درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

آیا دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار من مناسب است؟

آیا دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار من مناسب است؟
فهرست مطالب

این روزها در دیجیتال مارکتینگ همه ما با هم بر سر موضوعاتی اتفاق نظر داریم و همین از دیجیتال مارکتینگ یک علم می‌سازد. این که مواردی باشد که همه بر روی آن به توافق برسند و بارها و بارها آن را امتحان کنند و نتیجه بگیرند بخش‌های علمی، علم بازاریابی را می‌سازد. یکی از این بخش‌ها هم این است که تبلیغات برای کسب و کار ها واجب است.

 هنوز هم کسانی هستند که تا با واژه تبلیغات برای کسب وکار رو به رو می‌شوند می‌گویند: ما خرج اضافی نمی‌کنیم. یا می‌گویند هنوز اینقدر وضعمان خوب یا بد نشده است که تبلیغات کنیم.

در ادامه این مقاله من برای شما می‌گویم که تبلیغات مانند خون در رگ یک کسب و کار است، همیشه و همیشه باید در جریان باشد. در دنیای امروز کسب و کار باید از تبلیغات استفاده کرد.

 باید به این موضوع فکر کنیم که مشتریان دائمی صنعت تبلیغات به خصوص تبلیغات اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ چقدر سود می‌کنند. این واقعیتی است که اگر راهی درست و روشی درست را در دیجیتال مارکتینگ در پیش بگیرید به سود بسیار قابل توجه و همیشگی دست می‌یابید این ردخور ندارد. بحث ما درباره وجود تبلیغات دیجیتال و ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ موضوعی است که اگر در آن شک داشته باشید چندان این مقاله مناسب شما  نیست. زیرا ما فرض را بر آن می‌گیریم که شما می‌دانید و پی‌برده‌اید که دیجیتال مارکتینگ مستمر برای شما واجب است و اهمیت آن بسیار بالا است.

 از اینجا بخوانید : تجربه کاربر از فروشگاه اینترنتی: ۵ درس برای بهینه سازی نرخ تبدیل از آمازون

اما سوال اصلی این مقاله

 چه نوع تبلیغات برای کسب و کار من مناسب است؟

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار - تبلیغات برای کسب و کار

ما به این سوال یک جواب یک کلمه‌ای می‌دهیم و آن هم این است “بستگی دارد”. بله می‌دانم اعصاب بسیاری از شما از این کلمه خرد می‌شود، زیرا هر جا در هر قسمت از دنیای اینترنت که پا می‌گذارید این جواب را می‌شنوید. اما این جواب بد به خاطر سوال بد است که می‌پرسید. زیرا هر کسب و کاری بر اساس نوع مخاطبان و رقبایی که دارد، باید بر روی نوع خاصی از تبلیغات برای کسب و کار خود سرمایه گذاری کند.

اینباوند مارکتینگ (inbound marketing) یا بازاریابی درونگرا، یک اصلی مهم دارد و آن هم این است که باید به جایی بروید که مخاطب و مشتری شما آنجاست و آنجا تبلیغ کنید و البته فروش خود را هم به آنجا نزدیک کنید. بگذارید یک مثال بزنم:

یک شرکت بیمه در یکی از بزرگراه‌های مهم تهران به قیمتی چند صد میلیون تومانی، برای یکی دو ماه، یک بیلبورد عظیم را اجاره می‌کند . احتمالا این بیلبورد را دیده اید. از فاصله ای نزدیک به یک کیلومتر از سه بزرگراه مهم شهر این بیلبورد دیده می‌شود.

چند نفر از کسانی که این بیلبورد عظیم را می‌بینند به بیمه نیاز دارند؟

جواب: همه.

چند نفر می‌خواهند بیمه بخرند؟

جواب: بعضی.

چند نفر می‌خواهند از این کسب و کار خاص بیمه بخرند؟

جواب: برخی از آن بعضی.

این بیلبورد چند نفر را قانع می‌کند که این بیمه به دردشان می‌خورد؟

جواب:تعداد از آن برخی که آن را دیده اند.

راستی چگونه این تعداد را محاسبه کنیم و بازده این روش تبلیغاتی را بفهمیم.

اگر شرکت بیمه ما صد ها از این تابلو بزرگ تبلیغاتی در سراسر تهران و شهرستان‌ها داشت چه؟ جواب این است که اگر فروش بالا رفت امکان سنجش بازدهی تبلیغات هم بالا می‌رود. شاید بعد از دیدن نرخ رشد، سکون، یا افت شرکت بیمه به فکر حذف، اضافه و یا تغییر در بیلبورد‌ها بیفتند. باز هم فرض می‌کنیم که بیلبوردهای شهر همه بی خریدار در اختیار ایشان است و حق انتخاب ایشان از هر کسی متقدم‌تر. شاید در این حالت بتوان حدس زد که کدام بیلبورد به درد این شرکت بیمه می‌خورد و بازدهی بالایی دارد.

همان طور که می‌بینید در این روش سنتی تبلیغات که یکی از دو روش اصلی تبلیغات فیزیکی است ما امکان سنجشمان بسیار کم است. همین طور نمی‌دانیم که مشتری ما کیست. تبلیغات را در دید افراد مختلف می‌گذاریم به امید این که نیازمندان این محصول آن را ببینند و بخواهند.

همه دعوا بر سر سنجش است

ببینید همه ماجرا بر سر اطلاعات و سنجش آنهاست. هر چقدر که تبلیغات سنتی بر پایه تجربیات مشابه و حدسیات بود، تبلیغات در اینترنت بر اساس اطلاعات و آمار و سنجش است. هر جایی که تبلیغی را به نمایش در می‌آورید، باید آماری را به شما بدهد و شما میزان فروش بازدید، سایت، و کلیک‌هایی که روی سایت و شبکه‌های اجتماعی شما انجام شده است را بسنجید.

این مهم نیست که برای تبلیغات خود چقدر خرج می‌کنید. در کدام شبکه تبلیغاتی بزرگ به تبلیغ می‌پردازید. مهم این است که تمام اطلاعاتی را که به دست می‌آورید، به اندازه تمام فروشی که برای شما ایجاد شده است، ارزشمند است.

خب کار را از کجا شروع کنیم

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار - شروع دیجیتال مارکتینگ

کار را باید از تولید پرسونای اولیه شروع کنید. ببینید این که پرسونا چگونه تولید می‌شود موضوعی است که در مقاله‌ای جداگانه درباره آن توضیح داده‌ایم. لطفا مقاله : راهنمای سریع و کاربردی برای ایجاد پرسونا های اجرایی در بازاریابی محتوا را بخوانید.

هر یک از پرسوناهای شما چه شبکه اجتماعی، چه سایت و چه کانال پیام‌رسانی را می‌خوانند. تبلیغات خود را به این کانال‌ها انتقال دهید. یا بار اصلی تبلیغات خود را به کانال‌های مورد علاقه پرسونای خود منتقل کنید. هر پرسونایی یک سری علایق دارد و باید بر اساس علایق پرسونای خود رفتار کنید.

نگاهی به نتایج و فروش خود بیندازید. چقدر تغییر کرده است بازه‌های یک تا سه ماه را بسته به حجم و استراتژی مارکتینگ خود انتخاب کنید و با دسته‌بندی‌های بسیار ریز و البته کاربردی آمار به دست آمده را بسنجید.

یک اصل مهم را فراموش نکنید : آمار کاربردی آن آماری است که دسته بندی‌‌های ریز و کاربردی داشته باشد وگرنه آمار شما به درد نمیخورد و البته آن کانالی که در این آمار به درد نخورد را به شما میدهند هم چندان به درد خورد نیست.

چه دسته بندی‌هایی مهم است

  • جنسیت
  • رِنج سنی
  • مکان جغرافیایی
  • سطح تحصیلات
  • درآمد ماهیانه
  • شغل یا دسته بندی شغلی

هر یک از این دسته بندی‌ها به گونه‌ای خاص خرید می‌کنند و محصول و خدمتی خاص را می‌پسندند. حالا وقت آن است که به پرسونای خود رجوع کنید و از آن ترمیم یا تعویض کنید. ضمنا شاید به پرسونا یا پرسونا‌های جدید احتیاج داشته باشید.

البته به دست آوردن برخی اطلاعات بر مبنای حدسیات قریب به یقین انجام می‌شود. برای مثال در ایران  نمی‌توانید میزان درآمد ماهیانه را به راحتی از آنها نمی‌توانید بپرسید. اما این موضوع را می‌شود از منطقه‌ای که آنها در آن سکونت دارند فهمید. به خصوص اگر محل سکونت افراد باشد و نه محل کار.

آخرین نکته

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار

آنالیزهای مداوم و حتی ساعتی شما را به فروشی می‌رساند، هدف گیری‌ها درست و در عین حال مستند سازی‌های آنها فروش را به پایداری می‌رساند. به یاد داشته باشید مشتری خوب آنی است که بیش از دوبار از شما خرید می‌کند، سعی در برقرار ارتباط مجدد با مشتریان خود داشته باشید. یکی از مهم ترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده از ایمیل مارکتینگ؛ اس ام اس ها و روش‌هایی است که مشتریان را که بار دوم و سوم است که از شما خرید می‌کنند را جذب کنید. همین طور سعی کنید مشتریان شما را به یک دیگر معرفی کنند. حتما شما هم مانند من از سفرهای مجانی اسنپ برای معرفی آن به دیگران استفاده کرده‌اید.

اگر یک راه سود آور را برای خود انتخاب کرده‌اید و از آن به نتیجه مطلوب رسیده‌اید خود را محدود به آن نکنید. حتی راه‌های شکست خورده را هم باز امتحان کنید. دنیای دیجیتال مارکتینگ به سرعت تغییر می‌کند و راه بد دیروز با اندکی تغییرات به یک شاهکار تمام عیار بدل می‌شود. بودجه خود را به شدت مدیریت کنید ریال به ریال بودجه تبلیغات برای کسب و کار شما برایتان مهم است.

در این راه نوین مارکتینگ با تمام مشاوران دیجیتال مارکتینگ خود در خدمت شماست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
Search