درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

راهنمای آغاز استراتژی محتوایی برای بازاریابان

راهنمای آغاز استراتژی محتوایی برای بازاریابان
فهرست مطالب

هدف ما بهبود استراتژی محتوایی است اما زمان کافی برای این پروژه نداریم.

این جمله برای شما آشنا است؟ اگر اینطور است، شما در این مورد تنها نیستید. چه با یک آژانس تولید محتوا همکاری کنید و چه خودتان نام تجاری کسب و کار را پیش ببرید، در دست داشتن استراتژی محتوایی که در زمان شما صرفه جویی کند، مهم و حیاتی است.

برای مشاوره رایگان در رابطه با بهبود استراتژی محتوای سایت خود با دپارتمان تولید محتوا نوین مارکتینگ تماس حاصل فرمایید.

اگر از آن دسته افراد هستید که می‌خواهید محتوایی باکیفیت تولید و منتشر کنید، باید ذهنیتی درست داشته باشید. برای تولید محتوای مناسب برای کسب و کار، باید استراتژیک بیندیشید. برای تفکر استراتژی محتوایی نیز به ابزارهای مناسب آن نیاز دارید.

همان‌طور که می‌دانید، این روزها ابزارهای زیادی برای کاربرد در استراتژی محتوایی وجود دارد. برای مثال، مگان کاسی در کتابی با عنوان جعبه ابزار استراتژی محتوایی به این موارد پرداخته است.

از آنجا که شما در تهیه‌ی استراتژی محتوایی تازه‌کار هستید، یافتن روش مناسب برای شما سخت خواهد بود.

توصیه من به شما این است که به ترتیب از این سه روش برای شروع کار استفاده کنید:

  • معماری پیام
  • فهرست و ممیزی محتوا
  • خلاصه‌ محتوا

من پس از سال‌ها تجربه‌ همکاری با استراتژیست‌های محتوایی، مدیران کسب و کارها و فعالان بازار در شرکت‌های کسب و کار به کسب و کار (B2B) و کسب و کار به مشتری (B2C) این فهرست را تهیه کرده‌ام. اگر از این فهرست در زمان مناسب استفاده کنید، هر ابزار کمک شایانی به افزایش کارایی، توانمندی و توسعه چارچوب محتوایی شما خواهد کرد.

 از اینجا بخوانید : چگونه بازاریابی محتوایی را برای سازمان بین‌المللی کسب و کار به B2B اجرا کنیم

۱. توسعه‌ معماری پیام

استراتژی محتوایی - توسعه‌ معماری پیام

در واقع توسعه‌ معماری پیام راهنمای شما در نقشه‌ راه استراتژی محتوایی است. اولویت‌بندی معماری پیام بر مبنای مجموعه‌ای از اهداف برای پیشرفت نام تجاری است که به بهبود کار شما کمک می‌کند. با به کارگیری موازی اهداف و نیازها، معماری پیام می‌تواند به گسترش نگرش شما از مطالب سایت تا کمپین‌های تبلیغات کلیکی کمک کند.

معماری پیام گامی فراتر از راهنمایی صوتی است و کلیات تجربه کاربری سایت را بهبود می‌بخشد. به علاوه، عنوان پیام برای کلمات و متن به کار می‌رود، در نتیجه معماری پیام بیش از این که به چرایی و چگونگی محتوای شما بپردازد، به مفهوم عمقی نام تجاری شما اشاره می‌کند.

روش‌های به کارگیری معماری پیام از نمودارهای مرکز کسب و کار وِن تا تمرین‌های معماری اطلاعات را در بر می‌گیرد. روش‌های مورد علاقه من، بر مبنای کتاب استراتژی محتوایی در کار نوشته‌ مارگات بلومستین، از شماره‌ ۷۵ تا ۱۲۵ است.

تمامی پرسنل شرکت خود (از بخش فروش و عملیات تا تجربه کاربری و خدمات مشتریان) را در یک جا جمع کرده تا به بحث، تعریف، دسته‌بندی و اولویت‌بندی شاخص‌ها بپردازید و تعیین کنید که شما چه کسی هستید، چه کسی نیستید و دوست دارید که چه کسی باشید. به آن‌ها بگویید شما می‌توانید روش انتخاب موردی، برای این کار بهره بگیرید. نتایج حاصل از این کار می‌تواند به ایجاد معماری پیامی منجر شود که راهنمایی برای تصمیم‌گیری درباره‌ روش‌ها و استراتژی محتوایی شما باشد.

برای مثال، ساختار یک معماری پیام ساده در زیر آورده شده است:

محتوای ما باید شامل مفهوم یک نام تجاری باشد که شهرتش به دلیل خاص بودن محصولاتش است.

  • مشهور، ثابت شده و حرفه‌ای
  • به‌روز بودن در کنار تهاجمی بودن
  • کاربردی اما خاص
  • دارای کاربرد با انعطاف‌پذیری مناسب
  • غیر پایه، به دنبال الهام بخشی
  • غیر تخصصی اما غیر عمومی
  • مورد توجه، دوستانه، کمک کننده و معتبر برای مخاطبان نام تجاری

این روش راهکاری مناسب برای توسعه‌ی معماری پیام است؛ زیرا به شما در بهبود وضعیت یک سایت و یا ساخت یک سایت از ابتدا کمک می‌کند. همچنین این روش ابزاری کاربردی برای هریک از مراحل کارهای آتی است. همه افراد (از بازاریابی و فروش تا طراحی محصول و مهندسی) می‌توانند از این اولویت‌بندی برای انجام کارها و اعمال معماری پیام استفاده کنند.

موارد بیشتر درباره‌ چرایی و چگونگی معماری پیام:

تمامی پیام‌های خود را با ابزارهای ساده و جذاب هم‌راستا کنید.

 از اینجا بخوانید : ۷ مورد از عناصر تاثیرگذار تیم های بازاریابی B2B

۲. فهرست و ممیزی محتوا

استراتژی محتوایی - فهرست و ممیزی محتوا

پس از توسعه‌ی معماری پیام بر مبنای روشی که می‌خواهید نام تجاری خود را به نمایش بگذارید، زمان فهرست کردن و ممیزی محتوای شما فرا رسیده است.

فهرست محتوای شما بایستی شامل نگاهی کلی به محتوای موجود و محل انتشار آن‌ها باشد. این فهرست نسخه‌ای از متن محتوا نیست، بلکه فهرست محتوا نمایی از موضوعات، فرمت‌ها، مخاطبان و محل‌های کلیدی حضور محتوای شما است.

هرگز زمانی نامناسب برای بررسی کیفیت، تمرکز و عمق محتوای تولیدی شما وجود ندارد. در واقع فهرست محتوا چیزی است که شما بایستی از به‌روزرسانی مستمر آن اطمینان حاصل کنید. (به طور مداوم همه چیز را چک کنید، بررسی دوره‌ای محتوا راهکاری هوشمندانه برای بهبود وضعیت محتوا است.)

ابزارهای مختلفی نظیر ابزار تحلیلی محتوای پائولا لند می‌تواند به خودکارسازی فرآیند فهرست سازی و به طور کلی بهبود نتایج کمک کنند. ابزارها به طور خودکار همه‌ی آن چیزی که شما نیاز دارد را جمع آوری نمی‌کنند. بررسی‌های من نشان می‌‌دهد شاخص‌های کلیدی مورد نیاز بایستی به صورت دستی افزوده شوند، بنابراین همواره موارد موجود را بررسی کنید، ستون‌های بیشتر را اضافه کنید و مشاهدات مورد نیاز را ثبت کنید.

من زمانی که فهرست خودم را توسعه می‌دادم، محتوا را با استفاده از زبانه‌ها و بر اساس نام تجاری، ویراستاری و محصول تقسیم می‌کردم.

در زبانه‌ نام تجاری، محتوا را با جزییات فهرست می‌کردم.

برای سایت‌های بزرگ، فهرست کردن همه‌ صفحات الزامی نیست و فقط استفاده از یک نمونه که بیانگر محتوای صفحه باشد، کافی است. به طور کلی این چنین فهرست‌هایی دارای جزییات (خصوصاً زمانی که به صورت دستی تهیه شوند) و نمایی از موارد دارای اهمیت برای نام تجاری و مشتریان شما را به نمایش می‌گذارند.

در زبانه‌ ویراستاری، محتوای وبلاگ را فهرست می‌کردم (که معمولاً جزییات کمتری داشت) تا از موضوعات، برچسب‌ها و دسته‌بندی به خوبی آگاه شوم.

فهرست محتوایی روشی عالی برای کمک به مشکلات و فرصت‌های سایت است. اگر امکانش را داشتید، شاخص‌هایی که در ارتباط با مخاطبانتان هستند را بررسی کنید. بررسی نکات درون صفحه در گوگل آنالیتیکس نظیر میانگین زمان حضور در صفحه یا نرخ بازگشت می‌تواند به شناسایی نقاط ضعف و موضوعات مورد توجه کمک کند.

پس از این که محتوای خود را فهرست کردید، نتایج حاصل از فهرست را در معماری پیام (و نقشه‌ی کاربری مشتریان و یا راهنماهای دیگری که دارید) برای بهبود ویراستاری محتوای ارزشمند خود استفاده کنید.  بر یافتن فرصت‌های جدید برای تولید محتوای مخاطب پسند و بهبود تجربیات حاصل از نام تجاری خود تمرکز کنید. برای مثال، بایستی به یاد داشته باشید که افزودن یک ویدئوی آزمایشی به این صفحه ممکن است کمک کننده باشد یا متن بخش درباره‌ ما کمی سنگین است و مخاطبان آن را نمی‌خوانند.

به احتمال زیاد به یک ستون برای نکات افزوده شده نیاز دارید تا موارد حاصل از بررسی‌ها را به فهرست محتوایی اضافه کنید. این سطح از جزییات ممکن است به کار بخش‌های دیگر نیاید (مثلاً نیازی نیست که آن‌ها را با بخش عملیاتی شرکت به اشتراک بگذارید) اما استفاده از آن‌ها برای بهبود‌ها و درس گرفتن از آن‌ها به شما کمک می‌کند.

توصیه‌هایی که نسبت به بقیه کاربردی‌تر هستند را در یک فایل ارائه جمع آوری کرده و یافته‌های خود را با بخش ویراستاری گروه خود به اشتراک بگذارید. مروری سریع و ساده می‌تواند به شما در یافتن فرصت‌های بزرگ‌تر کمک کند.

موارد دیگری برای چرایی و چگونگی ساخت فهرست محتوایی:

چگونه از نگرانی دست بکشیم و ممیزی و فهرست سازی محتوا را دوست داشته باشیم.

 از اینجا بخوانید : ۵ استراتژی اساسی برای بازاریابی نسل Z

۳. ساخت خلاصه محتوا

استراتژی محتوایی - ساخت خلاصه محتوا

پس از تکمیل فهرست محتوایی و ممیزی و بررسی آن، تعیین بهترین فرصت‌ها، خلاصه محتوا را توسعه دهید. این کار به طور کلی یک صفحه است که به گروه شما (بخش حق نشر، طراحان، پشتیانی مشتریان و همه‌ کسانی که دست اندر کار هستند) کمک می‌کند که درک بهتری از اهداف سطح بالا برای هر صفحه و بخش در سایت شما داشته باشند.

خلاصه محتوا همخوانی اطلاعات موجود، پیشنهادات ارائه شده برای چگونگی ارائه‌ی اطلاعات (برای مثال متن‌های طولانی یا ویدئوهای موجود در صفحه) راهنمایی مناسب برای تولید محتوا، پشتیبانی کاربران و طراحی فرآیند است.

خلاصه محتوایی شفاف و واضح باعث صرفه جویی در زمان طراحان، بازخوان‌ها و گروه کاری شما می‌شود. خلاصه محتوا می‌تواند به شما در حصول اطمینان از پیروی طراحان شما از استراتژی محتوایی اطمینان حاصل کند. در اکثر شرکت‌های بزرگی که رویکرد استراتژی ضعیف‌تری دارند، انحراف طراحان از مسیر تولید محتوا مشاهده می‌شود.

هر صفحه‌ وب و یا بخش مجزا از سایت که گروه شما روی آن کار می‌کنند، به خلاصه محتوایی مختص به خودش نیاز دارد.

استراتژی محتوایی - خلاصه محتوا عضویت خبرنامه

خلاصه محتوا بحث‌های پیرامون اولویت بندی، اهداف و عمق اطلاعات پوشش داده شده در هر صفحه (یا هر بخش) وبسایت شما را تسریع می‌کند و باعث کاهش زمان تولید محتوا می‌شود.

به عنوان یک فعال بازار تفکری استراتژی برای سازمان‌دهی محتوای سایت خود داشته باشید و با استفاده از این مجموعه (معماری پیام، فهرست و ممیزی محتوا و خلاصه محتوا) کار خود را با قدرت بیشتر پیش ببرید. این راهکارها کمک شایانی به تیم شما خواهد کرد.

البته من این مجموعه را به دلایلی راهنمای آغازین نامیده‌ام. شما به ابزارهای بیشتری نیز نیاز خواهد داشت. ابزارهای مورد علاقه‌ خود را یافته و استفاده کنید تا وضعیت سایت خود را بهبود دهید.

کارهای مربوط به استراتژی محتوایی هرگز به اتمام نخواهند رسید.

شما چه مواردی را برای افزودن به این راهنما توصیه می‌کنید؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
صفر تا صد نوشتن رپورتاژ آگهی و نکات آن
|
آشنایی با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی و اطلاع از جزئیات آن از ضروریات در حوزه دیجیتال مارکتینگ...
آشنایی با تقویم تولید محتوا و ابزارهای آن
|
تقویم تولید محتوا به زبان ساده جدولی است شامل برنامه‌ریزی روزانه برای تولید‌کنندگان محتوا و ساماندهی پروژه‌های...
6 مرحله چرخه عمر محتوا
|
هر محتوا بسان محصولی است که به مخاطب عرضه می‌شود. با این رویکرد می‌توان برای محتوا نیز...
دلیل برای اینکه محتوای بیشتر بهتر نیست
|
شوک محتوایی روشی بود که ما به یک باره محتوای بیشتر را برای سایت فراهم می‌آوردیم. مارک...
Search