درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

۵ استراتژی اساسی برای بازاریابی نسل Z

5 استراتژی اساسی برای بازاریابی نسل Z
فهرست مطالب

این روزها هنوز صاحبان کسب‌وکارها به فکر جذب مشتری از میان افراد نسل هزاره یا همان دهه شصتی‌ها هستند اما ما چشم‌اندازی به سوی آینده داریم و در این مقاله به موضوع بازاریابی نسل Z یا همان دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌های ایران می‌پردازیم. این نسل که از آنها با نام‌هایی مانند «نسل آیپد» یا «نوزادان دیجیتال» هم یاد می‌شود نقش بسیار مهمی در جامعه دارند. به نظر می‌رسد با توجه به هوش و مهارت‌های نسل Z فروش به آنها نسبت به نسل‌های دیگر سخت‌تر باشد.

در نگاه اول نسل هزاره و نسل Z ممکن است بسیار شبیه به هم به نظر برسند. اما اگر کمی عمیق‌تر به آنها نگاه کنید متوجه تفاوت‌های ظریف بین دو نسل خواهید شد. این تفاوت‌های ظریف برای تعیین استراتژی بازاریابی بسیار اهمیت دارد.

مهم‌ترین ویژگی نسل Z حضور پررنگ شبکه های اجتماعی در زندگی آنهاست. به همین دلیل استراتژی بازاریابی محتوا برای آنها باید هم‌قدم با علایق و نیازهایشان تعیین شود. در حال حاضر برندها نمی‌توانند تنها با تبلیغات به اهداف بازاریابی خود دست یابند. تعامل با مخاطبان و مشتریان نقش کلیدی در موفقیت آنها دارد.

 از اینجا بخوانید : ۱۲ نوع بازاریابی محتوا برای رونق کسب‌وکار را بشناسیم

اگر کسب‌وکار شما بازاریابی نسل Z را در اولویت قرار می‌دهد فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید. تنوع برندها برای نوجوانان بسیار زیاد است و ممکن است آنها را سردرگم کند. شما باید به آنها محتوایی بدهید که مجاب شوند از میان این همه برند، برند شما را انتخاب کنند.

نسل Z چه کسانی هستند؟

اگر می‌خواهید پایگاه مشتریان نسل Z خود را بسازید پنج روشی را که در ادامه می‌آید به کار ببرید تا با تغییر استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود برای مخاطبان جوان‌تر به موفقیت در کسب‌وکار دست یابید.

نسل Z چه کسانی هستند؟

پیش از آنکه بتوانیم درباره ایجاد استراتژی دیجیتال مارکتینگ فکر کنیم باید نسل Z  را تعریف کنیم. نسل Z متولدین سال‌های ۱۹۹۵ تا اواسط دهه اول ۲۰۰۰ (دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌ها در ایران) را در بر می‌گیرد. این نسل چیزی حدود ۳۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. نسل Z با گوشی همراه و آی‌پد بزرگ شده‌اند و بر خلاف نسل هزاره یا همان دهه شصتی‌ها زمان پیش از اینترنت را به یاد نمی‌آورند.

فقط ۸ ثانیه فرصت دارید تا توجه نسل Z را به محتوا جلب کنید. این زمان برای نسل هزاره ۴ ثانیه بیشتر بود. بنابراین اولین برخورد شما با مخاطبان این نسل بسیار مهم است، یا باید توجه آنها را در مدت زمان کوتاهی جلب کنید یا برای همیشه فراموش خواهید شد.

اگر بازار هدف شما نسل Z را دربرمی‌گیرد این پنج راهکار را که در ادامه می‌آید برای افزایش توسعه برند و در نتیجه افزایش فروش و سودآوری به کار ببرید.

تجربه بفروشید نه محصول

اعضای نسل Z علاقه‌‌ای به خرید حضوری ندارند. از آنجا که آنها با اینترنت بزرگ شده‌اند در برابر تبلیغات مقاومت می‌کنند. آنها نمی‌خواهند چیزی درباره اینکه چرا محصول شما اینقدر شگفت‌انگیز است بشنوند بلکه تمایل دارند بدانند محصول شما چه منفعتی برای آنها خواهد داشت. به بیان بهتر محصول شما چه تجربه‌ای را برای آنها به ارمغان خواهد آورد؟

در واقع ۲۵ درصد آنچه می‌فروشید محصول شماست و ۷۵ درصد دیگر حس نامشهودی است که همیشه همراه آن محصول است.

درباره برند Brandy Melville فکر کنید. این برند ایتالیایی محصولاتش را برای دختران نوجوان و زنان جوان ارائه می‌کند. لباس‌های ارزان و زیبای این برند تجربه خوبی را برای افراد به ارمغان می‌آورد. نسل Z از این برند خرید می‌کند چون آنها از طریق کانال‌های بازاریابی برند Brandy Melville به سبک زندگی آمریکایی که برایشان محبوب است دسترسی پیدا می‌کنند. به اینستاگرام این برند نگاهی بیندازید و عکس‌های مدل‌ها را در کنار ساحل یا جاده‌های بی‌پایان آمریکا ببینید تا متوجه این موضوع بشوید.

بازاریابی نسل Z - تجربه بفروشید نه محصول

ویدئو، ویدئو، ویدئو!

استفاده از محتوای ویدئویی در دیجیتال مارکتینگ بسیار اهمیت دارد. بر اساس آمار افراد نسل Z  روزانه به طور متوسط ۶۸ ویدئو در پنج پلتفرم مختلف تماشا می‌کنند. طبق یک نظرسنجی که گوگل ترتیب داده YouTube اولین پلتفرم محبوب نسل Z است که تمایل دارند با تماشای آن سرگرم شوند. اما تنها سرگرمی هدف استفاده نوجوانان از یوتیوب نیست. ۸۵ درصد نسل Z به طور فعال از این پلتفرم استفاده می‌کنند. ۸۰ درصد آنها برای گسترش دانش خود و ۶۸ درصد برای کسب مهارت‌های جدید یا بهبود بخشیدن و به‌روز کردن اطلاعاتشان در این زمینه با یوتیوب همراه می‌شوند. بعضی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند از یوتیوب استفاده می‌کنند تا استرس‌های زندگی را از بین ببرند. بنابراین برای استفاده از یوتیوب هیچ پایانی وجود ندارد.

یوتیوب جای مناسبی برای بازاریابی نسل Z به شمار می‌آید. اما مهم این است که به درستی در آن عمل کنید. برای تولید محتوای ویدئویی برای نسل Z به نوع صحبت‌کردن این نسل، علایق شخصی و دغدغه‌هایشان توجه کنید. شاید آنها مایل باشند از مشکلات اجتماعی نسل خود در شبکه‌های اجتماعی شما حرف بزنند. این فرصت را برای آنها مهیا کنید.

 از اینجا بخوانید :انواع محتوا؛ معرفی جذاب‌ترین نوع محتوا در سال ۲۰۲۱

 برای مثال کانال ردبول با بیش از ۸ میلیون مشترک پلی‌لیست‌های متعددی دارد که در آنها به جای تبلیغ مستقیم نوشیدنی‌هایش تجربیات هیجان‌انگیز مشتریان از چتربازی بر فراز دریاچه تاهو تا بیس جامپینگ در کوه‌های آلپ را نشان می‌دهد.

به خاطر دارید که گفتیم تجربه بفروشید و نه محصول. ردبول نمونه عالی برای این مورد محسوب می‌شود. ردبول با تبلیغات غیرمستقیم در کانال یوتیوب و اینستاگرام خود به مخاطبان نوجوان نشان می‌دهد اگر محصولات ردبول را بخرید با ماجراجویی سفر می‌کنید، با هیجان رانندگی می‌کنید و می‌توانید کارهای دیوانه‌کننده انجام دهید تا از زندگی لذت ببرید.

بازاریابی نسل Z - ویدئو

البته یوتیوب تنها جای ممکن برای نمایش محتوای ویدئویی نیست. اینستاگرام و به‌ویژه استوری‌های آن و همچنین وب‌سایت شما نیز نیاز به محتوای ویدئویی دارد.

بازنگری درباره کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی شده بود که برندها ۱.۸ میلیارد دلار برای اینفلوئنسرها در اینستاگرام با بیش از ۱۴.۵ میلیون پست حمایتی هزینه کنند. بسته به اینکه با چه اینفلوئنسر یا سلبریتی همکاری کنید بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان برای پست‌های تبلیغاتی باید هزینه کنید.

 از اینجا بخوانید :اینفلوئنسر کیست؟ با اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شوید

برترین اینفلوئنسرها در سال ۲۰۱۹ کریستیانو رونالدو فوتبالیست پرتغالی، آریانا گرانده و سلنا گومز خواننده‌های آمریکایی هستند. البته برای اکثر برندها همکاری با یک سلبریتی بعید به نظر می‌رسد. به جای آن می‌توانید با میکرواینفلوئنسرها همکاری کنید. به این نکته دقت داشته باشید که برای تبلیغات در اینستاگرام باید هوشمندی به خرج دهید.

میکرواینفلوئنسر کسی است که بین هزار تا صدهزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد و فعالیت بیشتری نسبت به سلبریتی‌ها دارند. بنابراین نسل Z می‌توانند به خوبی با آنها ارتباط برقرار کنند. میکرواینفلوئنسرها با پیگیری بیشتر تعامل بهتری با مخاطبان ایجاد می‌کنند و از این جهت هزینه برای آنها مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسد.

اگر در صفحه اینستاگرام خود عکس‌هایی می‌گذارید که یک فضای مرتب و منظم را نشان می‌دهد و قالب منظم و شسته‌رفته‌ای دارد تجدیدنظر کنید. نسل Z به عکس‌های فیلترنشده و نمایش فضای واقعی و شلوغ بیشتر علاقه نشان می‌دهد.

برند e.l.f. Cosmetics در زمینه لوازم آرایشی فعالیت دارد. این برند با همکاری اینفلوئنسرها کمپینی راه‌اندازی کرد تا آنها با مردم دیدار کنند، جدیدترین محصولات را امتحان کنند، تکنیک‌های زیبایی جدید را آموزش دهند و البته آنها را با فالوورهای خود در اینستاگرام به اشتراک بگذارند.

بازاریابی نسل Z - کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

تعامل با مشتریان

همه ما از اهمیت بازنگری در ایجاد اعتماد به برند آگاه هستیم اما وقتی بازار هدف شما نسل Z باشد اهمیت آن دوچندان خواهد شد. در حقیقت ۷۶ درصد نسل Z اظهار داشته‌اند تمایل دارند برندها به بازخورد آنها پاسخ دهند و آنها این پاسخگویی را دلیلی بر اعتبار و شایستگی برند می‌دانند.

۴۱ درصد افراد نسل Z قبل از خرید حداقل پنج نقدوبررسی آنلاین درباره آن محصول می‌خوانند. آنها دو برابر بیشتر بازخورد مثبت نسبت به بازخورد منفی را به اشتراک با دیگران می‌گذارند. بنابراین نقدوبررسی‌های بیشتری برای محصولات خود ارائه دهید.

به بازخورد مخاطبان چه بازخورد مثبت و چه بازخوردهای منفی پاسخ دهید. پاسخ شما نباید جمله‌های از پیش‌نوشته‌شده و یا تکراری باشد. با توجه به پرسش و نظر هر مخاطب پاسخ متناسب با آن را در نظر بگیرید. شما باید به مخاطبان نشان دهید که مسئله را تایید کرده و همه تلاش خود را برای برطرف کردن آن انجام می‌دهید.

بازخوردهای منفی در توییتر بسیار دیده می‌شود. ASOS با ایجاد یک اکانت جداگانه در توییتر به بازخوردهای مشتریان خود پاسخ می‌دهد. با این کار بازخوردهای منفی به اکانت رسمی کسب‌وکارش خدشه‌ای وارد نمی‌کنند.

بازاریابی نسل Z - تعامل با مشتریان

به حفظ حریم شخصی کاربران اهمیت دهید

طبق تحقیقات ۸۸ درصد نسل Z با این جمله موافق بودند: «حفظ حریم شخصی برای من بسیار مهم است.» نظرسنجی IBM نشان داد که کمتر از یک سوم نوجوانان مایل هستند اطلاعات شخصی خود را جدا از اطلاعات تماس و سابقه خرید به صورت آنلاین با دیگران به اشتراک بگذارند. با این وجود در همین نظرسنجی مشخص شد ۶۱ درصد از افراد گفته‌اند به برندی که از اطلاعات شخصی آنها محافظت می‎‌کند اعتماد می‌کنند و احساس بهتری نسبت به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی دارند.

بنابراین اگر مخاطبان نسل Z را به عنوان هدف بازاریابی در نظر گرفته‌اید به این نکته توجه کنید. هنگامی که اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنید این کار را با شفافیت انجام دهید و تعهد خود برای حفظ امنیت اطلاعات مخاطبان را نشان دهید.

وفاداری نسبت به برند خود را با بازاریابی نسل Z تقویت کنید

ممکن است به نظر بیاید نسل هزاره و نسل Z بسیار مشابه هم هستند اما اگر بیشتر دقت کنید متوجه تفاوت‌های آنها خواهید شد. اگر بازار هدف شما را افراد جوان‌تری از این دو نسل تشکیل می‌دهند با تغییر استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود و ترکیب نکاتی که در این مقاله گفته شد اعتماد و وفاداری به برند را در مخاطبان نسل Z تقویت کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
صفر تا صد نوشتن رپورتاژ آگهی و نکات آن
|
آشنایی با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی و اطلاع از جزئیات آن از ضروریات در حوزه دیجیتال مارکتینگ...
آشنایی با تقویم تولید محتوا و ابزارهای آن
|
تقویم تولید محتوا به زبان ساده جدولی است شامل برنامه‌ریزی روزانه برای تولید‌کنندگان محتوا و ساماندهی پروژه‌های...
6 مرحله چرخه عمر محتوا
|
هر محتوا بسان محصولی است که به مخاطب عرضه می‌شود. با این رویکرد می‌توان برای محتوا نیز...
دلیل برای اینکه محتوای بیشتر بهتر نیست
|
شوک محتوایی روشی بود که ما به یک باره محتوای بیشتر را برای سایت فراهم می‌آوردیم. مارک...
Search