درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

کمپین PR چیست؛ همه چیز درباره کمپین روابط عمومی

کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
فهرست مطالب

همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند، چرا که می‌تواند برای پیشبرد امور بسیار کارآمد باشد. شما می‌توانید از روابط عمومی به صورت موثر برای انتقال پیام به دسته بزرگتری از مخاطبان، افزایش آگاهی نسبت به نام تجاری و ارتقای ارزش برند خود استفاده کنید و ناگفته نماند که همه اینها برای رسیدن به موفقیت ضروری است.

اگر هرگز وقت زیادی برای توسعه روابط عمومی خود صرف نکرده‌اید و قبلاً یک کمپین PR اجرا نکرده‌اید، قطعا باید رویه‌ای متفاوت را در نظر بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کمپین روابط عمومی به خواندن این مطلب ادامه دهید.

کمپین روابط عمومی (PR campaign) چیست؟

به بیان ساده، یک کمپین روابط عمومی مجموعه‌ای از فعالیت‌های برنامه ریزی شده است که همگی هدف خاصی دارند و در جهت یک هدف مشترک برای یک کسب و کار عمل می‌کنند. کمپین‌های روابط عمومی همیشه هدف مشخصی دارند و معمولاً برای آنها یک بازه زمانی مشخص تعریف می‌شود. بسته به هدف و خواسته‌های شما از این کمپین، فعالیت‌ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد و هیچ دو کمپینی یکسان نیستند. بسیاری از مشاغل برای اجرای یک کمپین روابط عمومی ترجیح می‌دهند از متخصصین کمک بگیرند. آژانس‌های مارکتینگ و به خصوص فعال در زمینه روابط عمومی می‌توانند یک ایده اساسی را در نظر بگیرند و آن را به یک موفقیت تبدیل کنند، این شرکت‌ها از خلاقیت برخوردار هستند که به کمپین‌های شما کمک می‌کنند تا تأثیر مورد نیاز را ایجاد کنند و این شرکت‌ها همچنین مهارت‌های حرفه‌ای و سازمانی مورد نیاز برای اجرای یکپارچه کمپین را در اختیار دارند.

انواع کمپین روابط عمومی

کمپین PR - انواع کمپین روابط عمومی

کمپین‌های روابط عمومی و یا PR را می‌توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد، اما به صورت کلی و عمومی کمپین‌های روابط عمومی به دو دسته Inbound و Outbound و یا درونگرا و برونگرا تقسیم می‌شوند که در ادامه هرکدام را جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • Inbound

در روش روابط عمومی درون‌گرا کسب و کار از تمام ابزارهای که خود در اختیار دارد برای پیشبرد امور استفاده می‌کند و از رسانه‌های دیگر کمکی نمیگیرد. این روش مشابه Owned media است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • Outbound

در کمپین روابط عمومی برونگرا از ابزارهای خارج از سازمان شما، مثل پست وبلاگ مهمان، مقاله نشریات، اینفلوئنسر و غیره استفاده می‌شود، در این روش ممکن است بابت پخش محتوای شما هزینه‌ای اضافه دریافت شود، این راه شباهت‌هایی با استفاده از رسانه به صورت Paid Media و Earned Media دارد که هرکدام را جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع رسانه‌ها در کمپین PR

کمپین PR - انواع رسانه‌ها در کمپین PR

در کمپین روابط عمومی می‌توان با راه‌های مختلف از رسانه‌ها استفاده کرد که ۳ مورد از اساسی‌ترین‌ها را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • Owned Media

رسانه مالکیت شخصی و یا owned media به عنوان هر محتوایی که تجارت شما آن را کنترل کند تعریف می‌شود. رسانه مالکیت شخصی اغلب به عنوان استراتژی ابتکاری برای مشاغل مورد نظر برای ایجاد یک کمپین روابط عمومی به کار گرفته می شود.

رسانه مالکیت شخصی مهم‌ترین نوع رسانه مربوط به روابط عمومی است که باید به آن توجه ویژه داشت. چرا که بر خلاف دو نوع دیگر همانطور که گفتیم بر روی آن کنترل کامل دارید.

رسانه‌های مالکیت شخصی عبارتند از:

  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • مطالب وبلاگ
  • متن‌های وب سایت
  • خبرنامه‌های ایمیلی

رسانه‌های مالکیت شخصی به عنوان «پایگاه خانه» برای فعالیت‌های روابط عمومی شما عمل می‌کنند. هنگامی که افراد در مورد برند یا محصولات شما متنی می‌نویسند، احتمالا به رسانه‌های با مالکیت شخصی شما ارجاع می‌دهند (به عنوان مثال لینک می‌دهند).

  • Paid Media

غیر معمول نیست که برای تبلیغ محتوای خود در دنیای بازاریابی هزینه بپردازید این موضوع در مورد کمپین‌های روابط عمومی نیز صدق می‌کند.

منظور از رسانه‌های پولی به معنای پرداخت پول در ازای نمایش محتوای شما است. این کار یک روش استاندارد برای تبلیغ رسانه‌های تحت مالکیت است.

رسانه‌های پولی شامل:

  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  •  اینفلوئنسر مارکتینگ
  • پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

پرداخت هزینه برای تقویت محتوای روابط عمومی به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. از آنجا که اکثر شبکه‌های اجتماعی در حال کاهش دسترسی ارگانیک به حساب‌های تجاری (بیزینس) هستند، رسانه‌های پولی راهی خارق العاده برای اطمینان از اینکه مطالب شما در  معرض دید افرادی که مورد هدف شما هستند، خواهند بود. مانند کمپین تبلیغات در گوگل ادوردز.

  • Earned Media

رسانه‌های کسب شده و یا اکتسابی تاکتیکی است که برای تقویت شکل گیری  گفتگو در مورد نام تجاری شما استفاده می‌شود. رسانه‌های اکتسابی اساسا به صورت بازاریابی دهان به دهان عمل می‌کنند و مسلما بهترین تاکتیک روابط عمومی برای ایجاد اعتبار برای برند شما هستند.

رسانه های اکتسابی سخت ترین نوع رسانه‌های روابط عمومی است که می‌توان به آن دسترسی داشت. برای رسیدن به آن نیاز به تلاش، ثبات و سعی زیادی است. 

رسانه‌های اکتسابی شامل:

  • ذکر در اخبار و ریویو‌های مرتبط 
  • تعریف و تمجید مشتریان در شبکه‌های اجتماعی
  • رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو SEO

همه این راه‌های رسانه‌ای روش‌هایی برای استفاده از روابط عمومی برای ایجاد آگاهی نسبت به برند، تولید سرنخ و تبدیل آن به مشتریانی که هزینه پرداخت می‌کنند، ارائه می‌دهند.

مخاطب کمپین روابط عمومی چه کسی است؟

کمپین PR - مخاطب کمپین روابط عمومی چه کسی است؟

در کمپین روابط عمومی نیز مانند دیگر کمپین‌های دسته مارکتینگ و بازاریابی معمولا دو جامعه هدف و یا مخاطب کلی وجود دارد که به عنوان تجارت به تجارت B2B و تجارت به مشتری B2C شناخته می‌شوند.

  • مخاطب B2B

برای ارتباط برقرار کردن با دیگر تجارت‌ها بهتر است روش‌های مستقیم تری چون ارسال ایمیل، به اشتراک گذاری پروپوزال و تماس مستقیم را در نظر بگیرید. صنایع مورد طرف خود را شناسایی کنید و کمپین روابط عمومی با توجه به خواسته‌ها و نیازهای آنها را راه اندازی کنید.

  • مخاطب B2C

یکی از بهترین‌ راه‌ها برای دستیابی به مخاطبین درجه c یا مشتریان استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. با اوج گیری بیشتر فضای آنلاین و در راستان آنها شبکه‌های اجتماعی برای هر بیزینسی این موقعیت پیش آمده که یه صورت مستقیم با مشتریان خود وارد تعامل شود.

۵ نکته حرفه‌ای برای اجرای یک کمپین PR

کمپین PR - ۵ نکته حرفه‌ای برای اجرای یک کمپین PR

برای اجرای یک کمپین موفق معیارها و نکات بسیاری وجود دارد، اما در ادامه ۵ نکته که برای اجرای یک کمپین موفق ضروری هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱- هدف، محدودیت‌ها و معیار موفقیت خود را تعیین کنید.

این نکته حائز اهمیت است که برای شروع با مشخص کردن یک هدف کلان کار را آغاز کنید. می‌خواهید با کمپین خود به چه چیزی برسید؟ آیا می‌خواهید مخاطب جدیدی پیدا کنید؟ آیا می‌خواهید فروش کالایی را افزایش دهید؟ آیا می خواهید با مردم رابطه مثبت برقرار کنید؟

هنگامی که یک هدف کلان را انتخاب کردید، آن را  محدودتر کنید برای مثل این سوالات را مطرح کنید، به ویژه برای کدام محصول می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید؟ می‌خواهید برند شما برای چه چیزی شناخته شود؟ در نظر بگیرید که چقدر بودجه در اختیار دارید و مهلت اجرای کار را نیز مشخص کنید و یک معیار متمرکز برای سنجش موفقیت خود در نظر بگیرید.

۲- مخاطبان خود را بشناسید.

قبل از اینکه بتوانید نحوه ارسال پیام در کمپین روابط عمومی خود را انتخاب کنید، باید درباره جامعه هدفی که این پیام را دریافت می‌کند، تصمیم گیری کنید. برای این کار زمان اختصاص دهید و مشخص کنید که این کمپین خاص برای کدام دسته از مشتریان طرح ریزی شده است. به عنوان مثال، اگر خانواده‌ها را هدف قرار داده اید، احتمالا خواسته شما این است که کمپینی ایجاد کنید که پیام مخصوص به خانواده را بیان کند یا نشان دهد که چرا این برند به تأثیر محصولاتش بر روی عزیزان مخاطبین اهمیت می‌دهد.

۳- بستر مناسب را انتخاب کنید.

هنگامی که در مورد یک شخصیت هدف تصمیم گرفتید، در قدم بعدی باید بستر مورد نظر خود را برای ارسال پیام خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، آیا مخاطبان ایده آل شما تلویزیون یا رادیو را ترجیح می‌دهند؟ یا بیانیه مطبوعاتی یا کنفرانس مطبوعاتی ابزارهای مناسب‌تری هستند؟ این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بقیه موارد را استراتژیک پیاده سازی کنید.

۴- زاویه خلاقیت خود را پیدا کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است شنیدن اخبار دریافت یک جایزه توسط شرکت شما چندان برای عموم جذاب نباشد و بالطبع اجرای کمپین آن موفقیت چشمگیری نخواهد داشت، اما داستان شما باید برای عموم جالب باشد. خوشبختانه هر داستانی زاویه‌ای خلاقانه دارد پس از دید عموم به آن نگاه کنید.

 چرا دیگران باید به اخبار شرکت شما اهمیت دهند؟ اگر فقط اعلام کنید جایزه بهترین شرکت را برنده شده‌اید ممکن است نظرات را به خود جلب نکنید اما اگر با راه اندازی یک کمپین روابط عمومی کار را شروع کنید و به طور مثال یک مقاله درباره نکات رسیدن به این موفقیت منتشر کنید، ممکن است موفق تر عمل کنید.

۵- یک اطلاعیه مطبوعاتی استثنایی بنویسید.

اگر می خواهید روزنامه نگاران به شما کمک کنند، باید به آنها کمک کنید. به جای نوشتن بیانیه مطبوعاتی مانند تبلیغات، مانند «دستگاه تلفن جدید ما اکنون در دسترس عموم است»، یک اطلاعیه را با زاویه خبر قوی بنویسید: «یک فروشگاه محلی موبایل امیدوار است که با اپل رقابت کند»، متوجه تفاوت شدید؟ اولین گزینه انتشار مقاله مطبوعاتی در واقع فقط یک تبلیغ است. گزینه دوم یک داستان است. نقل قول‌های مربوط به کارمندان یا رهبران صنعت را در مقاله بنویسید و تمام اطلاعات لازم را که روزنامه نگار ممکن است لازم داشته باشد، در آن بگنجانید.

ابزار کار کمپین PR چیست؟

 برای پیشبرد امور مربوط به کمپین‌های روابط عمومی راه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارند که به صورت کلی می توان آنها را به دوسته بستر آنلاین و آفلاین تقسیم کرد که با یکدیگر اشتراکات و تفاوت‌هایی دارند. 

کمپین PR در بستر آنلاین 

کمپین PR - کمپین PR در بستر آنلاین 

بستر آنلاین یک فضای فوق العاده برای دسترسی به خیل عظیمی از کاربران است که ممکن است در دسته بندی جامعه هدف شما جای بگیرند. برای شروع یک کمپین روابط عمومی با توجه به نیازها، و شرایط پیشبرد کمپین می‌توان از هر کدام از ابزارهای موجود استفاده کرد.

  • اینستاگرام

اینستاگرام با سرعت فوق‌العاده به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا و ایران تبدیل شد. دسترسی به اینستاگرام در کشور ما در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر است و کاربران ایرانی که در شبکه اینستاگرام فعالیت دارند، قشرهای متنوعی از جامعه تشکیل می‌دهند. اما توجه داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی باید به انتقال محتواهای خاص اختصاص داده شوند، به صورت کلی اینستاگرام برای انتقال پیام‌های متنی ساخته نشده و تصاویر و ویدیو‌ها شانس بیشتری برای موفقیت در این شبکه اجتماعی دارند.

  • فیس بوک

فیسبوک یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا است، این پلتفرم بزرگ با در اختیار گذاشتن امکانات بسیار، می‌تواند تقریبا هر فردی از هر قشری را راضی نگه دارد. همچنین فیسبوک یک از کارآمدترین سیستم‌های تبلیغاتی را دارد که همون موضوع باعث تمایز این شبکه اجتماعی از سایر سرویس‌ها شده است. کاربران ایرانی بسیار از این سرویس استفاده می‌کنند، اما در سال‌های اخیر با مشکلاتی که برای دسترسی به این سرویس پیش آمده محبوبیت آن رو به کاهش است.

  • توییتر

شرکت‌ها و کسب و کارها در توییتر و به خصوص در توییتر فارسی با شدیدترین انتقادها و بی پرده‌ترین نظرات روبرو می‌شوند. بنابراین هر کسب و کاری که در توییتر فعالیت می‌کند، باید خط مشی مشخصی داشته باشد و به صورت شفاف و صادقانه بیانه‌های خود را با کاربران به اشتراک بگذارد و پذیرای انتقادات و پیشنهادات آنها باشند.

  • دیجیتال پی آر

روابط عمومی دیجیتال و یا دیجیتال پی آر یک استراتژی بازاریابی آنلاین است که توسط مشاغل برای افزایش حضور آنلاین آنها استفاده می‌شود. آژانس‌های روابط عمومی دیجیتال با روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها ارتباط برقرار می‌کنند و برای بدست آوردن بک لینک با کیفیت بالا، از رسانه‌های اجتماعی و به منظور بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، بیانیه‌های مطبوعاتی آنلاین منتشر می‌کنند. مانند سایت فروش رپورتاژ.

  • رپورتاژ

نوشتن رپورتاژ خبری و منتشر کردن آن در سایت شرکت و یا خبرگزاری‌های معتبر یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال پیام به صورت کامل و اجرای یک کمپین روابط عمومی است. در این روش شما در انتقال تعداد کلمات نوشته شده، محدودیتی ندارید و با به نگارش در اوردن کامل موضوع می‌توانید از پیش آمدن ابهامات به بهترین شکل جلوگیری کنید.

۵ مرحله برای سنجش اثربخشی کمپین PR آنلاین

کمپین PR - اثربخشی کمپین PR آنلاین

برای سنجش میزان موفقیت و اثربخشی یک کمپین روابط عمومی آنلاین ۵ مرحله و رویکرد وجود دارد که هرکدام را به تفکیک مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • مداخله (Engagement)

‌نظرات منفی بدترین اتفاقی نیست که ممکن است برای شما در کمپین روابط عمومی رخ دهد. بدترین اتفاقی که ممکن است پیش بیاید، بوجود نیامدن هیچ نوع مکالمه‌ای است.

پست وبلاگ شما، کمپین اطلاع رسانی از طریق ایمیل، خبرنامه، رویداد باید به اندازه کافی جالب باشد که مردم در مورد آن صحبت کنند. این مشکل می‌تواند بیش از یک کمپین با نتیجه منفی به اعتبار شما به عنوان یک استراتژیست روابط عمومی آسیب برساند.

کدام معیار روابط عمومی را باید پیگیری کنید تا میزان تعامل با محتوای روابط عمومی خود را اندازه گیری کنید؟

اگر در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی فعال هستید، تعداد پسندیدن‌ها (لایک)، نظرات (کامنت) و اشتراک گذاری‌ها (Share) را در آمار پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود بررسی کنید.

هرچه نرخ تعامل (مداخله) زیر پست شما بیشتر باشد، این پست در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی بیشتر دیده می‌شود.

شما می‌توانید مردم را ترغیب کنید که نظر بگذارند، از هشتگ‌های اختصاصی استفاده کنند یا فقط پست را لایک کنند.

اما مطمئن ترین راه برای ایجاد یک جامعه درگیر (مداخله) با نام تجاری، ارائه محتوای مناسب به طور منظم به افراد مناسب است.

  • تاثیر (Impressions)

روش دیگر برای ارزیابی تلاش‌های روابط عمومی شما محاسبه تعداد تاثیرهای رسانه ای برای یک دوره معین است. تاثیر رسانه یکی از متداول‌ترین معیارهایی است که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات روابط عمومی دیجیتال اغلب از آن استفاده می‌کنند. تعداد دفعاتی است که مخاطبان (افرادی که مطالب / تبلیغات شما به آنها رسیده است) ممکن است محتوای شما را ببینند. به عنوان مثال، اگر یک خوراک خبری را دو بار در صفحه فیس بوک خود دریافت کنید، به عنوان دو تاثیر محاسبه می‌شود.

  • آیتم (Item)

تعداد هر آیتم و یا هر نوع از محتوایی که در جهت پیشبرد کمپین روابط عمومی از آن استفاده می‌کنید، معیار اولیه‌ای است که برای سنجش این کمپین می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • منشن ها (Mentions)

منشن نام تجاری یا میزانی که از یک برند نام برده شده را می‌توان در یک بازه زمانی مشخص بررسی کرد.

 چند بار نام برند شما توسط دیگران استفاده شده، و یا هشتگ شما یا هر کلمه دیگری را که هنگام اجرای یک کمپین روابط عمومی استفاده کرده‌اید، از نظر آماری چه عملکردی دارد.

اگر هدف اصلی کمپین روابط عمومی شما افزایش آگاهی از برند است، منشن‌ها را تحت نظر داشته باشید. افزایش نرخ منشن‌ها نشان می‌دهد که مردم و کاربران بیشتر در حال مکالمه درباره برند شما هستند.

  • دستیابی (Reach)

وقتی متوجه شدید که چه نوع محتوایی باعث ایجاد تعامل می‌شود و این محتوا را را به طور مرتب ارائه می‌دهید، وقت آن است که تعداد افرادی را که می‌توانند پست‌های شما را ببینند، اندازه گیری کنید.

اگر سوال شما این است که کدام معیار روابط عمومی به شما در تعیین این عدد کمک می کند؟ جواب آن دستیابی یا Reach است.

میزان دستیابی در شبکه‌های اجتماعی به این معنی است که پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی تا کجا پیش رفته‌اند. قبل از اینکه فرصتی برای تاثیرگذاری بر رفتار شخصی پیدا کنید، نیاز دارید که پیام خود را به او برسانید. دسترسی یا دستیابی بالا اولین قدم برای یک کمپین روابط عمومی موفق است.

کمپین PR در بستر آفلاین

شاید فکر کنید که زمان استفاده از بسترهای آفلاین گذشته و شما هر هدفی که در اجرای کمپین روابط عمومی داشته باشید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین به آنها دست پیدا کنید. اما هنوز هم این روش‌ها بسیار کارآمد هستند و برای کسب اعتبار برند شما بسیار حیاتی هستند و بهتر است بخشی از بودجه کمپین روابط عمومی خود را به بستر آنلاین اختصاص دهید. اما این نکته قابل چشم پوشی نیست که معمولا هزینه‌های اجرای کمپین در فضای آفلاین به طرز چشمگیری نسبت به فضای انلاین بالاتر است. 

  • رویدادها

کمپین PR - کمپین PR در بستر آفلاین

رویدادها تخصصی یکی از بهترین راه‌ها برای اجرای کمپین‌های روابط عمومی به خصوص برای کسب و کارهای B2B است، با شرکت در رویدادها می‌توانید آگاهی نسبت به برند خود را بالا ببرید و مشتریان جدید را جذب کنید.

  • نشریات

در گذشته وقتی صحبت از روابط عمومی می‌شد، اولین چیزی که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌کرد، انتشار بیانیه‌ها شرکت‌ها در نشریات بود.

امروزه همچنان این روش محبوب است، چرا که یک راه رسمی و متداول برای رساندن پیام شرکت به مخاطبان بسیار است.

اگر می‌خواهید پیامی را فقط به گروه خاصی از افراد منتقل کنید، می توانید از نشریات تخصصی‌تر استفاده کنید.

  • تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی در بسیاری از کمپین‌های بازاریابی نقش موثری دارد و به خصوص در مرحله ایجاد آگاهی نسبت به برند استفاده از آن ناگزیر به نظر می‌رسد. برای پیشبرد اهداف کمپین‌های روابط عمومی نیز می‌توان به خوبی از تبلیغات محیطی کمک گرفت. 

وظایف اصلی کمپین PR چیست؟

کمپین PR - وظایف اصلی کمپین PR چیست؟

با اجرای یک کمپین روابط عمومی می‌توان به خواسته‌های مهم مورد نیاز هر بیزینس رسید. اما مشخص کردن مهم‌ترین وظایف اصلی کمپین روابط عمومی به خواندن ادامه دهید.

  • بسترسازی برای ارتباط بهتر

شما از طریق روابط عمومی می‌توانید با دو گروه از افراد، یعنی مشتریان و رسانه‌های بیرونی ارتباط بگیرید و یا برای ارتباط بهتر در آینده شرایط مناسب را فراهم کنید.

روابط رسانه‌ای به ایجاد روابط مثبت با روزنامه نگاران، نشریات و سایر رسانه‌های خبری اشاره دارد. این فرآیند معمولاً شامل نوشتن بیانیه‌های مطبوعاتی، سازماندهی اطلاعیه‌های مطبوعاتی و برنامه ریزی مصاحبه‌ها است. این امر نه تنها برای کسب و کار مفید است و محصولات شما در معرض دید قرار می‌گیرد بلکه رسانه‌ها را ترغیب می کند تا برند شما را به صورت رایگان بازاریابی کنند.

  • رصد همیشگی رسانه‌ها

با فعال بودن در حوزه روابط عمومی و رسانه به خوبی می‌توانید تمامی کانال‌های مربوطه را زیر نظر بگیرید، کامنت‌ها در مورد برندتان را بررسی کنید، تا مشکلات را پیش از اینکه به بحران تبدیل شوند، حل کنید.

  • مدیریت بحران

مدیریت بحران روشی برای پذیرش، مدیریت و تلاش برای معکوس کردن ارتباطات و برداشت‌های منفی پیرامون یک بحران تجاری است. هر چیزی که بتواند اعتبار برند شما را به خطر بیندازد یا از بین ببرد باید از طریق روابط عمومی مدیریت شود.

مدیریت بحران عملکرد مهمی در روابط عمومی است و باید سریع، مداوم و استراتژیک از آن استفاده شود. با استفاده از برخی ابزارهای روابط عمومی، می‌توان از طریق نظارت بر گفتگوی آنلاین و بررسی کیفیت بازاریابی یا تبلیغاتی که ممکن است سوتفاهم یا برداشت نادرستی از آن صورت گیرد، بحران‌ها را پشت سر گذاشت.

  • راه‌اندازی کمپین

با داده‌هایی که از طریق روابط عمومی بدست می‌آورید، می‌توانید برای راه‌اندازی یک کمپین موفق برنامه ریزی کنید. و اهداف بازاریابی و مارکتینگ را همگام با اهداف روابط عمومی پیش ببرید.

  • پوشش رسانه‌ای رویدادها و اخبار سازمان

رویدادهای تجاری فرصتی برای بازاریابی محصولات یا خدمات شما و جلب توجه برند شما هستند. اعم از اینکه شرکت شما میزبانی یک رویداد باشد و یا به عنوان یک هویت مجزا در رویدادی دیگر شرکت داشته باشد.

 رویدادها همچنین از فرصت‌های مهم فروش هستند. این رویدادها به شما فرصتی می دهد تا با مشتریان احتمالی ملاقات کرده و با مشتریان فعلی به صورت رو در رو تعامل داشته باشد.

همچنین از روابط عمومی می‌توانید به عنوان راهی برای انتقال اخبار سازمان به مشتریان، همکاران و یا عموم استفاده کنید.

مشارکت در سخنرانی در رویدادها برای افزایش آگاهی از نام تجاری و به اشتراک گذاری رهبری منحصر به فرد، یا به اشتراک گذاری اطلاعات مبتنی بر داده که می‌تواند به ارتقا برند تجاری شما کمک کند، مفید است.

چند مثال از کمپین PR

کمپین PR - چند مثال از کمپین PR

شرکت‌های بزرگی در سراسر دنیا تاکنون تجربیات بسیاری موفقی در راه اندازی یک کمپین روابط عمومی داشته‌اند که بر روی آنها تاثیر مثبتی گذاشته است. در ادامه ۳ مورد از موفق‌ترین کمپین‌های روابط عمومی در دنیا و ایران را معرفی می‌کنیم.

  • کمپین مبارزه با ابولا توسط گوگل

گوگل اعلام کرد که برای هر دلار اهدا شده از طریق وب سایت خود ۲ دلار هم گوگل متعهد خواهد بود که به کمپین مبارزه با بیماری ابولا اهدا کند. آنها URL ویژه ای را با عنوان onetoday.google.com/fightebola راه اندازی کردند تا این ابتکار اجتماعی را توضیح دهند و از مردم در سراسر جهان برای مشارکت دعوت کنند. پس از راه اندازی این کمپین روابط عمومی، هنگام تایپ «کمپین ابولا گوگل» در یک موتور جستجو، بیش از ۲۲ میلیون نتیجه جستجو، از جمله اخبار، مقالات، و اشاره به کمپین جمع آوری کمک مالی، نمایش داده می‌شد.

 کمپین مبارزه با ابولا توسط گوگل در نهایت منجر به جمع‌ آوری بیش از ۷ میلیون دلار برای مبارزه با بیماری ابولا شد.

  • مشتری بیمار Just eat

Just Eat یک برنامه سفارش آنلاین غذا است که به کاربران اجازه می دهد تا توضیحات خود را برای اطلاع از آدرس مناسب یا تحویل سفارش به همسایه و غیره، به سفارشات خود اضافه کنند.

یک مشتری ناخوش و بیمار شانس خود را امتحان کرد تا ببیند آیا می‌تواند پیک غذا را مجاب کرده تا در مسیر توقف کند و چند دارو برای او تهیه کند. او این نوشته را به سفارش خود اضافه کرد:

 «لطفاً در خیابان اسپار توقف کنید و چند قرص سرماخوردگی و آنفولانزا بنیلین برای من تهیه کنید و من پول آن را به شما پرداخت می‌کنم»

او در ادامه افزود:

« فقط دارم غذا سفارش می‌دهم تا بتوانم قرص‌ها را تهیه کنم. من بیمار هستم»

پیک هر دوی این کارها را انجام داد و این اتفاق از طریق رسانه‌ها منتشر و وایرال شد، و مردم از این حرکت پیک شرکت just eat  به دلیل این رفتار انسان دوستانه تقدیر کردند، که در نهایت تاثیر بسیار مثبتی بر میزان محبوبیت این شرکت داشت.

  • کافه نون مشهد

شاید یکی از صنایعی که با بزرگترین آسیب در نتیجه شیوع ویروس کرونا روبرو شدند، صنف رستوران و کافه‌ها باشند. اما کافه نون در مشهد با خلاقیتی که به خرج داد به سرعت محبوب و در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد. این کافه ۲۰۰ شیشه قهوه سرد دم و کوکی برای پزشکان و پرستاران بیمارستان مشهد ارسال کرد و با چاپ پیام «تو قهرمان منی» به مدافعان سلامت در شرایط کرونا ادای دین کرد.

 

سخن پایانی

با همه این تاکتیک‌ها، ابزارها و نکات استراتژی سازی، آیا آماده هستید که چرخ های استراتژی جدید روابط عمومی خود را به گردش در بیاورید؟ اگر جواب شما بله است، یک چیز را باید به خاطر داشته باشید: روابط عمومی یک کار یکبار مصرف نیست، بلکه استراتژی مستمر و تکراری است (در حقیقت، بهترین روابط عمومی شامل چندین کار، تاکتیک و استراتژی است.) درست مانند بازاریابی، رسیدن به نتایج مطلوب ممکن است مدتی طول بکشد.

اما با داشتن یک استراتژی محکم و تعهد به گسترش اخبار مربوط به شرکت خود، به زودی حاصل کار خود را مشاهده خواهید کرد، و بک لینک‌ها و اخبار عمومی را خواهید دید. کمپین PR یک روش عالی برای ساخت یک نام تجاری به یاد ماندنی است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
What is a sales funnel -novinmarketing
|
هر یک از مراحل قیف فروش بر رفتار مصرف کننده تاثیر دارد. شما باید مشتریان را از...
Search