درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

CTA چیست؟آشنایی ۰ تا ۱۰۰ با cta و نکات مهم در زمان طراحی آن

CTA چیست
فهرست مطالب

صاحب کسب‌وکارهستید؟ می‌خواهید نرخ تبدیل و فروشتان را افزایش دهید؟ یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای رسیدن به این هدف، call to action است. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل هر چیزی که باید در مورد معنی cta و نتیجه آن بدانید را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید تا به تمامی سوالات شما در مورد اینکه cta چیست و چگونه می‌توان بهترین بازدهی را از آن دریافت کرد، بررسی کنیم.

اگر اطلاعات چندانی در مورد مسائل مهم مارکتینگ و سئو ندارید و فرصتی هم برای انجام این کار ندارید، می‌توانید مسايل اینچنینی را به تیم خدمات سئو نوین مارکتینگ سپرده و خودتان با خیال راحت روی مسائل دیگر کسب‌وکارتان تمرکز کنید.

cta چیست ؟

تا به حال این سوال برایتان پیش آمده است که چرا کسب‌وکارها بودجه زیاد و بعضا غیرقابل تصوری را برای تبلیغات هزینه می‌کنند؟ به طور کلی هر کسب‌وکاری با هدف خاصی برای تبلیغات هزینه می‌کند. مثلا اگر کسی در یک سایت پربازدید مانند ورزش ۳ تبلیغات انجام می‌دهد، به دنبال آن است که علاوه بر کسب امتیاز و اعتبار از سمت گوگل، کاربران آن سایت را نیز ترغیب کند که به سایت‌شان وارد شوند.

همین ورود به سایتی دیگر و یا اصطلاحا کلیک کردن، هدفی است که یک کسب‌وکار از کاربران انتظار دارد. در این مسیر، راهی که می‌تواند افراد را تشویق کند که فعالیت موردنظر کسب‌وکاری را انجام دهند،‌ استفاده از دکمه cta یا فراخوان است.

«این دکمه پرکاربرد، عموما در بخش پایانی یک بیانیه فروش استفاده می‌شود تا در نهایت آن مشتریان به مسیر موردنظر شما وارد شوند.»

تا به حال پیش آمده که در زمان حضور در یک سایت از شما بخواهند که فعالیت خاصی را انجام دهید؟ برای مثال برای کسب اطلاعات بیشتری روی لینکی کلیک کنید یا برای دریافت خبرنامه یا PDF اطلاعات خود را به آن سایت بدهید. تمامی این فعالیت‌ها در دسته‌بندی کال تو اکشن قرار می‌گیرند.

cta مخفف چیست ؟

CTA مخفف عبارت Call To Action است که در زبان فارسی با نام  “دکمه فراخوان” یا “اقدام به عمل” نیز شناخته می‌شود. االبته عموما هیچ یک از این دو عبارت مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و افراد این عملیات را با نام CTA یا Call To Action می‌شناسند.

اگر به عنوان یک وب مستر فعالیت دارید، مطمئنا بزرگ‌ترین خواسته شما این است که کاربر پس از مطالعه یک صفحه، وارد صفحه دیگری شده و همچنان در سایت شما حضور داشته باشد. همچنین بازگشت بازدیدکنندگان قدیمی، یکی از دیگر خواسته‌های شماست. برای دستیابی به این هدف هم از روش‌های متفاوتی مانند عضویت در یک لیست، دانلود یک فایل، تخفیف خرید یک محصول و… استفاده می‌شود.

برای دستیابی به این هدف و برای اینکه کاربر نسبت به این فعالیت‌ها اقدام کند، باید از انواع کال تو اکشن استفاده کنید.

cta مخفف چیست

مهم‌ترین دلیل استفاده از call to action چیست ؟

استفاده از انواع CTA مزایای بیشماری دارد که می‌تواند شما را به اهدافی که برای کسب‌وکارتان در نظر دارید، برساند. البته بسیاری از مدیران مارکتینگ به دو دلیل عمده ترجیح می‌دهند استفاده از این نوع دکمه را از برنامه بازاریابی و فروش خود حذف کنند. این دلایل عبارتند از:

  1. اعتقاد به اینکه کاربر خودش می‌داند چه چیز می‌خواهد و یا چه تصمیمی دارد. در نتیجه استفاده از این دکمه‌ها تاثیری نداشته و کاربر فعالیت موردنظر را انجام نمی‌دهد.
  2. نگرانی از اینکه کاربر، این شکل تبلیغ و هدایت به سمت عملی خاص را ناخوشایند بداند و در نتیجه بازخورد منفی ایجاد شود.

این نگرانی‌های عنوان شده می‌توانند درست باشند، اما شما با استفاده درست از دکمه cta و در نظر داشتن اصول این کار، می‌توانید به تمامی آن‌ها پایان دهید. در ادامه با هم دلایل استفاده از این دکمه محبوب را توضیح داده و در نهایت بررسی می‌کنیم که طراحی یک دکمه Call To Action چگونه باید انجام شود؛ با ما همراه باشید.

۱. افزایش نرخ تبدیل

نخستین و مهم‌ترین دلیل استفاده از انواع CTA ، تاثیر شگفت‌انگیز آن بر نرخ تبدیل است؛ البته این در صورتی است که به درستی بهینه شده باشد. می‌دانید نرخ تبدیل چه کمکی به کسب‌وکار شما می‌کند؟ به جرئت می‌توان اعتراف کرد که این فاکتور، تعیین کننده این است که آیا یک صفحه توانسته عملکرد درستی داشته باشد یا خیر. هرچه نرخ تبدیل یک صفحه بیشتر باشد، آن صفحه توانسته برای دستیابی به اهدافی که برایش تعیین شده است، موفق‌تر عمل کند.

«به همین دلیل است که در زمان طراحی دکمه فراخوان باید خلاقیت و حساسیت زیادی داشته باشید.»



پیشنهاد مطالعه: اگر اطلاعات درستی در مورد نرخ تبدیل یا Conversion Rate ندارید و نمی‌دانید که چگونه محاسبه می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم محتوای مقاله نرخ تبدیل چیست را از دست ندهید.



۲. هدایت مخاطبان

اگر در زمینه مارکتینگ فعالیت داشته باشید، می‌دانید که جذب مخاطب هدف که با احتمال بیشتری به مشتری تبدیل می‌شود، چه کار زمان‌گیر و گرانی است. هیچ کدام از ما دوست نداریم که کاربر هدف وارد سایت شده و در نهایت بدون اینکه به هدف خود برسد، از صفحه خارج شود. به عنوان مثال در نظر بگیرید که کاربر موردنظر وارد یک صفحه وبلاگ شما شود. شما در این صفحه در مورد مزایای وسیله‌ای صحبت کرده‌اید که خودتان هم آن را می‌فروشید. اگر نتوانید به درستی از یک دکمه cta استفاده کنید و متشری را به صفحه محصول برسانید، یک مشتری واقعی را به سایت رقیب می‌فرستید.

۳. کاهش نرخ پرش (bounce rate)

اگر تا به اینجا به درک درستی نسبت به دکمه فراخوان رسیده باشید و درک کرده باشید که cta چیست ، می‌دانید که این دکمه از کاربر می‌خواهد که کاری در سایت شما انجام دهد.

حال اگر کاربر برای مطالعه مقاله ارزشمندی وارد سایت شما شود و اطلاعات منتشر شده برایش مفید باشد، دکمه کال تو اکشن شما می‌تواند او را به صفحه دیگری از سایت منتقل کند. در نتیجه دیرتر سایت را ترک کرده و نرخ پرش شما کاهش پیدا می‌کند.



پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید به شکل دقیق‌تر با نرخ پرش یا bounce rate آشنا شوید و از آن در استراتژی‌های سایتتان استفاده کنید، می‌توانید با مراجعه به وبلاگ، نوین مارکتینگ، مقاله نرخ پرش چیست را مطالعه کنید.



کاهش bounce rate

۴. افزایش میزان فروش

بهره‌گیری از کمی خلاقیت در زمان طراحی cta، به شما کمک می‌کند تا فروش خود را به شکل تاثیرگذاری افزایش دهید. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد اما از مرسوم‌ترین‌های آن، نقد و بررسی یک محصول و یا مقایسه چند محصول با یکدیگر است. در نهایت نیز به تمامی آن محصولات لینک داده شود.

«البته لازم به ذکر است که محتوای شما باید به گونه‌ای باشد که کاربر احساس کند که واقعا به آن محصول نیاز دارد»

مهم‌ترین مسائل در زمان طراحی cta چیست؟

  • طراحی درست و اصولی
  • قرارگیری دکمه در جایگاه درست صفحه
  • استفاده از رنگ و متن مناسب و جذاب و هماهنگی آن سایر عناصر صفحه
  • و…

این موارد خلاصه‌ای از مهم‌ترین مواردی است که باید در زمان طراحی دکمه فراخوان به آن‌ها توجه داشته باشید. در ادامه به صورت جزئی‌تر، موارد مهم و قابل اهمیت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

«اطمینان حاصل کنید که هر صفحه وب‌سایت، ایمیل تبلیغاتی، مکالمه فروش و هر یک از بروشورهای چاپی، حاوی اطلاعات تماس واضح و مشخص برای کاربر است.»

  • دریافت اطلاعات تماس

معمول‌ترین و متداول‌ترین روش استفاده از CTA، به‌کار بردن آن برای دریافت اطلاعات تماس کاربر یا انجام عمل فروش توسط کاربر است. حتما برای شما هم در صفحات مختلف وب، بنرهای تبلیغاتی، اسلایدرها، ایمیل‌های تبلیغاتی و… این دکمه‌ها را با عباراتی مانند “همین الان بخرید”، “خرید فوری”، “تماس با ما”، “با ما تماس بگیرید” و… دیده‌اید.

لازم به ذکر است که این مورد تنها کاربرد CTA نیست. برای مثال گاهی راضی کردن مشتری به خرید یک محصول به صورت آنلاین و حتی تلفنی کار مشکلی است. در این شرایط دکمه CTA می‌تواند نقش غیرمستقیمی را ایفا کند. مثلا کاربر با کلیک روی آن و یا ثبت ایمیل خود، کتابچه رایگانی را درباره محصول مورد نظر دریافت می‌کند تا از این طریق به مرور زمان به خرید آن محصول متمایل شود.



پیشنهاد مطالعه: در کنار تمامی مسائلی که تاثیر بالایی بر فروش شما دارند، آشنایی با مسائل مهم در این زمینه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این موارد، قیف فروش است. اگر قصد افزایش فروش خود را داشته و می خواهید رقبا را کنار بزنید، مطالعه مقاله قیف فروش چیست برای شما کاربردی خواهد بود.



نمونه CTA

  • تعیین هدف

در این مرحله باید به شکلی کاملا واضح مشخص کنید که هدف شما از ساخت یک دکمه ctaچیست؟ هدف‌گیری درست، شما را در انتخاب راهکارها و سناریوهای بهتر برای دکمه CTA کمک می‌کند. البته تعیین هدف تنها قدم ابتدایی این کار است؛ در نهایت مسیری که شما در ادامه طی می‌کنید از اهمیت بالاتری برخوردار است. برای مثال به هیچ وجه نباید آدرس ایمیل‌هایی که به بهانه ارسال هدیه رایگان از کاربران دریافت می‌کنید را آماج حملات ایمیل‌های اسپم با موضوع فروش محصول قرار دهید.

این موضوع علاوه بر اینکه باعث ایجاد حس بد در کاربر نسبت به برند شما می‌شود، موجب می‌شود تا در آینده نیز کاربر تمایلی نداشته باشد که اطلاعاتی را با شما درمیان بگذارد.

برخی از مهم‌ترین اهداف استفاده از دکمه فراخوان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. برندسازی
  2. فروش محصول
  3. تغییر نگرش کاربران
  4. ارسال هدیه رایگان برای تست
  5. افزایش فالوور شبکه‌های اجتماعی
  6. دریافت اطلاعات تماس مانند ایمیل و تلفن
  • منظور از تهیه سناریو برای دکمه CTA چیست ؟

در این مرحله قرار نیست سناریوی یک فیلم سینمایی را برای مراسم اسکار آماده کنید! فقط کافیست در چند خط مسیر حرکت و فعالیت کاربر را پیش‌بینی کرده و به آن شکل دهید.

به سناریوی زیر توجه کنید:

  1. کاربر به کمک موتورهای جستجو به صفحه‌ای از وب‌سایت به نام “۵۰ راز موفقیت در رژیم لاغری” می‌رسد.
  2. در این صفحه، درباره عنوان مدنظر می‌خواند.
  3. در پایان مقاله با یک دکمه CTA با عنوان “برای دریافت رایگان ۵۰ راز باقی‌مانده کلیک کنید” روبرو می‌شود.
  4. کاربر با کلیک روی دکمه CTA با پاپ‌باکسی روبرو شده و با درج ایمیل خود، درخواست می‌دهد که ادامه مقاله را رایگان مطالعه کند.
  5. در نهایت سیستم خبرنامه ایمیلی سایت، کتابچه PDF مقاله را به صورت خودکار، به ایمیل کاربر ارسال می‌کند.

در این سناریو، سایت ایمیل افراد علاقمند به رژیم‌های لاغری را جمع‌آوری کرده است. همچنین می‌تواند در کتابچه ارسالی نیز محصولات گوناگون مرتبط با لاغری را معرفی و تبلیغ کرده و راه‌های ارتباطی جدیدی ایجاد کند. به همین راحتی شما اطلاعات مختلفی در مورد کاربرانی که با احتمال بیشتری به مشتری تبدیل می‌شوند را پیدا کرده‌اید که می‌توانند مخاطب محصولات و خدمات شما باشند.



پیشنهاد مطالعه: اگر به عنوان یک تولید کننده محتوا این مقاله را مطالعه می‌کنید، باید بدانید که رقبای شما چه اشتباهاتی ار د مسیر خود انجام می‌دهند تا شما آن‌ها را مرتکب نشوید. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ وجه محتوای مقاله اشتباهات بازاریابان محتوا را از دست ندهید.



  • مهم‌ترین مسائل در زمان نگارش متن CTA چیست ؟

نوشتن جملات تبلیغاتی، شعارهای جذاب، کلمات محسور کننده و از این دست متون، نه تنها یک هنر ویژه، بلکه نوعی دانش است. این دانش نیز تنها با مطالعه نمونه‌های مشابه و تمرین به دست می‌آید. اما چاره‌ای نیست! به هر حال باید این کار را از جایی آغاز کنید.

متن مناسب برای CTA

تکنیک‌های روانی نوشتن متن دکمه CTA

در این بخش مواردی را که برای نوشتن بهتر متن دکمه کال تو اکشن به شما کمک می‌کنند را بررسی می‌کنیم تا زمان طراحی، ایده های بیشتری در ذهن داشته باشید.

* ایجاد محدودیت: در این روش می‌توانید با ایجاد محدودیت زمانی، مکانی، سنی، جنسی و… کاربر را نسبت به محصول خود تشنه‌تر کنید. عباراتی مانند “فقط تا ۵ روز دیگر”، “به مدت محدود”، “تنها ۵ عدد از این محصول باقی مانده”، “تنها تا عید سعید فطر”، “تا پیش از تصویب قانون…”، “قیمت ویژه به مناسبت…”، “۲۰ درصد تخفیف برای مشتریان ۲۵ تا ۳۰ سال” و… برخی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین این عبارات‌اند.

* استفاده از سبک هرم در نگارش محتوا: در این روش، موضوعات مهم را چند بار و هر بار با جزئیات بیشتر بیان کنید. در ابتدای صفحه به صورت کاملا خلاصه و تنها با استفاده از تیترهای اصلی؛ در ادامه با جزئیات بیشتر و با بهره گرفتن از ابزارهای ارتباطی مانند ویدئو؛ در نهایت و در محله سوم نیز علاوه بر ذکر جزئیات باقی مانده، به نکات اضافی، تعهدات، موارد اطمینان بخش و… اشاره کنید. این روش کمک می‌کند که در هر مرحله بتوانید عده‌ای از مخاطبان را که سخت‌گیری کمتری برای گرفتن تصمیم دارند، مجاب به کلیک کردن روی دکمه CTA کنید. در بخش‌های بعدی نیز فرصت دارید به جلب نظر مشتریان سخت‌گیرتر بپردازید.

«طبیعتا در این روش بهترین جای قرارگیری دکمه CTA در پایان هر بخش است.»

* استفاده از تکنیک دیالوگ‌های شخصی: به عنوان مثال نتیجه تحقیق (اثبات نشده اما قابل قبول) وب‌سایت Campaign Monitor، نشان داد که عنوان “دوره آموزشی خود را شروع کنید” به نسبت عنوان “این دوره آموزشی را شروع کنید” حدود ۹۰ درصد کلیک بیشتری دریافت کرده است.

در ادامه چند مثال ملموس‌تر از تکنیک‌های روانی نگارش یک CTA تبلیغاتی را با هم می‌خوانیم:

  • اشانتیون: در صورت سفارش در ۳۰ روز آینده، یک هدیه رایگان از سمت ما دریافت کنید.
  • هدیه رایگان: ۱۰۰ نفر اولی که نام خود را ثبت کنند، یک هدیه رایگان دریافت خواهند کرد. پس قبل از اینکه تمام هدایا از دست بروند، سفارش دهید!
  • مهلت تخفیف: سفارش تا انتهای این هفته با ۱۰٪ تخفیف.
  • افزایش قیمت: از شنبه آینده قیمت‌های ما افزایش می‌یابد؛ پس همین امروز سرویس مورد نظر خود را با قیمت فعلی دریافت کنید.
  • ایجاد انگیزه خرید: به دلیل استقبال زیاد مشتریان عزیز، فروش ویژه ما سه روز تمدید شد.
  • دوره رایگان آزمایشی: تا پایان این ماه با ثبت‌نام در سایت می‌توانید به مدت ۶۰ روز از سرویس‌های ما رایگان استفاده کنید.

«در نهایت فراموش نکنید که متن اصلی CTA باید کوتاه باشد. به طور دقیق‌تر پیشنهاد می‌کنیم این عبارت بیشتر از ۵ کلمه نباشد.»

مهم‌ترین مسائل در زمان نگارش متن CTA چیست

نمونه CTA و عبارات استفاده شده در آن

لیستی از عبارات معمول و پرکاربرد در ادامه برای شما آماده شده‌اند. این عبارت‌ها را احتمالا پیش از این در صفحات مختلف به عنوان CTA مشاهده کرده‌اید. اگرچه این عبارات هنوز هم بسیار مفید و موثرند و در جایگاه خود کاربرد دارد؛ اما یک متن CTA جذاب و اختصاصی شده برای کسب‌وکار شما، می‌تواند بازدهی بسیار بالاتری ایجاد کند. در نتیجه بهتر است از این عبارات برای ایده گرفتن و ترکیب با عبارات اختصاصی مد نظر خود، کمک بگیرید.

  • خرید
  • دانلود
  • تماس
  • ثبت نام
  • سفارش
  • دانلود کنید
  • دنبال کردن
  • عضویت در
  • تماس با ما
  • امتحان کنید
  • دریافت فایل
  • دانلود رایگان
  • تماس بگیرید
  • دریافت هدیه
  • بیشتر بدانید
  • ثبت نام کنید
  • مطالعه بیشتر
  • اشتراک گذاری
  • مقایسه محصولات
  • یک بار امتحان کنید
  • برای … اینجا کلیک کنید
  • اضافه کردن به سبد خرید
  • بهینه بودن صفحه قرارگیری

اگر به دنبال آن هستید که کاربران بیشتری روی دکمه CTA شما کلیک کنند، تنها به کیفیت دکمه بسنده نکرده و تمام صفحه ساخته شده را از ابعاد گوناگون بهبود دهید.

برای بهبود صفحه‌ای که دکمه کال تو اکشن در آن قرار گرفته، مورد اساسی زیر را بررسی کنید:

  1. توجه به ترتیب قرارگیری محتوا: قرار دادن اطلاعات مهم‌تر در ابتدای صفحات و چینش محتوا بر اساس اهمیت، روش معقول و مناسبی است.
  2. توجه به سرعت بارگذاری صفحه: معمولا کاربران بیشتر از چند ثانیه برای باز شدن یک صفحه صبر نمی‌کنند. در نتیجه به کمک ابزارهای مختلف تلاش کنید تا جای ممکن سرعت بارگذاری صفحه را بالا ببرید.
  3. محتوای جذاب و دقیقا مرتبط با موضوع: فراموش نکنید که کاربر باید دست‌کم چند خط از محتوای شما را بخواند تا برای کلیک کردن روی دکمه CTA تصمیم بگیرد. استفاده از فونت با سایز مناسب، بهره بردن از تصاویر و گاهی ویدئو و همین طور آیکون‌های گرافیکی هدایت‌کننده، می‌تواند در هرچه بهتر شدن محتوای صفحه و چینش آن، بسیار موثر باشد.

بهینه بودن صفحه



پیشنهاد: همانطور که از توضیحات عنوان شده مشخص است، طراحی این دکمه می‌تواند وقت زیادی از شما بگیرد؛ همچنین این کار به مهارت بالایی نیاز دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به صفحه طراحی سایت نوین مارکتینگ، این کار را به متخصصین این حوزه سپرده و خود سایر فعالیت‌های کسب‌وکارتان را عهده‌دار شوید.



  • محل قرارگیری دکمه CTA

این مرحله کمی از مراحل دیگر حساس‌تر است. در این مرحله شما باید بررسی کنید که در چه نقطه یا نقاطی از صفحه، دکمه CTA را قرار دهید تا بیشترین بازدهی را از آن دریافت کنید. به طور کلی، این دکمه باید در محلی قرار بگیرد که به خوبی دیده شود. به طور سنتی دکمه call to action در انتهای صفحه و پس از درج توضیحات کافی، قرار داده می‌شود. طبیعتا این روش به دلیل توجیه درستی که دارد، هنوز هم موثر و منطقی است. اما چند نکته دیگر را نیز باید در نظر بگیرید:

به یاد داشته باشید که اجباری برای درج تنها یک دکمه فراخوان وجود ندارد: در واقع شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط دو، سه و حتی چهار دکمه را در بخش‌های مختلف صفحه قرار دهید. البته آن‌ها را نباید در کنار یکدیگر قرار دهید. زیرا در این صورت با هم رقابت برقرار کرده و کاربر را برای انتخاب سردرگم می‌کنند.

این دکمه نباید در جایی قرار بگیرد که کاربر هنوز هیچ شناختی نسبت به موضوع پیدا نکرده است. همچنین کاربر نباید احساس کند که ما به هر طریق ممکن، می‌خواهیم از او کلیک بگیریم. در نتجه بهتر است با بهره بردن از روش‌های بازاریابی درون‌گرا، شرایطی را ایجاد کنیم که کاربر تصور کند اوست که ما را پیدا کرده و به سمت ما آمده؛ نه برعکس. در یک کلام به مخاطب خود زور نگویید.

«به خاطر داشته باشید که CTA به بهترین شکل کار کرده و نتیجه می‌دهد؛ اگر و فقط اگر، پیدا کردن و به کار بردن آن، برای کاربر پیچیده نباشد.»

از نظر تکنیکالی این دکمه می‌تواند در یکی از بخش‌های زیر قرار گیرد (در صفحات وب):

  • پاپ‌آپ‌ها
  • اسلایدها
  • صفحات خرید
  • هدرهای پایدار
  • منوهای چسبان
  • در بنرهای تبلیغات
  • سایدبارهای جانبی
  • پایان صفحه، مقاله، پست

«به زبان ساده بهتر است دکمه را در هر بخشی از صفحه که تصور می‌کنید کاربران در آن قسمت قادر به تصمیم‌گیری نهاییاند، قرار دهید.»

طراحی دکمه cta

  • اندازه دکمه CTA

تمامی ویژگی‌های ظاهری مانند متن، ابعاد، شکل، رنگ، افکت و… در صورت ترکیب درست، می‌توانند یک دکمه متمایز را پیش چشم مخاطبان قرار دهند. طبیعتا این دکمه نباید کوچک باشد تا به خوبی دیده شود. به عبارت دیگر این دکمه باید تا جای ممکن (تا جایی که کاربر اذیت نشود و طرح دکمه مفهوم دکمه بودن خود را از دست ندهد) بزرگ باشد. بزرگ‌تر بودن این دکمه از سایر عناصر کلیک‌خور صفحه، می‌تواند یک معیار تقریبی خوب در این زمینه باشد.

  • رنگ دکمه CTA

این موضوع به شدت به نوع محتوای شما و نیز رنگ‌بندی سایر بخش‌های صفحه، وابسته است. در نتیجه نمی‌توان برای آن یک حکم کلی صادر کرد. اما استفاده از رنگ‌های متمایز با رنگ دیگر عناصر صفحه و جذاب و گیرا بودن آن، یک روش کلی و البته مهم است. در نهایت پس از انتخاب رنگ، بررسی دائم بازخورد حاصل از آن، می‌تواند در بهبود رنگ انتخابی موثر باشد.

«بنابر تحقیق وب‌سایت Campaign Monitor یک دکمه CTA در مقایسه با همان لینک بدون استفاده از دکمه، ۲۸ درصد افزایش کلیک خواهد داشت.»

  • دلیل استفاده از افکت‌های گرافیکی در دکمه CTA چیست ؟

در هنگام طراحی یک صفحه وب، پیشنهاد می‌شود که دکمه CTA را در اندازه بزرگ‌تر، با استفاده از رنگ‌های متمایز و با مشخص کردن دکمه با ایجاد فضای سفید اضافی در اطراف آن، متفاوت از سایر بخشهای صفحه کنید. به عبارتی دیگر نباید اجازه دهید دکمه CTA صفحه شما در بقیه بخش‌ها و عناصر صفحه، از دیدها پنهان بماند.

اما اینکه بخواهید از دکمه‌های چشمک زن، فلاشر یا… استفاده کنید یک موضوع قابل بحث است. پیشنهاد می‌کنیم اگر دلیل محکم و قانع‌کننده‌ای برای این کار ندارید، از چنین افکت‌های آزاردهنده‌ای استفاده نکنید. اما در شرایطی خاص، مانند طیف خاصی از مشتریان و یا محصولی خاص (مثلا چراغ قوه لیزری) ممکن است داشتن یک دکمه چشمک زن و پر افکت، موثرتر باشد.

افکت‌هایی مانند سیاه و سفید و رنگی کردن دکمه با حرکت روی آن، سایه‌دار کردن دکمه، گرد بریدن گوشه‌های آن، استفاده از طیف رنگ بجای یک رنگ خاص، تغییر نوشته با حرکت روی آن و… در صورت استفاده بهینه، می‌تواند به بهبود نرخ کلیک، کمک کند.

«در نهایت این نکته را به خاطر داشته باشید که یک دکمه CTA خوب باید دقیق و واضح توضیح دهد چه نیازی از کاربر را برطرف می‌کند، کاربر با کلیک روی آن چه چیزی به دست می آورد (مثلا کوپن تخفیف ۲۰ هزار تومانی!) و دلیل قانع‌کننده‌ای برای کلیک کردن وجود داشته باشد.»

افکت های گرافیکی

  • بررسی و ثبت نتایج با هدف بهبود

مانند بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی دیگر، تست گزینه‌های مختلف، برای کسب اطمینان از به دست آوردن حداکثر نتایج از دکمه CTA نیز بسیار مهم است. برای مثال، با استفاده از تکنیک AB Testing می‌توانید موارد مختلفی را بررسی کرده و بازخوردهای متفاوت را با هم مقایسه کنید. مثلا با تغییر رنگ، متن، فونت، جایگاه و… دکمه CTA و سایر اجزای صفحه و بررسی میزان بازخورد در شرایط گوناگون، می‌توانید پس از مدتی به صورت تجربی، به حداکثر بهره‌وری برسید.

مقایسه حالت‌های مختلف مبنای ساده‌ای خواهد داشت؛ به این شکل که نسبت تعداد کلیک‌های روی دکمه CTA را در مقایسه با تعداد بازدیدکنندگان صفحه CTA، می‌سنجیم. این عدد را که به صورت درصد اعلام می‌شود، نرخ تبدیل یا  Click-through rate (CTR) می‌گویند.

همچنین جالب است بدانید که سرویس‌های آنلاین AB Testing متعددی وجود دارد که می‌توانید با بهره‌گیری از آن‌ها میزان بازخورد پروژه خود را در حالت‌های گوناگون بررسی کنید.



پیشنهاد مطالعه: اگر نمی‌دانید که AB Testing چیست و چگونه انجام می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: A/B تست موفق .



  • اصلاح دوباره فرآیند

طبیعتا هدف از آزمون‌های مختلف، بررسی میزان بازخورد دکمه CTA در جهت بهبود آن است. پس در این مرحله بهتر است با مطالعه این بررسی‌ها، دکمه CTA را اصلاح کرده و بهبود ببخشید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این کار امری یکباره نبوده و باید به صورت تدریجی و همیشگی انجام شود تا با طی چند مرحله به حداکثر کارایی برسد تا شما بتوانید وضعیت را مورد بررسی قرار دهید. البته یک صفحه با یک دکمه CTA خوب نیز ممکن است به دلایل بیرونی، از جمله رقبا، محصولات جدید، تغییرات بازار، تغییرات طیف مشتریان و… دچار چالش و کاهش بهره‌وری شود. در نتیجه مراحل بررسی وضعیت و اصلاح آن، امری همیشگی خواهد بود.

CTA و تست a-b

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا هر چه که برای درک بهتر مفهوم cta و مواردی که در زمان طراحی آن باید در نظر داشته باشید را توضیح دهیم. امیدواریم که به درستی درک کرده باشید که cta چیست و استفاده از آن چه فوایدی برای کسب‌وکار شما به همراه دارد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی آن‌ها باشیم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
|
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Search