درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

راهنمای جامع خدمات آژانس روابط عمومی

آژانس روابط عمومی
فهرست مطالب

وانسا کارلتون به خوبی اهمیت این موضوع را بیان کرده است: شرکت شما راه و روش مناسب خود را پیدا کرده است، چالش‌ها یکی پس از دیگری از میان برداشته می‌شوند و شما در مرز موفقیت حرکت می‌کنید. می‌دانید در این شرایط من چه کاری کردم؟ به هر حال، شرکت شما در مسیر خود حرکت می‌کند. اما شما چطور می‌توانید این موضوع را به ذینفعان یا عموم مردم اطلاع دهید؟

بین وبلاگ نویسی، آماده کردن متن تبلیغات و آماده کردن گردش کاری ایمیلی، در نظر گرفتن زمانی برای ایجاد آگاهی نسبت به برند و مدیریت رسانه‌ها کار بسیار سختی است. اینجا، همان جایی است که یک آژانس ارتباطات عمومی (PR) می تواند به شما کمک کند.

طبق تحقیقات جامعه روابط عمومی آمریکا (PRSA)، “ارتباطات عمومی، فرآیند ارتباطی استراتژیکی است که روابط مشترک مفیدی را میان سازمان ها و جوامع آنها می‌سازد.” در دنیای امروز، PR و بازاریابی با هم همپوشانی داشته و در هم تنیده شده اند و همین موضوع، ضرورت همکاری کردن این دو را می رساند.

شاید درباره نحوه کار تیم بازاریابی و آژانس روابط عمومی سوالاتی داشته باشید مانند این که : “شرکت روابط عمومی چه کار می‌کند؟” یا “یک آژانس روابط عمومی چه خدماتی ارائه می‌کند؟”

در ادامه می‌توانید اطلاعاتی درباره آژانس روابط عمومی به دست آورید.

با این که وظایف روابط عمومی و بازاریابی می‌تواند با هم همپوشانی داشته باشد، اما این دو اعمال بسیار متفاوتی انجام می‌دهند. Allie Decker، یکی از نویسندگان سایت HubSpot، درباره روابط عمومی و بازاریابی در وبلاگ خود نوشت. او می‌گوید:” هدف اصلی روابط عمومی، افزایش محبوبیت برند شماست. از طرف دیگر، هدف اصلی بازاریابی، افزایش فروش است.”

روابط عمومی و بازاریابی می‌توانند با هماهنگ کردن اهداف خود، با هم کار کنند. برای مثال، افراد ممکن است از طریق تاکتیک‌های روابط عمومی مانند حضور طبیعی در شبکه‌های اجتماعی، نسبت به برند شما آگاه شده و بعد با تاکتیک‌های بازاریابی شما مانند تبلیغات فیسبوکی، به مشتری شما تبدیل شوند. با همکاری روابط عمومی و بازاریابی به منظور پیام رسانی استراتژیک، شما می‌توانید شهرت خود را افزایش داده و فروش بیشتری داشته باشید.

 از اینجا بخوانید : CMO دقیقا چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

۱.مدیریت شهرت

مدیریت شهرت یکی از اصلی‌ترین خدماتی است که شرکت روابط عمومی می‌تواند انجام دهد. تاکتیک‌ها ممکن است شامل ارسال خبرنامه از طریق ایمیل، ارسال پیام با استفاده از متن وبسایت یا وبلاگ، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، پاسخ دادن به نظرات و یا مشارکت با دنبال کنندگان باشد.

برای مثال، Taco Bell از شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد شهرت خود استفاده می‌کند. در مثال زیر، تاکو بل به مشتریان خود در توییتر با توییت تعاملی و جذاب پاسخ می‌دهد که با برند او مرتبط بوده و شهرت آن را افزایش می‌دهد.

آژانس روابط عمومی - مدیریت شهرت

۲.مدیریت بحران

طبق داده‌های PwC، شصت و نه درصد مدیران حداقل یک بحران در سطح شرکت را در پنج سال گذشته تجربه کرده‌اند. البته به طور متوسط تعداد بحران‌های تجربه شده، ۳ عدد بوده است. شرکت شما احتمالا حداقل با یک بحران در طول دوران شغلی خود مواجه شده است. به همین دلیل بهتر است یک شرکت روابط عمومی داشته باشید و برنامه‌ای برای ارتباطات در طی بحران برای آن در نظر بگیرید تا در مواقع لازم، آمادگی داشته باشید.

برای مثال، Susan G. Komen در شرکت Cure، که یک خیریه مهم در زمینه سرطان سینه است، در سال ۲۰۱۲ با عواقب نبود برنامه‌ای برای روابط عمومی در زمان بحران مواجه شد. آن‌ها پس از ۷ سال، تامین بودجه برای غربالگری‌های برنامه ریزی شده سینه والدین را متوقف کردند. وقتی اطلاعیه آن‌ها توسط موسسه “فرزند آوری با برنامه” اعلام شد، به خاطر حملاتی که از همه طرف به این داستان شد، به جریان خبرساز و معروفی تبدیل شد. Komen مدتی صبر کرد و بعد پاسخ داد. او ویدئویی مبنی بر شکست در مسئولیت پذیری خود تنظیم کرد اما بعد تصمیم خود را تغییر داد.

همانطور که جامعه PRSA نیز معتقد است، موارد زیادی را می توان از اشتباهات Komen آموخت. برای مثال :” خود را در موقعیت قربانی قرار ندهید. این کار، تاثیری نخواهد داشت.”

۳.ارتباطات رسانه‌ای

یکی از روش‌های موثر جهت افزایش شهرت و بیشتر شنیده شدن نام شما، استفاده از رسانه است. شرکت‌های روابط عمومی می‌توانند رابطه میان رسانه و شرکت شما را مدیریت کنند. تاکتیک‌هایی که می توان استفاده کرد شامل نوشتن مطالبی برای متقاعد کردن روزنامه نگارها و اینفلوئنسرهاست تا به این ترتیب در اخبار مربوط به صنعت بیشتر به برند شما اشاره شده و در رسانه ها پوشش خبری بیشتری برای شما وجود داشته باشد.

برای مثال، اگر شما صاحب یک کمپانی زیبایی سازگار با محیط زیست هستید، بخش روابط عمومی شما می تواند شما را به وبلاگ Organic Bunny معرفی کند تا مصاحبه ای در مورد محصولات پایدار زیبایی داشته باشید.

۴.شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی، فاکتور مهمی در مدیریت شهرت و یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطب هستند. بنابراین محافظت از حساب‌های کاربری اجتماعی که می‌شناسید، می‌تواند یکی از تاکتیک‌های روابط عمومی باشد. از آنجا که شما نیز در شبکه های اجتماعی صاحب حساب‌های کاربری مخصوص به خود هستید، این یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای برندسازی است. همچنین استراتژی رسانه‌های اجتماعی شما نیز می‌تواند مشارکت با اینفلوئنسرها در حوزه تخصصی شما را نیز در بر بگیرد.

در مثال زیر، Poo- Pourri از اکانت خود در شبکه‌های اجتماعی، برای افزایش شهرت استفاده کرده و در صدد است تا موقعیت خود را در شبکه های اجتماعی بهبود بخشد. همچنین به این نکته نیز توجه کنید که موسس این شرکت چقدر در حوزه تخصصی خود فعال بوده، برند خود را در شبکه های اجتماعی مطرح کرده و به برندسازی برای کمپانی خود می پردازد.

 از اینجا بخوانید : راهنمای کامل بازسازی برند در سال ۲۰۱۹

آژانس روابط عمومی - شبکه های اجتماعی

۵.نوشتن متن سخنرانی

اگر کمپانی شما کنفرانس‌ها و رویدادهای خبری برگزار می‌کند، یا کارمندان شما در رویدادهای صنعتی سخنرانی می‌کنند، نوشتن متن سخنرانی یکی از تاکتیک‌های کاربردی برای روابط عمومی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. تمامی سخنرانی‌هایی که از جانب شرکت شما انجام می‌شود باید به طور کامل برند شما را نشان دهد. اگر یکی از افراد شرکت شما باید سخنرانی کند، باید انتخاب یک آژانس روابط عمومی را مد نظر داشته باشید تا بتوانند پیام‌رسانی استراتژیک برای شرکت شما را انجام دهند.

۶.انتشار اخبار

ممکن است شرکت شما مجبور به نوشتن متنی برای اطلاع رسانی نسبت به محصولات، رونمایی‌ها، کمپین‌ها یا جنبش‌های جدید جهت انتشار در اخبار باشد. این تاکتیک تعامل نزدیکی با ارتباطات رسانه‌ای دارد. برای مثال، اگر شما در یک کمپانی تولید کفش کار می‌کنید و می‌خواهید جنبش #Walkmore (بیشتر پیاده روی کنید) را در توییتر راه اندازی کنید، یک شرکت روابط عمومی می‌تواند متن خبر برای انتشار را نوشته تا نسبت به کمپین اطلاع رسانی کرده و اگر شانس داشته باشد، این خبر در رسانه‌ها پوشش داده شود.

۷.برنامه ریزی رویداد

برنامه‌ریزی رویداد می‌تواند یکی از تاکتیک‌های روابط عمومی و بازاریابی برای تبلیغ برند، محصول یا خدمات باشد. اگر شرکت شما با هدف افزایش شهرت برند در یک رویداد ظاهر می‌شود، شما بهتر است کار کردن با یک آژانس روابط عمومی را در دستور کار خود قرار دهید. یک شرکت روابط عمومی می تواند به شما برای ارتباط با ذینفعان و عموم مردم، پوشش رسانه‌ای و برنامه ریزی رویداد شما کمک کند.

برای مثال، رویداد INBOUND یک رویداد سالانه برای افراد حاضر در صنعت بازاریابی است. این رویداد برای افزایش شهرت برند INBOUND برگزار می‌شود. در این نوع رویداد، شرکت Inbound به عموم مردم چیزی با ارزش ارائه می‌کند و در عین حال شهرت برند خود را نیز افزایش می‌دهد. با اینکه این برند توسط INBOUND به صورت داخلی برنامه ریزی می‌شود، مثالی مناسب از نوع رویدادی است که یک آژانس روابط عمومی باید به برگزاری آن کمک کند.

 از اینجا بخوانید : راهنمای جامع حفظ مشتری

۸.توسعه

آیا می‌خواهید اطمینان داشته باشید که شرکت شما در حوزه تخصصی خود، از جمله نمایشگاه‌ها و رویدادها فعال است؟ یک آژانس روابط عمومی می‌تواند در این راستا به شما کمک کند. شرکت‌های روابط عمومی از توسعه به عنوان تاکتیکی برای افزایش شهرت برند و افزایش آگاهی نسبت به برند استفاده می‌کنند. برای مثال، اگر شما در یک ماهی فروشی کار می‌کنید، روابط عمومی شما می‌تواند در نمایشگاه جهانی حیوانات خانگی شرکت کند تا غرفه ای از آن رویداد را به خود اختصاص دهد. سپس، این نمایشگاه امکان دارد که حضور شما را از طریق شبکه های اجتماعی، انتشار اخبار و مصاحبه های رسانه‌ای اعلام نمایند.

۹.جستجوی بازار

آژانس روابط عمومی - جستجوی بازار

مهم‌ترین عنصر برای برقراری ارتباط و ساخت روابط با عموم مردم، درک آنهاست. به همین دلیل هم هست که شرکت روابط عمومی می‌تواند از جستجوی بازار به عنوان یک تاکتیک استفاده کند. آنها می‌توانند از پرسشنامه‌ها، فرم‌های نظرسنجی، یا گروه‌های تمرکز برای یادگیری درباره مخاطب هدف شما استفاده کنند. برای مثال، اگر شما صاحب کمپانی فروش پروتئین هستید، شرکت روابط عمومی شما می‌تواند پرسشنامه‌هایی را طراحی و پخش کند تا ببیند چه کسی پروتئین‌های شما را خریداری می‌کند، چه نوع از طعم‌های آن را می‌خواهند و در کمپانی فروش پروتئین شما به چیزی اهمیت می‌دهند.

۱۰.آموزش رسانه ای

بسیاری از شرکت ها و برندها در انظار عمومی، آموزش رسانه‌ای انجام می‌دهند. آموزش رسانه‌ای، تاکتیکی است که شرکت‌های روابط عمومی از آن برای پیام رسانی‌های متحد و استراتژیک برای برندهایی که با آنها کار می‌کنند استفاده می‌نمایند. اگر کمپانی یا برند شما چند کارمند برای صحبت در عموم داشته باشد، از بابت پیام‌رسانی، تمامی افراد باید با هم متحد باشند. اگر تنها یک نفر به عنوان برند شما صحبت می‌کند، باید برای سوالات متداولی که خبرنگاران از او می پرسند، پاسخ‌هایی آماده کرد.

۱۱.نویسندگی درون سازمانی

نویسندگی درون سازمانی، یکی از تاکتیک‌های روابط عمومی است که این شرکت‌ها در زمان ارتباط با کارمندان خود از آن استفاده می‌کنند. کارمندان شما، ذینفع بوده و افراد جامعه کمپانی شما محسوب می‌شوند. بنابراین روابط عمومی باید بتواند این نوع ارتباطات را نیز مدیریت کند. شاید لازم باشد شما با کارمندان خود صحبت کرده و راجع به ایجاد تغییرات اساسی، افزایش روحیه آنها و یا جشن گرفتن دستاوردهای به دست آمده تبادل نظر کنید.

نکته ای که از شرکت HubSpot آموخته‌ایم را می‌خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم؛ بهتر است یک کانال ارتباطی اصلی داشته باشید و ارتباطات خود را در بستر آن انجام دهید. برای مثال، HubSpot یک Wiki درون سازمانی دارد که کارمندان ما (که در هفت کشور مختلف حضور دارند) می‌توانند از طریق آن با هم در ارتباط باشند.

انواع مختلف شرکت‌های روابط عمومی بسته به خدماتی که ارائه می‌کنند و به افرادی که این خدمات را ارائه می‌دهند، با هم متفاوت هستند. شرکت‌های روابط عمومی، به دو دسته معمولی و اختصاصی تقسیم می‌شوند. انواع شرکت‌های روابط عمومی را در ادامه توضیح می‌دهیم:

  1. ارتباطات استراتژیک معمولی

یک شرکت روابط عمومی معمولی، تمامی بخش‌های استراتژی روابط عمومی شما را مدیریت می‌کند. آن‌ها برای افزایش شهرت و آگاهی نسبت به برند از طریق تاکتیک‌هایی که بالاتر اشاره شد، شامل شبکه‌های اجتماعی، روابط رسانه ای، ارتباطات درون سازمانی و غیره مسئول هستند. اگر نیاز دارید با چندین تاکتیک روابط عمومی به شما کمک شود، شرکت روابط عمومی معمولی برای شما بسیار مناسب خواهد بود.

  1. ارتباطات خبری

آژانس روابط عمومی که متخصص ارتباطات خبری است، روی انتشار خبر در رسانه‌ها، نوشتن متن خبر متقاعد کننده برای ژورنالیست ها، پوشش خبری و مصاحبه با خبرنگاران یا اینفلوئنسرها تمرکز دارد. اگر شما صرفا به خاطر افزایش پوشش رسانه‌ای نیاز به کار کردن با یک آژانس روابط عمومی دارید، یک شرکت روابط عمومی اختصاصی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

  1. مدیریت بحران

آژانس روابط عمومی مدیریت بحران می‌تواند برنامه ارتباطی بحران را به طور استراتژیک طراحی و اجرایی کند. معمولا این شرکت‌ها برای زمانی که شرکت شما با بحران رو به رو می‌شود، دست به کار می‌شوند.

  1. روابط داخلی

آژانس روابط عمومی - روابط داخلی

شرکت‌های روابط عمومی برای ارتباطات داخلی متخصص انتشار اطلاعات به کارمندان هستند. این انتشار اطلاعات می‌تواند از طریق ارسال خبرنامه‌های ماهانه یا از طریق شبکه‌های ماهانه باشد. در هر دو صورت، انتشار اطلاعات می‌تواند روابط موجود با کارمندان را بهبود بخشیده و ساده‌تر کند.

  1. مدیریت ارتباطات

شرکت PR مدیریت ارتباطات، روی مدیریت روابط مجموعه با مشتریان متمرکز است. آنها ارتباطات میان شما و جامعه ای که با آنها در ارتباط هستید را در فضاهایی مانند گروه های فیسبوکی یا رسانه‌های اجتماعی مدیریت می‌کنند.

  1. روابط عمومی غیرانتفاعی

شرکت روابط عمومی غیرانتفاعی به جای تمرکز روی تاکتیک‌های مشخص، متخصص کار با سازمان‌های خاص است. شرکت‌های غیرانتفاعی معمولا قوانین و مقررات متفاوتی برای ارتباط با جامعه خود دارند. به همین دلیل هم هست که بسیاری از شرکت‌ها، غیرانتفاعی هستند. یک شرکت روابط عمومی غیرانتفاعی با سازمان‌های فعال در صنایعی چون سلامت، پزشکی و یا خیریه ای همکاری دارد.

  1. روابط عمومی امور جاری

مشابه شرکت‌های غیرانتفاعی، یک شرکت روابط عمومی امور جاری نیز متخصص کار کردن با مراکز دولتی (به عنوان ابزار ارتباطی) است. برای مثال، اگر شرکت شما بخواهد یک نامزد سیاسی را تایید کرده یا یک مقام دولتی بخواهد سخنگوی شرکت شما شود، روابط عمومی امور جاری می‌تواند اینگونه ارتباطات را مدیریت کند.

  1. اهداف خود را مشخص کنید

حالا که تصمیم بر انتخاب یک آژانس روابط عمومی گرفته‌اید، سوال بعدی چیزی است شبیه به اینکه:”چگونه باید کار خود را آغاز کنم؟”

برای شروع، به اهداف خود فکر کنید. به سوالاتی مانند “با کار کردن با یک آژانس روابط عمومی می‌خواهم به چه چیزی برسم؟” و “یک آژانس روابط عمومی چگونه می‌تواند به شرکت من کمک کند؟” پاسخ دهید. وقتی شروع به کار کردن با یک شرکت روابط عمومی می‌کنید، به احتمال زیاد اهداف هوشمندانه برای خود تعیین می کنید. اهداف هوشمندانه، خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و دارای محدودیت زمانی هستند.

وقتی ایده‌ای از اهداف خود به دست آوردید، نکته بعدی، فکر کردن به این است که چه نوع شرکتی می‌تواند به شما برای رسیدن به این اهداف کمک کند. برای مثال، اگر شرکت شما مانند Komen با انواع بحران شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده، احتمالا باید با یک شرکت روابط عمومی مدیریت بحران کار کنید. از طرف دیگر، اگر در یک سازمان خیریه غیرانتفاعی کار می‌کنید، احتمالا باید با یک آژانس روابط عمومی غیر انتفاعی نیز کار کنید.

  1. بودجه‌ای در نظر بگیرید

پیش از پیدا کردن آژانس روابط عمومی، دست به جستجو بزنید و بودجه‌ای را تهیه کنید. به این فکر کنید که می‌خواهید چه میزان پول برای روابط عمومی خود خرج کنید. باید بتوانید به سوالاتی مانند “آیا این کار چیزی بیش از بودجه مرا نیاز دارد؟” یا “چه درصد از بودجه من می‌تواند به روابط عمومی اختصاص داده شود؟” پاسخ دهید.

Megan Conley، ادیتور/ انیمیتور ویدئو در هاب اسپات، چیزی درمورد ایجاد بودجه در آن بلاگ نوشته است. برای تخصیص بودجه او می گوید:

  •       اهداف خود را با بودجه خود هماهنگ کنید
  •       هزینه های پنهان را در نظر بگیرید
  •       اولویت‌های خود را به خاطر داشته باشید (به اهداف هوشمندانه خود بیاندیشید)
  1. شرکت‌های روابط عمومی تحقیقاتی

وقتی اهداف و بودجه به موردنظر را تعیین کردید، برای جستجوی مدلی از آژانس روابط عمومی آغاز به کار کنید. اطلاعاتی درباره شهرت آنها، نظرات، هزینه‌ها، حضور در شبکه‌های اجتماعی، نظرسنجی‌ها، مشتریان و غیره جمع آوری کنید.

Aja Frost، استراتژیست ارشد سئو و نویسنده پیشین بلاگ فروشندگی هاب اسپات، درباره استراتژی‌های خلاقانه مطلبی نوشته است. این استراتژی‌ها را می توان برای جستجوی آژانس روابط عمومی نیز استفاده کرد.

پیشنهادات فراست

به صفحه شغلی شرکت مورد نظر خود نگاهی بیاندازید: با این کار، ایده‌ای از اهداف فعلی آنها و تاکتیک هایی که روی آنها متمرکز هستند به دست خواهید آورد. برای مثال، آیا آنها در حال توسعه تیم شبکه اجتماعی هستند یا به دنبال انتخاب متخصص مدیریت بحران هستند؟

به دنبال اطلاعیه‌های استراتژیک آنها باشید: با جستجوی اطلاعیه‌هایی که زده‌اند، می‌توانید درباره انگیزه‌ها، موفقیت‌ها، استراتژی‌های جدید و شهرت برند خودشان اطلاعاتی به دست آورید. توجه به چگونگی مدیریت روابط عمومی خود آنها، بسیار اهمیت دارد.

صحبت‌های سهام داران آنها را بخوانید: به این ترتیب ایده ای از قدرت مالی، گزاره ارزش واحد و دستاوردها پیدا خواهید کرد. شما می‌خواهید یک آژانس روابط عمومی معروف پیدا کنید تا با آن کار خود را شروع کنید.

به وبسایت Glassdoor سری بزنید. این سایت جایی بی‌نظیر برای خواندن نظرات کارمندان، فرهنگ سازمانی و اهداف آن است. به این ترتیب ایده خوبی از شهرت آنها به دست خواهید آورد.

  1. لیستی از سوالاتی که می خواهید بپرسید آماده کنید

آژانس روابط عمومی - لیستی از سوالات

پس از آنکه آژانس های روابط عمومی مختلف را جستجو کردید، لیست کوتاهی از نامشان را برای تماس گرفتن آماده کنید. پیش از آنکه با یک آژانس تماس بگیرید، لیستی از سوالاتی که می خواهید بپرسید را آماده کنید.

شما باید درباره این موارد بدانید:

قیمت

تجربه، تخصص

مشتریان پیشین

موفقیت‌های پیشین

نظرات و نظرسنجی‌ها

  1. قرار ملاقات تنظیم کنید

پس از پرسیدن سوالات آماده شده، نوبت تنظیم قرار ملاقات با آژانس‌های روابط عمومی مختلف است. به سراغ لیست سوالات خود رفته و اطلاعاتی که نیاز دارید را برای تصمیم‌گیری جمع‌آوری کنید. برای این قرارهای ملاقات، نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، توجه کردن به افرادی است که با آنها راحت هستید. همیشه کار کردن با افرادی که با آنها سازگاری دارید بهتر بوده و می‌توانید مکالمه‌های بهتری درباره استراتژی های خود با آنها شکل دهید. پس از قرارهای ملاقات، پروپوزال‌هایی که دریافت می‌کنید را به لحاظ قیمت و استراتژی و غیره با هم مقایسه کنید.

  1. انتظارات خود را تعیین کنید

وقتی تصمیم گرفتید که با چه شرکت روابط عمومی کار کنید، حتما به طور واضح و شفاف اهداف و انتظارات خود را تعیین کنید. خط مشی واضحی به لحاظ ارتباطی تعیین کرده و انتظارات خود را نیز تعریف کنید. با آژانس روابط عمومی خود درباره اهداف هوشمندانه خود صحبت کنید و تعیین کنید چگونه می‌خواهید میزان موفقیت‌های خود را ارزیابی کنید.

  1. شرکت روابط عمومی خود را آنبرد کنید

گام آخر برای انتخاب آژانس روابط عمومی، انجام فرآیند آنبرد با آنهاست. ببینید به طور دقیق فردی که می‌خواهید با او در تماس باشید چه کسی است و اهداف ارتباطی خود را با او در میان بگذارید. سوالاتی مانند “هر چند وقت یک بار ما با هم در ارتباط خواهیم بود؟” یا “چگونه نتایج کاری که انجام می دهیم را ارزیابی خواهیم کرد؟” را حتما مطرح کنید.

سوالاتی که بهتر است از آژانس روابط عمومی بپرسید:

  1. آیا شما در صنعت خاصی متخصص هستید

انواع متفاوتی از شرکت‌های روابط عمومی وجود دارند که می‌توانید با آنها کار کنید. پیش از آن که آژانس روابط عمومی انتخاب کنید، ببینید آیا در زمینه خاصی تخصص دارند یا تنها با کسب و کارهای مختلف کار کرده‌اند. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید آیا این شرکت می تواند به شما کمک کند یا خیر، و اگر می‌تواند، چگونه.

  1. چگونه می‌خواهید برای شرکت ما، پوشش رسانه‌ای ایجاد کنید؟

اینکه بدانید آژانس از چه تاکتیک‌هایی برای پوشش رسانه‌ای استفاده می‌کند نیز اهمیت دارد. به علاوه ببینید آیا وقتی به این سوال پاسخ می‌دهند، به لیست رسانه‌های خود نیز اشاره می‌کنند یا خیر. اغلب آژانس‌های روابط عمومی، لیست رسانه‌های خود را به صورت آماده دارند و در حوزه تخصصی خود، روابطی را با افراد ساخته‌اند. همچنین بررسی کرده و ببینید آیا استراتژی یا تاکتیک‌هایی مانند اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی چریکی که تا به حال چیزی از آن نشنیده‌اید دارند یا خیر.

  1. چگونه موفقیت را ارزیابی می‌کنید؟

کیفیت مهم هر آژانس روابط عمومی یا بازاریابی، توانایی نظارت بر ROI است. هر آژانسی باید سیستمی برای ارزیابی نتایج و تحلیل کمپین‌های خود داشته باشد. همچنین، ببینید موفقیت برای آنها چه مشخصه‌هایی دارد. سوالاتی مانند “موفقیت مشتریان قبلی خود را چگونه ارزیابی کرده‌اید؟”

  1. برنامه شما برای کار کردن با تیم بازاریابی ما چیست؟

وقتی آژانس روابط عمومی مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید، باید به این فکر کنید این آژانس چگونه با تیم بازاریابی شما کار خواهد کرد. این دو گروه با هم حرکت می‌کنند. به خصوص به این علت که برخی تاکتیک‌ها می‌توانند با هم همپوشانی داشته باشند. سوالاتی مانند “وقتی یک کمپین بازاریابی را برنامه‌ریزی می‌کنید، چگونه با تیم بازاریابی ما همکاری خواهید کرد؟” یا “چگونه مسئولیت‌های آژانس خود و تیم بازاریابی ما را اطلاع خواهید داد؟

  1. چند ماه اول را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

دقت کنید آنها برای شروع چه برنامه‌ای دارند. آیا در اولین ماه‌ها، روی جستجوی بازار تمرکز دارند؟ این کار چقدر طول خواهد کشید؟ فهمیدن اینکه این آژانس کار خود را با مشتریانش چگونه آغاز کرده و استراتژی آن برای کمپانی شما چطور خواهد بود، بسیار حائز اهمیت است.

  1. ساختار قیمت‌گذاری شما به چه صورت است؟

البته، بودجه یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی است که باید درباره آن اطلاعات جمع‌آوری کنید. ساختار قیمت‌گذاری آنها را شناسایی کنید. سوالاتی مانند “ملاک قیمت گذاری شما بر اساس هر پروژه است یا ساعت یا نرخ مخصوص به خود را دارید؟” و “هر چند وقت یک بار هزینه دریافت خواهید کرد؟” را بپرسید. به یاد داشته باشید که تامین بودجه آژانس روابط عمومی اصلی ترین اولویت است.

  1. آیا من می‌توانم کارهایی که برای کسب و کارهای دیگر در همین حوزه تخصصی انجام داده اید مشاهده کنم؟

باز هم باید ببینید این شرکت چه موفقیت‌هایی با کسب و کارها یا برندهای دیگر این حوزه تخصصی داشته است. به این ترتیب می‌توانید ببینید آیا لیستی از رسانه‌ها را به صورت آماده دارند که بتوانند در لحظه با آنها ارتباط برقرار کنند یا خیر. با این کار همچنین می‌توانید مطمئن شوید می‌توانند برای شما نیز به شکل موفقیت آمیز کار کنند. چرا که پیش از این چنین کاری را انجام داده‌اند.

  1. آیا می‌توانم با مشتریان پیشین شما تماس بگیرم؟

وقتی می‌فهمید که یک آژانس روابط عمومی با برندهای دیگر همکاری موفقیت آمیزی داشته، به دنبال مدارک و اسناد آن باشید. از مشتریان پیشین آژانس سوالاتی مانند “آیا کار با این آژانس روابط عمومی برای شما لذت بخش بود؟” و “آنها چگونه میزان موفقیت به دست آمده را ارزیابی می‌کردند؟” بپرسید.

  1. “آیا کارمندان شما تجربه کار کردن با تیم‌های بازاریابی و فروش را نیز داشته‌اند؟”

پرسیدن این سوال هم اهمیت بسیاری دارد چرا که آژانس روابط عمومی شما باید بداند بازاریابی، فروش و روابط عمومی چگونه باید با هم کار کنند تا فروش بهتری داشته باشند. اگر کارمندان این آژانس تجربه بازاریابی و فروش را داشته باشند، خواهند فهمید جایگاه روابط عمومی در استراتژی شما کجاست.

  1. من با چه کسی کار خواهم کرد؟

درباره سیستم‌های آن‌ها سوال بپرسید. آژانس روابط عمومی که با آن کار می‌کنید، باید پلن ارتباطی داشته باشد. ببینید ساختار تیمی آنها به چه شکل است. آیا شما با یک نفر مانند مدیریت حسابداری در ارتباط خواهید بود؟ یا با چند نفر از تیم (بسته به پروژه) همکاری خواهید داشت؟

  1. شرکت شما چگونه می‌تواند با ما رشد داشته باشد؟

از آنجا که شرکت شما رشد می‌کند، باید آژانس روابط عمومی داشته باشید که بتواند نیازهای شما را از زمان شروع تا وقتی پیشرفت می‌کنید شناسایی کند. از آژانس روابط عمومی سوال کنید با چه برندهایی کار کرده‌اند و آیا با هیچ شرکتی از زمانی که استارت آپ بوده تا زمانی که به شرکت بزرگی تبدیل شده‌اند، همکاری خود را ادامه داده یا خیر.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
Search