درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

sem چیست؟ هر آنچه باید در مورد بازاریابی موتور جستجو بدانید!

sem چیست
فهرست مطالب

sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور فعال در موتورهای جستجو یکی از بهترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است. بر همین اساس، استفاده از SEO برای کسب رتبه در نتایج موتورهای جستجو، از جمله محبوب‌ترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. با این حال در این حوزه تنها راه حضور در نتایج جستو SEO نیست. SEM اگرچه در مقایسه با سئو از شهرت کمتری برخوردار است، اما می‌تواند یک روش جایگزین یا مکمل عالی برای فعالیت‌های شما جهت حضور بهتر در نتایج جستجو باشد. در این نوشته می‌خواهیم شما را با SEM آشنا کرده و با جزئیات بیشتری این روش بازاریابی آنلاین را با سئو مقایسه کنیم؛ با ما همراه باشید.

خدمات سئو می‌تواند نتیجه‌ای بسیار مفید و سودآور برای شما در پی داشته باشد؛ البته اگر توسط افراد حرفه‌ای و باتجربه انجام بگیرد. اگر به دنبال کسب نتیجه‌ای مثبت برای برند و کسب‌وکارتان هستید، نوین مارکتینگ با سابقه‌ای درخشان و موفق در این زمینه، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. شما برای دریافت مشاوره و یا آگاهی بیشتر از خدمات سئو سایت ما می‌توانید وارد وب سایت شده و یا با شماره ۲۲۳۱۹۱۶۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

بازاریابی موتورهای جستجو

SEM چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو یا به اختصار SEM، به شکلی از بازاریابی آنلاین گفته می‌شود که در آن تلاش می‌شود تا وب سایت‌ها در نتایج جستجو دیده شده و بازدید خوبی از طریق تبلیغات پولی داشته باشند. درست است که SEM از نظر مفهومی، حوزه گسترده‌ای را شامل شده و سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو یکی از زیرمجموعه‌های آن است؛‌ به طور کلی اما SEM به اجرای تبلیغات پولی در موتورهای جستجویی مانند گوگل، بینگ و… گفته می‌شود.

در این روش به‌طور خلاصه تبلیغ‌کنندگان برای کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا خدمات‌شان کمپین تبلیغاتی تعریف می‌کنند؛ در نتیجه این اتفاق نیز تبلیغات آن‌ها در بخش‌های مشخص شده‌ای از نتایج مرتبط در موتورهای جستجو، نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات اگرچه از نظر ظاهری شبیه به نتایج ارگانیک موجود در صفحه نتایج جستجو هستند، با این حال عموما با عنوان Ads علامت‌گذاری می‌شوند تا کاربران بتوانند آن‌ها را از نتایج جستجوی ارگانیک متمایز کنند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌هایی که باعث استقبال بی‌نظیر کاربران و بازاریابان از آن شده است، پرداخت هزینه، به ازای دریافت کلیک است؛ به طوریکه آگهی‌دهندگان، تنها زمانی پول پرداخت می‌کنند که کاربری بر روی تبلیغات آن‌ها کلیک کرده و وارد سایت شده باشند.

نکته بسیار مهم دیگر،‌ امکان شخصی‌سازی و ایجاد تنظیمات به خصوص جهت نمایش آگهی‌ها در این روش است. به‌طور خلاصه در این روش، علاوه بر تعیین کلمات کلیدی دلخواه خود، می‌توانید منطقه جغرافیایی، نوع دستگاه مورد استفاده، جنسیت، سن و سایر ویژگی‌های کاربران مدنظر را نیز مشخص کنید.

اگر بخواهیم به زبانی ساده‌تر در مورد این مسئله صحبت کنیم، باید بگوییم که شما در این روش تبلیغاتی به نوعی وارد یک مزایده شده و جایگاه تبلیغاتی موردنظرتان را خریداری می‌کنید. در نتیجه هر کسی که هزینه بیشتری به ازای هر کلیک پرداخت کند، شانس بیشتری برای حضور و دیده شدن در صدر نتایج جستجو خواهد داشت.

SEM مخفف چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو که ترجمه‌ای از عبارت Search Engine Marketing است، به هر روش ارگانیگ و غیرارگانیک بازاریابی در موتورهای جستجو گفته می‌شود؛ با اینحال، این تعریفی است که در دنیای تئوری با آن مواجهیم و در دنیای واقعی، منظور دقیق از SEM استفاده از روش‌های تبلیغاتی پولی در موتورهای جستجو است.

بخش‌های مختلف SEM

بازاریابی موتورهای جستجو بیش از هر چیز بر درج آگهی‌های متنی در نتایج جستجو تمرکز دارد. با این حال در این روش بخش‌های مختلف دیگری نیز وجود داشته که می‌تواند محل مناسبی برای فعالیت بازاریابی دیجیتال شما باشد. نکته مهم دیگر اینکه وقتی درباره SEM صحبت می‌کنیم؛ اغلب به خدمات گوگل ادز اشاره داریم. شرکتی که بخش اعظم تبلیغات دیجیتال به این روش را در دست دارد.

بر همین اساس می‌توان SEM را دارای بخش‌های زیر دانست:

۱. تبلیغات در نتایج جستجوی گوگل

این روش، دقیقا همان چیزی است که تا به اینجای مقاله درباره آن توضیح دادیم. در این روش شما آگهی خود را به اشکال گوناگون برای دقیقا همان کاربری که به این خدمات نیاز دارد، نمایش می‌دهید. این موضوع می‌تواند شانس شما را برای تبدیل کاربر به مشتری به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

نوین مارکتینگ به عنوان یکی از موفق‌ترین نمایندگان رسمی گوگل در زمینه تبلیغات می‌تواند بهترین خدمات در این زمینه را در اختیار شما بگذارد. به همین دلیل، شما می‌توانید با اطمینان خاطر روی دریافت بازدهی در بخش تبلیغات در گوگل، روی همکاری نوین مارکتینگ حساب باز کنید.

تبلیغات در نتایج جستجو

۲. تبلیغات در شبکه نمایش گوگل

این شبکه، بزرگ‌ترین شبکه نمایش آگهی جهان است که مجموعه متنوعی از رسانه‌های آنلاین را در برمی‌گیرد. در تبلیغات در شبکه نمایش گوگل، شما می‌توانید تبلیغات و آگهی‌های متنی و تصویری خود را به مخاطبان مرتبط، در سایت‌های عضو در شبکه نمایش گوگل نشان دهید.

۳. تبلیغات در گوگل پلی

مطمئنا با فروشگاه گوگل پلی آشنایی دارید؛ خصوصا اگر گوشی اندرویدی داشته باشید. آیا می‌دانستید در این فروشگاه، کسب‌وکارها و برندهای مختلف، تبلیغات انجام می‌دهند؟ بسیاری از کسب‌وکارهایی که اپلیکیشن طراحی‌کرده‌اند، برنامه خود را در این فروشگاه تبلیغ کرده و عموما نیز تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنند که برنامه‌شان به طور کامل بر روی دستگاه کاربران نصب شده باشد. همین موضوع باعث شده است تا تبلیغات در گوگل پلی، به یکی از روش‌های مورد علاقه افراد برای افزایش تعداد نصب برنامه‌هایشان تبدیل شود.

۴. تبلیغات در جمیل

جیمیل در دنیای آنلاین امروزی، یکی از پراستفاده‌ترین و پر استقابل‌ترین برنامه‌هایی است که افراد برای ایجاد ارتباطات از آن استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید مستقیم در صدر ایمیل‌های شخصی مشتریان خود و در صدوق ایمیل شخصی آن حضور داشته باشید، تبلیغات در جیمیل را فراموش نکنید.

تبلیغات در جیمیل

SEO چیست؟

سئو با بهینه سازی موتورهای جستجو تنها راه حضور طبیعی و ارگانیک در نتایج جستجوست. در واقع اگر می‌خواهید فارغ از تبلیغات موجود در موتورهای جستجو، در نتایج اصلی و طبیعی نیز حضور داشته باشید؛ سئو تنها راهکار پیش روی شماست. این کار، مجموعه فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که در نتیجه آن، اعتبار سایت شما برای موتورهای جستجو افزایش یافته و در نهایت رتبه بهتری در مقایسه با رقبا کسب می‌کنید. این موضوع در حوزه رقابتی باعث می‌شود که شما بتوانید رقبا را کنار زده و به انتخاب اول کاربران تبدیل شوید.

نتیجه بخش بودن سئو به دلیل گسترده‌بودن اعمالی که شما باید در آن انجام دهید، به موارد متعددی وابسته است که عبارتند از:

  • سئوی داخلی

منظور از سئوی داخلی تمام فعالیت‌هایی است که در فضای داخلی سایت و با هدف بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو انجام می‌شود. کارهای زیادی در این بخش باید انجام پذیرند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • ساماندهی لینک‌های داخلی
  • بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت
  • تعیین ارتباط سازنده میان صفحات مختلف
  • مشخص کردن ساختار مناسب برای سایت
  • تنظیم تگ‌ها و رل‌های مرتبط برای هر صفحه
  • تنظیم نمایش بهینه سایت در دستگاه‌های مختلف

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که عمده فعالیت‌های ابتدایی سایت با تغییر در سئو داخلی سایت‌ها انجام می‌گیرد.

سئو داخلی

  • سئوی خارجی

سئوی خارجی به عنوان مهم‌ترین بخش فعالیت‌های سئو، همیشه مورد توجه متخصصین این حوزه بوده است. منظور از سئوی خارجی، تمامی فعالیت‌های مرتبط با سایت شما در سایر سایت‌هاست. عمده فعالیت‌هایی که در این بخ انجام می‌گیرند، عبارتند از:

  • نوشتن پست مهمان
  • اشتراک‌گذاری محتوای سایت در شبکه‌های اجتماعی
  • ساخت بکلینک در سایت‌های مرتبط از طریق درج رپورتاژ آگهی
  • و…

به‌طور خلاصه هرچه در بیرون از سایت شما، درباره سایت شما اتفاق می‌افتد و همچنین از طریق درج لینک، به آن ارجاع داده شود، گوگل اعتبار بیشتری را برای سایت شما قائل شده و رتبه شما در سئو افزایش می‌یابد.

  • سئوی تکنیکال

هر اقدامی که در نتیجه آن، کراول (crawl) و ایندکس (index) سایت برای موتورهای جستجو آسان شود، در دسته فعالیت‌های مربوط به سئو تکنیکال قرار می‌گیرد. فعالیت‌هایی که در این بخش انجام می‌گیرند، یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین کارهایی است که یک سئوکار در سایت انجام می‌دهد.

به یاد داشته باشید که نقش سئو تکنیکال برای دریافت ترافیک ارگانیک و افزایش رتبه بسیار کلیدی است؛ به طوری که حتی اگر بهترین و جامع‌ترین مطالب دنیا را در سایتتان داشته باشید، باز هم اگر به درست کراول نشوند، کاربران نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

سئو تکنیکال

  • تولید محتوا

اگرچه تولید محتوا را نمی‌توان از فرآیندهای اصلی سئو دانست؛ اما بدون محتوا، تمام فرآیند سئو بی‌معنا می‌شود. به همین دلیل نیز معمولا بازاریابی محتوا و سئو فعالیت‌های در هم تنیده و وابسته به یک‌دیگر تعریف می‌شوند. در واقع صفحات سایت شما باید محتوایی داشته باشد که بتوانید اصول سئو را روی آن پیاده کرده و در نتیجه انجام درست قواعد این کار، برای محتواهای نوشته شده، مخاطبان مناسب پیدا کنید.

در همین راستا، تولید محتوا با توجه به اصول سئو مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در نظر داشته باشید. از جمله مواردی که می‌توانند برای رسیدن به این اهداف برای شما سودمند باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگارش محتوای تالیفی
  • استفاده از منابع معتبر و ذکر آن‌ها
  • استفاده از فرمت‌های مختلف صوتی، تصویری و ویدئویی در کنار متن
  • استفاده از اصول ساختاری مناسب برای معرفی بخش‌های مختلف محتوا، از جمله عنوان، توضیحات، تیترها و زیرتیترها، لینک‌ها، نقل قول‌ها، پرسش و پاسخ‌ها، اسکیماها و رعایت فراوانی کلمات کلیدی
  • و…

شباهت SEO و SEM چیست؟

تا به اینجا توضیح دادیم که بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) چه تعاریف و کاربردهایی دارند. از آنجاییکه در دنیای مارکتینگ و بازاریابی این دو مفهوم بسیار باهم اشتباه گرفته می‌شوند، ما در ادامه قصد داریم تا شما را با شباهت و تفاوت‌های این دو آشنا کنیم تا بتوانید به درک درست‌تری از هر کدام برسید:

برخی از مهم‌ترین شباهت‌های این دو مفهوم عبارتند از:

  • هدف: هر دو این روش‌ها به دنبال افزایش شانس دیده شدن سایت‌ها در نتایج موتورهای جستجو هستند. همچنین هدف نهایی آن‌ها، هدایت ترافیک هدفمند به وب‌سایت شما، افزایش آگاهی از برند و جذب مشتریان بالقوه است.
  • تحقیق کلمات کلیدی: هر دو روش برای پیدا کردن بهترین کلمات و عبارات، به تحقیقات کلمات کلیدی نیاز دارند. در واقع با درک جستجوهای محبوب مرتبط با محصولات یا خدمات خود، می‌توانید محتوای سایت و کمپین‌های تبلیغاتی خود را بهینه کنند.
  • محتوای با کیفیت: هر دو بر اهمیت محتوای باکیفیت بالا تاکید دارند؛ همانطور که می‌دانید موتورهای جستجو، سایت‌ها و تبلیغات با محتوای ارزشمند و مرتبط را در اولویت قرار می‌دهند. در واقع حتی در SEM نیز هرچه محتوای صفحه فرود شما بهتر باشد، با هزینه کمتر در جایگاه تبلیغاتی بهتری قرار خواهید گرفت. 
  • بهینه‌سازی مداوم: هر دو روش به بهینه‌سازی مداوم نیاز دارند. سئو شامل نظارت مستمر و بهبود عوامل مختلف درونی و بیرونی برای حفظ یا بهبود رتبه‌بندی جستجو است. از طرفی دیگر، کمپین‌های SEM نیز به نظارت، آزمایش و بهینه‌سازی مداوم کلمات کلیدی، متن تبلیغات، پارامترهای هدف‌گیری و استراتژی‌های پیشنهاد قیمت برای به حداکثر رساندن عملکرد و بازگشت سرمایه (ROI) نیاز دارند.

شباهت SEO و SEM چیست

تفاوت SEO و SEM

پس از بیان شباهت‌ها، بهتر است با مهم‌ترین تفاوت‌های SEO و SEM نیز آشنا شوید:

  • پولی در مقابل ارگانیک: مهم‌ترین تفاوت این دو روش گفته شده این است که SEO صرفا بر بهبود رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک تمرکز دارد. در حالی که SEM اگرچه نیازمند برخی بهینه‌سازی‌هاست، اما اصولا یک روش تبلیغاتی مبتنی بر پرداخت پول به ازای دریافت مخاطب است.
  • نتایج فوری در مقابل نتایج بلندمدت: SEM می‌تواند فورا نتیجه‌بخش باشد؛ در واقع پس از شروع کمپین تبلیغاتی، آگهی شما نمایش داده شده و می‌توانید کاربران مدنظر را دریافت کنید. در مقابل، سئو یک استراتژی بلندمدت است که برای دستیابی به رتبه‌های ارگانیک بالاتر به تلاش مداوم نیاز دارد. این روش ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها زمان بخواهد تا شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در آن باشیم.
  • هزینه: سئو یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفته می‌شود که به صرف زمان و انرژی نیاز دارد؛ با این حال هزینه مستقیمی را برای آن پرداخت نمی‌کنید. اگرچه هزینه‌هایی مانند استخدام متخصصان سئو، ایجاد محتوای باکیفیت و اجرای تکنیک‌های بهینه‌سازی را باید در نظر داشته باشید. در مقابل SEM شامل تبلیغات پولی است. یعنی تبلیغ‌کنندگان به ازای هر کلیک، نصب و… به موتورهای جستجو مبلغی را پرداخت می‌کنند.
  • کنترل و انعطاف‌پذیری: SEM کنترل و انعطاف‌بیشتری را در هدف‌گذاری تبلیغات ارائه می‌دهد. در این روش تبلیغ‌کنندگان می‌توانند کلمات کلیدی، متن تبلیغات، پارامترهای هدف‌گیری و استراتژی‌های پیشنهادی را برای دستیابی به مخاطبان مورد نظر خود مشخص کنند. در مقال سئو برای تعیین رتبه‌بندی به الگوریتم‌های موتورهای جستجو متکی است. بنابراین اگرچه می‌توانید وب‌سایت خود را بهینه کنید اما کنترل کمتری بر روی زمان و نحوه نمایش آن توسط موتورهای جستجو دارید.

تفاوت ها

استراتژی SEM یا SEO؟ کدام بهتر است؟

به‌طور خلاصه و بر اساس تجربه اغلب بازاریابان دیجیتال، طراحی یک استراتژی مبتنی بر هر دو روش بهترین انتخاب است. با این حال اگر می‌خواهید تنها با یکی از این روش‌ها فعالیت خود را آغاز کنید، باید موارد گوناگونی که در بخش تفاوت‌ها و شباهت‌ها مطرح شد را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر برای جذب مشتریان فرصت کافی ندارید، SEM روش سریع‌تری است. در مقابل اگر می‌خواهید با هزینه کمتر و در بلندمدت به جامعه مناسبی از مشتریان تقریبا همیشگی دست یابید، بهتر است روی سئو سرمایه‌گذاری کنید. به هر حال همان‌طور که گفتیم انتخاب میان یک از این دو استراتژی، بیش از هرچیز به نیاز، اهداف، بودجه و شرایط شما بستگی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا با توضیح در مورد اینکه sem چیست، تفاوت‌های آن را با سئو (SEO) نیز مورد بررسی قرار دهیم تا با بررسی هر کدام بدانید که کدام یک از آن‌ها می‌توانند گزینه مناسب‌تری برای شما و کسب‌وکارتان باشند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
بهبود رتبه سایت
|
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search