درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

چگونه کمپین تبلیغات در یوتیوب راه‌اندازی و بهینه‌سازی کنیم؟

تبلیغات در یوتیوب
فهرست مطالب

ویدئوها در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده‌ای دیده می‌شوند. ساخت ویدئو به مراتب نسبت به محتوای متنی یا عکس هزینه بیشتری را در بردارد. ممکن است با انگیزه بسیار ویدئو را بسازید و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید اما به اندازه کافی بازدید نداشته باشد تا شما را دلگرم کند. بنابراین شما باید در تهیه محتوای ویدئویی باکیفیت و جذاب، فعال و به‌روز باشید تا بتوانید افرادی را که با نام برند شما ناآشنا هستند جذب کنید و ویدئوی شما هر چه بیشتر دیده شود. تبلیغات در یوتیوب (YouTube Ads) یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای دیده شدن محتوای ویدئویی شماست.

در این مقاله قصد داریم با انواع تبلیغات در یوتیوب و نحوه ایجاد کمپین تبلیغاتی در آن آشنا ‌شویم.

این نکته را به خاطر داشته باشید که تبلیغات در یوتیوب با سایر تبلیغات در گوگل مانند اجرای تبلیغات کلیکی (PPC) یا کمپین شبکه های اجتماعی بسیار متفاوت است. شما برای ساخت ویدئوی تبلیغاتی برای یوتیوب متغیرهای خلاقانه خاص و گزینه‌های زیادی در دسترس دارید، بنابراین باید اطلاعات پایه و دانش خود را در این زمینه ارتقا بدهید تا به بهترین نحو از امکانات ویدئو در یوتیوب استفاده کنید.

تبلیغات در یوتیوب

تبلیغات در یوتیوب روشی برای ارائه محتوای ویدئویی در یوتیوب یا در نتایج موتورهای جست‌وجو است که دسترسی کاربران را به محتوای مورد نظر شما افزایش می‌دهد. تبلیغات در یوتیوب از طریق گوگل ادز صورت می‌گیرد. در ژانویه سال ۲۰۱۷ شرکت گوگل اعلام کرد که تغییراتی در ادوردز یا همان سیستم تبلیغات کلیکی ایجاد کرده تا تبلیغ‌کنندگان بتوانند به بینندگان بیشتری در یوتیوب دسترسی داشته باشند، مخصوصا به کاربران گوشی‌های همراه که ۵۰ درصد بازدیدهای یوتیوب توسط آنها انجام می‌شود. بنابراین تبلیغ‌کنندگان می‌توانستند بر اساس سابقه جست‌وجوی کاربران و پیگیری رفتار آنها در جست‌وجوی ویدئوهای یوتیوب، آنها را هدف تبلیغات خود قرار دهند.

حالا بازاریابان می‌توانند کاربرانی که محصول یا خدماتی را جست‌وجو کرده‌اند مورد هدف قرار دهند. اگر محتوای ویدئو تبلیغاتی با جست‌وجوی کاربران مرتبط باشد احتمال بیشتری وجود دارد که کاربر کل آگهی تبلیغاتی را تماشا کند و با کلیک بر آن به وب‌سایت مورد نظر هدایت شود.

کلمات کلیدی برای تبلیغات در یوتیوب نسبت به تبلیغات کلیکی گوگل ارزان‌تر است. برای یک کلمه مشخص به طور متوسط برای هر کلیک در یوتیوب ۰.۰۶ دلار و هر کلیک در گوگل بین یک تا دو دلار هزینه لازم است. در نظر گرفتن سابقه جست‌وجوی کاربران در هدف‌گیری یوتیوب، راه مقرون‌به‌صرفه‌تری برای هدف قرار دادن کاربران با ارائه محتوای ویدئویی جذاب‌تر است.

 از اینجا بخوانید : همه چیز درباره طراحی ایمیل

انواع تبلیغات ویدئویی در یوتیوب

سه نوع تبلیغات ویدئویی شامل TrueView، Preroll و Bumpers در یوتیوب وجود دارد که می‌توانید روی آنها سرمایه‌گذاری کنید.

۱. تبلیغات TrueView

تبلیغات TrueView تبلیغات استاندارد در یوتیوب به شمار می‌آید. تبلیغ‌کنندگان در این نوع تبلیغات فقط به ازای دیده شدن ویدئو یا تعامل کاربران با ویدئو (برای مثال کلیک روی فراخوان عمل) هزینه می‌پردازند. ویدئو در تبلیغات TrueView قابل سفارشی‌سازی با هر نوع از محتواست.

تبلیغ‌کنندگان برای تبلیغاتی پول می‌پردازند که که کاربر حداقل ۳۰ ثانیه از ویدئو و یا تا پایان آن را تماشا کند یا وقتی کاربر اقدامی انجام دهد برای مثال روی فراخوان عمل کلیک کند. یوتیوب در تبلیغات TrueView به بخش ۱۲ ثانیه‌ای تا ۶ دقیقه‌ای قابل رد شدن نیاز دارد و برای تبلیغات غیر قابل رد شدن به زمان ۱۵ تا ۲۰ ثانیه نیاز است.

دو نوع تبلیغات TrueView وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها کانال یوتیوب خود را بهینه‌سازی کنید:

تبلیغات Video Discovery Ads (که پیش از این In-Display Ads نامیده می‌شد)

این تبلیغات در صفحه اول یوتیوب، صفحه نتایج جست‌وجو و ویدئوهای مرتبط در صفحه نهایی ویدئو نمایش داده می‌شوند.

تبلیغات در یوتیوب - تبلیغات TrueView

این تبلیغات در سمت راست در بخش ویدئوهای مرتبط نمایش داده می‌شوند:

تبلیغات در یوتیوب - ویدئوهای مرتبط

پس از کلیک کاربر روی تبلیغ، در سمت راست بنر تبلیغاتی نمایش داده می‌شود.

تبلیغات در یوتیوب - بنر تبلیغاتی

تبلیغات In-Stream Ads

تبلیغات TrueView in-stream تبلیغات ویدئویی هستند که دقیقا قبل از زمانی که کاربر می‌خواهد ویدئوی انتخابی خود را در یوتیوب ببیند نمایش داده می‌شود.

در بعضی موارد کاربران این امکان را دارند که پس از دیدن ۵ ثانیه اول آگهی تبلیغاتی آن را رد کنند یا صفحه را ببندند. هزینه تنها در مواردی که کاربر ۳۰ ثانیه یا بیشتر تبلیغ را تماشا کرده باشد پرداخت می‌شود. شما می‌توانید تبلیغات خود را در شبکه نمایش تبلیغات گوگل (GDN) یا وب‌سایت‌هایی که جایگاه تبلیغات گوگل را خریداری می‌کنند ارائه کنید.

بسیاری از کسب‌وکارها و برندهای مطرح از این روش تبلیغاتی برای ایجاد اعتماد در میان مخاطبان استفاده می‌کنند.

ویدئوهای TrueView چه چیزهایی را در بر می‌گیرند؟

ویدئوهای کمپین‌های TrueView می‌توانند شامل افراد، گفت‌وگو و موزیک باشند. استفاده از این ویدئوها به این دلیل که قابل رد کردن نیستند پیشنهاد نمی‌شود مگر اینکه بتوانید دلیل محکمی برای تماشای ویدئو به کاربران بدهید. تجربه نشان داده است که این نوع ویدئوها بازدیدی را که از آن انتظار می‌رود ندارند.

بهترین ایده برای ساخت این ویدئوها تعریف کردن داستان است. با TrueView شما فرصت دارید داستان‌های خود را با حوصله و سر فرصت تعریف کنید. کاربران بسیار علاقه دارند که در ویدئو مشکلی مشابه مشکلات خود و حل شدن آنها را ببینند. از این راه می‌توانید نام برند خود را در میان مخاطبان ماندگار کنید.

تبلیغ‌کنندگان می‌توانند با استفاده از تبلیغات TrueView آمارهای بسیار دقیقی از عملکرد ویدئوی تبلیغاتی خود برای اهدافی نظیر بهینه‌سازی و امتحان کردن روش‌های مختلف به دست آورند.

 از اینجا بخوانید : ایمیل مارکتینگ چیست؟ معرفی۳ ابزار قدرتمند و ۳ نمونه موفق ایرانی

مدیران کانال‌های یوتیوب می‌توانند به وسیله AdWords آمار دقیقی از بازدیدهای کامل ویدئو، بازدیدهای ناقص، مشترک شدن در کانال یوتیوب، نرخ کلیک در فراخوان عمل (CTA)،  و… به دست بیاورند و ضمن درک ارزش واقعی تبلیغات ویدئویی خود، برای محتوای آینده و تعیین بودجه تبلیغاتی برای بهبود نتیجه تصمیمات بهتر و دقیق‌تری بگیرند.

۲. تبلیغات Preroll

Preroll Ads تبلیغات رد نشدنی in-stream هستند که در زمانی بین ۱۵ تا ۲۰ ثانیه تولید می‌شوند و می‌توانند قبل و یا در اواسط ویدئوی انتخاب‌شده توسط کاربر نمایش داده شوند. در بعضی موارد آگهی‌هایی که در وسط ویدئو پخش می‌شود ممکن است ۱۰ دقیقه یا بیشتر باشند.

ویدئوهای Preroll چه چیزهایی را در بر می‌گیرند؟

محتوای ویدئوهای تبلیغاتی Preroll می‌تواند دقیقا همانند تبلیغات TrueView باشد. مدت زمان این ویدئوها نیز بین ۱۵ تا ۲۰ ثانیه طول می‎‌کشد. این آگهی‌ها غیر قابل رد شدن هستند بهتر است تمرکز اصلی را روی دکمه فراخوان عمل قرار دهید و کاربران را به خوبی به آنچه مدنظرتان است هدایت کنید. برای مثال می‌توانید برای معرفی یک محصول جدید، برگزاری رویدادهای فصلی و… از تبلیغات Preroll استفاده کنید و کاربران را برای کلیک روی لینک در نظر گرفته شده ترغیب کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که یوتیوب هزینه تبلیغات Preroll را به ازای هر کلیک (PPC) محاسبه می‌کند. بنابراین باید این تبلیغات را طوری طراحی و اجرا کرد که هر کلیک واقعا ارزشمند باشد.

۳. تبلیغات Bumpers

Bumpers سومین نوع تبلیغات کوتاه در یوتیوب است. مدت زمان این ویدئوهای تبلیغاتی ۶ ثانیه است و قبل از ویدئوی انتخاب‌شده توسط کاربران نمایش داده می‌شود.

ویدئوهای کوتاه Bumpers قابلیت بازگو کردن یک داستان خوب را در ۶ ثانیه ندارند اما برای معرفی محصولات و خدمات شما در راستای راه‌اندازی یک کمپین بزرگ‌تر بسیار کمک‌کننده و موثر عمل می‌کنند. فقط مهم است که این ویدئوها بتوانند در ۶ ثانیه به طور هوشمندانه‌ای اجزا و مفهومی که شما در نظر دارید مخاطبان از برندتان به خاطر بیاورند ارائه کنند.

نحوه راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب

پس از شناسایی مخاطبان خود و ساخت ویدئوهایی جذاب و کاربردی برای آنها باید از یوتیوب برای تبلیغ آن ویدئو استفاده کنید. شاید شنیده باشید کانال یوتیوب تاثیر چندانی در تبلیغات ندارد اما وقتی ویدئوی شما دارای محتوای باکیفیتی باشد مطمئنا در یوتیوب مخاطبان بسیاری را جذب خواهد کرد.

تبلیغات در یوتیوب - نحوه راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب

پس از ایجاد ویدئوی تبلیغاتی باکیفیت و جذاب برای یوتیوب زمان آن فرار رسیده کمپین خود را راه‌اندازی کنید. ابتدا ویدئوی تبلیغاتی خود را در اکانت یوتیوب خود آپلود کنید. سپس برای تنظیم کمپین خود به حساب گوگل ادورز خود بروید.

نوع کمپین

روی منوی کشویی در سمت راست دکمه قرمز « + Campaign» در صفحه اصلی گوگل ادوردز را کلیک کرده و و «ویدئو» را انتخاب کنید.

تبلیغات در یوتیوب - نوع کمپین

نام کمپین

نامی را انتخاب کنید که کمپین را به خوبی توصیف کند. انتخاب نام مناسب و متمایز کمپین‌های شما را به راحتی از یکدیگر تفکیک خواهد کرد و پیدا کردن یک کمپین در میان کمپین‌های گوگل ادوردز راحت‌تر خواهد بود.

تبلیغات در یوتیوب - نام کمپین

فرمت ویدئوی تبلیغاتی

برای اطمینان از اینکه تبلیغات ویدئویی شما با فرمت TrueView باشد « In-stream or video discovery ads» را انتخاب کنید.

تبلیغات در یوتیوب - فرمت ویدئوی تبلیغاتی

تعیین بودجه

حتما مشخص کنید در طول روز می‌خواهید به طور میانگین چه میزان برای تبلیغات هزینه کنید. بهتر است افراد مبتدی ابتدا مقادیر کم را در نظر بگیرند سپس با توجه به نیازهای خود کمپین را بهینه‌سازی کنند. گاهی برای بازگشت سرمایه باید در کمپین خود تغییر دهید.

انتخاب شبکه نمایش تبلیغات

در این بخش شما انتخاب می‌کنید تبلیغاتتان در کجا نمایش داده شود. نتایج جست‌وجوی یوتیوب، ویدئوهای یوتیوب و شرکای ویدئویی در شبکه تبلیغات گوگل گزینه‌هایی برای نمایش تبلیغات هستند. عملکرد ویدئوی تبلیغاتی را در هر یک از این شبکه‌ها بررسی کنید.

انتخاب مکان

در این بخش باید مکان کاربرانی را که می‌خواهید تبلیغات در آن به نمایش دربیاید انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید مکان‌های خاص را انتخاب کنید.

تبلیغات در یوتیوب - انتخاب مکان

انتخاب زبان، دستگاه و تلفن همراه

ادوردز برای شما این امکان را فراهم کرده تبلیغات ویدئویی خود را در تلفن همراه نمایش دهید. زبان مورد نظر خود را نیز در این بخش انتخاب کنید.

تبلیغات در یوتیوب - انتخاب زبان، دستگاه و تلفن همراه

تنظیمات پیشرفته

در این بخش می‌توانید تاریخ شروع و پایان کمپین را به آسانی تنظیم کنید.

تبلیغات در یوتیوب - تنظیمات پیشرفته

انتخاب روش پرداخت هزینه تبلیغات

گوگل ادوردز چهار راه مختلف برای پرداخت هزینه تبلیغات برای کاربران در نظر گرفته که شامل هزینه به ازای بازدید، هزینه به ازای هر هزار بازدید، هزینه به ازای تماشای کامل تبلیغات و پرداخت به ازای فراگیری هدفمند است.

انتخاب کاربرانی که می‌خواهید تبلیغات شما را ببینند

در این بخش می‌توانید افراد را براساس ویژگی‌های مختلفی نظیر جنسیت، سن، توجه به علایق مخاطبان مانند زیبایی و مد، علاقه‌مندان به آشپزی، طرفداران فیلم‌های ترسناک و… هدف قرار دهید. سعی کنید چند کمپین اجرا کنید تا گروه‌های مختلف کاربران را مورد هدف قرار داده و نتایج را بررسی کنید.

تبلیغات در یوتیوب - انتخاب کاربرانی که می‌خواهید تبلیغات شما را ببینند

تعیین کلمات کلیدی 

در این بخش کلمه کلیدی خود را در جای مشخص شده وارد کنید. گروه کلمات کلیدی مختلفی را امتحان کنید تا ببینید کدام یک منجر به بازدید، کلیک و نرخ تبدیل بیشتری می‌شود.

علاوه بر این می‌توانید از تبلیغات ویدئویی ادوردز برای مشاهده کاربرانی که قبلا با برند شما در ارتباط بوده‌اند استفاده کنید. با این روش شما مجددا این کاربران را به سمت برندتان ترغیب می‌کنید.

لینک حساب ادوردز به کانال یوتیوب

در این مرحله باید حساب ادوردز خود را به کانال یوتیوب که ویدئو در آن قرار دارد لینک دهید. در این مرحله و با کلیک بر «finish» کمپین شما راه‌اندازی می‌شود.

تبلیغات در یوتیوب - لینک حساب ادوردز به کانال یوتیوب

محتوای ویدئویی بخش مهمی از استراتژی محتوای شما محسوب می‌شود. تبلیغات در یوتیوب بیش از پیش هدفمند شده است و فرصتی کم‌نظیر برای بازاریابان فراهم می‌کند تا اهداف بازاریابی خود را توسعه دهند. به تبلیغات در یوتیوب جدی‌تر فکر کنید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
Search