درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

نقش الگوریتم های گوگل در رتبه بندی سایت

فهرست مطالب

گوگل مدعی است که الگوریتم‌های جستجو (سرچ) خود را چندین هزار بار در سال به روز می‌کند. در اکثریت مطلق موارد، این به روزرسانی‌های الگوریتم گوگل آنقدر کوچک هستند که اصلا نمی توان متوجه آنها شد. اما، هر چند وقت یک بار چنان تغییر محسوسی در این الگوریتم‌ها بوجود می‌آید که برای همیشه در نحوه انجام و رعایت اصول سئو در سایت ما تاثیر می‌گذارد.
از این رو، هر کدام از الگوریتم‌های گوگل و آپدیت‌های آنها اهمیت پیدا می‌کنند، پس بهتر است اطلاعات خود را نسبت به نحوه عملکرد آنها افزایش دهیم.
در ادامه ۹ مورد از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل و نقش این الگوریتم‌ها در رتبه بندی سایت را بررسی می‌کنیم.

۱- الگوریتم پاندا

الگوریتم‌های گوگل - الگوریتم پاندا

هدف اصلی از بوجود آمدن، الگوریتم پاندای گوگل بها دادن به وبسایت‌های با کیفیت بالا و کاهش تاثیر و حضور وبسایت‌های بدون کیفیت است که در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل به نمایش در می‌آمدند. الگوریتم پاندا در ابتدا با نام «کشاورز» نیز شناخت میشد. طبق اعلام گوگل، پس از راه اندازی الگوریتم پاندا، این الگوریتم در ماه‌های اول تا ۱۲ درصد از نتایج جستجوی گوگل به زبان انگلیسی را تحت تاثیر خود قرار داد. ما در بررسی‌های خود متوجه ۲۸ به روز رسانی برای الگوریتم پاندا بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ شده‌ایم.

تمرکز الگوریتم پاندا بر روی چیست؟

محتوای ضعیف: صفحات ضعیف و متن‌هایی که بدون محتوا و یا منبع درست تولید شده‌اند، مورد برخورد الگوریتم پاندا قرار میگیرند.
محتوای تکراری : محتواهایی که از دیگر صفحات وب کپی شده‌اند. حتی اگر در سایت خودتان از چندین متن مشابه با تغییرات اندک استفاده کنید، ممکن است مطالب شما به عنوان محتوای تکراری شناسایی شوند.
محتوای بی‌کیفیت : صفحاتی که اطلاعات عمیقی برای ارائه ندارند و به همین دلیل مخاطبین انسانی ارزش کمی برای این صفحات قائل هستند.
محتوای بدون اعتبار یا غیر قابل اعتماد : محتواهای که بر اساس منابع قطعی یا تأیید شده تولید نشده باشند.
جمع آوری محتوا : تعداد بسیار بالایی از صفحات وب که اغلب از مطالب سایت‌های دیگر جمع‌آوری شده‌اند در این بخش مورد توجه قرار میگیرند. به عنوان مثال ممکن است فردی تعداد زیادی نویسنده با دستمزد پایین را استخدام کند تا مقالات کوتاهی بر محوریت جستجوهای پرتکرار در گوگل تولید کنند. این مطالب اغلب برای کاربران بی ارزش هستند چرا که به جای جلب نظر کاربر صرفا برای بدست آوردن رتبه بالاتر در گوگل طراحی شده‌اند.

۲- الگوریتم پنگوئن

الگوریتم‌های گوگل - الگوریتم پنگوئن

پس از راه اندازی الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن نیز برای بها دادن به وب سایت‌های با کیفیت بوجود آمد و همچنین این الگوریتم قصد دارد صفحات نتایج جستجو را از وبسایت‌هایی که تنها با استفاده از کلمات کلیدی و لینک‌هایی دستکاری شده پر شده‌اند، را پاکسازی کند.
پس از راه اندازی پنگوئن، این الگوریتم در اولین قدم‌ها ۳.۱ درصد جستجوهای انجام شده در موتور جستجوی گوگل به زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار داد. بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ شاهد ۱۰ آپدیت در الگوریتم پنگوئن بوده‌ایم. از اوایل سال ۲۰۱۷، پنگوئن به یکی از بخش‌های اصلی الگوریتم گوگل تبدیل شد.

تمرکز الگوریتم پنگوئن بر روی چیست؟

لینک سازی: توسعه، یا خرید بک لینک از وب سایت‌های بی‌کیفیت یا غیر مرتبط، ایجاد یک تصویر مصنوعی از محبوبیت و ایجاد ارتباط مصنوعی و تلاش برای دستکاری گوگل برای بدست آوردن رتبه‌های بالا در صفحات نتایج جستجو مورد برخورد الگوریتم پنگوئن قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، یک شرکت بیمه در تهران می‌تواند بخش‌های مختلفی از وب و اینترنت را با نظرات اسپم پر کند که با عنوان «بهترین شرکت بیمه در تهران» به این وبسایت لینک می‌دهند و یا محتواهایی تولید کند که هیچ ارتباطی با موضوع کار او ندارند و صرفا برای لینک‌ سازی ایجاد شده‌اند.
استفاده زیاد از کلمات کلیدی : ساخت یک صفحه وب بر پایه استفاده زیاد از کلمات کلیدی یا تکرار کلمات کلیدی در تلاش برای دستکاری رتبه در صفحه نتایج جستجوی گوگل نیز باعث می‌شود، الگوریتم پنگوئن با سایت شما برخورد کند. حتما شما هم صفحات وبی را مشاهده کرده‌اید که پر شده‌اند از کلمات کلیدی تکراری و حتی غیر مرتبط، این صفحات توسط گوگل شناسایی می‌شوند و رتبه آنها از بین می‌رود.

۳- الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم‌های گوگل - الگوریتم مرغ مگس خوار

برخلاف الگوریتم‌های که تا اینجا بررسی کردیم، پاندا و پنگوئن که به عنوان بخش اضافی بر الگوریتم‌های موجود گوگل طراحی شده بودند، الگوریتم مرغ مگس خوار خود به عنوان بازبینی هسته اصلی الگوریتم جستجو معرفی شد. با این حال به نظر می‌رسد، بخشی زیادی از مولفه‌های الگوریتم قبلی همچنان در الگوریتم مرغ مگس خوار نیز دست نخورده باقی ماندند و از آنها استفاده می‌شود. الگوریتم مرغ مگس خوار با هدف درک بالا از عباراتی کاربران جستجو می‌کنند بوجود آمد، تا بتواند نتایج مرتبط تری را به کاربران نشان دهد.
گوگل، الگوریتم مرغ مگس خوار را در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳ معرفی کرد، اما از حدود یک ماه قبل این الگوریتم کار خود را شروع کرده بود. با اینکه الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن تعداد بسیار قابل توجهی از صفحات وب را تحت تاثیر خود قرار دادند، به نظر نمی‌رسد تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار آنقدر گسترده باشد و تاثیر منفی خطرسازی برای صفحات وب داشته باشد. این الگوریتم بیشتر برای تاثیر مثبت، بر دقت پایگاه دانش گوگل شناخته می‌شود. با این حال انجمن سئو معتقد است اثر اجرای این الگوریتم در نتایج جستجو قابل مشاهده است.

۴- الگوریتم گور خر

الگوریتم‌های گوگل - الگوریتم گور خر

به نظر میرسد این بار و در الگوریتم گورخر گوگل تصمیم گرفته به صورت تخصصی تر عمل کند و بیشتر کسب و کارها و سایت‌های فروش تحت تاثیر الگوریتم گورخر قرار خواهند گرفت.
گوگل این بار هم به استفاده بی رویه از کلمات کلیدی توجه ویژه داشته است، همینطور سعی کرده نظرات تکراری و غیر واقعی را نیز حذف کند.
گوگل در این الگوریتم سعی دارد، تجربه خرید بهتری برای کاربران فراهم کند و در نتیجه سعی می‌کند فروشگاه‌های واقعی‌تر، با نظرات و محتوای با کیفیت را در صدر لیست صفحات نمایش جستجوی خود قرار دهد.

۵- الگوریتم کافئین

الگوریتم‌های گوگل - الگوریتم کافئین

از زمان راه اندازی الگوریتم کافئین، نتایج موتور جستجو با جای اینکه هر چند هفته تغییر کنند، چندین بار در روز تغییر را تجربه خواهند کرد. گوگل در طول یک سال بیش از ۶۰۰ بار تغییر و بروزرسانی در الگوریتم خود ایجاد کرده و حتی بسیاری از این موارد را به صورت رسمی اعلام نکرده است. اما تغییرات اساسی معمولا با اعلان عمومی همراه هستند.
این الگوریتم جدید به گوگل اجازه می‌دهد که به صورت موثر اطلاعات صفحات وب را مرور کند و آنها را جمع‌آوری کند. همینطور این الگوریتم سرعت نمایش صفحات جستجو را نیز بالاتر برد.
الگوریتم‌های قبلی گوگل با استفاده از ربات‌های مختلف به جمع آوری داده دست میزدند و به همین دلیل معمولا آپدیت‌های جدید سایتها را جداگانه طبقه بندی میکردند و به آنها رتبه میدادند. اما الگوریتم کافئین امکان جمع‌آوری داده های یک سایت در مرور زمان را فراهم کرد.
همچنین این الگوریتم امکان نمایش محتوای جدید تقریبا به صورت همزمان را نیز اجرایی کرده است. پیش از این باید منتظر می‌ماندید تا گوگل بعد از انتشار محتوا صفحه جدید را با داده‌های خود اضافه کند، اما با استفاده از الگوریتم کافئین این زمان به حداقل رسیده است.

۶- الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم‌های گوگل - الگوریتم دزد دریایی

اگر به صورت خلاصه بخواهیم هدف، الگوریتم دزد دریایی را بررسی بیان کنیم باید بگوییم که گوگل با استفاده از این الگوریتم با ناقضان قانون کپی رایت برخورد می‌کند. بنابراین برای استفاده از محتوا، شامل متن‌ها، تصاویر، ویديو، موسیقی و هر محتوای دیگری باید توجه کنید که اجازه انتشار آنها را دارید. گوگل به صورت پیش زمینه سایت صاحب اثر را به عنوان صاحب اصلی در نظر میگیرید و با سایتهای که بدون اجازه از محتواهای دیگران استفاده می‌کنند، برخورد می‌کند.
همانطور که از اسم این الگوریتم مشخص است، هدف اصلی الگوریتم دزد دریایی، مقابله با دزدی است و این کار را با کاهش رتبه در نتایج صفحات جستجو انجام می‌دهد.

۷- الگوریتم رنک برین

با راه اندازی الگوریتم رنک برین انقلاب بزرگی در سئو بوجود آمد. این الگوریتم در واقع برای کمک به الگوریتم مرغ مگس خوار ایجاد شد.
الگوریتم رنک برین در واقع یک هوش مصنوعی و یک سیستم یادگیرنده است که به صورت اتوماتیک و با کسب تجربه، عملکرد خود را بهبود می‌بخشد.
این الگوریتم از داده‌های ورودی کاربران، مانند عبارتی که جستجو کردند، موقعیت جغرافیایی که از آن جستجو را انجام می‌دهند و باقی داده‌ها، تصمیم میگیرد که چه نتایجی را به کاربر نشان دهد. این الگوریتم در واقع یکی از دلایل اصلی است که ممکن است منجر به تفاوت نتایج جستجو برای دو نفر مختلف به صورت همزمان شود.
همانطور که گفتیم این الگوریتم بر اساس تجربه‌ای که کسب می‌کند، عملکرد بهتری خواهد داشت. در واقع پس از جستجو بررسی می‌کند که آیا کاربر چیزی که به دنبال آن بوده را پیدا کرده است و یا خیر؟

۸- الگوریتم کبوتر

الگوریتم‌های گوگل - الگوریتم کبوتر

تا به حال پیش آمده که در گوگل عباراتی چون، «پمپ بنزین نزدیک»، «رستوران نزدیک»، «نزدیک ترین کتابخانه» را جستجو کرده باشید و گوگل واقعا به شما نزدیک ترین مکان را نمایش دهد؟
اینجاست که الگوریتم کبوتر وارد عمل می‌شود، تمرکز الگوریتم بر روی لوکیشن و یا موقعیت مکانی کاربر است تا با توجه به آن بهترین پیشنهادات را در نتایج جستجوی گوگل نمایش دهد.
حال اگر در عبارات جستجو از کلمات دقیق تری استفاده کنید مثلا «بهترین دندانپزشکی در شهرک غرب» گوگل نتایج دقیق تری با توجه به موقعیت مکانی به شما نمایش خواهد داد.

۹- الگوریتم فرشنس

به عنوان آخرین الگوریتم برویم سراغ الگوریتم فرشنس.
این الگوریتم به صورت تقریبی ۳۵ درصد از نتایج جستجو را تحت تاثیر خود قرار داده و به همین دلیل حائز اهمیت است. اما الگوریتم فرشنس دقیقا چطور کار می‌کند؟
این الگوریتم به صورت ویژه بر روی زمان انتشار محتوا تمرکز دارد و سعی می‌کند تازه ترین محتواها را در نتایج جستجوی خود نمایش دهید.
اما نگران نباشید این الگوریتم بر روی تمام محتوای اینترنت اعمال نخواهد شد.
به طور مثال اگر درباره ویروس کرونا در گوگل جستجو کنیم، با احتمال زیاد اخبار جدیدتر شانس بیشتری برای دیده شدن دارند.
اما اگر مطلبی درباره دستور پخت یک غذا جستجو کنیم، ممکن است هنوز هم گوگل سایت‌هایی را به ما نمایش دهد که سال‌ها پیش نوشته شده‌اند، اما مطالب ارزشمندی دارند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
Search