درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

ایندکس اول موبایل و تاثیر آن در رده بندی شما در جستجوها

ایندکس اول موبایل و تاثیر آن در رده بندی شما در جستجوها
فهرست مطالب

آیا اطلاعات متناقضی را در مورد ایندکس اول موبایل (Mobile-first indexing)  و تاثیر آن بر رتبه بندی خود در جستجوها می‌شنوید؟ فرآیندهای مختلف در پشت پرده موتورهای جستجوگر را بررسی کنید.

دپارتمان خدمات سئو نوین مارکتینگ هم زمان با این تغییرات بهترین توصیه ها را برای بهینه سازی سئو سایت شما آماده کرده است. برای دریافت مشاوره سئو با ما تماس بگیرید.

ایندکس اول موبایل در سال ۲۰۱۸ موضوع مورد بحث دنیای سئو بوده است، و مطمئنا این تغییر گسترده در نحوه کارکرد سئو گوگل‌ خواهد داشت و سوالات بسیاری در مورد سرانجام کار  پدید می‌آورد. من پست‌های زیادی را در مورد ایندکس اول موبایل و پیش بینی های صورت گرفته در مورد نحوه نمایش نتایج موتورهای جستجوگر خوانده‌ام. با این حال، دانستن اصول ایندکس جستجو و رده بندی در زمان بحث در مورد هر کدام از بروزرسانی های گوگل بسیار مهم می باشد، و این دانش مخصوصا در مورد مسئله ایندکس اول موبایل بسیار کاربردی است.

 ایندکس و رده بندی

چند سال قبل، گوگل یک سایت کوچک به نام “نحوه کارکرد گوگل” داشت. این صفحه آنقدر خوب بود که من از صفحه آن عکس‌هایی گرفتم تا در کارگاه‌های آموزشی با دیگران به اشتراک بگذارم. اسم آخرین نسخه آن “نحوه کارکرد جستجو” بود، و من عکس هایی را از آن در این پست خواهم گذاشت. موتورهای جستجوگر دو وظیفه کلی انجام می دهند: ایندکس و رده بندی.

ایندکس اول موبایل -  ایندکس و رده بندی

ایندکس کردن به خواندن و ذخیره کردن اطلاعات یک صفحه اینترنتی توسط ربات خزنده موتور جستجو گر (در این مورد GoogleBot) گفته می شود. به محض اینکه گوگل از یک صفحه دیدن می‌کند و آن را می‌خواند، آن اطلاعات را در  ایندکس خود ذخیره می‌کند. من فهرست را به عنوان یک کتابخانه بزرگ در نظر می گیرم، مانند کتابخانه Jedi که در فیلم “جنگ ستارگان” بود.

رده بندی به فرآیندی گفته می شود که در آن موتور جستجوگر اطلاعات موجود در شاخص خود را ارزیابی می کند و تعیین می کند که کدام صفحات اینترنتی با معیارهای خود و بر اساس جستجوی انجام شده و عوامل دیگر (مانند دستگاه) هماهنگ هستند. با این حال، اگر یک وب سایت ایندکس نشده باشد قادر به رده بندی نیست. رده بندی مانند یک کتابدار است، که توصیه هایی را بر اساس معیارهایتان به شما ارائه می‌دهد.

اغلب می توانم ببینم که سایت‌های مختلف ایندکس و رده بندی را با همدیگر ترکیب می‌کنند، در حالی که این دو مفهوم کاملا با یکدیگر فرق دارند. در نهایت، ایندکس به عنوان مبنا مطرح است. اگر ایندکس یک صفحه انجام نشده باشد، امکان رده بندی آن وجود ندارد.

 از اینجا بخوانید : چگونه سایت خود را بعد از حمله‌ سئو منفی بازیابی کنیم؟

 ایندکس اول موبایل

ایندکس اول موبایل مطمئنا به مسئله ایندکس مربوط می‌شود. در حالی که این امر تغییر گسترده‌ای را برای گوگل و چگونگی ایندکس نشان می دهد، ضرورتا به این معنی نیست که چیز زیادی برای بسیاری از وب سایت ها تغییر می‌کند. همه کاری که گوگل انجام می دهد این است که نسخه صفحه اینترنتی ایندکس شده را تغییر می دهد و ترجیح می‌دهد که نسخه‌های مربوط به موبایل را اول  پیشنهاد دهد.

دوباره به نحوه کار کردن ایندکس نگاه کنید و به یاد بیاورید که ایندکس تنها مربوط به خواندن و ذخیره کردن اطلاعات است. پس چالش به وجود آمده توسط مسئله ایندکس اول موبایل چیست؟ اگر نسخه موبایل صفحه‌های اینترنتی شما با نسخه‌های کامپیوتری همخوانی ندارند، ممکن است دچار مشکلاتی شوید.

برای بسیاری از سایت‌ها، مانند آنهایی که از طراحی سایت واکنش‌گرا در صفحه های خود استفاده کرده‌اند، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، چرا که محتوای نسخه‌های موبایل و کامپیوتر یکی هستند. مشکل زمانی به وجود می آید که یک صفحه اینترنتی مطالبی را در یکی از نسخه ها دارد که در نسخه دیگری وجود ندارد، و معمولا به دلیل اندازه و مسئله فضا این به معنی مطالب کمتر بر روی نسخه موبایل خواهد بود. اگر مطالب موجود در نسخه موبایل دارای سیگنال‌های رده بندی مهمی باشد، آن صفحه ممکن است در رده های پایین تری قرار گیرد.

نحوه کار به این صورت است: بیایید سناریویی را در نظر بگیریم که مطالب موبایل شما با نسخه دسکتاپ همخوانی ندارند. شاید سازمان شما تصمیم گرفته باشد که نسخه موبایل را کوچکتر کند، با این فرض که کاربران موبایل نمی‌خواهند بسیاری از مطالب را بخوانند. درهنگام ایندکس اول موبایل، ایندکس به جای نسخه دسکتاپ به موبایل منتقل می شود؛ بنابراین، مطالب کوچکتر موجود بر نسخه موبایل به جای مطالب طولانی تر نسخه دسکتاپ ایندکس می‌شود.

اکنون، برای هردوی نتایج جستجوی موبایل و کامپیوتر، گوگل تصمیمات خود را بر اساس  فهرست خود اتخاذ خواهد کرد، که نسخه موبایل خواهد بود. عوامل رده بندی گوگل به این نسخه کوچکتر اضافه خواهند شد. نسخه کوچکتر شما ممکن است در تخمین‌های گوگل چندان باارزش نباشد و همین امر باعث سقوط رده بندی شما شود.

رده بندی در دسکتاپ در مقابل موبایل

من اخیرا ادعایی را از یک سئو کار شنیدم که اگر این بروزرسانی عرضه شود، رده بندی های گوگل در کامپیوتر و موبایل کاملا یکسان خواهند بود. این گفته کاملا نادرست است.

به یاد داشته باشید که رده بندی و ایندکس چیزهای جداگانه‌ای هستند، و هر کدام آرمان، هدف و فاکتورهای مخصوص به خود را دارند. تنها به دلیل اینکه گوگل تصمیم به تغییر نحوه ایندکس گرفته است، به این معنی نیست که گوگل نحوه رده بندی وب سایت‌ها را نیز تغییر داده است.

ایندکس اول موبایل - رده بندی در دسکتاپ در مقابل موبایل

در حال حاضر، رده بندی های معمولی گوگل بر اساس جستجوهای انجام شده بر روی موبایل یا کامپیوتر با همدیگر فرق دارند. تا حدی، این امر به دلیل فاکتورهای رده بندی و جریمه هایی می باشد که برای نتایج موبایل وجود دارند و از جمله آنها می توان به جریمه تبلیغات مزاحم و فاکتور سرعت صفحه اشاره کرد. اینها احتمالا با ایندکس مبتنی بر موبایل تغییری نخواهند کرد، چرا که این فاکتورها/جریمه ها نحوه رده بندی را تعیین می کنند، نه خود شاخص گذاری. همچنین فاکتورهای زیاد دیگری وجود دارند که رده بندی ها را در کامپیوتر نسبت به موبایل به شیوه ای متفاوت تحت تاثیر قرار می دهند و احتمالا همچنان وجود خواهند داشت و نحوه کارکرد آنها به دلیل روش ایندکس جدید فرقی نخواهد کرد.

زمانی که در مورد سئو و فاکتورهای آن فکر می کنید، همیشه به سراغ مسائل بنیادین برگردید: ایندکس و رده بندی. اطمینان حاصل کنید که این دو را با همدیگر اشتباه نمی گیرید، چرا که هر کدام خصوصیات، اهداف و تاثیرات ویژه ای بر روی وب سایت شما و نحوه نمایش شما در نتایج جستجو دارند.

نوین مارکتینگ مطلب دیگر نیز  برای پدیده ایندکس اول موبایل منتشر کرده است با عنوان: لینک‌ داخلی و ایندکس “اول موبایل”: مسیرهای خزش سایت‌های بزرگ در سال ۲۰۱۸ لطفا به این مطلب هم سری بزنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
|
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search