درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

دامنه چیست؟ راهنمای کامل IP و Domain

دامنه چیست؟ راهنمای کلی در مورد IP و Domain
فهرست مطالب

دامنه نامی منحصر به فرد و بدون ابهام در سراسر جهان برای بخشی منطقی از اینترنت است. به عنوان مثال برای یک وب سایت دامنه به شکل زیر ظاهر می‌شود: www.example.com

نام دامنه چیست؟

نام دامنه آدرس وب سایت شماست که افراد برای بازدید از وب سایت شما آن را در نوار URL مرورگر تایپ می‌کنند.
به زبان ساده، اگر وب سایت شما یک خانه باشد، نام دامنه شما آدرس این خانه خواهد بود.
توضیح دقیق‌تر:
اینترنت یک شبکه عظیم رایانه‌ای است که از طریق شبکه جهانی کابل و رابط به یکدیگر متصل می‌شوند. هر رایانه‌ای در این شبکه اینترنت می‌تواند با رایانه‌های دیگر ارتباط برقرار کند.
برای شناسایی آنها، به هر رایانه یک آدرس آی پی (IP) اختصاص داده شده است. این آدرس آی پی از یک سری اعداد تشکیل شده است که یک رایانه خاص را در اینترنت شناسایی می‌کند. یک آدرس IP معمولی به شکل زیر است:
۶۶.۲۴۹.۶۶.۱
به خاطر سپردن یک آدرس IP مانند مثال بالا بسیار دشوار است. تصور کنید اگر مجبور باشید برای بازدید از وب سایت‌های مورد علاقه‌تان از چنین شماره‌هایی استفاده کنید.
نام دامنه برای حل این مشکل اختراع شد.
حالا اگر می‌خواهید که از یک وبسایت بازدید کنید، نیاز به وارد کردن رشته‌ای طولانی از اعداد نیست. به جای این کار، شما با به خاطر سپردن نام دامنه یک وبسایت و با وارد کردن آن در مرورگر می‌توانید از این وبسایت‌ها دیدن کنید. برای مثال:
novinmarketing.com

IP چیست؟

دامنه چیست؟ - IP چیست؟

آدرس IP آدرس منحصر به فردی است که دستگاهی را در اینترنت یا یک شبکه محلی شناسایی می‌کند. IP مخفف «پروتکل اینترنت» است که مجموعه‌ای از قوانین حاکم بر قالب داده‌های ارسال شده از طریق اینترنت یا شبکه محلی را شامل می‌شود.
در واقع، آدرس‌های IP شناسه‌هایی هستند که اجازه می‌دهند اطلاعات بین دستگاه‌های موجود در شبکه ارسال شود: آدرس‌های IP حاوی اطلاعات مکانی هستند و دستگاه‌ها را برای ارتباط قابل دسترسی می‌کنند. اینترنت همچنین به روشی برای تمایز بین رایانه‌ها، روترها و وب سایته‌ای مختلف نیاز دارد. آدرس‌های IP راهی برای انجام این کار را فراهم می‌کنند و بخشی اساسی از نحوه کار اینترنت را تشکیل می‌دهند.

دامنه‌ها چگونه کار میکنند؟

دامنه چیست؟ - دامنه‌ها چگونه کار میکنند؟

برای اینکه بفهمید، نام دامنه در واقع چگونه کار می‌کند، نگاهی می‌اندازیم به اینکه وقتی نام دامنه را در مرورگر خود وارد میکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟
هنگامی که یک نام دامنه را در مرورگر وب وارد می‌کنید، ابتدا درخواستی به یک شبکه سرور جهانی ارسال می‌شود که با عنوان سیستم نامه دامنه و یا DNS شناخته می‌شود.
سپس این سرورها به دنبال نام سرورهای مرتبط با دامنه‌ای که وارد کردید، می‌گردند و درخواست را به آن سرورهای نام ارسال می‌کنند.
به طور مثال، اگر وبسایت شما توسط سامانه بلوهاست (Bluehost) میزبانی شود، اطلاعات سرور نام آن مشابه مثال زیر خواهد بود:
ns1.bluehost.com
ns2.bluehost.com
این سرورهای نام رایانه‌هایی هستند که توسط شرکت میزبان وبسایت شما مدیریت می‌شوند. شرکت میزبان شما درخواست شما را به رایانه‌ای که وب سایت شما در آن ذخیره شده ارسال می‌کند.
به این رایانه وب سرور گفته می‌شود. بر روی این رایانه نرم‌افزار ویژه‌ای نصب شده است. (Apache، Nginx دو نرم افزار محبوب و مرسوم وب سرور هستند). وب سرور اکنون صفحه وب و اطلاعات مربوط به آن را میگیرد و می‌آورد.
در نهایت، این داده‌ها به سمت مرورگر پس فرستاده می‌شوند.

نام دامنه چه تفاوتی با وب سایت و هاستینگ وب دارد؟

دامنه چیست؟ - نام دامنه چه تفاوتی با وب سایت و هاستینگ وب دارد؟

یک وبسایت از بخش‌های مختلفی مثل HTML، تصاویر و غیره تشکیل شده‌ است.
اگر نام دامنه آدرس وب، وبسایت شما باشد، میزبانی وب (هاستینگ) خانه‌ای است که وب سایت شما در آن زندگی می‌کند.
این فضا، رایانه واقعی است که پرونده‌های وب سایت شما در آن ذخیره می‌شود. به چنین رایانه‌هایی سرور گفته می‌شود و توسط شرکتهای میزبان به عنوان سرویس ارائه می‌شوند.
برای ایجاد وب سایت خود، هم به نام دامنه و هم به میزبانی وب نیاز دارید.
با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که این دو مبحث، دو سرویس جداگانه هستند و می‌توانید آنها را از دو شرکت مختلف خریداری کنید.
حال ممکن است از خود بپرسید که اگر آنها را از دو شرکت جداگانه بخرید چگونه با هم کار می‌کنند؟
شما فقط باید تنظیمات نام دامنه خود را ویرایش کرده و اطلاعات سرور نام، را که توسط شرکت میزبان شما ارائه شده را در این قسمت وارد کنید. اطلاعات سرور نام مشخص می‌کند که درخواست‌های کاربر برای نام دامنه شما، باید به چه قسمتی ارسال شود.
ما به شما توصیه می‌کنیم که هم نام دامنه و هم میزبانی (هاستینگ) وبسایت خود را از یک شرکت ثابت بگیرید. با این کار می‌توانید به راحتی در یک حساب کاربری هر دوی آنها را مدیریت کنید.

انواع مختلف نام دامنه چیست ؟

دامنه چیست؟ - انواع مختلف نام دامنه چیست ؟

نام‌های دامنه در پسوندهای مختلفی موجود هستند و مشهورترین نام دامنه com. است. گزینه‌های بسیار دیگری مانند org ، net ، tv ، info ، io و غیره نیز وجود دارند. با این حال مرسوم‌ترین نام دامنه com است.
بیایید نگاهی دقیق‌تر به انواع مختلف دامنه‌های موجود بیندازیم.

دامنه‌های سطح بالا – TLD

دامنه سطح بالا یا TLD پسوندهای دامنه عمومی هستند که در بالاترین سطح در سیستم، نام دامنه لیست شده‌اند.
صدها TLD وجود دارند، اما مشهورترین آنها com ، org، و net هستند. سایر TLD ها کمتر شناخته شده‌اند و استفاده از آنها را توصیه نمی‌کنیم. به عنوان مثال، biz ،club ،info ، agency و موارد دیگر کمتر شناخته شده هستند.

دامنه سطح بالای کد کشور – ccTLD

دامنه سطح بالای کد کشور یا ccTLD نام دامنه خاص کشور است که با پسوند کد کشور شناخته میشود، مانند uk برای انگلستان، de برای آلمان، in برای هند، ir نیز دامنه اختصاصی کشور ما یعنی ایران است.
وب سایت‌هایی که می‌خواهند مخاطبان یک کشور خاص را مورد هدف قرار دهند از این نوع از دامنه‌ها استفاده می‌کنند.

gTLD دامنه سطح بالای عمومی

منظور از gTLD ها یا دامنه‌های عمومی سطح بالا، دامنه‌هایی با هدف عمومی هستند و از رایج ترین TLD ها در وب هستند. این دامنه‌ها به طور معمول توسط هر کسی می‌تواند ثبت شود، اگرچه چند پسوند «محدود شده» در نظر گرفته می‌شوند. دامنه‌های محدود شده را فقط گروه‌های خاصی از افراد می‌توانند ثبت کنند که شرایط خاصی را دارند. برخی از gTLD های رایج عبارتند از COM ، BIZ و INFO و غیره.

SLD دامنه سطح دوم

دامنه سطح دوم (SLD) بخشی از نام دامنه است که در سمت چپ نقطه قرار دارد، در حالی که دامنه سطح بالا TLD)) بخشی است که در سمت راست نقطه قرار دارد که به عنوان پسوند دامنه نیز شناخته می‌شود. به عنوان مثال، نام دامنه ما novinmarketing.com است، در این مثال novinmarkting، SLD و یا دامنه سطح دوم ما و Com، TLD و یا دامنه سطح بالای آدرس ما است. این قسمت از دامنه به دلیل سلسله مراتب سیستم نام دامنه (DNS) به نام سطح دوم مشهور است.

پسوندهای متداول دامنه، مخفف چه عباراتی هستند؟

دامنه چیست؟ - پسوندهای متداول دامنه

هرکدام از پسوندهای متداول، برای یک هدف و برای یک مسیر نامگذاری شده‌اند، که با نگاه به این پسوندها نوع وبسایتی که با آن روبرو خواهید شد را مشخص میکند.

.COM

نام دامنه .com رایج ترین پسوند است و هنوز هم به طور کلی ارزش قابل توجه تری برای شرکت‌ها دارد.
بیشتر مشتریان به صورت معمول، تصور میکنند که آدرس وبسایت شما، نام تجاری + .com باشد. مگر انکه پسوند دامنه شما چیزی مربوط به به نام تجاری و کسب و کار شما باشد.
.com در واقع مخفف کلمه commercial به معنی تجاری است و اولین دامنه سطح بالا بود که استفاده از آن مرسوم شد. .com در ابتدا برای استفاده توسط سازمان‌های تجاری بوجود آمد و در آن زمان محدودیت‌ها در این مورد سختگیرانه نبود. در اواسط دهه ۱۹۹۰ .com به محبوب‌ترین و متداول‌ترین نوع دامنه سطح بالا برای مشاغل، وب‌سایت‌ها و ایمیل تبدیل شد.

GOV

.gov مخفف، کلمه government به معنای دولت است و در ابتدا مانند .mil فقط برای استفاده آژانس‌های دولتی فدرال آمریکا و و پرسنل بوجود آمد. امروزه، .gov توسط آژانس‌های دولتی، برنامه‌ها، شهرها، ایالت‌ها، شهارستان‌ها و قبایل بومی آمریکا استفاده می‌شود.

NET

.net مخفف کلمه network به معنای شبکه است و همانطور که از نام آن نیز واضح است، به صورت مشخص برای موسساتی ایجاد شده‌است که در فن آوری‌های شبکه مانند ارائه‌دهنده خدمات اینترنت یا یک شرکت زیرساخت مشارکت دارند. مانند .com، محدودیت‌ها که در ابتدا اعلام شده بودند، .net را که باید در حوزه شبکه فعال میبود را نتوانستند محدود کنند و .net به یکی از محبوب‌ترین دامنه‌های سطح بالا تبدیل شد، به صورتی که بسیاری تصور می‌کنند، .net پس از .com در رتبه دوم محبو‌ب‌ترین‌ها قرار دارد.

TV

.TV در واقع مخفف کلمه Tuvalu. است که نام یک کشور است و به عنوان دامنه سطح بالای کشوری در اصل استفاده میشده است. اما با توجه به اینکه .tv شبیه مخفف کلمه تلویزیون است، بسیاری از شبکه‌ها، رسانه‌ها و تلویزیون‌ها به استفاده از آن روی آورده‌اند.

SHOP

همانطور که از نام آن پیداست .shop به معنای خرید به منظور استفاده سایت‌های خرید و فروش و این دست از کسب و کارها بوجود آمد.

ORG

.org مخفف کلمه organization به معنای سازمان است و برای استفاده سازمان‌های غیرانتفاعی بوجود آمد. همانطور که احتمالا تا الان متوجه شدید، دامنه‌های سطح بالا با همان اهداف اولیه‌شان مورد استفاده قرار نگرفتند. امروزه .org بیشتر برای سازمان‌های انتفاعی و غیرانتفاعی، مدارس و جوامع مورد استفاده قرار میگیرد.

معرفی دامنه‌ ملی IR

دامنه ir دامنه اختصاصی کشور ایران است. علاوه بر این پسوندهای دیگری در ادامه ir افزوده می‌شوند که افراد مختلفی بتوانند از آن استفاده کنند.

co.ir

Co.ir یکی از محبوب ترین و مرسوم ترین پسوندهای دامنه در ایران است و همانطور که از نام آن پیداست، بیشتر شرکت‌ها از این پسوند استفاده میکنند.
طبق قوانین تنها شرکت‌ها، نمایندگی‌ها، برندهای ثبت شده بر اساس نام کامل ثبتی یا نامی که از حروف اول اعلام شده آنها در روزنامه رسمی می‌توانند نسبت به ثبت این پسوند اقدام کنند. بیشتر کسب و کارهای رسمی از این پسوند برای معرفی وبسایت خود استفاده میکنند.

Ac.ir

Ac در واقع مخفف کلمه academic، و یا آکادمیک است بیشتر موسسات دانشگاهی، موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها از این پسوند برای وبسایت خود استفاده میکنند.

Id.ir

این پسوند در واقع مخفف کلمه Identification و یا هویت است، اگر کسب و کار شخصی دارید و یا می‌خواهید رزومه و سوابق کاری خودتان را در فضای وب منتشر کنید، این پسوند انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

Org.ir

این نمونه، مشابه پسوند جهانی ولی مختص سازمان‌های ایرانی است. سازمان‌های انتفاعی و غیر انتفاعی، سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها و کسب و کارها می‌توانند از این پسوند استفاده کنند.

Sch.ir

Sch در واقع مخفف کلمه school به معنای مدرسه است، انواع مدارس برای معرفی خود می‌توانند وبسایت ثبت کنند و برای آدرس دامنه خود از Sch استفاده کنند.

Gov.ir

دقیقا مشابه دامنه‌های جهانی، gov که مخفف government است، برای موسسات، وزارت‌خانه‌ها و سایر ادارات وابسته به دولت مورد استفاده قرار میگیرد.

net.ir

Net هم دقیقا مانند مورد قبلی، مانند دامنه‌های جهانی است و بیشتر برای شرکت‌های وابسته به شبکه مورد استفاده قرار میگیرد. انواع شرکت ارائه دهنده خدمات مربوط به اینترنت و به اصطلاح isp می‌توانند از این پسوند استفاده کنند.

ساب دامین چیست؟

دامنه چیست؟ - ساب دامین چیست؟

زیر دامنه در اصل یک دامنه کودک (بچه ) نسبت به نام دامنه اصلی است. به عنوان مثال،
videos.wpbeginner.com
یک زیر دامنه از
wpbeginner.com
است.
به محض ثبت دامنه، شما شخصا مجاز به ایجاد دامنه‌های فرعی و یا ساب دامینها هستید. از دامنه‌های فرعی و یا ساب دامین‌ها معمولا وب سایت‌ها برای ایجاد سایت‌های کودک (زیرمجموعه) با همان نام دامنه استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک وب سایت تجاری می‌تواند یک زیر دامنه برای وبلاگ یا فروشگاه آنلاین خود با عنوان
store.example.com
یا
blog.example.com
ایجاد کنید.

ساب فولدر چیست؟

یک وب سایت معمولا از بخش‌ها، دسته‌ها و صفحات وب مختلفی تشکیل شده است.
در گذشته و هنگام نوشته کد HTML، یک طراح وب پوشه‌هایی (فولدرهایی) ایجاد می‌کرد و صفحات وب را در آن پوشه‌ها قرار می داد.
به همین خاطر به آنها ساب دایرکتوری و یا ساب فولدر گفته می‌شود.
این وضعیت بسیار مشابه به نحوه ذخیره‌سازی فایل‌ها در رایانه رومیزی است، جایی که شما پوشه‌ها را ایجاد می‌کنید و تصاویر یا صفحات را در این پوشه‌ها قرار می‌دهید.
مانند فولدرهای درون رایانه، فولدرهای آنلاین نیز مشابه ذخیره می‌شوند.
به طور مثال
novinmarketing.com/articles
یک ساب فولدر است.

 از اینجا بخوانید :منظور از ساب دامین و ساب فولدر چیست و آنها چگونه بر سئو تاثیر می‌گذارند؟

پارک دامین چیست؟

اگر به دنبال ثبت دامنه رفته باشید، احتمالا با مفهوم پارک دامین (دامنه) یا دامین جایگزین آشنا شده‌اید.
این دامنه‌های جداگانه فضایی غیر از سایت اصلی شما هستند که کاربر را به سمت سایت اصلی شما روانه میکنند.
به طور مثال اگر دامنه
Novinmarketing.com را خریداری کرده باشید، می‌توانید از پسوندهای دیگر نیز برای سایت خود استفاده کنید به طور مثال سایت خود را با آدرس
Novinmarketing.ir
Novinmarketing.net
نیز خریداری کنید.
این موضوع علاوه بر اینکه باعث می‌شود، کاربران شما با آدرس‌های متعددی به سایت شما برسند، همچنین باعث می‌شود که دیگران نتوانند از نام تجاری شما سو استفاده کنند و کاربران را گمراه کنند.

چه کسی مسئول سیستم نام دامنه است؟

موسسه‌ای در آمریکا با نام آیکان مسئولیت نگهداری فنی از مخزن آدرس اینترنت مرکزی و تمام اطلاعات مربوط به دامنه‌ها را بر عهده دارد.
ایکان، یک سازمان غیرانتفاعی است که سیاست‌های ایجاد نام دامنه را ایجاد و اجرا می‌کند.
ICANN به شرکت‌هایی به نام Domain Name Registrar برای فروش نام دامنه اجازه می‌دهد. این ثبت کنندگان دامنه مجاز به تغییر از طرف شما در ثبت، نام دامنه هستند.
ثبت نام دامنه، می‌تواند نام دامنه را بفروشد، سوابق آن، تجدید و تمدید و انتقال آن به ثبت کنندگان دیگر را مدیریت کند.
شما به عنوان یک مالک نام دامنه، مسئول این هستید که به ثبت ‌کننده بگویید که کجا درخواست‌ها را ارسال کند. شما همچنین مسئول تمدید ثبت دامنه خود هستید.

چگونه می‌توان یک نام دامنه را انتخاب کرد؟

دامنه چیست؟ - چگونه می‌توان یک نام دامنه را انتخاب کرد؟

در حال حاضر بیش از ۳۵۰ میلیون نام دامنه ثبت شده و هزاران نفر دیگر هر روز برای خریدن دامنه ثبت نام می‌کنند.
این بدان معنی است که همه موارد مناسب و خوب قبلا ثبت شده‌اند یا خیلی زود ثبت می‌شوند. این امر فشار زیادی را به کاربران جدید وارد می‌کند تا ایده دامنه‌ای برای وب سایت خود ارائه دهند.
ابزار هوش مصنوعی وجود دارند، که به شما با توجه به نوع کسب و کارتان نام دامنه خلاقانه پیشنهاد میکنند که پیش از این ثبت نشده بودند و با استفاده از این ابزارها می‌توانید در زمان خود صرفه جویی کنید.
در ادامه چند نکته سریع برای کمک به شما در انتخاب نام دامنه برای وب سایت بعدی شما آورده شده است.
• برای ثبت دامنه از پسوندهای مرسوم و مشهور استفاده کنید، مرسوم‌ترین پسوند.com است و استفاده از آن آسان است و کاربران نیز به راحتی می‌توانند آن را به خاطر بسپارند.
• اطمینان حاصل کنید که این آدرس کوتاه است و به راحتی به یاد سپرده می‌شود.
• تلفظ و هجی را تا حد امکان، ساده در نظر بگیرید.
• از عدد و خط فاصله، استفاده نکنید.
• از ژنراتورهای نام دامنه خودکار برای ایده‌های هوشمندانه نام دامنه استفاده کنید

نحوه خرید نام دامنه چگونه است؟

شما می‌توانید نام دامنه‌ها را از یکی از ثبت نام کنندگان دامنه خریداری کنید. برخی از شرکت‌های معروف نام دامنه عبارتند از:
• Domain.com
• GoDaddy
با این حال، خرید دامنه به طور خودکار به شما سرویس میزبانی و یا هاستینگ نمی‌دهد. برای این خدمت، شما به یک حساب میزبانی وب نیز نیاز دارید.
نوین مارکتینگ مانند بسیاری از شرکت‌های میزبانی وب خدمات ثبت دامنه را نیز ارائه می‌دهند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
EWWW-Image-Optimizer
|
در بین فایل هایی که در یک سایت استفاده می شود تصاویر بیشترین حجم را دارند و...
SSL چیست؛ با SSL مانع نفور هکرها شوید
|
اولین اقدام ضروری  بعد از طراحی سایت فعالسازی SSL است. SSL و گواهینامه‌های دیجیتال یک عنصر اساسی...
بهینه سازی نرخ تبدیل لندینگ پیج -
|
بسیاری از شرکت‌ها برای خدمات جدید خود یا برای کمپین‌های تبلیغاتی خود برای طراحی صفحه لندینگ جدید...
منظور از ساب دامین و ساب فولدر چیست و آنها چگونه بر سئو تاثیر می‌گذارند؟
|
در صورتی که تصمیم به راه‌اندازی سایت داشته باشید و آن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده باشد،...
Search