درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

بازاریابی سنتی در برابر بازاریابی دیجیتال

بازاریابی سنتی در برابر بازاریابی دیجیتال
فهرست مطالب

از همان قسمت اول پادکست «سرزمین رسوایی» ساخته جیک برنان، یکی از پادکست‌های مورد علاقه من بوده است. این پادکست هم زمان از بازاریابی سنتی و دیجیتال در کار خود استفاده می‌کند و توانسته بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود را به دست آورد. سال گذشته این پادکست در رویداد بوستون گلوب پخش شد، مخاطبان اصلی این رویداد، افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله بودند، که ۴۸ درصد از آن‌ها را آقایان تشکیل می‌دادند. این در حالی است که مشاهده چنین اعداد و ارقامی در توییتر غیرممکن است و بد نیست بدانید تنها ۲۴ درصد از مخاطبان این پادکست در توییتر، بزرگسالان بوده‌اند. سرزمین رسوایی از پس این آمار متضاد با ترکیب بازاریابی سنتی و دیجیتال برآمده است. اطلاعات این مقاله مکمل مطالب مقاله نوین مارکتینگ با عنوان ” اصول دیجیتال مارکتینگ چیست ” است حتما این مطلب را هم بخوانید.

تفاوت‌ها میان بازاریابی سنتی و دیجیتال بسیار زیاد و بنیادی است و در نهایت، نتیجه مقایسه آن‌ها به این صورت خواهد بود که نیاز شرکت شماست که روش را تعیین می‌کند. اما وقتی که شما در حال بررسی استفاده از بازاریابی سنتی یا دیجیتال هستید، منطقی نیست که به کارگیری هر دو را هم در نظر بگیرید؟

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی - بازاریابی سنتی چیست؟

هر نوع بازاریابی غیرآنلاین در دسته بازاریابی سنتی قرار می‌گیرد. به این معنی که تبلیغات چاپی، تلویزیونی، پستی، تلفنی و محیطی نظیر بیلبوردها بازاریابی سنتی تلقی می‌شوند. از روزنامه تا رادیو، این شیوه بازاریابی به شما کمک می‌کند که به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید.

بازاریابی سنتی نه تنها قدیمی‌ترین شیوه بازاریابی است بلکه بیشترین میزان دسترسی به مخاطبان را نیز به همراه دارد. فعالان بازار به این دلیل هنوز هم از این روش استفاده می‌کنند که آن را به کار برده و نتیجه گرفته‌اند. همه ما در معرض بازاریابی سنتی هستیم، فرقی ندارد از طریق تلویزیون باشد یا روزنامه.

بازاریابی سنتی نقشی مهم در دسترسی به مخاطبان محلی دارد. تبلیغات فیزیکی را می‌توان مدت زیادی در دسترس نگه داشت. علاوه بر این، مخاطبانی وجود دارند که دسترسی سنتی به آن‌ها ساده‌تر از دسترسی آنلاین است.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی سنتی - بازاریابی دیجیتال چیست؟

به طور معکوس، بازاریابی دیجیتال، دیجیتال است! بازاریابی دیجیتال شامل همه‌ روش‌های تبلیغ آنلاین محصولات نظیر تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات کلیکی است. با توجه به تغییرات فرهنگی، فناورانه و اجتماعی امروز، بازاریابی دیجیتال بسیار محبوب‌تر از گذشته شده است. توییت‌های تبلیغاتی، سفرهای افراد تأثیرگذار و ویدئوهای صرف غذا نیز مثالی از شیوه و گستردگی بازاریابی دیجیتال است.

هرچه دنیا دیجیتال‌تر می‌شود، روش بازاریابی ما هم تکامل یافته‌تر می‌شود. نه تنها بازاریابی دیجیتال از بازاریابی سنتی مقرون به صرفه‌تر است، بلکه راهی صریح‌تر برای ارتباط با مخاطبان هدف در سراسر جهان را ارائه می‌دهد.

بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای امروزی حیاتی است. بررسی و خرید آنلاین به روندی طبیعی در زندگی اکثر افراد تبدیل شده است. من به شخصه در هفته گذشته از اینترنت برای یافتن رستوران، خرید صندلی و انتخاب دکتر چشم پزشک استفاده کرده‌ام.

با در دست داشتن این اطلاعات، از کدام روش برای شرکت خود استفاده کنیم؟

 بازاریابی سنتی در برابر بازاریابی دیجیتال

بازاریابی سنتی -  بازاریابی سنتی در برابر بازاریابی دیجیتال

بازاریابی سنتی رویکردی است که در آن بازاریابان مخاطبان و محل‌های مناسب برای تبلیغات خود را تعیین کرده و با استفاده از ابزارهای تبلیغات آفلاین، نظیر تبلیغات چاپی، بیلبوردها و یا تبلیغات تلویزیونی با آن‌ها تعامل می‌کنند. بازاریابی دیجیتال به صورت آنلاین انجام می‌شود و از تبلیغات ارگانیک یا سئو وب سایت یا پولی در رسانه‌های اجتماعی یا موتورهای جستجو در کنار بازاریابی ایمیلی، افراد تأثیرگذار و یا ویدئویی استفاده می‌شود.

چند نقص اصلی در بازاریابی سنتی وجود دارد. نخست اینکه تعامل کسب و کارها با مشتریان پایین است و ارتباط مستقیمی میان آن‌ها برقرار نیست.

برخی از بازاریابان هم این روش را غیر قابل اعتماد می‌دانند. تبلیغات چاپی قابل اصلاح نیستند. بنابراین اگر عدد تخفیف خود را اشتباه چاپ کنید، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

از سویی دیگر بازاریابی سنتی می‌تواند گران‌تر باشد. برای مثال، هزینه تبلیغات چاپی بین ۲ تا ۱۶۰ هزار دلار است. علاوه بر این، امکان پیش‌بینی میزان موفقیت تبلیغات وجود ندارد، زیرا محاسبه آن سخت است. تبلیغ دهندگان نمی‌توانند میزان مخاطبان یک روزنامه یا یک برنامه تلویزیونی که در آن تبلیغ می‌دهند را افزایش دهند و مخاطبان آن‌ها محدود خواهد بود.

با این حال بازاریابی سنتی هنوز هم روشی قدرتمند و مهم برای فروش برخی از کسب و کارها است. از سویی دیگر بازاریابی دیجیتال هم روشی با ضریب بازگشت سرمایه بالا است. در واقع، اکثر کسب و کارها اذعان دارند که میزان نرخ بازگشت سرمایه آن‌ها متأثر از فروش آنلاین آن‌ها است.

به تازگی ۵۰ درصد بازاریان مورد بررسی در یک پژوهش تأیید کرده‌اند که به نظر آن‌ها به زودی بازاریابی دیجیتال بر بازاریابی سنتی چیزه خواهد شد، زیرا امکان ارتباط مستقیم با مشتریان را فراهم می‌کند. کسب و کارها می‌توانند بر رشد مشتریان کنترل کامل داشته باشند و روند پیشرفت نتایج هریک از کارزارهای تبلیغاتی را به صورت زنده دنبال کنند. و البته با استفاده از تبلیغات داخلی، مشتریان کسب و کارها را پیدا می‌کنند، نه برعکس.

البته بازاریابی دیجیتال هم نقایص خاص خودش را دارد. بازاریابی دیجیتال وابسته به فناوری است و گاهی فناوری دچار مشکل می‌شود؛ وقتی سایت‌های رسانه‌های اجتماعی از دسترس خارج می‌شوند و یک کسب و کار برای معرفی محصولی برنامه ریزی کرده است، تنها راهکار موجود صبر است.

یکی دیگر از مشکلاتی که سایت‌های رسانه‌های اجتماعی با آن‌ها دست به گریبان هستند مسئله امنیت است. از زمانی که اطلاعات حدود ۸۷ میلیون حساب کاربری فیسبوک لو رفت، سایر پلتفرم‌ها سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران خود به کار گرفته‌اند. در سویی دیگر اما کسب و کارها باید قانون‌مند بودن کار خود را هم در نظر داشته باشند.

هر به‌روزرسانی جدید در شبکه های اجتماعی به معنی موضوعی جدید جهت آموختن برای توسعه دهندگان و بازاریان است. آموختن این موضوعات نیاز به زمان و کار مداوم دارد و بر راهبردهای بازاریابی اثرگذار است.

 از اینجا بخوانید : چگونه کمپین تبلیغات در یوتیوب راه‌اندازی و بهینه‌سازی کنیم؟

آیا می‌توان از هر دو روش به طور همزمان استفاده کرد؟

به طور خلاصه، قطعاً. تفاوت‌های این دو روش موضوعی است که سال‌هاست مورد بحث بوده و قطعاً تا سالیان دیگر نیز موضوع بحث و جدل خواهد بود. اما فرصت برای استفاده از هر دو راهبرد بازاریابی سنتی و دیجیتال برای شما در دسترس است.

فرض کنید که شما به محصول شرکتی علاقه‌مند هستید که در اینترنت فعال است. کافی است در خبرنامه ایمیلی آن‌ها عضو شوید و به طور مداوم با محصولات جدید آن‌ها آشنا شوید. اما اگر شما هم مثل من مادربزرگی داشته باشید که آشنایی چندانی با اینترنت ندارد چطور؟ اینجاست که می‌توانید با دریافت همان ایمیل‌ها، از طریق پست، اطلاعات لازم را به دست او برسانید.

آیا تا به حال از بازاریابی سنتی برای تقویت بازاریابی دیجیتال استفاده کرده‌اید؟ تصور کنید که تبلیغاتی چاپی در منطقه خود پخش می‌کنید که در آن نوشته‌اید «برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این فرصت شغلی، از سایت ما بازدید کنید». به این ترتیب افراد جویای کار فرم‌های ثبت درخواست خود را پر می‌کنند و برای آشنایی بیشتر با شغل‌های در دسترس، از سایت شما بازدید خواهند کرد.

سؤال شما نباید این باشد که «بازاریابی سنتی یا بازاریابی دیجیتال؟» بلکه باید بپرسید «چگونه از هر دو روش برای فروش بیشتر استفاده کنیم؟» البته برخی از کسب و کارها ممکن است تنها با یک روش سود لازم را به دست آوردند اما در کل، استفاده همزمان از هر دو روش می‌تواند نتایج خوبی برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
Search