درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

اصطلاحات رایج سئو که بازاریابان باید بدانند

اصطلاحات رایج سئو
فهرست مطالب

زمانی که بخواهید سایت خود را بهینه کنید لازم است با اصطلاحات رایج سئو آشنا باشید. در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید قدمی برای بهینه سازی سایت خود نمی‌توانید بردارید.

این یک لیست از اصطلاحات رایج سئو است که هر بازاریاب آنلاین باید برای بهینه سازی سایت خود یا مشتریان از آن اطلاعات داشته باشد تا درک بهتری از قوانین سئو داشته باشد.

۳۰۱ ریدایرکت (۳۰۱ redirect)

اصطلاحات سئو - ریدایرکت

این اصطلاح به این معنی است آدرس صفحه‌ای را به صورت دائم به صفحه دیگری انتقال دهید. دلایل این کار می‌تواند برای هر کسب و کاری متفاوت باشد. اما موضوعی که مهم می‌شود این است که این تغییر برای صفحه قدیمی انجام شود تا اگر کاربر به این صفحه مراجعه کرد به صورت اتوماتیک به صفحه جدید انتقال داده شود.

زمانی که کرولرها به چنین صفحه‌هایی می‌رسند به دنبال آدرس صفحه‌های ریدایرکت شده می‌گردند. با این کار اعتبار صفحه اول برای صفحه مقصد در نظر گرفته می‌شود و ترافیک قبلی از بین نمی‌رود و رتبه این صفحه در گوگل حفظ می‌شود.

ALT Text / Tag یا Attribute

این یک توضیح مختصر از عکس‌های موجود در صفحه شماست. شما با این نوشته موضوع عکس خود را برای گوگل مشخص می‌کنید تا درک بهتری از عکس شما در صفحه سایت داشته باشد.

در واقع Alt Text یکی از صفت‌های تگ image است که در کدنویسی html مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورهای جستجو به سراغ alt نوشته شده بر روی تصاویر می‌روند و عکس را بر اساس موضوع ایندکس می‌کنند. البته نوشته شده به عنوان alt باید مختصر و مفید باشد و همچنین بهتر است شامل کلمه کلیدی اصلی شما باشد. این کار را حداقل برای یکی از عکس‌های خود انجام دهید و سعی کنید برای توضیح عکس، کلمات مرتبط با آن را بنویسید.

انکر تکست (Anchor Text)

اصطلاحات سئو - انکر تکست

انکر تکست یکی دیگر از اصطلاحات رایج سئو است. لینک دهی برای صفحات ما در سایت یکی از مراحل بهینه سازی سئو است. برای لینک دهی شما قسمتی از متن که با مطلب مقصد لینک مرتبط باشد را انتخاب می‌کنید. به کلمه یا کلماتی که برای لینک مورد نظر انتخاب می‌کنید، انکر تکست می‌گویند.

معمولا زمانی که این کار را انجام می‌دهید، این کلمات به رنگ آبی تبدیل می‌شوند و کاربر با نگه داشتن ماوس بر روی آن، شکل دست را در صفحه نمایش خود می‌بیند که مشخصه وجود یک لینک است. با کلیک کردن بر روی آن وارد صفحه مقصد می‌شود.

انکر تکست‌ها در کدهای html با تگ a href  مشخص می‌شوند که مقابل کد href آدرس صفحه لینک نوشته می‌شود.

وبلاگ

وبلاگ‌ها بخشی از سایت شما هستند که می‌خواهید مقالاتی مرتبط با حرفه خود و به صورت مرتب را در این قسمت از سایت خود منتشر کنید. هر پست وبلاگ در سایت شما یک صفحه مجزا است که توسط موتورهای جستجو دیده می‌شود. با قسمت وبلاگ، محتوای سایت شما تکمیل‌تر می‌شود.

اگر کاربران با جستجو عناوین خود به سایت شما برسند، گوگل این موضوع را یک امتیاز ویژه در نظر می‌گیرد. فراموش نکنید که تولید محتوا می‌تواند پادشاه سایت شما باشد. با این پادشاه ترافیک سایت شما بیشتر و باعث فروش و بازدید می‌شود.

تگ canonical url

اصطلاحات سئو - تگ canonical url

این تگ شباهت زیادی به کارکرد ۳۰۱ ریدایرکت است. در مواقعی که دو صفحه شبیه به هم از لحاظ اطلاعات داشته باشید، احتمالا یکی از آن صفحات به صورت مطلب داپلیکیت قرار گرفته است. برای این که هر دو صفحه در گوگل ایندکس نشود، به کمک تگ canonical url این دو صفحه، یک صفحه در نظر گرفته می‌شود.

این تگ به شما کمک می‌کند تا از ایجاد صفحات یک شکل با مطالب یکسان در فضای وب جلوگیری کنید. وجود صفحات یکسان و ایندکس شدن همه آن‌ها در موتورهای جستجو می‌تواند تاثیر منفی بر روی سئو سایت شما بگذارد.

فرم تبدیل (Conversion Form)

فرم‌های تبدیل فرم‌هایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید اطلاعاتی از بازدیدکنندگان سایت خود را به دست آورید. صفحات فرود یا landing page می‌توانند دارای این فرم‌ها باشند که سوالاتی را از بازدیدکننده بپرسند و اطلاعاتی از آن‌ها کسب کنند. این اطلاعات مانند ایمیل مخاطبان، در اختیارتان قرار می‌گیرد تا در صورت لزوم بتوانید برای نظرسنجی یا جشنواره‌ها به آن‌ها اطلاع رسانی کنید.

وب دایرکتوری (Web Directory)

وب دایرکتوری‌ها راهنمای موتورهای جستجو هستند. در فضای وب، سایت‌های معتبری وجود دارند که سایت‌های دیگر را در موضوعات مختلف دسته بندی می‌کنند. این وب‌سایت‌ها به صورت مرجع هستند توسط اشخاص ایجاد می‌شوند و به صورت دستی یا توسط ربات‌ها می‌توانند موضوعات سایت‌ها را دسته بندی کنند. دسته بندی با روش دستی قاعدتا دقیق‌تر از روش اتوماتیک است.

برای بهبود سئو وب سایت خود لازم است یک سایت مرجع را به عنوان وب دایرکتوری انتخاب کنیم. برای انتخاب این سایت لازم است به نکاتی توجه کنیم. سایت موردنظر باید جنبه بصری بالایی داشته باشد؛ یک سایت با ظاهر زیبا می‌تواند مخاطبان را جذب محتوای سایت کند.

به دنبال سایتی بگردید که در نتایج گوگل ثبت شده باشد. اگر با جستجوی موضوع مورد نظرتان، صفحه‌ای از این سایت مرجع در نتایج نباشد، ممکن است آن سایت اسپم شده باشد که در این صورت لازم است از این انتخاب صرف نظر کنید.

دامنه سایت (Domain)

اصطلاحات سئو - دامنه سایت

نام اصلی وب سایت (به عنوان مثالwww.yoursite.com ) را دامنه می‌گویند. هر وب‌سایتی دارای یک آدرس IP است. این آدرس‌ها از تعدادی اعداد تشکیل شده‌اند که با نقطه از هم جدا می‌شوند.  آدرس‌های IP شامل ۴ دسته اعداد هستند. حفظ کردن این اعداد برای هر سایت مشکل ایجاد می‌کند. به همین منظور برای آسان کردن این رویه از نام دامنه برای این موضوع استفاده شد تا لازم نباشد اعدادهای آدرس IP هر سایت را به خاطر بسپارید.

به عنوان یک پیشنهاد خوب است که مالکیت دامنه خود را برای چندین سال تمدید کنید. موتورهای جستجو از وب سایت‌هایی که دارای ثبت نام طولانی‌تر هستند ، حمایت می کنند زیرا نشان از تعهد دارد.

Above the fold

اصطلاح Above the fold در روزنامه هم به کار برده می‎شد. در واقع به اولین صفحه روزنامه که جلوی دید خوانندگان یا رهگذران از جلوی دکه روزنامه فروشی بود، گفته می‌شد. برای طراحی این صفحه زمان و حساسیت بیشتری به کار می‌بردند تا خواننده رابه خواندن کامل مطلب ترغیب کنند.

قسمتی از وب‌سایت است که کاربر به محض ورود به سایت شما و بدون این که نیاز به اسکرول باشد شاهد اطلاعات آن قسمت می‌شود. بهتر است برای این قسمت از سایت که جلوی دید کاربر است اطلاعات ویژه‌ای قرار دهید. متن و تصویر با کیفیت و جذاب برای این قسمت از صفحه وب‌سایت شما پیشنهاد می‌شود.

این صفحه برای ربات‌های گوگل اهمیت ویژه‌ای دارد. توصیه می‌کنیم در این قسمت حتما از تگ H1 حتما استفاده کنید.

عنوان‌ها (Headings)

تگ‌های H1 تا H6 یکی از مهم‌ترین تگ‌های استفاده شده در وب‌سایت هستند که عناوین شما را مشخص می‌کنند. این عناوین از متن عادی به ترتیب می‌تواند برجسته‌تر و پر رنگ‌تر نوشته شوند. موتورهای جستجو اهمیت ویژه‌ای به تگ عنوان می‌دهند.

HTML

اصطلاحات سئو - HTML

کدهای html یک زبان نشانه گذاری برای ایجاد صفحات وب و اپلیکیشن است. البته زبان‌های برنامه نویسی دیگری نیز برای ایجاد صفحات وب وجود دارند، اما همه آن‌ها به نوعی به این زبان وابسته هستند. به همین دلیل این زبان را عنصر کلیدی در طراحی صفحات وب می‌دانند.

Java script

یک زبان برنامه نویسی تحت وب است که به صورت اسکریپت نویسی نوشته می‌شود. جاوا اسکریپت امکانات و قابلیت‌های متنوعی دارد و با کدهای html در  ارتباط است. با کدهای جاوا اسکریپت می‌توانید انیمیشن‌های مختلفی را در سایت خلق کنید.

Inbound Link

پیوندی از یک سایت به سایت دیگر. پیوندی از سایت دیگر سئو شما را بهبود می بخشد، به خصوص اگر این سایت دارای PageRank بالایی هم باشد.

لینک داخلی (Internal Link)

پیوندی از یک صفحه به صفحه دیگر در همان وب سایت. می‌توانید در صفحه اصلی وب سایت به صفحات محصولات لینک ایجاد کنید.

صفحات ایندکس شده (Indexed Pages)

صفحات وب سایت شما که توسط موتورهای جستجو ذخیره می شوند. برای ایندکس شدن صفحات وب سایت شما دو مرحله باید طی شود. اول این که ربات گوگل بتواند صفحات جدیدی که به سایت اضافه کرده‌اید را پیدا کند و همچنین تشخیص دهد که این اطلاعات برای مخاطبان مفید است.

کلمه کلیدی (Keyword)

اصطلاحات سئو - کلمه کلیدی

این کلمات توسط کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ می‌شوند. هر صفحه در وب سایت شما باید توسط کلمه کلیدی خاصی بهینه شود.

 

لینک بیلدینگ (link building)

ایجاد لینک‌های ورودی بیشتر به وب سایت خود برای بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو را لینک بیلدینگ می‌گویند.

کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keyword)

رقابت در کلمات کلیدی بلندتر آسان‌تر می‌شود. استفاده از این کلمات کلیدی برای مشاغل کوچک راهکار خوبی برای بهبود رتبه سایت در گوگل است.

فراداده (Metadata)

داده‌هایی هستند که به موتورهای جستجو اطلاعاتی درباره وب سایت شما ارائه می‌دهند. در واقع این داده‌ها موضوع فعالیت شما را به گوگل توضیح می‌دهند.

توضیحات متا (Meta Description)

یک توضیح ۱۶۰ کاراکتری یا کمتر که خلاصه‌ای از موضوع صفحه مورد نظر وب‌سایت شماست. این توضیح مختصر در صفحات نتایج جستجو در زیر عنوان صفحه نشان داده می‌شود.

Meta Keywords

مانند برچسب‌هایی از کلمات کلیدی بودند که در حال حاضر دیگر استفاده‌ای در موتورهای جستجو ندارند.

mozRank

رتبه بندی لگاریتمی ارائه شده توسط SEOmoz. تعداد و کیفیت پیوندهای ورودی که به یک وب سایت یا صفحه خاص در آن وب سایت اشاره دارد. ۱۰.۰ بهترین صفحه مرتبط با اینترنت است و ۰ هیچ پیوندی برای ورود به وی‌سایت ندارد.

Nofollow

لینک سازی در سئو تاثیر به سزایی در بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل دارد. لینک‌سازی به ۲ صورت فالو و نوفالو انجام می‌شود. لینک نوفالو به صورت بک کد در صفحه مورد نظر شما نوشته می‌شود که به موتورهای جستجو خبر می‌دهد به سراغ لینک مورد نظر نروند و این صفحه را در پیج رنک سایت شما محاسبه نکند.

عنوان صفحه (Page Title)

نامی که برای صفحه خود و مرتبط با موضوع آن انتخاب می‌کنید در بالای پنجره نمایشگر شما نمایش داده می‌شود. این عنوان باید دارای کلمه کلیدی مربوط به محتوای صفحه مورد نظر شما باشد.

PageRank

پیج رنک به معنی رتبه صفحه است که این رتبه از جانب گوگل به صفحه شما در وب‌سایت اختصاص داده می‌شود.

 

پرداخت هزینه برای هر کلیک (PPC)

اصطلاحات سئو - پرداخت هزینه برای هر کلیک

PPC مخفف Pay Per Click است. یکی از روش‌های تبلیغات کلیکی است. در این روش بازاریابان از وب‌سایت‌های پربازدید برای تبلیغات محتویات سایت خود استفاده می‌کنند. زمانی هزینه به ازای هر کلیک حساب می‌شود که کاربری بر روی تبلیغات شما کلیک کند. مانند تبلیغات در گوگل

 

RSS Feed

ابزاری برای انتقال دیتا بین وب‌سایت‌های مختلف است. این دیتا قابل درک برای کاربران است و می‌تواند اخبار سایت‌های مورد نظر شما باشد.

 

SERP

به صفحه نتایج موتورهای جستجو هنگام جستجوی یک عبارت SERP گفته می‌شود.

 

نقشه سایت (Sitemap)

موتورهای جستجو توسط نقشه سایت، سایت شما را مشاهده و ارزش‌گذاری می‌کنند. سایت مپ یک لیستی از مهم‌ترین عناوین و مطالب سایت شما را در خود نگهداری می‌کند تا سایت توسط خزنده‌های موتورهای جستجو راحت‌تر ایندکس شود.

 

رسانه‌های اجتماعی (Social Media)

برنامه‌هایی مانند لینکدین، یوتیوب، توئیتر، گوگل پلاس و فیس بوک رسانه‌های آنلاین هستند که توسط افراد ایجاد می‌شوند. بهتر است از این رسانه‌های اجتماعی به سایت خود لینک دهی انجام دهید.

Traffic Rank

رتبه‌بندی میزان ترافیک سایت شما نسبت به سایر سایت‌های اینترنتی است. می‌توانید رتبه ترافیک خود را بر روی سایت الکسا بررسی کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
|
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search