درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

اصول دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اصول دیجیتال مارکتینگ چیست؟
فهرست مطالب

اصول دیجیتال مارکتینگ ، ده راه موفقیت در اینترنت در ۱۰ دقیقه، کلاس دیجیتال مارکتینگ در ۳۰ جلسه، بالا بردن CTR در افیلیت مارکتینگ، بیایید در اینترنت پول درآوریم و ده ها عنوان از این دست، چه نظری درباره آنها دارید؟ بگذارید به عنوان کسی که ۱۰ سال است که هر روز با مشتریان خواهان فروش در اینترنت، سروکار دارم، نظرم را بگویم. در این راه فقط سردرگمی نصیب همه می‌شود و این یعنی یک جای کار می‌لنگد.

من از زمانی که در نوین مارکتینگ مشغول مدیریت فروش بوده‌ام، همیشه مشتریانی را داشته‌ام که از دنیای اینترنت خسته شده بودند و فکر می‌کردند که این فضا فقط برنامه‌ای برای خرج کردن بیشتر و نداشتن بهره و پورتفولیو کم‌تر است و همه یک چیز را می خواستند: من می‌خواهم در صنف خودم به بزرگترین فروشگاه یا فروشنده اینترنتی تبدیل شوم.

این خیلی خوب است که شما در اینترنت فعالیت داشته باشید، اما برای موفقیت در کار دیجیتال مارکتینگ شما نیاز به رعایت اصول دیجیتال مارکتینگ دارید. نیاز دارید در این بازی طبق قواعدی رفتار کنید تا برنده بازی باشید. نیاز دارید که اصول دیجیتال مارکتینگ را رعایت کنید. این واقعیتی است که قواعد بازی را من و شما تعیین نمی‌کنیم بلکه قواعد بازی تعیین می‌شوند. نه از طرف من و شما و نه حتی از سوی بزرگان بازار، بلکه این قواعد از سوی کاربران و نه به صورت مستقیم، بلکه برآمده از رفتار و کنش آن‌ها در فضای دیجیتال به دست می‌آید. بله دیدن و ثبت و نتیجه‌گیری از رفتار کاربران و به دست آوردن الگویی رفتاری از کنش کاربر در فضای مجازی خود شغلی تمام وقت است، که نه یک نفر، بلکه چند تیم به آن می‌پردازند.

اصول دیجیتال مارکتینگ - الگویی رفتاری از کنش کاربر

 این مقاله در قالب  اصول دیجیتال مارکتینگ به این سوال پاسخ می‌دهد:

اساسا چرا ما برای کسب و کار خود باید وارد دنیای دیجیتال بشویم؟

پاسخ به این سوال در توضیح اصول دیجیتال مارکتینگ نهفته است . اساسا در همه ارکان دیجیتال مارکتینگ شما بخش یا همه صحبت را در تأمین نیاز مخاطب می بینید و تمام تیر‌ها برای اصابت به این هدف شلیک می‌شوند.

چرا باید کسب و کار خود را وارد دنیای دیجیتال کنیم

بگذارید مثالی بزنم. شما صاحب یک کسب‌وکار هستید. دفتر یا مغازه‌ای جدید در یکی از خیابان‌ها تهران دارید. چند وقتی است که به این دفتر یا مغازه جدید نقل مکان کرده‌اید. این مکان تجاری، شاید در خیابان میرداماد و یا جردن باشد و برای خرید آن چند میلیارد تومان  یا برای اجاره آن چند صد میلیون تومان هزینه سالیانه می‌پردازید. چند نفر از مکان جدید کسب و کار شما مطلع‌اند؟ چند نفر می‌دانند، که سر و سامان نوینی را برای کسب و کار خود برگزیده‌اید؟ شاید بگویی افتتاح مغازه جدید با تلفن کردن به همه دوستان و آشنایان و شراکای تجاری و مشتریانم همراه بود. مراسم گرفتیم و چندین عکس زیبا هم در گوشی موبایل خود از مراسم افتتاح دفتر یا مغازه جدید هم دارم که برای دوستانم ارسال کرده ام.  این‌ها خیلی خوب است، اما یک اما بزرگ وجود دارد. چند نفر در مراسم شما حاضر بودند؟به چند نفر عکس‌های افتتاح دفتر خود را نشان داده‌اید؟

اصول دیجیتال مارکتینگ - چرا باید کسب و کار خود را وارد دنیای دیجیتال کنیماعداد شما هرچند بزرگ، در برابر اعدادی که من در دنیای اینترنت سراغ دارم زیاد چشم گیر نیستند. درباره وسعت ارتباطات در دنیای اینترنت فقط در ایران و آن هم فقط برای اپلیکیشن تلگرام ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ کاربر وجود دارد و همه حداقل هفته‌ای یک بار آن را باز می‌کنند و سری به کانال‌ها و گروه‌ها و افراد تلگرام می‌زنند و این تازه بخش کوچکی از دنیای وب است اجازه دهید کمی بیشتر وارد مسئله بشویم.

دیجیتال مارکتینگ راهی که در روزگار قبل نبود

تبلیغات موضوع عجیبی بود که در دهه هفتاد حتی برای ما خاطره ساز هم بود. الان هر کدام ما که به یاد بستنی می‌افتیم جمله “من شیر مامانمُ می‌خوام ” بستنی میهن را به یاد می‌آوریم. یا برای صرفه جویی در مصرف برق  ” بابا برقی و هرگز نشه فراموش لامپ اضافی خاموش” را در ذهن داریم. این یعنی تلویزیون کار خود را کرده است در ذهن ما چنان نقشی را حک کرده که تا عمر داریم آن پاک نمی‌شود. چرا تلویزیون این تأثیر عجیب را داشت؟ چرا چیز دیگری این گونه در جان ما رسوخ نمی‌کرد؟ این سوال یک جواب دارد و بس و آن این است: چون چیز دیگری نبود.

الان هم هنوز تلویزیون با قدرت ادامه مسیر می‌دهد هر ثانیه از تبلیغات تلویزیونی از چند میلیون تومان تا چند صد میلیون تومان قیمت و برای شما هزینه دارد. البته هنوز هم کار می‌کند مشترهای خوبی را برای شما جذب می‌کند؛ اما دیگر تنها راه نیست. دقت کرده‌اید این روزها دیگر مانند دهه ۷۰ تبلیغات تلویزیونی در یاد ما نمی‌‌ماند و اگر هم در یاد ما بماند از آن خاطره خوشی نداریم (مانند تبلیغات مدرسان شریف) چرایی آن را من در همین موضوع می‌بینم، یعنی در این که دیگر تنها راه معرفی و تبلیغ شرکت و محصول شما تلویزیون نیست.

بگذارید کمی با آمار صحبت کنیم. بزرگترین بازار تبلیغات دنیا در ایالات متحده جریان دارد. آمار بسیار معنی داری از روند هزینه‌های تبلیغاتی در آمریکا به دست آمده است ما بین ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ نمودار زیر را ببینید

اصول دیجیتال مارکتینگ - دیجیتال مارکتینگ راهی که در روزگار قبل نبود

این آما از منابع معتبری به دست آمده است و گویای نکات مهمی است. به دو ستون اول که دقت کنیم می بینیم که از  ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷  هزینه تبلیغاتی که برای تبلیغ‌های تلویزیونی شده است از ۶۳.۸ میلیارد دلار به ۸۱.۶ میلیارد دلار رسیده است. اعداد بسیار بزرگی است؛ تقریبا به اندازه کل درآمد ارزی مملکت ما صرف تبلیغ تلویزیونی در آمریکا شده است.

به ستون دوم از سمت چپ هم بنگرید. عدد‌های خوبی هم در اینجاست، اما کمتر از ستون اول. هزینه خرج شده برای  تبلیغات در اینترنت از ۳۶.۶  به ۶۹.۴ میلیارد دلار رسیده است. حالا رشد این دو  ستون را با یک دیگر بسنجیم تبلیغات تلویزیونی %۲۷.۸ در این دوره رشد داشته است اما تبلیغات اینترنتی %۸۹.۶ ، به نظر شما تا ۶ سال دیگر این عدد در آمریکا به کجا خواهد رسید؟ در ایران چطور. از آمار دقیقی که در ایالات متحده به دست می‌آید خیالمان راحت است. اما در ایران چه، در کشور ما وضعیت به چه صورتی است.

تبلیغات اینترنتی در ایران، در چه وضعی است

در ایران رقابت برای فروش اینترنتی از یازده یا دوازده سال پیش شروع شده. امروز همه دیجی‌کالا و بامیلو را می‌شناسند و شاید یک بار از آن خرید کرده‌اند. دیجی کالا در ۱۳۹۶ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان سود  داشته است. ارزش این شرکت به ۱۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد(آمار ۱۳۹۶ دیگر شرکت‌های بزرگ اینترنتی را اینجا بخوانید ). بله دیجی‌کالا ۸۰% فروش اینترنتی کالا ایران را به خود اختصاص داده اما فروش در اینترنت فقط بخشی از حضور ما در اینترنت است، بخش مهم دیگر مارکتینگ در اینترنت است چیزی که ما آن را به دیجیتال مارکتینگ می‌شناسیم و می‌خواهیم درباره اصول دیجیتال مارکتینگ در این مقاله بیشتر صحبت کنیم.

اصول دیجیتال مارکتینگ - تبلیغات اینترنتی در ایران، در چه وضعی استپول درآوردن از اینترنت از کجا شروع می شود

من معتقدم صبر خوب است اما نه زیاد. زیاد صبر کردن فقط فرصت سوزی و تعلل است. در اینترنت هم مخاطب زیاد صبر ندارد و هم شما به عنوان یک صاحب سرمایه و کالا چندان نباید صبر داشته باشید.

به دفتر تازه تأسیس شما به خیابان میرداماد یا جردن باز می‌گردیم. چند هفته بعد از افتتاح دفترتان یکی از مشتری‌های قدیمی‌تان با شما تماس می‌گیرد و شکایت فراوانی دارد که من از عوض شدن دفتر شما خبر نداشتم و اگر شماره موبایل شما را نداشتم خدا می‌داند چگونه  می توانستم با شما تماس بگیرم. شما توضیح می‌دهید که بله به جای جدید نقل مکان کرده‌اید. بعد می‌گوید من به منشی گفتم که با همه مشتریان قدیم و جدید تماس بگیرند، چرا با شما تماس نگرفتند. مشتری شما می‌گوید که با من تماسی نگرفته‌اند. همان موقع از خانم منشی پیگیری می‌کنید و خانم منشی هم می‌گوید که تماس گرفتم اما کسی برنداشت مشتری شما می‌گوید با کدام شماره تماس گرفتید و با شنیدن شماره می‌گوید: ای بابا این شماره ایران من است من الان ۱ سال است که در دبی هستم و شماره ام تغییر کرده و دیگر این شماره را جواب نمی‌دهم.

این داستان همین‌جا  تمام شد و شما شماره جدید را  در اختیار ایشان گذاشتید و  مشتری خود را به بخش فروش منتقل کردید و خدا را شکر معامله سرگرفت .

اما چگونه می شود با این چنین مشتری‌هایی ارتباط خود را حفظ کرد ؟

من به شما این پیشنهاد را می دهم که ویترینی داشته باشید که در همه دنیا دیده شود

اصول دیجیتال مارکتینگ  کارهایی که در ویترین، پازل و ارزیابی خلاصه می‌شود

بر اساس تجربیاتم  در دنیای دیجیتال مارکتینگ می‌توانم اصول دیجیتال مارکتینگ را به این ۳ اصل  تقسیم کنم:

  1. دیجیتال مارکتینگ را شروع کنید و ویترین خود را گسترش دهید
  2. پازل دیجیتال مارکتینگ خود را تکمیل کنید
  3. ارزیابی کنید، ارزیابی کنید و باز هم ارزیابی کنید.

 ۱. دیجیتال مارکتینگ را شروع کنید و ویترین خود را گسترش دهید

تا اینجای مقاله دلایل مهمی را برای شروع دیجیتال مارکتینگ عنوان شد که خلاصه آن این است : ارتباط با مشتری و تبلیغات مؤثر .  وقتی که مشتری شما که امروز در دبی است در هنگام استراحت، وقتی که برای خود یک نوشیدنی خنک فراهم کرده است و در حال نوش جان کردن آن است، لیست ایمیل‌های خود را مرور می‌کند یا سری به شبکه اجتماعی خود می‌زند یا اصلا جنسی را که شما می‌فروشید را در گوگل می‌جوید و  لینک صفحه شما است که در برابر او نمایش داده می‌شود، شما دیجیتال مارکتینگ را طبق اصول دیجیتال مارکتینگ انجام داده‌اید.  چه قدر مهم و خوب است که در اینچنین حالت خوشایندی مشتری اطلاعات خوبی از شما دریافت کند و با شما در تماس باشد.

مانند این است که مغازه ای داشته باشید که ویترین آن در همه جای دنیا در ۲۴ ساعت روز و ۳۶۵ روز سال، روشن و درخشان باشد و در برابر  مشتریان قدیمی، جدید و بالقوه شما قرار بگیرد. من که عاشق این ویترین جذاب بی‌خاموشی‌ام.

۲. پازل دیجیتال مارکتینگ خود را تکمیل کنید

خوب کار را شروع کرده‌اید، سرمایه‌ای را هم به این موضوع اختصاص داده‌اید، شاید یک نفر را هم برای این کار استخدام کرده‌اید که کار خوبی است، از کجا شروع کرده‌اید؟ دومین اصل دیجیتال مارکتینگ به شما می‌گوید دیجیتال مارکتینگ یک پازل است با تکه های نه‌چندان زیاد که هر چند سال یک بار تکه‌ای جدید به آن اضافه یا حذف می‌شود. به عکس زیر دقت کنید

اصول دیجیتال مارکتینگ - پازل دیجیتال مارکتینگ خود را تکمیل کنید

دقیقا مانند یک پازل ارکان و اصول دیجیتال مارکتینگ به هم پیوسته است و هر بخشی مکمل دیگری است و هر قطعه‌ای بی‌دیگری کامل نیست پیشنهاد ما به شما این است همه را باید با هم شروع کنید تا به صید مشتری و کاربر وفادار دست یابید. تکرار می‌کنم همه را باید با هم شروع کنید.

در ایران این موضوع بسیار رواج دارد که مدیری یا فروشنده‌ای می‌گوید من با سایت و یا فقط با اینستاگرام یا فقط با تلگرام کارم را پیش برده‌ام، اما باور کنید خود را از صد‌ها یا هزاران نفری که قرار است با روش‌های دیگر شما را ببینند، محروم کرده‌اید. به این موضوع زیاد فکر نکنید که امروز کدام یک از کانال‌ها طرفدار بیشتری دارد شما با گسترش همه جانبه دنیای دیجیتال مارکتینگ خود در همه جا حضور دارید و می‌توانید از همه جا برای خود کاربر جذب کنید. این مهم ترین اصل از اصول دیجیتال مارکتینگ است.

۳. ارزیابی کنید، ارزیابی کنید و بازهم ارزیابی کنید

شاید بگویید برای این همه کانال و سایت و انواع و اقسام راه‌های ارتباطی من نیاز به یک عالمه کارمند و مشاور و کارشناس نیاز دارم.  از طرفی از کجا بدانم که این کارهایی که برای من انجام می‌شود، اساسا خوب است. این دردسری است که همه دارند مهم هم ارزیابی کردن این کارها است من می‌دانم که این کار بسیار مشکل است، ولی متخصصانی هستند که این کار را با دقت بسیار زیادی انجام می‌دهند.

شما باید اهداف خود را به صورت بسیار طبقه بندی شده و فاز بندی شده در نظر داشته باشید. من پیشنهاد می‌کنم که از دیگران در این باره کمک بگیرید ما می‌توانیم به شما در این باره کمک کنیم برای این که کمک ما را در کنار خود داشته باشید می‌توانید روی دکمه  همین حالا شروع کن زیر کلیک کنید .

لطفا اصول دیجیتال مارکتینگ را رعایت کنید

من در این مقاله از موفقیت در دنیای دیجیتال بسیار صحبت کردم، ولی جای تأسف فراوان دارد که شرکت‌ها و افراد بسیاری وارد این فضا شده‌اند و با شکست‌های بسیار غم انگیزی از این دنیا خارج شده‌اند. اما من کمتر کسانی را می‌شناسم که از این سه اصل مهم دیجیتال مارکتینگ تبعیت کرده‌اند و به موفقیت نرسیده‌اند به هر حال دنیای پر سود و پر از پول، دنیایی است که برای همه زیباتر است، هم برای ما همه برای شما

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
صفر تا صد نوشتن رپورتاژ آگهی و نکات آن
|
آشنایی با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی و اطلاع از جزئیات آن از ضروریات در حوزه دیجیتال مارکتینگ...
آشنایی با تقویم تولید محتوا و ابزارهای آن
|
تقویم تولید محتوا به زبان ساده جدولی است شامل برنامه‌ریزی روزانه برای تولید‌کنندگان محتوا و ساماندهی پروژه‌های...
6 مرحله چرخه عمر محتوا
|
هر محتوا بسان محصولی است که به مخاطب عرضه می‌شود. با این رویکرد می‌توان برای محتوا نیز...
دلیل برای اینکه محتوای بیشتر بهتر نیست
|
شوک محتوایی روشی بود که ما به یک باره محتوای بیشتر را برای سایت فراهم می‌آوردیم. مارک...
Search