربران نهایی و هم برای ربات‌های موتور جستجو امکان پیمایش وب سایت شما را آسان می‌کند. از یک وب سایت بروشور دو صفحه‌ای اصلی گرفته تا یک سایت یک شرکت چند ملیتی با صدها صفحه پویا، جنبه‌های خاصی از طراحی باید در هر سایت اینترنتی وجود داشته باشد در غیر این صورت تاثیر منفی در پیج رنک شما بوجود خواهد آمد.
هنگام طراحی سایت این موضوع را در نظر داشته باشید که شما با احتمال بالایی به مدت طولانی طراحی سایت خود را تغییر نخواهید، بنابراین طراحی را به نحوی انجام دهید که در مرور زمان نیز همچنان کارا باشد. سرعت بالای سایت را در نظر بگیرید، تجربه کاربری را بهبود بخشید و سایت را به نحوی طراحی کنید که موتورهای جستجو به آسانی بتوانند، آن را مورد بررسی قرار دهند تا در نهایت پیج رنک خوبی را به شما اختصاص دهند.

دامنه

 Pagerank پیج رنک چیست؟ - دامنه

پرچمدار هر وب سایت یک نام دامنه مناسب است. صاحب دامنه تصمیم می‌گیرد که آیا دامنه نام شرکت باشد و یا از کلمات کلیدی مرتبط یا سایر ترکیب کلمات برای انتخاب آن استفاده شده باشد. اینکه آیا انتخاب نام تاثیر مستقیمی در رتبه بندی گوگل دارد یا خیر، همیشه موضوع بسیار بحث برانگیزی بوده است. تا همین چند سال پیش تصور می‌شد دامنه‌هایی که حاوی کلمه کلیدی مرتبط هستند نسبت به سایت‌هایی که از کلمات کلیدی استفاده نمی‌کردند، از منظر گوگل برتری دارند. دلیل این امر این بود که وجود کلمات کلیدی مرتبط و پر استفاده در نام دامنه کاربران را قادر می سازد تا پس از جستجو بتوانند به راحتی به لینک سایت برسند. این کار باید تاثیر مثبتی بر میزان کلیک داشته باشد، که در نهایت منجر به بهبود پیج رنک می‌شود. سال ۲۰۱۲ در الگوریتم‌ها یک بروزرسانی بوجود آمد، از آن زمان به بعد گوگل دامنه‌هایی که منطبق بر کلمات هستند را از نظر انطباق محتوا مورد بررسی قرار میدهد.
در نتیجه، گوگل تمایل دارد سایتهایی را ارائه دهد که محتوای ارزشمند و مرتبطی را عرضه می‌کنند. این بدان معنی است که دامنه‌های کلمات کلیدی کمتری در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند و نقش کلی دامنه‌های کلمات کلیدی از اهمیت کمتری برخوردار می‌شود.
اگر از نام تجاری خود به عنوان نام دامنه استفاده کنید، کاربر متوجه خواهد شد که با چه محتوایی روبرو خواهد شد. همین موضوع به نوبه خود منجر به نرخ پرش پایین و زمان ماندگاری کاربر در صفحه بیشتر می‌شود که این موارد برای سئو بسیار مهم هستند. استفاده از نام تجاری در دامنه شما نه تنها برای SEO مهم است، بلکه برای تصویر برند شما نیز بسیار مهم است: اگر یک نام تجاری به یاد ماندنی را در نام دامنه وب سایت خودتان به کار ببرید، این شرایط ارزش احساسی و در نهایت هویت شرکتی شما را تقویت می‌کند.

محتوای بازنشر شده از سایت

بازنشر محتوا شاید جزو قسمت‌های آسان کار باشد. کافیست وارد قسمت پشتیبانی سایت خود شوید، به سراغ پست قدیمی بروید، سپس محتوای قدیمی را حذف کرده و مطالب جدید را جایگزین کنید. URL را همانطور که هست نگه دارید، اما عنوان و تگ‌ها را با توجه به محتوای جدید بروزرسانی کنید.
در ادامه تاریخ انتشار را تغییر دهید، و از طریق گوگل سرچ کنسول، دوباره درخواست دهید که محتوای شما ایندکس شود. این قدم اختیاری است چرا که گوگل در نهایت خود، مجدد سایت شما را بررسی خواهد کرد.
گوگل در حقیقت به محتوای بازنشر شده پاداش می‌دهد. بنابراین، به هر حال، باید مخاطبان را نیز در نظر بگیرید. اگر یک محتوا مورد توجه قرار گرفته و یا اطمینان دارید که یک محتوا ممکن است مورد توجه قرار گیرد. اگر این محتوا را بازنشر کنید و یا آن را بروزرسانی کنید و قسمت‌های بهتری به آن اضافه کنید، گوگل و مخاطبین از این پدیده استقبال خواهند کرد و افزایش بازدید و تعامل در نهایت منجر به بهبود پیج رنک شما خواهد شد.

نقشه سایت

 Pagerank پیج رنک چیست؟ - نقشه سایت

نقشه سایت به عنوان یک راهنمای ساده تعریف می‌شود که علاوه بر محتوای این صفحات، اطلاعات را به همراه سایر جزئیات در صفحات وب که در وب سایت موجود هستند را نگهداری می‌کند.
موتورهای جستجو زمانی که یک عبارت جستجو می‌شود، نقشه سایت را مورد بررسی قرار می‌دهند تا تمام اطلاعاتی را که به آن نیاز دارند را پیدا و شناسایی کنند.
صفحات داخل هر دایرکتوری به ترتیب سلسله مراتبی منطقی لیست می‌شوند، مرتبط ترین صفحات در بالا لیست می‌شوند و کمترین صفحات مربوطه نزدیک به پایین لیست قرار می‌گیرند.
هرچقدر موتورهای جستجو ساده‌تر بتوانند، محتوای سایت شما را مورد بررسی قرار دهند و ارزش واقعی سایت شما متوجه می‌شود، بهتر می‌توانند به سایت شما رتبه دهند و در نتیجه احتمالا پیج رنک شما بهبود خواهد یافت.

 

ارزش لینک‌های ورودی

قبل از شروع به جمع آوری لینک‌ها از چندین صفحه مختلف، باید ارزش هر لینک را بدانید.
مقدار لینک‌های ورودی با توجه به تعداد لینک‌های خروجی از سایت لینک دهنده و پیج رنک آن تعیین می‌شود. یعنی پیج رنک سایت لینک دهنده بر تعداد لینک‌های خروجی صفحه تقسیم می‌شود.
صفحه‌ای که به چندین وب سایت نسبتا مهم لینک داده شده باشد (آنهایی که خودشان پیج رنک بالایی دارند) دارای ارزش هستند، در حالی که وب سایتی که هیچ لینک ورودی نداشته باشد، مهم نیست. هرچه لینک‌های دریافتی که از وب سایت‌های با ارزش بالا دریافت کنید، بیشتر باشد، برای وب سایت شما بهتر است.
برای ساده سازی این فرایند، بیایید فرض کنید که چهار سایت A, B, C, D داریم.
· A یک لینک خروجی به D دارد
· B دو لینک خروجی به A و D دارد
· C یک لینک خروجی به D دارد

پیج رنک D برابر است با مجموع پیج رنک‌های وب سایت‌های لینک دهنده تقسیم بر لینک‌های خروجی.
با توجه به این مثال، می‌توانید بینید که لینک‌های صفحاتی که پیج رنک بالایی دارند و لینک‌های خروجی کمتری دارند ارزش بسیار بیشتری نسبت به لینک‌های صفحات با پیج رنک پایین که هزاران لینک خروجی دارند، دارد.
همچنین با توجه به این مثال مشخص است که ارزش لینک شما با تعداد لینک‌هایی که به کار می‌برید، کاهش می‌یابد. برخی از وب سایت‌ها لینک‌های ورودی زیادی دارند، اما خود آنها به صفحات دیگر لینک نمی‌دهند.

 

لینک به سایت‎های با کیفیت بالا

این مهم‌ترین عامل است: لینک به سایتهای عالی فقط باعث نمی‌شود که شرکت شما بهتر جلوه کند و آگاهی از خدمات یا محصول شما را گسترش دهد، بلکه به بهبود سئو کلی شما نیز کمک می‌کند. پیج رنک گوگل، در درجه اول بر اساس کیفیت سایت‎هایی که به آنها لینک می‎شوید محاسبه می‎شود. به یاد داشته باشید، هر چه تعداد سایت‎های با رده بالا که به آنها لینک می‎دهید بیشتر باشد، وب سایت شما به طور کلی پیج رنک بالاتری خواهد داشت.
اگر با فرصتی برای لینک دادن به تعداد زیادی از سایت‌های سطح پایین مواجه هستید، به جای آنها چند سایت با رتبه بالا را انتخاب کنید. گوگل در واقع افرادی را که تعداد زیادی لینک بی‌کیفیت یا کم کیفیت دارند را مجازات خواهد کرد.

تنوع بک لینک

 Pagerank پیج رنک چیست؟ - تنوع بک لینک

تنوع در همه چیز خوب است، به ویژه هنگامی که از بک لینک‌ها استفاده می‌کنید. لینک دادن مداوم به سایت‌های مشابه و یا حتی شبیه به هم باعث می‌شود صفحه وب شما هرزنامه (اسپم) به نظر برسد و همین موضوع منجر به پایین آمدن پیج رنک صفحات شما می‌شود. استفاده از انواع مختلف بک لینک، مانند پست‌های وبلاگ مهمان، ارسال مقاله، و لینک‌های متنی، به شما کمک می‌کند در فضای آنلاین برای خود اعتبار ایجاد کنید.

لینک سازی در صفحه

 Pagerank پیج رنک چیست؟ - لینک سازی در صفحه

اگر لینکی را در پاورقی، نوار کناری یا خط داخلی مقاله قرار دهید، این نوع از فعالیت‌ها به میزان قابل توجهی باعث افزایش یا کاهش پیج رنک شما نمی‌شود، اما لینک‌های مربوط به متن اصلی مقاله برای وب سایت شما و همچنین از نظر پیج رنک گوگل، برای شما بهتر است.
با این حال، شما نباید تعداد زیادی لینک در یک صفحه قرار دهید. طبق آنچه به عنوان قانون «اولویت لینک اول» شناخته می‌شود، اگر دو یا چند لینک متنی اصلی داشته باشید که به یک صفحه اشاره می‌کنند، الگوریتم‌های موتورهای جستجو به جز لینک اول، باقی لینک‌ها را نادیده می‌گیرند.شما برای پیشگیری از این مشکل می‌توانید لینک‌هایی را به صفحات مختلف (البته با محتوای مرتبط) در سایت خود اضافه کنید.

بهینه سازی سایت

 Pagerank پیج رنک چیست؟ - بهینه سازی سایت

بهینه سازی شاید مبحث طولانی و مفصلی باشد، اما این موضوع یکی از عوامل مهم برای بهبود عملکرد یک سایت است.
بهینه سازی چه از منظر موتورهای جستجو و چه از منظر کاربر انجام گیرد، بر پیج رنک شما تاثیر خواهد گذاشت.
بهتر است برای انجام هر چه بهتر این فرآیند، به صورت موازی خواست کاربر و موتورهای جستجو را پیش ببرید. محتوای با کیفیتی تولید کنید و آن را به نحوی منتشر کنید که مورد توجه موتورهای جستجو نیز قرار بگیرد.
به طور مثال اگر محتوای با کیفیت منتشر کنید، از طرفی کاربران مشتاق هستند با این محتوا تعامل داشته باشند و از سوی دیگر موتورهای جستجو این محتوا را در نتایج جستجو بیشتر نمایش خواهد داد. در نتیجه پیج رنک سایت شما تحت تاثیر این محتوا بهبود خواهد یافت.

 

کلمات کلیدی

 Pagerank پیج رنک چیست؟ - کلمات کلیدی

عنوان هر محتوا، حجم کمی از آن محتوا را تشکیل می‌دهد که مقاله شما را توصیف می‌کند. اگرچه تعیین اینکه چقدر تگ‌های عنوان می‌توانند پیج رنک را تغییر دهند، دشوار است، اما عنوان علاوه بر خود محتوا، مهمترین عامل بهینه سازی صفحه است.
هنگام نوشتن تگ عنوان، به موضوع خود مرتبط باشید و کلمات کلیدی را نزدیک به ابتدای عنوان خود قرار دهید. این موضوع به گوگل کمک می‌کند کلمه کلیدی شما را با کارآیی بیشتری بخواند و احتمالا رتبه بالاتری به آن بدهد.
از یک جایی به بعد، سایت‌ها مجبور بودند میزان تراکم کلمات کلیدی خود را کنترل کنند، به این معنی که شما باید به مقدار مشخصی از کلمات کلیدی (معمولاً حدود ۳٪ از کل محتوا) استفاده کنید تا گوگل و سایر موتورهای جستجو بهتر بتوانند موضوع سایت شما را مشخص کنند.
این موضوع دیگر به صورت کامل صادق نیست. خزنده‌های موتور جستجو موضوع محتوا را درک می‌کنند بدون اینکه لازم باشد آنقدر واضح و آشکار محتوای خود را تهیه کنید. با این حال، استفاده از کلمات کلیدی که انتخاب کرده‌اید و تمرکز محتوای حول محور این کلمات کلیدی هنوز مهم و حیاتی است. اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی به طور طبیعی در تمام محتوای شما نیز قرار گرفته باشند.

به روز رسانی های سایت

این مبحث تا حدی شاید با بازنشر محتوا اشتراک داشته باشد. در این بخش می‌توانید محتواهای سابق را که مطالب آنها قدیمی شده، را بروزرسانی کنید و مجدد در وبسایت خود منتشر کنید و کاربران را به روز کنید، این بخش نه تنها بر روی کاربران تاثیر می‌گذارد بلکه مورد توجه موتورهای جستجو نیز قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر وب سایت را می‌توانید از لحاظ فنی بروزرسانی کنید، رفتار کاربران را مورد بررسی قرار دهید، اگر در قسمتی از سایت مشکل دارند، اگر به خوبی به بخش‌های مختلف سایت شما دسترسی ندارند و یا در مرور کردن مقالات شما مشکل دارند و یا نمی‌توانند به راحتی فرایند خرید را تکمیل کنند، مشکلات را شناسایی کنید و در آپدیت‌های بعدی این مشکلات را برطرف کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
|
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search