درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

چگونه یک برنامه ارتباطات بازاریابی موثر بنویسیم؟

برنامه ارتباطات بازاریابی - چگونه یک برنامه ارتباطات بازاریابی موثر بنویسیم؟
فهرست مطالب

برنامه ارتباطات بازاریابی برای هر کسب‌وکاری دارای مدل خاصی است. جزئیات و حجم برنامه ارتباطات بازاریابی یک کسب‌وکار کوچک با برنامه ارتباطات بازاریابی یک شرکت بین‌المللی تفاوت‌های بسیاری دارد. شناسایی مشتریان هدف یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه ارتباطات بازاریابی محسوب می‌شود. برای هر بازاری مشتریان بالقوه بسیاری وجود دارد، برای کسب موفقیت باید مشتریان هدف با جزئیات کامل توصیف شوند.

برای تبلیغات در گوگل با مشاوران نوین مارکتینگ تماس بگیرید و از مشاوره‌ای رایگان برخوردار شوید.

برنامه ارتباطات بازاریابی چیست؟

هدف از برنامه ارتباطات بازاریابی تدوین یک استراتژی دقیق و با جزئیات کامل برای تعیین پیام‌هایی است که مخاطبان هدف باید دریافت کنند تا از این طریق کسب‌وکار حاضر نتایج مد نظر خود را کسب کند. این برنامه بر اساس سیاست‌های شرکت تعیین می‌کند که ذی‌نفعان شرکت باید چه چیزی را دریافت کنند و چه کسی آن را ارائه می‌دهد.

برنامه ارتباطات بازاریابی هدف یک کسب‌وکار را مشخص می‌کند، موفقیت را اندازه‌گیری می‌کند و تعریف قطعی از مخاطب ارائه می‌دهد. به عنوان مثال یک شرکت مستقل فروش قهوه ممکن است هدف خود را فروش قهوه و نان شیرینی به صورت محلی تعریف کند، میزان فروش هر طعم قهوه را اندازه‌گیری کند و مخاطبان خود را به عنوان دانشجویان پرمشغله‌ای که در جست‌وجوی جایگزینی برای کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس هستند توصیف کند.

اگر کسب‌وکارها برنامه ارتباطات بازاریابی نداشته باشند هنگام بروز مشکلات آمادگی برای مقابله با آن را نخواهند داشت. شاید بعید باشد که شرکت شما نوجوانانی را پیدا کند که محصول شما را به خاطر شناخته‌شدن بودن در اینترنت استفاده کنند اما چندان بعید نیست که هرگز نتوانید روشی برای رسیدگی موثر به شرایط بد کسب‌وکار پیدا کنید.

 از اینجا بخوانید : ۶ نکته بازاریابی دیجیتال تجارت الکترونیک برای افزایش فروش آنلاین

حالا که به این نتیجه رسیدیم که چگونه یک برنامه ارتباطی می‌تواند برای پیشبرد اهداف یک کسب‌وکار مفید باشد نوشتن یک برنامه ارتباطات بازاریابی موثر را بیاموزیم.

۶ گام نوشتن یک برنامه ارتباطات بازاریابی

۱. بررسی دقیق انجام دهید

برنامه ارتباطات بازاریابی - بررسی دقیق انجام دهید

اول باید تصمیم بگیرید برنامه ارتباطات بازاریابی در کجای کسب‌وکار شما قرار دارد. یک بررسی دقیق از وضعیت فعلی ارتباطات در شرکتتان انجام دهید و مناطق مشکل‌ساز را شناسایی کنید.

برای مثال شما بررسی دقیقی انجام می‌‌دهید تا شکاف‌های موجود در برنامه بازاریابی خود را مشخص کنید. برای انجام این کار داده‌های مربوط به عملکرد برنامه فعلی بازاریابی را با دقت جمع‌آوری و تفسیر کرده و بر اساس آن نتایج، مسیری را برای پیش روی خود تعیین کنید. در این مثال این مسیر پیش رو می‌تواند رشد ترافیک ورودی به سایت از طریق افزایش حجم انتشار در وبلاگ باشد.

در این مرحله باید رسالت کسب‌وکار خود را تعیین کرده و آن را به اعضا و کارکنان خود یادآوری کنید. رسالت یک کسب‌وکار در واقع هدف نهایی یک شرکت برای برآورده کردن خواسته‌های مشتریان است. برای مثال شرکت آمازون رسالت خود را اینطور بیان کرده است: «نهایت تلاشمان را می‌کنیم که به مشتریانمان پایین‌ترین قیمت ممکن، بهترین حق انتخاب و حداکثر راحتی را ارائه دهیم.» چشم‌انداز آمازون تبدیل شدن به مشتری‌مدارترین کسب‌وکار در جهان است، شرکتی که مشتریان بتوانند هر آنچه نیاز دارند به صورت آنلاین در آن پیدا کرده و خریداری کنند.

 از اینجا بخوانید : بازاریابی سنتی در برابر بازاریابی دیجیتال: هردو، چراکه نه؟

۲. اهداف کسب‌وکار خود را مشخص کنید

پس از ارزیابی کسب‌وکار خود بر اساس داده‌های حاصل از نتایج، چند هدف مشخص کنید. با این طرح می‌‌خواهید به چه چیزی دستیابی پیدا کنید؟ به خاطر داشته باشید که اهداف باید هوشمندانه و در اصطلاح اسمارت (SMART) باشند یعنی مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، واقع‌بینانه و زمان‌مند باشند.

اهدافی که در این مرحله انتخاب می‌کنید باید با اهدافی که قبلا برای کسب‌‌وکار خود تعیین کرده‌اید هم‌سو باشند.

۳. مخاطب هدف خود را مشخص کنید

برنامه ارتباطات بازاریابی - مخاطب هدف خود را مشخص کنید

یک برنامه ارتباطات بازاریابی باید برای همه ذی‌نفعان کسب‌وکار شامل کارمندان، سرمایه‌گذاران، مشتریان و رسانه‌های اجتماعی نوشته شود. ابتدا مخاطبان هدف را مشخص کنید و آنها را بر اساس مشخصاتی نظیر سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، شغل و میزان درآمد دسته‌بندی کنید.

اگر برنامه ارتباطات بازاریابی را برای رسانه‌های اجتماعی می‌نویسید انتشار مطلبی که با جزئیات هدف شما را بازگو کند ایده خوبی برای یادآوری به مخاطبان شما محسوب می‌شود. اگر پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد برای ایجاد مزیت رقابتی در بازار دارید آن را به خریداران ارائه کنید. برای مثال محصولی با کیفیت استاندارد را با قیمتی پایین‌تر از بازار عرضه کرده‌اید. این موضوع را با مشتریان در میان بگذارید.

در این مرحله باید تعیین کنید پیام‌هایی که قرار است به مخاطبان هدف برسد از چه طریقی برای آنها ارسال شود؟ پست‌های بلاگ، ایمیل و شبکه های اجتماعی هر کدام می‌توانند راهی برای انتقال پیام شما به مخاطبان باشند. بلاگ‌ها با ارائه موضوعاتی درباره اخبار مربوط به کسب‌وکار، پروژه‎‌های آن، مطالب آموزشی و راهنمای خرید، به‌روزرسانی محصولات و سرویس‌ها و از همه مهم‌تر ارائه محصول یا سرویس جدید دارای اهمیت بسیار بالایی در این بخش هستند.

پس از تعیین کانال‌های بازاریابی باید بازه زمانی برای ارسال پیام یا انتشار مطلب در بلاگ را مشخص کنید. روزهای میانی هفته برای انتشار مطلب در بلاگ زمان‌های موثری محسوب می‌شوند. برای ارسال ایمیل هفته‌ای سه ایمیل را در نظر بگیرید. تعداد پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف متفاوت است برای مثال در اینستاگرام روزی یک یا دو پست حتما باید ارسال شود اما در لینکدین روزی یک پست کافی است. معمولا در توییتر بیش از پانزده توییت در روز ارسال می‌شود.

در برنامه ارتباطات بازاریابی حتما رویدادهای مهم را برای برنامه‌ریزی کمپین در نظر بگیرید. تقویم را ببینید و رویدادهای جالب برای مشتریان را تعیین کنید. تعطیلات و اعیاد، رویدادهای کسب‌وکار، فروش دوره‌ای و… می‌توانند نمونه‌هایی از رویدادهای مهم باشند.

 از اینجا بخوانید : چگونه کمپین تبلیغات در یوتیوب راه‌اندازی و بهینه‌سازی کنیم؟

۴. برنامه ارتباطات بازاریابی را بنویسید

هنگام نوشتن برنامه ارتباطات بازاریابی برای دقت بیشتر با نمایندگان گروه‌های ذی‌نفع کسب‌وکار خود کار کنید. استراتژی‌ها باید بتوانند ریسک‌های احتمالی را برطرف کنند. نمونه‌ای از ریسک آژانس تبلیغاتی این است که اطمینان حاصل شود که تبلیغات قبل از پخش عمومی پیام صحیح را اعلام می‌کنند. بنابراین در برنامه خود مراحل مختلفی را برای اطمینان از مراقبت از پیام‌ها در نظر می‌گیرند.

۵. جدول زمانی را برای پیاده‌سازی برنامه ارتباطات بازاریابی تدوین کنید

شما باید تخمین بزنید هر مرحله از اجرای استراتژی مورد نظرتان چقدر زمان خواهد برد. به عنوان مثال یک آژانس تبلیغاتی برای عدم شکست در یک کمپین تبلیغاتی باید طول کمپین را در جدول زمانی مشخص کند. این آژانس ممکن است زمانی حدود یک ماه را برای ملاقات با مشتریان، ذی‌نفعان و کارمندان شرکت تخمین بزند و در این مدت درباره مراحل پیش رو بحث کند.

۶. نتایج را اندازه‌گیری، بررسی و تحلیل کنید

برنامه ارتباطات بازاریابی - نتایج را اندازه‌گیری، بررسی و تحلیل کنید

آخرین مرحله در هر فرآیندی بررسی و تحلیل نتایج آن است. نتایج طرح را پس از ارائه آن به ذی‌نفعان اندازه بگیرید و تحلیل کنید. احساس مشتریان را چه رضایتمندی و چه نارضایتی آنها را از ابتدای فرآیند خرید تا پشتیبانی و خدمات مشتریان بررسی کنید. برای تجزیه و تحلیل نتایج می‌توانید از ابزاری نظیر CRM، گوگل آنالیتیکس، نرم‌افزارهای ارسال ایمیل برای ایمیل مارکتینگ و… استفاده کنید.

برخی از جنبه‌های ایجاد یک برنامه ارتباطات بازاریابی می‌تواند یک انتخاب ماجراجویانه باشد. نکته اصلی انتخاب جنبه‌هایی است که به بهترین شکل آنچه نیاز کسب‌وکار شماست را منعکس کند.

به طور کلی یک برنامه ارتباطات بازاریابی اساسی باید شامل تجزیه و تحلیل مسائل و روند کار برای ذی‌نفعان باشد. همچنین در کنار آن لازم است یک مرور کلی درباره کسب‌وکار، چالش‌های احتمالی ارتباطات و استراتژی مدیریت ریسک داشته باشید.

برای مثال تیم مدیریت پروژه Bright Hub فرمی را برای برنامه ارتباطات بازاریابی تهیه کرده است که در آن اهداف ارتباطات، ارتباطات روزمره، هزینه ارتباطات و مسائل غیرمنتظره در ارتباطات نوشته می‌شود. فرم Bright Hub نمونه بسیار عالی برای نوشتن برنامه ارتباطات بازاریابی است زیرا جزئیات به طور کامل در آن آورده می‌شود.

برنامه ارتباطات بازاریابی - پروژه Bright Hub

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
Search