درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

الگوریتم دزد دریایی گوگل یا Pirate چیست؟

الگوریتم دزد دریایی گوگل یا Pirate چیست؟
فهرست مطالب

الگوریتم دزد دریایی گوگل یا Pirate یکی از الگوریتم‌های گوگل است و وظیفه آن پیگیری شکایات صاحبان اثر در موارد نقض قانون کپی رایت می‌باشد.

با ظهور گوگل در دنیای بی پایان اینترنت در اواخر دهه ۹۰، محتواهای دیجیتالی چون فیلم‌ها، موسیقی و بازی‌های کامپیوتری به سرعت در سراسر جهان پخش  شدند. علاوه بر این، اگر محتوایی در اینترنت برای همه قابل مشاهده باشد، حریم خصوصی آن زیر سوال می‌رود. زیرا ممکن است توسط اشخاص ثالث کپی و توزیع شود، و یا بدون اجازه تکثیر شود. بسیاری از شرکت‌ها تلاش کرده‌اند تا با مشکلات این به اصطلاح دزدان دریایی به سختی  مبارزه کنند، اما در این نبرد موفقیت مناسبی نداشته‌اند.

با این وجود همچنان ممکن است که گوگل به عنوان یک موتور جستجوی پیشرفته در صفحه نتایج هم محتوای اصلی و هم محتوای دزدیده شده را نمایش دهد، اما با ارائه الگوریتم دزد دریایی، گوگل از تصمیم گیری خود برای قرار دادن محتوا در سمت درست خبر داد. در ادامه این مطلب الگوریتم دزد دریایی و نحوه کار آن را توضیح خواهیم داد.

الگوریتم دزد دریایی چیست؟

الگوریتم دزد دریایی - الگوریتم دزد دریایی چیست؟

دزدی و سرقت محتوا برای اکثر شرکت‌های سرگرمی مشکل مهمی بوده است. چرا که شبکه جهانی وب در اختیار همگان قرار دارد. در نتیجه، گوگل با اعلام الگوریتم دزد دریایی گوگل در آگوست ۲۰۱۲، اقداماتی را برای اعمال مجازات‌های نقض حق کپی رایت انجام داده است. این امر به ویژه بر رتبه بندی وب سایت‌هایی که قانون حق کپی رایت هزاره دیجیتال (DMCA) را نقض می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. با گزارش‌های DMCA علیه محتوای سرقت شده، محتواهای دزدیده شده دیگر در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شوند و در نتیجه در سرپ (SERP) تقریباً نامرئی می‌شوند. گزارش گوگل در مورد چگونگی مبارزه با دزدی دریایی حاوی اصول زیر است:

  • گوگل سعی دارد گزینه‌های قانونی برای دستیابی غیرقانونی به محتوا ایجاد کند.
  • گوگل، این سایت‌های متقلب را از خدمات تبلیغات محروم می‌کند.
  • این الگوریتم وب سایت‌های ناقض حق کپی رایت را از SERP حذف می‌کند.
  • الگوریتم دزد دریایی این اتهامات مربوط به تخلف را بررسی می‌کند و صورت عدم اثبات، درخواست را رد می‌کند.

برنامه دیگری که گوگل علیه محتوای دزدی  انجام می‌دهد حذف نتایج تکمیل خودکار است، که وب سایت‌های ناقض DMCA را هدف قرار می‌دهد. در عوض، هنگامی که یک عبارت با نتایج سرقت شده احتمالی در گوگل جستجو می‌شود، گوگل نتایج جستجوی قانونی را در سرپ برجسته می‌کند. به عنوان مثال، اگر عبارت جستجویی شامل «دانلود یک آلبوم موسیقی» یا «دانلود یک بازی کامپیوتری» باشد، کاربر وب با روش‌های قانونی تبلیغ شده برای به دست آوردن آلبوم یا بازی ویدئویی روبرو می‌شود، مثلا برای یک آهنگ لینک اسپاتیفای، گوگل پلی، آیتونز، یوتیوب موزیک و غیره نمایش داده می‌شود، به عبارت دیگر، با این روش کاربران تشویق می‌شوند که برای بدست آوردن این محتوا هزینه پرداخت کند. این قسمت از الگوریتم دزد دریایی وب سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که دارای کلمات کلیدی جستجو مانند «دانلود رایگان» ، «تماشای آنلاین رایگان»، «فیلم رایگان آنلاین»، «آلبوم رایگان آنلاین» و بسیاری دیگر هستند که وب سایت‌های تورنتی (ابزار اشتراک فایل) را نیز شامل می‌شود.

هدف الگوریتم دزدان دریایی گوگل چیست؟

الگوریتم دزد دریایی - هدف الگوریتم دزدان دریایی گوگل چیست؟

الگوریتم دزد دریایی، هیچ ارتباطی با نقشه گنج ندارد بلکه با نقض حق کپی رایت ارتباط دارد. دزدی محتوای دیجیتال یک مشکل اساسی و بزرگ است. این مشکل از زمان ظهور اینترنت تا کنون پا برجا بوده است. گوگل با پی بردن به این موضوع، گام‌هایی را برداشته است تا مطمئن شود سایت‌هایی با محتوای سرقت شده و دزدی، از پلتفرم گوگل بهره‌ و سودی نمی‌برند. با ارائه الگوریتم دزدان دریایی، رتبه این نوع سایت‌ها کم شده و از نتایج جستجو حذف می‌شوند. گرچه همه سایتهای متخلف تحت تاثیر اجرای این الگوریتم قرار نگرفته‌اند، گوگل همچنان در تلاش است تا سایت‌های غیرقانونی را مجازات کند تا صاحبان کپی رایت از توزیع غیر قانونی محتوایشان رنج نبرند.

قانون DMCA چیست ؟

الگوریتم دزد دریایی - قانون DMCA چیست ؟

قانون کپی رایت هزاره دیجیتال یا به اختصار قانون DMCA قانون حق تکثیر در ایالت متحده آمریکا است که در سال ۱۹۸۸ به تصویب صد و پنجمین کنگره آمریکا رسید.

دستور حذف DMCA، اساساً اعلانی است که به ارائه دهنده خدمات آنلاین ارسال می‌شود و در آن توضیح می‌دهد که موارد تخلف در شبکه تحت نظارت آنها قرار دارند و آدرس یا آدرس‌های اینترنتی یا وب سایت متخلف باید حذف شود. همانطور که ممکن است حدس بزنید گوگل بسیاری از این درخواست‌های حذف را به طور منظم دریافت می‌کند و این یک پروسه ساده برای ثبت پرونده حذف محتوا است.

در واقع، گوگل گزارش شفافیت کاملی را ارائه می‌دهد که در آن تعداد زیادی از داده‌ها در مورد درخواست‌های حذف، دارندگان کپی رایت، دامنه‌های مشخص شده در اعلامیه‌های DMCA و غیره ذکر شده است.

اعلام حذف DMCA زمانی به گوگل ارسال می‌شود که شخص یا اشخاصی معتقد باشد آدرس‌های اینترنتی در یک وب سایت حاوی مطالب دارای حق چاپ (کپی رایت) هستند. و البته، این url ها احتمالاً برای درخواست‌های هدف در گوگل رتبه بندی شده‌اند. بنابراین، شرکت‌ها می‌توانند روند ثبت شکایت مربوط به کپی رایت را طی کنند، گوگل این موضوع را بررسی می‌کند و در صورت تأیید اقدام می‌کند (این بدان معناست که گوگل آدرس وب را از نتایج جستجو حذف خواهد کرد). علاوه بر این، هر درخواست مستند است، بنابراین گوگل می‌تواند تعداد اعلامیه‌های DMCA را که دامنه شما را هدف قرار می‌دهد جمع آوری کند. و این از نظر الگوریتم دزدان دریایی بسیار حائز اهمیت است.

نتایج بروز رسانی الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی رتبه وب سایت‌هایی را که اخطارهای معتبر حذف کپی را دریافت می‌کند را در صفحات سرپ کاهش داد، در این بروزرسانی کاهش رتبه و حذف نتایج جستجو مربوط به وبسایت‌های تورنت که  بدون رضایت معتبر مالک به طور غیرقانونی مطالب را به اشتراک می‌گذارند، چشمگیر بوده است.

بنابراین به روزرسانی الگوریتم دزد دریایی و یا به اصطلاح DMCA بر روی هر عبارت جستجویی مربوط به فیلم که شامل کلمات «تماشا»، «دانلود» یا «تورنت» بود اثر گذاشت و به جای سایت‌های غیر قانونی تمام راه های قانونی را به کاربر نمایش می‌دهد.

این از دست دادن ترافیک و بازدید در صفحات نمایش نتایج جستجوی گوگل توسط برخی از وب سایت‌های تورنت تایید شده است که اعلام کردند هنگام مقایسه ترافیک روز با روز قبل و بعد از شروع به روزرسانی، ترافیک آنها به نصف کاهش یافته است.

تاثیر الگوریتم دزد دریایی گوگل بر نتایج جستجو

الگوریتم دزد دریایی - تاثیر الگوریتم دزد دریایی گوگل بر نتایج جستجو

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، عمده تمرکز گوگل پس از اجرای الگوریتم دزد دریایی پاکسازی موتور جستجوی خود و صفحات نتایج جستجو (سرپ) از صفحاتی وبی است که از محتوای سرقت شده به عنوان محتوای وب سایت خود استفاده می کنند و کپی رایت را رعایت نمی‌کنند.

علاوه بر گزارشاتی که به گوگل از جهت حذف ناقضان کپی رایت می‌رسد، گوگل با این الگوریتم این سایت‌ها را مورد جریمه قرار می‌دهد و بسیاری از سایت‌هایی که شامل «دانلود رایگان»، «تماشای آنلاین» را نیز تنبیه می‌کند و آنها را به عنوان ناقض کپی رایت در نظر می‌گیرد و در عوض نتایج قانونی را نمایش می‌دهد.

جریمه سایت های خاطی و ناقض DMCA

هنگامی که یک تخلف محتوایی به اثبات برسد، و این مورد به گوگل گزارش شده باشد، سایت خاطی با اخطار روبرو خواهد شد و از صفحه نتایج جستجوی گوگل حذف می‌شود و همچنین این سایت خاطی با تنزل رتبه چشمگیر در سرپ مواجه خواهد شد.

چه سایت‌هایی توسط الگوریتم دزد دریایی جریمه می‌شوند؟

به صورت کلی سایت‌های که از محتوای دزدی و بدون کسب اجازه از صاحب اثر در سایت خود استفاده می‌کنند، مورد جریمه الگوریتم دزد دریایی گوگل قرار می‌گیرند.

گوگلی منابعی را که از آنها شکایت شده است از نتایج جستجو حذف می‌کند و این شکایات در مورد نقض DMCA تایید شده اند. بنابراین، بازدید سایت به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد زیرا تمام فعالیت های سایت‌ها با هدف رسیدن به موقعیت بالا در سرپ و جذب کاربر برای کلیک بر روی سایت در نتایج جستجو انجام می‌شود. اگر سایت شما به هیچ وجه در سرپ وجود نداشته باشد، درصد قابل توجهی از خریداران احتمالی را که شما می‌توانید در گوگل پیدا کنند از دست می‌دهید.

این حذف از گوگل  بر نتایج سئو تأثیر می‌گذارد، آمیت سینگال، معاون ارشد گوگل ، گفت که موتور جستجو از داده‌های DMCA به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی خود استفاده می‌کند. در یک پست رسمی در وبلاگ، آمیت سینگال اظهار داشت که الگوریتم دزد دریایی به سایت‌هایی که از آنها به دلیل نقض حق کپی رایت شکایت می‌شود رتبه پایین‌ترین نسبت به سایت‌ها قانونی اختصاص می‌دهد. این امر خصوصاً در مورد سرویس‌هایی که آمار ضعیفی در DMCA دارد و شکایات زیادی دارند صادق است.

دزدی محتوا چگونه اتفاق می‌افتد و دزد محتوا کیست؟

الگوریتم دزد دریایی - دزدی محتوا

سرقت و دزدی محتوا اتفاقات ناخوشایندی است که ممکن است برای تمام کسانی که محتوا تولید می‌کنند، پیش بیاید .این نه تنها یک خلاف اخلاقی در حقوق شما به عنوان سازنده محتوا است، بلکه می‌تواند به توانایی شما در کسب درآمد از مالکیت معنوی شما آسیب برساند.

دزدی محتوا، می‌تواند شامل تمام محتوایی باشد که در اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شود، از فیلم و سریال و موسیقی گرفته تا کتاب و حتی نوشته‌های شخصی شما در وبلاگ‌تان ممکن است مورد حمله دزدان محتوا قرار بگیرند.

به صورت کلی کسب درآمد از محتوای دیگران غیر قانونی تلقی می‌شود و اشخاص حقوقی و حقیقی می‌توانند نسبت به به محتوای خود اعلام شکایت کنند.

اما انتشار هر محتوایی غیر قانونی نیست، به طور مثال منبع قرار دادن یک سایت دیگر و استفاده از بخش از مطلب با ذکر مالک محتوا، اغلب مواقع بدون مشکل خواهد بود و ناشران محتوا از این مساله استقبال می‌کنند، چرا که لینک دادن تاثیر به سزایی در بهبود سئوی آنها و پیشرفت رتبه آنها در گوگل خواهد داشت.

دزد محتوا، هر فرد و یا وبسایت، مالک یک کانال شبکه اجتماعی و غیره است که بدون اجازه مالک اثر اقدام به انتشار محتوای دیگران می‌کند.

۵ روش مقابله با دزدی محتوا

الگوریتم دزد دریایی - 5 روش مقابله با دزدی محتوا

اگر به دنبال راهی برای حفاظت از محتوای خود در دنیای دیجیتال هستید، واترمارک‌های روی تصاویر و نرم افزارهای مسدود کننده برای کپی کردن متن مفید خواهند بود، اما ممکن است به صورت کامل کارآمد نباشند زیرا این تکنیک‌ها نمی‌توانند به صورت صد درصدی دزدیده نشدن محتوا را تضمین کنند: واترمارک‌ها را می‌توان با استفاده از برنامه‌های پردازش تصویر حذف کرد و متن را می‌توان با استفاده از روش‌های دیگر کپی کرد.

از دیگر معایب استفاده از این تکنیک‌ها این است که شما ممکن است علاوه بر دزدان محتوا کاربران خود را نیز بترسانید. به عنوان مثال وجود واترمارک به صورت افراطی ممکن است از نظر زیباشناسی و درک مطلب به محتوای شما آسیب برساند.

با این حال، این روش ها به محافظت در برابر حملات خودکار کمک می‌کنند. اگر از طرفی دیگر به این موضوع بپردازید، می‌توانید محافظت محتوایی را تقویت کنید.

این خود سرقت نیست که بیشترین ضرر را به مالک محتوا وارد می‌کند، بلکه سردرگمی در موتورهای جستجو است که مشکل ساز می‌شوند، تعیین محل محتوای اصلی برای اولین بار دشوار است. در نتیجه، مجرمان اینترنتی ترافیک شما را می‌دزدند و به جای شما در موقعیت‌های جستجو رتبه بالاتری می‌گیرند. همچنین، ممکن است به جای مقصر واقعی، شما تحت جریمه الگوریتم دزد دریایی قرار بگیرد.

پس برای جلوگیری از دزدی محتوا چه باید کرد؟

برای پیدا کردن پاسخ این سوال به خواندن این مطلب ادامه دهید.

۱- لینک‌سازی داخلی در تمام مقالات

در تمام مقالات خود از لینک‌های داخلی استفاده کنید، به صفحه اصلی و صفحات دیگر وبسایت‌تان لینک دهید و تا جایی که می‌شود از نام مجموعه خودتان در مطالب استفاده کنید.

دزدان محتوا معمولا به صورت پیشفرض زمان خاصی برای ویرایش محتوای شما اختصاص نمی‌دهند و حتی اگر از مطالب و محتوای شما در سایت خود استفاده کنند، همچنان سایت شما شناخته خواهد شد و لینک دریافت میکنید.

 ۲- ایندکس دستی آدرس صفحه

استفاده از بخش URL Inspection گوگل سرچ کنسول برای ایندکس سریع‌تر مطالب سایت.

چه کاری بهتر از اینکه پیش از دزدان محتوا، گوگل به سایت شما برسد؟

برای این کار پس از انتشار محتوا فقط کافی است با استفاده از گوگل سرچ کنسول و ابزار URL Inspection محتوای خود را ثبت کنید، تا ربات‌های گوگل هرچه سریعتر محتوای شما را ایندکس کنید. با این کار در صورت دزدیده شدن محتوایاتان توسط سایت‌های دیگر راحت‌تر می‌توانید اثبات کنید که شما مالک محتوا هستید و به عنوان اولین سایتی که محتوا را منتشر کرده در نظر گرفته خواهید شد.

۳- بر روی تصاویر خود واترمارک بگذارید

اگر محتوای شما حاوی تصاویر اختصاصی است، بهتر است برای جلوگیری از سرقت، به آنها واترمارک اضافه کنید.

واترمارک گذاشتن به این معنی است که شما یک لوگو یا یک متن کوتاه در قسمتی از تصویر قرار دهید. به صورت منطقی دزدادن تمایل ندارند که اسم شما را در محتوا حفظ کنند و این کار برای آنها مشکل ساز خواهد بود.  واترمارک بسته به نوع سلیقه شما ممکن است ظریف و محو باشند.

۴- یک اعلامیه حق کپی رایت به سایت یا محتوای خود اضافه کنید

در کنار سارقان محتوا که عمداً کارهایی را که متعلق به خودشان نیست، می‌دزدند، اینترنت پر از افرادی است که ناخواسته سرقت می‌کنند، یا به این دلیل که کپی رایت را نمی فهمند، یا به آن بی توجه هستند

افزودن اخطار کپی رایت به وب سایت و محتوای خود برای این نوع افراد مفید است و به آنها هشدار می‌دهد که استفاده غیر مجاز از کار شما نقض حقوق شما به عنوان سازنده است.

۵- انتشار در زمان مشخص و لینک دادن در شبکه‌های اجتماعی

انتشار در زمان مشخص و لینک دادن در شبکه‌های اجتماعی راه حلی دیگری است که ممکن است در راه حفاظت از محتوا به کار شما بیاید، هر دوی این کارها سرعت ایندکس شدن محتوای شما را بالا می‌برند. لینک‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر شانس شما در ایندکس شدن را بالا برده و انتشار محتوا در زمان‌های مشخص به کراولر گوگل عادت می‌دهد که شما در چه ساعت‌هایی محتوا منتشر می‌کنید.

اگر وب سایت شما تحت تأثیر به روزرسانی دزدان دریایی قرار گرفته چگونه می‌توانید آن را اصلاح کنید؟

اگر متوجه افت شدید رتبه‌ها و بازدیدهای صفحات وب سایتتان شده‌ا‌ید، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که آیا محتوای غیرقانونی در وبسایتتان منتشر کرده اید؟

 این جریمه ممکن است در اثر یک نقض کاملاً مشهور کپی رایت، مانند ارائه یک فیلم رایگان به بازدیدکنندگان سایت، تا چیزی که کمتر جلب توجه می‌کند، مانند موسیقی در پس زمینه ویدیو در صفحه شما بوجود آمده باشد.

اگر از فیلم یا موسیقی از هر نوع و بدون اجازه صریح مالک استفاده می‌کنید، قانون کپی رایت را نقض می‌کنید. بعضی اوقات، وقتی شما از این قوانین اطلاع ندارید یا هنگام ویرایش یکجا مطالب به درستی فکر نمی‌کنید، مرتکب اشتباهاتی می‌شوید. اما اگر عمداً محتوای دزدی را ارائه می‌دهید، این روند را متوقف کنید. اگر به دنبال بهبودی یا حتی جلوگیری از جریمه توسط الگوریتم دزد دریایی هستید، چند کار می‌توانید انجام دهید:

۱- حذف محتوایی که DMCA را نقض می‌کند

اگر محتوای دزدی در سایت خود دارید، آن را حذف کنید. با حذف محتوای غیرقانونی، به روزرسانی الگوریتم دزدان دریایی دیگر دلیلی برای هدف قرار دادن و مجازات شما نخواهد داشت.

۲- دامنه اصلی خود را جداگانه نگه دارید

بسیاری از سایت‌ها، به کاربران سایت خود اجازه می‌دهند محتوایی را به صفحات اضافه کنند. اگر از جمله این سایت‌ها هستید، دامنه اصلی خود را از محتوای تولید شده توسط کاربر در سایت خود جدا نگه دارید. شما همیشه نمی‌توانید آنچه را که کاربران در سایت شما منتشر می‌کنند کنترل کنید، بنابراین با وجود اشتباهات یا سهل انگاری آنها، شما در امان می‌مانید و با جریمه روبرو نخواهید شد.

سخن پایانی

برای جمعیت عمومی صاحبان سایت در دنیای اینترنت، به روز رسانی الگوریتم دزدان دریایی گوگل مشکلی ایجاد نخواهد کرد. بیشتر سایتهایی که توسط الگوریتم دزد دریایی جریمه می‌شوند، سایتهای واقعی دزدی محتوا یا تورنت هستند و آنها دقیقاً می‌دانند که چه کاری انجام می‌دهند و این کار چه تبعاتی برای آنها خواهد داشت. هدف اصلی گوگل با این به روزرسانی، سایت‌هایی است که عمدا محتوای سرقت شده ارائه می‌دهند. گوگل با کاهش رتبه آنها و حذف آنها از نتایج جستجوی ارگانیک، به سهم خود برای سالم نگه داشتن اینترنت و عاری کردن آن از رسانه های غیرقانونی عمل می‌کند.

از محتوای تولیدی خود استفاده کنید و یا از صاحبان محتوا اجازه بگیرید، لینک دادن به محتوای اصلی از جریمه شما توسط الگوریتم دزدان دریایی جلوگیری خواهد کرد. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search