درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی آمیخته بازاریابی ۷p ،۴p و ۴c

آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
فهرست مطالب

یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به عنوان ۴p نیز شناخته می‌شود.

بازاریابی در واقع مربوط به تیم‌ها و افرادی است که با هم همکاری می‌کنند تا محصولی (product) را در مکان (place) مناسب با قیمت (price) مناسب تبلیغ (promotion) کنند. انجام فعالیت‌هایی فراتر از این محدوده ضروری است، اما همه آنها ناشی از این پایه و اساس آمیخته بازاریابی هستند.

در ادامه، ما خواهیم آموخت که آمیخته بازاریابی چیست و هرکدام از p ها به تفصیل چه معنایی دارند.

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) چیست؟

آمیخته بازاریابی چیست - آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) چیست؟

آمیخته بازاریابی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود كه یک شرکت برای بازاریابی محصول  و یا محصولات، خدمت یا خدمات خود انجام می‌دهد. به طور معمول، آمیخته بازاریابی به عنوان چارچوبی با ۴ مولفه شناخته می‌شود. این ۴ مولفه اصلی شامل محصول، قیمت، مکان و تبلیغات (ترویج) است.

تعریف این چارچوب به دهه ۱۹۴۰ برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون در حال تکامل است. در حالی که برخی مولفه دیگر در طول سالها به آن اضافه شده و یا مولفه‌های موجود در آن اصلاح شده‌اند، (به ویژه برای استفاده در عصر دیجیتال مدرن)، عناصر اصلی  بازاریابی آمیخته (یعنی چهار P) برای دهه‌ها ثابت مانده است.

آمیخته بازاریابی ۴p چیست؟

آمیخته بازاریابی چیست - آمیخته بازاریابی 4p چیست؟

چهار P بازاریابی عبارتند از محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place) و تبلیغات یا ترویج (Promotion). اینها عوامل کلیدی است که در بازاریابی یک محصول یا خدمات نقش دارد. هنگام ایجاد استراتژی‌هایی برای بازاریابی، تبلیغ، ترویج و موقعیت یابی محصول یا نام تجاری خود، چهار P را در نظر بگیرید.

هنگامی که این عناصر کامل و هماهنگ می‌شوند، رویکرد کاملی برای استراتژی بازاریابی را ارائه می‌دهند.

اولین P: محصول (Product)

محصول به آنچه کسب و کار شما قصد فروش آن را دارد، اشاره می‌کند، این محصول می‌تواند شامل یک کالا یا محصول و یا خدمت باشد. بخش عمده کاری که در حوزه محصول باید انجام شود، بر عهده بازاریابان و یا مدیران محصول است. توسعه بخش محصول در آمیخته بازاریابی به معنای انجام تحقیقات و توسعه گسترده، درک نیاز نسبت به محصول، تدوین طرح زمان بندی ارائه محصول و جدول زمانی و آموزش مشتریان و کارمندان (به ویژه فروشندگان) در مورد هدف ارائه محصول است. برای ارائه یک محصول باید در چند حوزه کار اساسی انجام دهید، که هرکدام را به تفکیک در ادامه بررسی می‌کنیم.

یک محصول موفق باید نیاز خاصی را در بازار برآورده کند. از نظر عملکردی، باید بتواند عملکرد خود را همانطور که قول داده شده است انجام دهد. همچنین لازم است ارتباط مشخصی با کاربران و مشتریان بالقوه در مورد مزایا و ویژگی های آن وجود داشته باشد. برند تجاری یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک محصول است. توسعه یک محصول به نام تجاری و در نهایت پرورش وفاداری مشتری کمک می‌کند.

  • تنوع محصولات و نسخه‌های مختلف محصول

آیا محصول شما به مرور زمان توسعه خواهد یافت؟ اگر جواب این سوال بله است شما باید برای پروژه ارائه محصول خود فازبندی ارائه نسخه‌های محصول را ارائه دهید.

آیا کسب و کار شما یک حوزه تک محصولی است و یا در میان خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید، تنوع دیده می‌شود؟ اگر در کار خود تنوع دارید، در آمیخته بازاریابی حتما این نکته را در نظر بگیرید.

  • کیفیت محصول

یکی از رکن‌های اساسی موفقیت هر کسب و کار در بازار رقابتی امروزی، کیفیت محصولات و یا خدمات است. کیفیت محصول خود را پیش از ارائه به بازار بسنجید، و پس از اطمینان درباره کسب درجات خوبی از کیفیت مورد انتظار، محصول خود را بازاریابی کرده و به بازار عرضه کنید.

  • طراحی محصول

طراحی محصول یکی از اولین قدم‌هایی است که شما برای راه اندازی یک کسب و کار موفق به آن نیاز دارید. نیازهای بازار را بررسی کنید، توانمندی‌های خود را بسنجید، شناخت کلی نسبت به آنچه می‌خواهید در بازار ارائه دهید، داشته باشید، سپس مراحل طراحی محصول را آغاز کنید.

  • Feature‌ها و قابلیت‌های محصول

محصولات یا خدمات شما چه ویژگی‌های خاصی دارند؟ آیا محصول شما قابلیت مشخصی دارد که آن را از دیگران متمایز می‌کند؟

جواب این سوالات به عنوان ویژگی‌های اصلی محصول شما شناخته می‌شوند و هنگام ارائه محصول به بازار و تدوین استراتژی آمیخته بازاریابی به آنها نیاز دارید.

  • برند و نام تجاری

برای معرفی نام تجاری خود وقت بگذارید، سعی کنید طوری قدم بردارید که برند شما به عنوان یک نام تجاری مناسب در اذهان مردم، جای خود را باز کند. افراد با کسب اعتماد نسبت به نام تجاری و شناخت نسبت به آن برای استفاده از محصول و یا خدمات شما ترغیب می‌شوند.

  • بسته‌بندی و ابعاد

یکی از عواملی که هنگام توسعه محصول ممکن است به آن بی توجهی شود، بسته بندی محصول است. شما محصول‌تان را در چه قالبی می‌خواهید به خریداران خود ارائه دهید، آیا این بسته بندی از کالای مشتری محافظت می‌کند؟ آیا حمل و نقل آن برای کارمندان شرکت شما آسان است؟ آیا این بسته بندی به نحوی طراحی شده که نام تجاری شما را در ذهن خریدار ثبت کند؟

به این سوالات دقت کنید و در مراحل توسعه محصول برای طراحی بسته بندی و ابعاد محصول زمان اختصاص دهید.

  • گارانتی و خدمات

برای کسب اعتماد مشتریان می‌توانید از گارانتی و یا خدمات پس از فروش در پیشبرد اهداف بازاریابی خود استفاده کنید.

با این کار مشتریان حس می‌کنند که شما نسبت به ارائه محصول خود مطمئن هستید و حتی در صورت بروز مشکلات ناگهانی خدمات پس از فروش مناسب به آنها ارائه می‌کنید.

موارد ارائه گارانتی را به صورت شفاف در اختیار مشتری قرار دهید، تا از بروز اختلاف در آینده جلوگیری کنید.

  • سیاست‌های مرجوعی

بسیار از کسب و کارهای آنلاین در ایران، برای ترغیب بیشتر مشتریان برای خرید از آنها، سیاست‌های مرجوع کالا و یا خدمت را در نظر می‌گیرند و یا در صورت مشکل وجه پرداختی مشتری را به او باز می‌گردانند. این رویکرد باعث جلب اعتماد بیشتر مشتریان نسبت به کسب و کار شما خواهد شد. همچنین اگر برای مرجوع کردن کالا قوانین خاصی را در نظر گرفتید، آنها را به صورت شفاف و دقیق در اختیار کاربران قرار دهید.

دومین P: قیمت (Price)

آمیخته بازاریابی چیست - دومین P: قیمت (Price)

مبحث قیمت به نقطه قیمتی (ارزش‌گذاری) گفته می‌شود که نسبت به آن محصولات یا خدمات خود را به مصرف کنندگان می فروشید. این قیمت باید با توجه به استراتژی‌های قیمت‌گذاری، تجزیه و تحلیل محصولات، قیمت کالاهای مشابه موجود در بازار، و نظر سنجی از مشتریان و گروه‌های خاص مشخص شود. قیمت بر موقعیت شما در بازار، سرعت گسترش محصول شما در بازار، اهداف درآمدی و حاشیه سود شما تاثیر می‌گذارد.

  • سیاست اعلام قیمت رسمی

در اولین قدم از قیمت‌گذاری، سیاست اعلام قیمت رسمی (برای ارائه به مشتری هدف) را مشخص کنید. بر چه اساسی تصمیم گیری می‌کنید، هدف کسب و کار خود را مشخص کنید و میزان انتظار سودرسانی با قیمت پیشنهاد شده را در نظر بگیرید.

  • تخفیف‌ها و مشوق‌ها

یکی از اصول همیشه موفق در ارائه محصولات پیشنهاد تخفیف به کاربران است. اما برای ارائه این تخفیف‌ها باید یک حاشیه مطمئن در نظر بگیرید، تا سود و موفقیت کسب و کارتان با ریسک مواجه نشود. اگر با برنامه‌ریزی به مشتریان تخفیف ارائه کنید، شانس موفقیت خود را بالا می‌برید.

  • سیاست‌های پرداخت مدت‌دار / خرید نقدی

برخی از کسب و کارها برای جلب اعتماد مشتریان به پرداخت در محل روی آورده‌اند، تا کاربر اعتماد حاصل کند، که کالا بدست او خواهد رسید، این روش به خصوص در کسب و کارهای تماما آنلاین کاربرد دارد.

همچنین با توجه به شرایط اقتصادی می‌توانید پرداخت مدت‌دار و قسطی را نیز به کاربران خود ارائه دهید.

در تدوین استراتژی قیمت گذاری حتما این موارد را به تفکیک بررسی کنید. 

سومین P: مکان محصول یا توزیع (Place)

آمیخته بازاریابی چیست - سومین P: مکان محصول یا توزیع (Place)

در تعریف بازاریابی آمیخته، مکان (Place) به مکانی که محصول یا خدمات شما در آنجا فروخته می‌شود اشاره دارد. برای محصولات فیزیکی، این مکانها شامل مکانهای فیزیکی مانند فروشگاه شخصی شما است که محصول شما در آن فروخته می‌شود. در دنیای آنلاین این مکان با محدوده‌ای که به آن خدمات ارائه می‌دهید، اشاره داشته باشد.

  • کانال‌های توزیع

محصولات خود را از چه کانال‌های توزیع می‌کنید؟‌ آیا فروشگاه محلی دارد؟ به صورت آنلاین محصولات خود را می‌فروشید؟ محصولات شما در فروشگاه دیگران عرضه می‌شود؟‌

به عنوان مثال اگر یک کرم ضد آفتاب می‌فروشید و برای خودتان فروشگاه دارید، در داروخانه‌های دیگر کرم را می‌فروشید و در وبسایت‌تان نیز امکان فروش آنلاین وجود دارد، شما از تمام این موارد می‌توانید به عنوان کانال توزیع استفاده کنید.

  • تصمیم‌گیری درباره‌ی پوشش منطقه‌ای (جغرافیایی)

یکی از مواردی مهمی که در هنگام تدوین استراتژی بازاریابی آمیخته باید به آن توجه کنید، تصمیم گیری درباره پوشش منطقه‌ای است. جامعه هدف شما در کدام مناطق جغرافیایی پراکنده شده‌اند، علاوه بر در نظر گرفتن شرایط توزیع اگر قصد راه اندازی کسب و کار بین المللی دارید، باید به قوانین هر کشور نیز توجه کنید.

  • حمل و نقل

شیوه حمل و نقل در شرکت شما چگونه است؟ آیا به خرید ماشین‌های حمل و نقل نیاز دارید؟ آیا وسایل حمل و نقل مورد نظر شما ویژگی‌های خاصی دارند؟ آیا برای ارسال محصولات به درب منزل مشتریان خودتان پیک موتوری استخدام می‌کنید و یا با یک شرکت واسط وارد معامله می‌شوید؟

این سوالات و سوالات بسیاری دیگر وجود دارند که باید هنگام برنامه ریزی برای بازاریابی آمیخته به آنها توجه کنید.

  • انبارداری و چیدمان

آیا برای ارائه محصولات نیاز به انبارداری دارید؟ یک انبار مرکزی برای شما کافی ست، یا نیاز دارید در نقاط مختلف شهر و یا کشور انبار داشته باشید؟ آیا نگهداری محصولات در انبار برای شما به صرفه است؟ آیا انبارهای شما نیاز به ویژگی‌های خاصی دارند؟ آیا موقعیت مکانی انبار شما برای ماشین‌های حمل و نقل مناسب است؟‌ برنامه برای توسعه انبارهایتان دارید؟‌ آیا می‌توانید با تغییر چیدمان ظرفیت انبار خود را بهبود ببخشید؟ آیا چیدمان انبار شما به صورت اصولی و با توجه به ارائه محصولات انجام شده است؟ آیا نیاز دارید بخش از انبار خود را مکانیزه کنید؟

پاسخگویی به تمام این سوالات هنگام راه اندازی یک انبار لازم است. برای پیدا کردن این جواب‌ها زمان اختصاص دهید و برای جلوگیری از اشتباهات متداول از متخصصین کمک بگیرید.

چهارمین P: ترویج (Promotion)

آمیخته بازاریابی چیست - چهارمین P: ترویج (Promotion)

فعالیت‌های تبلیغاتی و ترویجی کارهایی هستند که بازار هدف شما را نسبت به آنچه می‌فروشید آگاه و هیجان زده می‌کنند. در حالی که ترویج شامل ابتکارات بر محور پول مانند تبلیغات تجاری و تبلیغاتی است، تبلیغات همچنین شامل اقدامات ارگانیک مانند بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی محتوا و روابط عمومی نیز شکل می‌گیرد.

  • تبلیغات

تبلیغات رکن اساسی چهارمین P است، تفاوتی ندارد که برنامه‌های تبلیغ آنلاین را شروع کرده باشد و یا از تبلیغات آفلاین مانند بیلبورد استفاده کنید، برای ترویج نام تجاری خود و معرفی محصولات و یا خدماتتان می‌توانید از تبلیغات به صورت کلی استفاده کنید.

  • برنامه‌های پروموشن و ترویج فروش

پروموشن و برنامه‌های فروش ویژه نیز به صورت کلی یکی از راه‌های ترویج نام تجاری و یا اهداف تبلیغاتی شما است، با این کار می توانید کاربران را به مشتری تبدیل کرده و آنها را به خرید ترغیب کنید.

  • برنامه‌های استفاده از تیم فروش

یک تیم فروش که تمرکز آن بر روی فروش محصولات شما متمرکز شده راه مناسبی برای ترویج کسب و کار شما است. این تیم فروش بر تمام اصول فروش مسلط است، نیازهای مشتری را می‌شناسد و بر ویژگی‌های محصول و یا خدمات شما تسلط کامل دارد. این تیم فروش از طریق کمپین های محلی و تبلیغات در محل‌های خاص، ارائه تلفنی، پشتیبانی آنلاین می‌تواند خدمات شما را به کاربران ارائه دهد. 

  • روابط عمومی

روابط عمومی باید بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی آمیخته باشد و باید حوزه پیرامون نقش آن روشن شود. در حالی که نقش تبلیغات اغلب بسیار برجسته است و شناسایی آن آسان است، روابط عمومی نقش ظریف تر، اما اهمیت کمتری در برنامه بازاریابی سازمان‌ها دارد.

وقتی روابط عمومی به خوبی انجام شود، تبلیغات و ترویج موفقیت بیشتری پیدا می‌کند.

در حالی که تبلیغات و روابط عمومی نهادهایی کاملا مجزا با اهداف کاملا متفاوت هستند، اما وقتی عملکردشان با هم هماهنگ شود، عملکرد خوبی دارند. هنگامی که فعالیت روابط عمومی  برای ایجاد دانش و درک عمومی از محصول یا خدمات مورد تبلیغ متمرکز شده باشد، احتمال موفقیت در تبلیغات بسیار بیشتر است. روابط عمومی می‌تواند از طریق برقراری ارتباط با مردم و اعتماد سازی پیرامون یک برند یا سازمان قبل از راه اندازی تبلیغات طراحی شده برای فروش، به استراتژی بازاریابی کمک کند. تبلیغ محصولات بدون ایجاد تجربه و آموزش در بازار، هدر دادن سرمایه تبلیغات است.

  • بازاریابی مستقیم

آمیخته بازاریابی چیست - بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم شامل هر بازاریابی است که متکی بر ارتباط مستقیم یا توزیع بین مصرف کنندگان است که در آن از ابزارهای بازاریابی ثانویه استفاده نمی‌شود. ایمیل مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی و پیام کوتاه از جمله سیستم های بازاریابی مستقیم هستند. در این روش از واسطه‌ها دوری می‌شود و شما به عنوان صاحب کسب و کار به صورت مستقیم با کاربران و مشتریان وارد تعامل می‌شوید و می‌توانید برند خود را ترویج دهید، برای کاربران موقعیت‌های ویژه خرید در قالب کمپین  بازاریابی قطره ای در نظر بگیرید، با این کار آنها شناخته بیشتری نسبت به هویت کسب و کار شما پیدا می‌کنند و اعتماد در این موارد اغلب آسان تر شکل می‌گیرد.

آمیخته بازاریابی ۷p چیست؟

آمیخته بازاریابی چیست - آمیخته بازاریابی 7p چیست؟

آمیخته بازاریابی ۷p، سه P دیگر را که به چهار P اصلی اضافه شده است، توصیف می‌کند. نیروی انسانی (People)، فرآیندها (Process) و شواهد فیزیکی (Physical Evidence) ، به عنوان ۳ p دیگر فضا را برای بازاریابی خدمات فراهم می‌کنند و روش کامل از آمیخته بازاریابی را ارائه می‌دهند.

پنجمین P: نیروی انسانی (People)

پنجمین P در ترکیب بازاریابی مخفف مردم و یا منابع انسانی است. مانند دو p دیگر که در ادامه بررسی می‌کنیم، اقدامات در حوزه منابع انسانی، به ویژه در بخش خدمات دارای اهمیت است. ارزیابی خدمات به صورت کلی توسط مشتریان دشوار است، زیرا خدمات غیر فیزیکی و غیر قابل لمس هستند. به همین دلیل است که کاربران به دنبال شاخص‌هایی هستند که ایده‌ای از کیفیت خدمات ارائه دهند. کیفیت بالای کارکنان در بخش خدمات از این نظر مهم است.

بنابراین، وقتی صحبت از بخش خدمات می‌شود، یافتن نیروهای کاری عالی و استفاده از آنها به طور موثر دارای اهمیت است. دلیل اینکه نیروی انسانی یکی از ابزارهای بازاریابی هستند این است که این افراد به طور مكرر خدمات را ارائه می‌دهند و رضایت مشتری قبل از هر چیز به این افراد بستگی دارد.

افراد شاغل در شرکت به عنوان منابع انسانی شناخته می‌شوند. بدون توجه به نقش، افرادی که با این محصول کار می‌کنند و با آن سر و کار دارند به اندازه مشتریان مهم و ضروری هستند. آنها از شرکت دفاع می‌کنند و ارزش ارائه شده توسط کسب و کار را به مشتریان خود می‌رسانند.

ششمین P: فرایند (Process)

وقتی صحبت از مدیریت فرآیند می‌شود، فقط منظور فرآیندهای فنی مانند تولید یک محصول نیست. یک عامل بسیار مهم تجربه سازی در خدمات است. به همین دلیل، روند کار باید طوری طراحی شود که مشتری مدار باشد و استفاده برای مشتری را تا حد ممکن راحت و آسان کند.

این مرحله به تحویل محصول یا خدمات شما به مشتری اشاره دارد. نقشه‌ها باید بر اساس، فعالیت‌ها، وظایف و فرایندها ساخته شوند. با انجام این کار فرآیند شما به طور روان و کارآمد حفظ می‌شود. فرآیندهای خود را مرتبا بررسی کنید تا آنها را ساده‌تر کنید تا در نتیجه توانایی خود برای درآمدزایی را بهبود ببخشید. این مرحله ممکن است با مراحل آزمایشی و آزمون و خطایی زیادی همراه باشد.

هفتمین P: شواهد فیزیکی (Physical Evidence)

آخرین و هفتمین P در بازاریابی آمیخته، شواهد فیزیکی مربوط به بهینه سازی محیط فیزیکی یک محصول یا خدمات است. به ویژه در بخش خدمات، تجهیزات نقش اصلی را بازی می کنند.

وقتی نوبت به شواهد فیزیکی می‌رسد، پیدا کردن اشیا مناسب برای اهداف شرکت است که باعث می‌شود یک محیط قابل مشاهده در یک سرویس، تأثیر مثبت بر آگاهی ذهنی مشتری بگذارد. ابزار اصلی برای این کار طراحی، معماری، ظاهر و تجهیزات و چیدمان است. این موارد همچنین به یک شرکت امکان می دهد از رقبا متمایز شوند. بسیاری از ارائه دهندگان خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند، اما از نظر فضای فیزیکی متفاوت از یکدیگر هستند.

بسته بندی خاص محصول شما نیز می‌تواند به عنوان شواهد فیزیکی در نظر گرفته شود.

آمیخته بازاریابی ۴c چیست؟

آمیخته بازاریابی چیست - آمیخته بازاریابی 4c چیست؟

مدل بازاریابی ۴C توسط رابرت اف لاوتربورن در سال ۱۹۹۰ توسعه داده شده است. این مدل نسخه اضافه شده به مدل بازاریابی ۴P است. همانطور که از آن نام آن مشخص است، آمیخته بازاریابی ۴C از چهار بخش تشکیل شده است، که هرکدام را به تفکیک مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اولین C: مصرف‌کننده (Consumer)

یک شرکت فقط باید محصولی را بفروشد که تقاضای مصرف کننده را برطرف کند. بنابراین، بازاریابان و محققان تجاری باید به دقت خواسته‌ها و نیازهای مصرف کننده را مورد بررسی قرار دهند.

مصرف کننده نیاز و خواسته‌هایی دارد. این بخش بسیار شبیه اولین P یعنی محصول است. بزرگترین تفاوت در این دو رویکرد این است که طبق آمیخته بازاریابی ۴C باید تحقیقات گسترده ای در مورد مصرف کننده انجام شود تا بفهمیم آیا به این محصول جدید نیاز  یا تقاضا وجود دارد و در صورت وجود، کالا یا خدمات مشابه دیگران چگونه بهترین خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهند. خواسته‌ها و نیازهای مشتریان باید در راستای ایجاد یک محصول یا خدمات جدید باشد.

دومین C: هزینه (Cost)

در استراتژی آمیخته بازاریابی به روش ۴C «هزینه» جایگزین قیمت می‌شود، چرا که خریدار و یا مصرف کننده هنگام خرید فقط به اندازه قیمت محصول و یا خدمات هزینه نمی‌کند. هزینه فقط قیمت محصول نیست، بلکه شامل هزینه فرصت، از دست دادن سود بالقوه از یک گزینه دیگر یا حتی زمان مشتری برای تهیه کالا است.

سومین C: سهولت (Convenience)

محصول یا خدمات باید به راحتی و به سهولت در دسترس مصرف کنندگان باشد. بازاریابان باید محصولات را از نظر استراتژیک در چندین نقطه توزیع قابل مشاهده و قابل دسترسی قرار دهند.

انتخاب کلمه «سهولت» به جای «مکان» بیشتر بر تعهد استراتژی آمیخته بازاریابی به روش ۴C به مشتری تأکید می‌کند. تلاشی که مشتری باید برای خرید کالای مورد نظر یا مورد نیاز خود انجام دهد، ناچیز و قابل چشم پوشی نیست. باید چندین نقطه پیشنهاد وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که مشتری به بهترین شکل می‌تواند نیاز خود را برطرف کند.

چهارمین C: ارتباطات (Communications)

طبق  استراتژی آمیخته بازاریابی به روش ۴C ، ممکن است برداشتهای متفاوتی نسبت به «ترویج» وجود داشته باشد در حالی که ارتباطات یادآور «همکاری» است. بازاریابان باید هدف خود را ایجاد گفتگوی آزاد با مشتریان بالقوه بر اساس نیازها و خواسته‌های آنها قرار دهند.

مزایای آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی چیست - مزایای آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی مانند هر روش بازاریابی دیگری با مزایای زیادی همراه است که در ادامه چند مورد از مهم‌ترین‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱- راهنمای تخصیص منابع

هر روش بازاریابی تخصیص منطقی منابع انسانی و مالی را تضمین می‌کند. همانطور که شخص آگاه می‌داند که، این منابع محدود و گرانبها هستند و باید به روشی موثر استفاده شوند.

این منابع مورد نیاز به ماهیت آمیخته بازاریابی بستگی دارد که نه تنها رضایت یا لذت مصرف کننده را از یک طرف در نظر می‌گیرد بلکه از سویی دیگر سود شرکت را به حداکثر می‌رساند.

۲- راهنمای تخصیص مسئولیت‌ها

کار خلاقانه و چالش برانگیز بازاریابی یک کار گروهی است و بخشی از فرآیند بازاریابی شامل تخصیص مسئولیت به اعضای این تیم بازاریابی است. به توجه به تخصص هر فرد، برخی از آنها برای مدیریت محصول، دیگران برای فروش و برخی دیگر برای توزیع فیزیکی در نظر گرفته می‌شوند.

از آنجا که مدیر بازاریابی در این روش ترکیب کاملی در ذهن خود دارد، تخصیص مسئولیت‌های فردی و گروهی بسیار آسان و منطقی است.

۳- تحلیل کشش هزینه – فایده

منابعی که محدود به داشتن مصارف جایگزین هستند، باید به صورت منطقی و با توجه به الزامات ورودی که برای بازپرداخت طراحی شده است، اختصاص یابد. با این تحلیل می‌توان نتیجه گرفت که برای افزایش چه میزان از فروش به چه میزان از تبلیغات نیاز است و برعکس.

فرد مسئول می‌تواند ارزش کالا یا خدمات را تغییر دهد، بنابراین میتواند تقاضای جدید را هم از طرف مشتریان فعلی و هم از مشتریان بالقوه ایجاد کند. یا اینکه نتیجه بگیرد که شبکه سیستم توزیع سریعتر و گسترده تر در نهایت ممکن است نتایج بهتری برای کسب و کار به همراه داشته باشد.

فرد مسئول باید با تغییر شرایط نسبت به رفتار هزینه‌ها و درآمد آگاهی داشته باشد. با رسیدن به وضعیت واقعی، باید تأثیر تجمعی چندین ابزار را بر روی یکدیگر در نظر گرفت و آنها را مورد بررسی قرار داد.

این ابزارهای جایگزین به عنوان درجات مختلف کشش شناخته می‌شوند و مفهوم آمیخته بازاریابی است که به تجزیه و تحلیل چنین گزارشی کمک می‌کند که بر اساس شناخت کامل رابطه بین هزینه و درآمد است.

این کار به شما کمک می کند که زمانی که درآمد و یا نتایج مثبتی بدست آورید را شناسایی کرده و به همان نسبت می‌توانید هزینه‌ها را افزایش دهید. چنین کاری فقط زمانی امکان پذیر است که برنامه بازاریابی وجود داشته باشد که اجزای سازنده و عوامل ترکیبی (آمیخته) را تضمین کند.

۴- تسهیل فرآیند ارتباط

هر واحد تجاری، سازمان داخلی خود را دارد که چارچوب روابط از بالا به پایین را تعریف می‌کند.

واحدهای مختلف از اصطلاحات مختلفی برای موقعیت‌ها و شرایط بازاریابی استفاده می‌کنند. این امر منجر به سردرگمی و درگیری می‌شود.

عناوین شغلی که به کار برده می‌شوند به قدری گیج کننده هستند که نمی‌توانند پیام‌ها را به خوبی منتقل کنند.

ممکن است در یک شرکت هم مدیر تبلیغات وجود داشته باشد و هم مدیر برند. مدیر فروش را هم می‌توان به این ترکیب اضافه کرد.

تا زمانی که کارکنان بدانند هر فردی مسئول چه کاری است، انتخاب عناوین شغل مختلف مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

درک زیاد از عناصر اصلی بازاریابی آمیخته در ارائه چارچوبی از روابط که به موجب آن می‌توان مشاغل را تخصیص داد و وظایف مربوطه و انتظارات مربوط به وظایف را به وضوح مشخص کرد، بسیار کارآمد خواهد بود.

سخن پایانی

مصرف کنندگان امروزی بیش از هر زمان دیگری توانمند هستند و انتظارات بیشتری از برندها برای تأمین نیازهای خود با محتوای مرتبط، و با کاربرد آسان و ارائه کالایی مناسب با انتظارات دارند.

آمیخته بازاریابی آنچه را که برای ایجاد یک کسب و کار لازم است را مشخص می‌کند، اما موفقیت فقط به الگوهای نظریه مدل سازی مانند آمیخته بازاریابی وابسته نیست. موفقیت به عمق بینش مورد استفاده برای توسعه هر مرحله نسبت داده می‌شود.

کسب و کارهایی که بتوانند آنچه را که مصرف کنندگانشان واقعاً می‌خواهند ارائه دهند و نشان دهند چگونه برندشان زندگی کاربران را بهتر خواهد کرد، بهترین نتیجه را خواهند دید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
What is a sales funnel -novinmarketing
|
هر یک از مراحل قیف فروش بر رفتار مصرف کننده تاثیر دارد. شما باید مشتریان را از...
Search