درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

چگونه افراد سوء استفاده‌گر را در محیط کار مدیریت کنیم؟

چگونه افراد سوء استفاده‌گر را در محیط کار مدیریت کنیم؟
فهرست مطالب

در یک یا چند موقعیت در حرفه خود ممکن است با یک فرد سوء استفاده گر روبرو شوید.

متأسفانه افرادی که از این تاکتیک‌ها برای دریافت آنچه که می‌خواهند استفاده می‌کنند، فقط در فیلم هایی مانند The Devil Wears Prada نیستند – آنها در زندگی واقعی نیز وجود دارند.

اغلب دشوار است که یک فرد سوء استفاده گر را شناسایی کنید. رفتار سوء استفاده گرانه ذاتا نادرست و ناسازگار است. شاید مدیرتان شما را در جلسات تخریب کند، اما سپس به شما بگوید که برای رشد حرفه ای شما ضروری بوده است. یا شاید شما اخیرا رفتار سوء استفاده گرانه‌ای را اخیرا در تیم خود مشاهده کرده باشید که یک همکار در سطح بالاتر کارکنان زیر دست خود را به خاطر اشتباهی که مقصرش نبودند سرزنش می‌کند.

شما حتی ممکن است رفتار سوء استفاده‌گرانه را در مشتریان خود مشاهده کنید، که اغلب به شما در مورد خواسته‌های همکار خود دروغ می‌گویند تا خواسته‌های خود را  بدست بیاورند.

مدیریت سوء استفاده - رفتارهای سوء استفاده گرایانه

تعریف سوء استفاده

یک فرد سوء استفاده گر کسی است که از اقدامات نادرست، غلط و یا برنامه ریزی شده برای کنترل افراد یا موقعیت های دیگر به نفع خود استفاده می‌کند. کسی که قصد سوء استفاده دارد، تلاش می‌کند تا  از طریق دروغ یا تأثیر بر احساسات دیگران آنچه که می‌خواهد را به دست بیاورد.

در حالی که رفتارهای سوء استفاده‌گرانه ممکن است به وفور در ادارات به چشم بخورد، می‌تواند عواقب منفی و گسترده‌ای را بر فرهنگ و بهره وری تیم شما داشته باشد.

با گذشت زمان، رفتار سوء استفاده‌‌گرانه می‌تواند همکاران شما را از بهترین کارکردن بازدارد و یک فرهنگ سمی و خودمختار ایجاد کند. این می تواند تیم شما را تخریب کند و منجر به میزان بالاتری از اخراج کارکنان شود.

خوشبختانه، برخی از تاکتیک های اولیه وجود دارند که شما می توانید قبل از رسیدن به HR و یا در نظر گرفتن اقدام دشوارتر از آنها استفاده کنید. در نهایت، ضروری است که شما نحوه رفتار سوء استفاده گرانه در بین کارکنان یا همکاران خود را بیاموزید و بهترین مسیر را برای کمک به تیم خود با استفاده از صداقت و احترام متقابل تعیین کنید.

رفتار سوء استفاده گرانه

مشخص کردن رفتار سوء استفاده گرانه می‌تواند دشوار باشد، به ویژه اگر شما تحت سوء استفاده قرار گرفته باشید. فرد سوء استفاده گر ممکن است اغلب شما را تحسین کند یا سعی کند به شما نزدیک شود، بنابراین شما تشخیص نمی دهید این رفتار “دوستانه” برای زندگی کاری شما چه تهدید بزرگی محسوب می‌شود.

در اینجا چند نشانه کلاسیک از سوء استفاده آورده شده است:

  1. آنها سعی می‌کنند کنترل شما را با صحبت کردن در مورد شرایطشان ، در دفتر و یا در اوقات فراغت خود، به دست بگیرند. آنها همچنین ممکن است زمان کمی برای تصمیم گیری به شما بدهند، با این امید که فشار زمان، شما را مجبور به قبول کردن ایده‌های فرد سوء استفاده گر کند.
  2. آنها از شما سوالاتی را می‌پرسند و علاقه‌مند به شناختن بیشتر شما هستند. این توجه ویژه می‌تواند این معنا باشد که بعدا بتوانند از اطلاعات شخصی شما بر علیه‌تان استفاده کنند.
  3. آنها اغلب دروغ می‌گویند یا در حقایق اغراق می‌کنند و یا در آن تقلب می‌کنند و اطلاعات را به صورت یک طرفه یا جهت دار ارائه می‌دهند.
  4. آنها فریاد می‌زنند و احساسات منفی خود را به شما نشان می‌دهند تا شما را مجبور به انجام آنچه که می‌خواهند کنند. آنها امیدوارند که ترس شما باعث شود که به دستورات آنها گوش کنید.
  5. آنها تمایل دارند سخنان یا جوک‌های انتقادی بگویند تا شما را تضعیف کنند یا به نقص‌های شما اشاره کنند. آنها هنگام ارائه نظرات بر نکات منفی شما تمرکز می‌کنند و به گونه‌ای درباره شما نظر می دهند که احساس ضعف کنید.
  6. آنها باعث می شوند شما احساس گناه کنید با این امید که دلتان به حال آنها سوخته و مجبور به انجام دستورات آنها شوید.
  7. آنها خود را به “خنگی” می‌زنند تا به شما بگویند متوجه نحوه انجام کار نشده‌اند و اصرار می‌کنند که نمی‌توانند کاری که به آنها محول شده را انجام دهند. یا از طرف دیگر، آنها تظاهر می‌کنند که متخصص در هر چیزی هستند که احساس برتری نسبت به شما داشته باشند.

مهم است که بدانید رفتار سوء استفاده گرایانه لزوما به این معنی نیست که طرف شما شخصیت سوء استفاده‌گرایانه‌ای دارد. احتمالا همه ما در برخی مواقع برایمان پیش آمده است که نیازهای خودمان را نسبت به شخص دیگری در اولویت قرار داده‌ایم و از تاکتیک‌های سوء استفاده‌گرایانه استفاده کنیم تا مطمئن شویم آنچه را می‌خواهیم به دست می‌آوریم.

دوران کودکی خود را به یاد بیاورید. فرض کنید هنگامی که شما جوان تر بودید، شما واقعا می‌خواستید آخرین شیرینی را بخورید. شما می‌دانستید که خواهر شما بابانوئل را دوست دارد، بنابراین به او می‌گفتید: “اگر اجازه بدهی من آخرین شیرینی را بخورم، بابانوئل باز هم می‌آید. اما اگر تو آن را بخوری، او نخواهد آمد و هیچ هدیه‌ای نیز به تو نخواهد داد. “

با دانستن نقطه ضعف خواهرتان، شما توانستید به او دروغ بگوید تا آنچه را که می‌خواستید بدست بیاورید. این یک رفتار سوء استفاده گرایانه است، اما شما در کل ممکن است یک فرد سوء استفاده گر نباشید.

در محیط کار، افراد مرتکب اشتباه می‌شوند. در موقعیت‌های خاص ممکن است عملکرد شما کمتر از ایده آل باشد و همکاران شما ممکن است در این لحظه بحرانی و ناامیدکننده از رفتار سوء استفاده گرایانه استفاده کنند. در حالی که این هرگز خوب نیست، اگر به طور مناسب اجرا شود، اغلب برگشت پذیر است.

مدیریت سوء استفاده - تعریف سوء استفاده

شخصیت سوء استفاده گرایانه

این مهم است که یاد بگیرید چگونه تشخیص دهید همکار، مشتری یا مدیر شما دارای یک شخصیت سوء استفاده گر است، که متفاوت با نشان دادن این نوع رفتارها در برخی مواقع است.

در نهایت، کسی که شخصیت سوء استفاده گر دارد مداوم و بارها و بارها از استراتژی و سیاست‌هایی برای پنهان کردن حقیقت و اخلاقیات سود می‌جوید. آنها نیازهای خود را در اولویت قرار می‌دهند و از نقاط ضعف شما در برابر شما استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند به آنچه که می‌خواهند می‌رسند.

اساسا، کسی که شخصیت سوء استفاده گر دارد، این نوع رفتارها را مدام تکرار می‌کند و در مواقع مختلف و در مورد اشخاص گوناگون از این تکنیک‌ها بهره می‌برد تا به خواسته‌های خود برسد.

شما احتمالا هنگامی که فردی را با شخصیت سوء استفاده گر می‌بینید بین اعمال و اخلاقیات خود دچار تناقض می‌شوید.

به عنوان مثال، شاید شما با خودتان عهد بسته باشید که عمدا پروژه همکاران خود را به سرقت نبرید، اما همکار سوء استفاده گر، شما را تحریک می‌کند این کار را انجام دهید و به شما القا می‌کند که خودتان قادر به انجام این پروژه به تنهایی نخواهید بود. شاید فرد سوء استفاده گر نقاط ضعف شما را مشخص کند و اصرار کند که با انجام این کار به نفع آنها می‌توانید این نقاط ضعف را برطرف کنید. شما ناراحت هستید و اعتقاد دارید که این کار درست نیست، اما او به هر حال شما را متقاعد می‌کند.

اگر راحتی شما برای برآورده کردن آرزوی دیگران به خطر می افتد و یا اگر شما احساس می کنید که فردی شما را تشویق می‌کند یک کار غیر اخلاقی انجام دهید، شما احتمالا با یک شخصیت سوء استفاده گر مواجه هستید.

نحوه برخورد با افراد سوء استفاده گر

  1. خصوصی با آنها صحبت کنید و از او بخواهید به این نوع رفتار پایان دهد.

اگر شما این نوع رفتار را در طول یک جلسه تیمی یا در راهرو مشاهده کردید، اما این اولین بار است که متوجه آن شده‌اید، در ابتدا شما بهتر است خصوصی با آن فرد صحبت کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید کارمند شما جیمز به یک کارمند دیگر، ربکا، بیش از حد نزدیک شده است. او اغلب او را تضعیف می‌کند و به “شوخی” به نقص‌های او در طول جلسات اشاره می‌کند، به طوری که شما احساس می‌کنید این کارها بر اعتماد به نفس و شخصیت ربکا تاثیر منفی گذاشته است و نمی‌تواند در جلسات به خوبی اظهار نظر کند.

شما بهتر است با جیمز تماس بگیرید و او را به دفتر خود فراخوانید و به او بگویید: “جیمز، در اینجا چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا با ربکا مشکلی داری یا چیزی درباره رفتار کاری او وجود دارد که تو را ناراحت می‌کند؟”

مهم است که توجه خود به رفتار جیمز را نشان دهید و اذعان کنید که این رفتار غیر قابل قبول است و از او بخواهید به این نوع رفتار پایان دهد. شاید جیمز عصبانی و یا پرخاشگر شود و نسبت به ربکا واکنش نشان دهد و با این کار شما شناخت عمیق تری از جیمز کسب خواهید کرد.

مسلما، جیمز ممکن است دروغ بگوید و یا خودش را به گیجی بزند، اما به عنوان یک شخص ناظر به رفتار سوء استفاده گر، مهم است شما مراحل اولیه را از طرف ربکا انجام دهید.

اما، این اقدامات زمانی عملی می شود که شما یک مقام برتر نسبت به شخص سوء استفاده گر داشته باشید، و یا شما آن کسی نباشید که از او سوء استفاده می‌شود. اگر شخصا از شما سوء استفاده می‌شود دیگر نیازی نیست این موضوع را به صورت خصوصی حل و فصل کنید. در عوض، شما باید این وضعیت را به طور عمومی اعلام کنید، که بعدا به آن خواهیم پرداخت.

  1. آن را به صورت عمومی اعلام کنید تا نشان دهید که این رفتار دیگر قابل تحمل نیست.

اعلام عمومی رفتار سوء استفاده گرایانه از دو جهت اهمیت دارد . یک، به شخص سوء استفاده گر فرصتی برای کنترل دروغ‌ها و یا خنگ بازی نمی‌دهد و دو، می‌تواند برای شما متحدانی را جمع کند. علاوه بر این، به همه نشان می‌دهد که واقعا چه اتفاقی در حال وقوع است.

به عنوان مثال، شاید همکار شما عمدا از شما بخواهد یک جلسه پروژه را ترک کنید و سپس به همکاران بگوید که شما سهم خود را از پروژه انجام نمی‌دهید. در صورتی که این اتفاق بیافتد، می‌توانید یک ایمیل به شخص سوء استفاده گر ارسال کنید و آن را برای رئیس خود و همکاران خود را نیز کپی کنید و اطلاعاتی را که می‌خواسته اید در جلسه به اشتراک بگذارید به آن پیوست کنید.

اینگرید گلدبلوم بلوچ Ingrid Goldbloom Bloch، مدیر موسس خدمات حرفه ای در بوستون، توصیه می‌کند که “در ارتباطات خود کاملا شفاف باشید”. شما باید فایل‌های زیادی را بر علیه شخص سوء استفاده گر جمع آوری کنید، به طوری که در زمان مناسب، بتوانید فایل‌های مختلفی را برای محافظت از حرفه خود ارائه کنید. شما نمی‌خواهید رئیس شما فکر کند که عمدا در جلسات حضور پیدا نمی‌کنید، در حالی که اصلا به شما اطلاع رسانی نشده است و در واقع دعوت نشده‌اید.

اگر چنین رفتاری در جلسات عمومی اتفاق بیافتد، شما ممکن است خطاب به فرد سوء استفاده گر بگویید، ” من فکر می‌کنم شما با راه حل‌های ما که در طول این جلسه ارائه شد موافق نیستید. آیا این درست است؟ با اشاره به این رفتار شما نشان می‌دهید که این وضعیت دیگر برای شما قابل تحمل نیست و اگر ادامه یابد، دائما مورد سوال قرار خواهد گرفت.

  1. نگرانی های خود را به یک مقام بالاتر اعلام کنید.

رفتار سوء استفاده گر، کار و فرهنگ تیمی و کارآیی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد، بنابراین اگر رفتار ادامه پیدا کند، مهم است که آن را به یک مقام بالاتر اعلام کنید.

واقعیت ها و موقعیت‌های حقیقی را به رئیس یا مدیر خود اطلاع دهید. اشاره کنید که این رفتارهای سوء استفاده گرایانه چگونه باعث شده است که توانایی تیم شما برای تکمیل پروژه یا ایجاد ارتباط قوی با یک مشتری به خطر بیافتد.

به عنوان مثال، شاید مدیر شما همچنان به کار تیمی شما در طول جلسات اعتماد داشته باشد، هرچند که به طور خصوصی شما را مورد تشویق قرار می دهد. اگر مشکل ادامه دار باشد، شما بهتر است آن را به یک مقام بالاتر اطلاع دهید تا بداند مدیر شما با سلب اعتماد نسبت به شما، روحیه تیم شما را بدتر می کند.

اگر شما ارتباطات تجاری خود را حفظ کنید، رئیس یا مدیر شما احتمالا به طور طبیعی به این موضوع ورود کرده و انتقاد خواهد کرد.

  1. یک متخصص بهداشت روان را به محل کار خود دعوت کنید.

اگر فکر می کنید که تاکتیک های سوء استفاده گرایانه، منافع تیم یا شرکت شما را به خطر انداخته است ممکن است بهتر باشد یک شخص حرفه ای برای شناسایی این رفتارها را استخدام کنید.

مدیریت سوء استفاده - نحوه برخورد با افراد سوء استفاده گر

یک متخصص بهداشت روانی که متخصص مقابله با رفتار سوء استفاده گرایانه است، می تواند به شما در شناسایی این نوع رفتار کمک کند و بتواند روابط بین همکاران را ببیند و ارزیابی های بی طرفانه‌ای داشته باشد. این شخص حرفه‌ای همچنین می‌تواند مشورت هایی به تیم شما ارائه دهد و به آنها آموزش های کافی داده و راه حل های پیشگیرانه و مدیریتی طولانی مدت را برای این مشکل ارائه کند.

در نهایت، اگر شخص سوء استفاده گر تحت رهبری شما باشد، باید تا زمانی که این شخص رفتار خود را متوقف کند، بازخوردهایی نسبت به رفتارهای او ارائه کنید، یا به وضوح به آنها بگویید در شرکت شما این نوع رفتار قابل تحمل نیست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
Search