درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

نیچ مارکتینگ؛ (Niche Marketing) یا بازاریابی جاویژه چیست؟

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یا بازاریابی جاویژه چیست؟
فهرست مطالب

اگر به دنبال راهی برای نفوذ به بازاری خاص هستید و مطمئن هستید که می‌توانید نیاز قشر خاصی از بازار هدف برآورده کنید مقاله نیچ مارکتینگ یا بازاریابی جاویژه همان چیزی است که برای شروع بیزینس کوچک خود به آن نیاز دارید.

امروزه، اگر می‌خواهید چیزی خریداری کنید، یافتن آنچه به دنبالش هستید چه به صورت آنلاین یا آفلاین کار سختی نیست. اکثر مشاغل تحت یک فضای تجاری مشخص قرار دارند، این امر موقعیت مکانی و تعامل آنها و پیشنهادات رقبا را بسیار آسان می‌کند. شما چه به دنبال کالاهای خرده باشید و یا حتی قصد دریافت خدمات مالی یا حتی سیستم عامل‌های فناوری را داشته باشید، هر آنچه شما ممکن است نیاز داشته باشد به راحتی در دسترس است.

در طرف دیگر، مشاغل کوچکتری داریم که محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهند که بسیار منحصر به فرد هستند، حتی تصور اینکه مصرف کنندگان در کجا به دنبال این محصول هستند یا مایل به پرداخت چه هزینه‌ای برای آنها هستند، دشوار است. شرکت‌های مختلفی  هستند که علیرغم فعالیت در یک بخش محدود از محصولات غیرمتعارف، یک تجارت پر رونق ایجاد کرده‌اند.

این شرکت‌ها وقتی محصولاتشان برای مشتریانی گسترده‌تر ایجاد نشده است، چگونه مخاطبان خود را جذب می‌کنند؟ استراتژی‌های بازاریابی معمول بسیار گسترده هستند و برای این نوع مشاغل به خوبی کار نمی‌کنند. با این وجود این مشاغل همچنان در موقعیت خاص خود موفقیت کسب می‌کنند.

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ Niche Marketing - نیچ مارکتینگ چیست؟

بازاریابی تخصصی و یا نیچ مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی است که بر بخش‌های خاصی از مخاطبان متمرکز است که دارای یک علاقه یا نقطه نیاز مشترک هستند. در این استراتژی، تلاش‌های بازاریابی و تبلیغات به نحوی متمرکز می‌شود تا به زیر مجموعه‌ای متمایز (یا طیف ویژه‌ای) از کل مشتری‌ها بپردازد.
نیچ مارکتینگ یک استراتژی تبلیغاتی است که بر یک بازار هدف منحصر به فرد تمرکز دارد. این استراتژی به جای بازاریابی برای هر کسی که می‌تواند از یک محصول یا خدمات بهره مند شود، منحصرا بر یک گروه متمرکز است، یک بازار مناسب یا جمعیتی از مشتریان بالقوه که بیشترین سود را از این پیشنهادات دارند.

۳ استراتژی نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ Niche Marketing - استراتژی‌های نیچ مارکتینگ

کسب و کار گسترده‌ای که تا آنجا که ممکن است مورد توجه مشتریان قرار بگیرد در ظاهر خارق العاده به نظر می‌رسد. این حس تا زمانی ادامه دارد که متوجه شوید که باید با شرکت‌های که پیش از شما تاسیس شده به صورت بی پایان رقابت کنید، که همه این کسب و کارها در شروع کار شناخته شده‌تر از شما هستند.
استراتژی بازاریابی جاویژه، برای جذب زیرمجموعه خاصی از مشتریان طراحی شده و دسته محدودی را که کسب و کار شما در آن قرار دارد در نظر می‌گیرد. این گروه به جای بازار گسترده‌تر، روی گروه کوچکی از خریداران متمرکز است.استراتژی نیچ مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا در رقابت متمایز شوید، و افرادی را که نمی‌توانند در برابر خرید مقاومت کنند را جذب کرده و سودآوری را افزایش دهید.
در ادامه چند استراتژی موثر و کارآمد در نیچ مارکتینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱- کمپین های بازاریابی دهان به دهان یا Word-of-Mouth

این کمپین‌ها بیش از تبلیغات یا بازاریابی بر اساس مواد تبلیغ محصول یا خدمات، بر روی مکالمه بین مصرف کنندگان متکی هستند. نمایش نام برند در این روش بسیار کم و زیرکانه است، از بازاریابی دهان به دهان برای اسپانسر شدن در رویدادها، یا اهدای جوایز بر اساس نیچ ( به صورت تخصصی) استفاده می‌شود. در نتیجه اجرای این کمپین‌ها زمان بیشتری نیاز دارد، اما با توجه به اینکه توصیه ‌های دهان به دهان به طور کلی وزن زیادی برای مصرف کنندگان دارد، بازدهی آنها می‌تواند بسیار بالا باشد.

۲- کمپین کسب اعتبار و Endorsements

این استراتژی منوط به یافتن چند راه نفوذ در نقاط کلیدی در بازارهای ویژه (نیچ) و جذب آنها به عنوان سخنگویان (سفیران) از طرف یک محصول یا خدمات است. مثالی از این استراتژی استخدام یک بازیگر مسن (بازیگر باسابقه‌ای، که بسیاری از افراد مسن او را می‌شناسند و دوستش دارند) به عنوان سخنگوی محصولات پزشکی که به صورت مرتب توسط افراد مسن استفاده می‌شود، است. موفقیت این کارزارها به اعتبار سخنگو و صداقت تایید شده او بستگی دارد.

۳- کمپین های تاییدی موازی

این استراتژی به قرار گرفتن نام تجاری سازگار در بازار هدفمند (نیچ) متکی است. در مورد هر ایستگاه رادیویی که نوع خاصی از موسیقی را پخش می‌کند (به عنوان مثال موسیقی سنتی، پاپ و راک، یا کلاسیک) که برای مخاطبان خاصی جذاب باشد، از کمپین‌های تاییدی موازی هدفمند استفاده می‌شود. آنها ممکن است به صورت موازی محتوا تبلیغاتی را توزیع کرده و در کنسرت‌های هنرمندانی که به طور مکرر در کانال خود پخش می‌کنند، شرکت کنند و یا در نشریات مرتبط با موسیقی یا سرگرمی محلی تبلیغ پخش کنند.

مشتریان نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ Niche Marketing - مشتریان نیچ مارکتینگ

بسیاری از شرکت‌ها به طور موثر از استراتژی‌های نیچ مارکتینگ در بازارهای خود استفاده می‌کنند. این استراتژی مخصوصا برای شرکت‌های کوچکتر مفید است که بودجه محدودی دارند و محصول و یا خدمات آنها به نحوی طراحی شده که فقط مورد استفاده بخش خاصی از جامعه مشتریان قرار خواهد گرفت.
حتی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی که محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و به صورت گسترده در بازار عرضه می‌شوند، اغلب از تکنیک های بازاریابی نیچ استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، بیشتر شرکت‌های بزرگ اتومبیل سازی اکنون مدلهای هیبریدی کم مصرف اتومات خود را ارائه می دهند که اقشار مختلف مردم از آن استفاده می‌کنند، اما نیچ مارکتینگ را با هدف جذب حامیان محیط زیست و رانندگان شهری با رفت و آمد طولانی اجرایی می‌کنند. آنها در آن بخش كوچكتر از بازار خود را با تبلیغات در بزرگراه‌های شهر و فروشگاه‌ها، مجلات و سایتهای آنلاین كه مورد توجه مصرف كنندگان «سبز»، (طرفدار محیط زیست) مورد هدف قرار می‌دهند.

۶ مزیت مهم نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ Niche Marketing - مزایای نیچ مارکتینگ

بازاریابی تخصصی جاویژه یا نیچ مارکتینگ مزایا و معایب مختلفی دارد. بازاریابی جاویژه ویژگی‌های محصول، کیفیت تولید، جمعیت و دامنه قیمت را برای تامین نیازهای خاص بازاریابی تعریف می‌کند. بازاریابی جاویژه یک روش مفید است، که می‌تواند به مشاغل کمک کند تا حاشیه سود مالی خود را افزایش دهند. بازاریابی جاویژه بسیار مقرون به صرفه است. علاوه بر هزینه، نیچ مارکتینگ مزایایی دیگر نیز دارد که در ادامه به هرکدام نگاهی می‌اندازیم.

۱- به سرمایۀ کمی نیاز دارید

با استفاده از بازاریابی تخصصی (نیچ مارکتینگ)، مجبور نیستید پول زیادی صرف کنید تا به بیشترین تعداد ممکن مشتری در یک بازار دسترسی پیدا کنید. هرچه یک بازار خاص‌تر باشد، بهتر می‌دانید که چگونه باید به آنها دسترسی پیدا کنید.
به عنوان مثال، اگر بازار تخصصی شما افرادی هستند که فقط به پیراهن فوتبال تیم سپاهان علاقه مند هستند، دسترسی به آنها راحت تر و کم هزینه تر از حالتی است که به دنبال نشان دادن تبلیغاتتان به همه کسانی که به فوتبال علاقه دارند، هستید.
با نیچ مارکتینگ، شما شانس بیشتری برای دستیابی به بازار هدف خود و دریافت تبدیل بیشتر دارید، زیرا می‌دانید که باید چه زمانی، کجا و چگونه به جایگاه خود برسید.
دانستن اینکه چه زمانی، در کجا و چگونه می‌توانید به مخاطب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید به شما این امکان را می‌دهد که فقط در جایی که هدف شماست برای تبلیغات پول خرج کنید. یک روش موثر برای دستیابی به این مشاغل خاص، هدف قرار دادن آنها در فیس بوک و اینستاگرام است.
با تبلیغات کاملا هدفمند و ایجاد مخاطب، واقعاً می‌توانیم به صورت صمیمانه با این افراد ارتباط برقرار کنیم. قابلیت‌های هدف یابی شگفت انگیز فیس بوک، همراه با تخصص بازاریابی دیجیتال، به شما این امکان را می‌دهد که کسانی که با نام تجاری شما در اینترنت ارتباط برقرار کرده اند، پیدا کرده و آنها را مورد هدف قرار دهید. افراد به خصوص در بازاریابی دهان به دهان به حرف یکدیگر اعتماد دارند.
شما با به کار بردن این روش علاوه بر صرفه جویی، تبلیغات رایگان دریافت می‌کنید! افراد در یک گروه با دیگران در همان گروه و یا در گروه‌های مشابه آنها ارتباط برقرار می‌کنند. آنها به یکدیگر توصیه می‌کنند، در مورد تجربه خود صحبت می‌کنند و غیره.

۲- بازار رقابتی‌تان خلوت‌تر است

نیچ مارکتینگ Niche Marketing - بازار رقابتی‌تان خلوت‌تر است

یک تجارت تخصصی نسبت به برندهایی با خدمات گسترده بازار رقابتی کمتری دارد. اکثریت قریب به اتفاق مشاغل و بیشتر کسب و کارهای کوچک قسمت بسیار کمی از یک بازار بزرگ را در اختیار دارند. از طرف دیگر، بازاریاب‌های تخصصی سهم بسیار زیادی از یک بازار کوچک را در اختیار دارند.

یک دلیل بزرگ آن مساله این است که بسیاری از مشاغل می‌دانند که توانایی رقابت با بازاریابان نیچ را ندارند.
دلیل این امر چیست؟ بازاریاب‌های نیچ از مزیت رقابتی آشکاری در بازار خود برخوردارند زیرا در تجارت تخصصی خود، «متخصص» محسوب می‌شوند. این امر ناشی از تخصص خاص آنها در کاری است که انجام می‌دهند.
برای موفقیت در حوزه کاری باید مزیت رقابت خود را پیدا کنید و چون محصولی خاصی را به مشتریان خاصی ارائه می‌کنید، مجبور نیستید با غول‌های بازار که خدمات گسترده ارائه می‌دهند وارد رقابت شوید.

۳- سریع‌تر برند می‌شوید

یکی از مهمترین مزایای نیچ مارکتینگ این است که باعث بهبود دیده شدن برند شما می‌شود. در نتیجه، افراد بیشتری می‌توانند محصول و خدمات شما را ببینند.
مشاغل و شرکت‌هایی که از نیچ مارکتینگ استفاده می‌کنند چیزی منحصر به فرد در محصول و یا خدمات ارائه می‌دهند. مشاغلی که چیزی منحصر به فرد ارائه می‌دهند اغلب از رسانه‌ها، روزنامه‌ها و نمایش‌های رادیویی برای ارائه پیشنهادات خود استفاده می‌کنند و بلافاصله مورد توجه قرار می‌گیرند.

بازاریابی تخصصی (نیچ مارکتینگ) به شما کمک می‌کند تا محصول یا خدمات خود را برای مخاطبان مناسب، به جای کل جمعیت، بهبود ببخشید.

۴- شناخت راحت پرسونا

نیچ مارکتینگ Niche Marketing - شناخت راحت پرسونا

یکی دیگر از مزایای نیچ مارکتینگ شناخت راحت پرسونا است. نیچ مارکتینگ معمولا گروه خاصی از مردم را هدف قرار می‌دهد. وقتی روی گروه خاصی از افراد تمرکز می‌کنید، این فرصت را دارید که در سطح شخصی با آنها ارتباط برقرار کنید. برخلاف سایر روش های بازاریابی، شما تبلیغاتی با هدف مخاطبان گسترده ایجاد نمی‌کنید. شما از روش های بازاریابی استفاده می‌کنید که مربوط به قشر خاصی از مخاطبان (پرسونا) است. از این طریق می‌توانید در سطح شخصی با آنها ارتباط برقرار کنید. با کمک این روش می‌توانید تایپ شخصیتی (پرسونا) جامعه هدف خود را شناسایی کنید.

۵- فرایند سئو ساده‌تر

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، در نیچ مارکتینگ، بازاریابی برای جامعه هدف خاصی با نیازی خاص انجام می‌شود، بنابراین برای بهبود سئو سایت و بهتر شدن رتبه در صفحه نتایج گوگل نیاز نیست کلمات کلیدی پر رقابت را مورد هدف قرار دهید. در نهایت ممکن است نیاز باشد، شما چند کلمه کلیدی محدود و خاص را مورد هدف قرار دهید. با پیش بردن استراتژی سئویی محدودتر، فرآیند سئو شما ساده تر و در بسیاری از مواقع کم هزینه تر خواهد بود.

۶- نرخ تبدیل بالاتر

در بازاریابی جاویژه شما برای جامعه هدفی تبلیغات انجام می‌دهید، که دقیقا به دنبال محصول و یا خدماتی هستند که مشابه محصول شما است. بنابراین این کاربران با رسیدن به وبسایت شما احتمال تبدیل بالاتر و نرخ تبدیل بیشتری خواهند داشت، چرا که به خودی خود به محصول یا خدمات شما نیاز دارند.

چگونه مخاطب‌ها را در بازاریابی جاویژه پیدا کنیم؟

نیچ مارکتینگ Niche Marketing - چگونه مخاطب‌ها را در بازاریابی جاویژه پیدا کنیم؟

تا این مرحله، احتمالا در مورد نیچ مارکتینگ آشنایی مناسب پیدا کرده‌اید و به دنبال این هستید که مخاطبین اصلی خود را شناسایی و پیدا کنید که بتوانید بازاریابی جاویژه و یا نیچ مارکتینگ را اجرایی کنید. شناسایی بازار هدف اگر به درستی انجام نشود، ممکن است بسیار طولانی و طاقت فرسا باشد.
بسیار از فعالان حوزه مارکتینگ توصیه می‌کنند که برای شناسایی جامعه هدف بهتر است از «نقطه مشترک» شروع کنید.
به عبارت دیگر، با موارد مهم جمعیتی و روانشناسی شروع کنید و بپرسید:
این مصرف کنندگان به چه چیزهایی نیاز دارند؟ این مصرف کنندگان دنبال چه چیزی هستند تا زندگی خود را آسان‌تر، بهتر و یا شادتر کنند؟ چه چیزی می‌توانم به آنها ارائه دهم که هیچ کس دیگری قادر به ارائه آن نباشد؟ آنها چه انتقاداتی را نسبت به دیگر شرکت‌ها ارائه می‌دهند که می تواند به فرصت تبدیل شود؟ چه محصولات یا خدمات غیرقابل رقابت دیگری وجود دارد و چرا؟
برای کسب بینش، در مورد مشاغل رقیب نیز تحقیق کنید. آنها می‌توانند گنجینه‌ای از اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند که به راحتی می‌توان با کمک این داده‌ها از مشکلات جلوگیری کرد، چرا که شما می‌دانید که باید چه کارهایی را انجام دهید و از انجام چه کارهای پرهیز کنید.
حداقل با تحقیق، شما خواهید فهمید که چرا بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک در مورد استراتژی‌های بهتر بازار و چگونگی یافتن بازار مناسب برای توسعه یافتگی صحبت می‌کنند.

۱- نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت جغرافیایی

نیچ مارکتینگ Niche Marketing - نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت جغرافیایی

اگر محصول خاصی را برای محدوده خاصی ارائه می‌کنید، باید بازاریابی بر اساس موقعیت جغرافیایی را دنبال کنید. به طور مثال اگر قصد فروش کولر گازی دارید، مناطق گرمسیر کشور ما مکان بسیار مناسب تری نسبت به مناطق معتدل و یا سردسیر هستند، چرا که مردم مناطق گرم نیاز بیشتری به وسایل سرمایشی قرار دهند و شما در نهایت مشتریان بیشتری خواهید داشت.

۲- نیچ مارکتینگ بر اساس دموگرافی

دموگرافی و یا جمعیت شناسی تاثیر به سزایی در طراحی و اجرای استراتژی‌های نیچ مارکتینگ برای شما خواهد داشت.
آیا محصول شما مناسب رده سنی خاصی است؟
آیا محصول مختص به مردان است؟
آیا خدماتی ارائه می‌دهید که فقط خانم‌ها از آن استفاده می‌کنند؟
آیا میزان درآمد مشتریان بر فروش شما تاثیر خواهد گذاشت؟
آیا افراد با میزان تحصیلات خاص از محصولات شما استفاده می‌کنند؟
همه اینها سوالاتی هستند که شما حین برنامه ریزی برای اجرای یک کمپین بازاریابی جاویژه موفق باید به آنها توجه کنید.
به طور مثال اگر لباس ورزشی مردانه می‌فروشید، می‌دانید که بیشتر باید از کانال‌های تبلیغاتی استفاده کنید که مردانی از آن استفاده می‌کنند که به طور مثال بین سنین ۱۸ تا ۴۵ سال هستند.

۳- نیچ مارکتینگ بر اساس سایکوگرافی

روانشناسی یا سایکوگرافی روش کیفی مطالعه مصرف کنندگان بر اساس ویژگی‌های روانشناختی مانند ارزش‌ها، خواسته‌ها ، اهداف‌، علایق و انتخاب سبک زندگی است.
روانشناسی در بازاریابی، متمرکز بر درک احساسات و ارزش های مصرف کننده است ، بنابراین با شناخت نسبت به آن می‌توانید با دقت بیشتری به بازاریابی بپردازید.

به طور مثال اگر اغلب مشتریان شما از طرفداران محیط زیست هستند، حتی اگر حوزه فعالیت شما هیچ ربطی به محیط زیست ندارد، می‌توانید با استفاده از مناسبت‌های مرتبط مانند، روز درختکاری و انجام بازاریابی در این روزها توجه این دسته از مشتریان را جلب کنید و یا از بسته‌ بندی‌هایی استفاده کنید که قابل بازیافت هستند.

۴- نیچ مارکتینگ بر اساس محصول

نیچ مارکتینگ Niche Marketing - نیچ مارکتینگ بر اساس محصول

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین برگ برنده و وجه تمایز شما در بازار، محصول و یا خدمات شما است. محصول شما هر چقدر خاص‌تر باشد، نیچ مارکتینگ برای شما مناسب‌تر خواهد بود. به طور مثال اگر نوع خاصی از قلم نقاشی را تولید می‌کنید، جامعه هدف شما نقاشان خواهد بود و احتمالا گالری‌ها و آموزشگاه‌های نقاشی مکان مناسبی برای تبلیغات شما خواهند بود.

۵- نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت

شما قیمت کمتری در مقایسه با رقیبان خود ارائه می‌دهند؟
استفاده از محصول شما به صورت کلی برای کاربران به صرفه‌تر است؟
اگر پاسخ این سوال‌ها مثبت است، شما باید این تفاوت‌ها را در اجرای کمپین‌های نیچ مارکتینگ برجسته کنید.

۴ مرحله ورود به نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ Niche Marketing - ورود به نیچ مارکتینگ

وقتی به کمپین‌های موفق بازاریابی فکر می‌کنید، این احتمال وجود دارد که به برندهای بزرگی فکر کنید که می‌توانند تقریبا همه را مجذوب خود کنند. همه ما آگهی برندهایی مانند کوکاکولا را دیده‌ایم که توجه ما را جلب کرده است. آنچه در این کمپین‌های قدرتمند مشترک است، توانایی گرفتن یک محصول (یا خدمتی) است که اکثر ما به طور منظم از آن استفاده می‌کنیم و ما را مجبور می‌کنند که آن را در حالت‌های جدید نیز ببینیم. آنها ما را وادار می کنند که خارج از چارچوب فکر کنیم.
اما اگر شرکت شما کالایی یا خدماتی را ارائه دهد که به صورت معمول مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، چه باید کرد؟ ممکن است شما یک تجارت B2B باشید که تجهیزاتی را به شرکت های نفت و گاز می‌فروشید یا لاستیک‌هایی برای دوچرخه‌های کوهستانی تولید می کنید. طبیعتا هرچه مخاطب هدف شما کمتر باشد، علاقه عموم مردم به برند شما کمتر خواهد بود. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید یک کمپین بازاریابی یا استراتژی موثر داشته باشید که مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، حتی اگر این مخاطبان خارج از جامعه هدف شما باشند. ممکن است فکر کنید «اگر من فقط به یک گروه خاص از مردم کالایی را می‌فروشم، توسعه استراتژی بازاریابی اصلاً چه فایده ای دارد؟». خب، یک استراتژی بازاریابی جاویژه و متناسب ممکن است همان چیزی باشد که شما برای دستیابی به مصرف کننده خود نیاز دارید. اما برای شروع یک کمپین نیچ مارکتینگ چه کارهایی باید انجام دهیم؟
در ادامه پاسخ این سوال را مورد بررسی قرار می دهیم.

۱- حوزه فعالیت‌تان را مشخص کنید

نیچ مارکتینگ Niche Marketing - حوزه فعالیت‌تان را مشخص کنید

به یک پیشنهاد منحصر به فرد، فروش، آنچه که به بهترین نحو انجام می‌دهید و آنچه شما را در رقابت متمایز می‌کند، فکر کنید. در تجزیه و تحلیل خود، ممکن است دریابید که یک جنبه کوچک از کسب و کار شما از دیگران موفقیت آمیزتر عمل می‌کند. این تمایز می‌تواند جایگاهی باشد که ارزش کاوش را دارد.
به عنوان مثال، اگر شما آرایشگری هستید که قبل از هر چیز برای کارهای خلاقانه و رنگارنگ مورد توجه قرار می‌گیرد، می‌توانید در استراتژی بازاریابی خود بر این موضوع تمرکز کنید.
تهیه لیستی از تمام موارد استفاده احتمالی برای محصول، نقطه شروع خوبی است.برای مثال، یک شرکت حمل و نقل مانند اوبر، می‌تواند حمل حیوانات خانگی، گیاهان یا آلات موسیقی را نیز به عنوان حوزه فعالیت انتخاب کند.
ممکن است در نتیجه این تحقیقات دریابید که از محصول شما می‌توان به روشی جدید استفاده کرد، این کشف مشکلات بازاری را که حتی پیش از این نمی‌دانستید وجود دارند را برطرف می‌کند. اگر این بازار بکر، به درستی سرویس دهی نشده است، شما فرصت خوبی برای کسب و کار خود پیدا کردید.

۲- از تحقیق بازار غافل نشوید

شما همچنین باید بررسی کنید که آیا تقاضای کافی در محلی که می‌خواهید روی آن تمرکز کنید وجود دارد یا خیر، اینکار به شما می گوید که ایده شما سودآور است و یا همراه با ضرر خواهد بود. برای اندازه گیری علاقه به کلمات کلیدی خاص مرتبط با کسب و کار خود، می‌توانید از ابزارهایی برای انتخاب کلمات کلیدی و یا گوگل استفاده کنید.
همچنین مهم است که رقبای خود را زیر نظر داشته باشید. اگر در نتیجه تحقیقات متوجه شوید که در یک جایگاه خاص رقابتی وجود ندارد، این نتیجه گیری ممکن است نشانه آن باشد که این جایگاه به اندازه کافی سودآور نیست و بنابراین ارزش کاوش ندارد. از طرف دیگر، رقابت کم به معنای شانس بیشتر برای برجسته شدن و دسترسی آسان‌تر به سهم بیشتری از بازار است.
هنگامی که رقبای خود را شناسایی کردید، در مورد بازخورد مشتری‌های آنها تحقیق کنید. با این کار در می‌یابید که رقبای شما چه کاری را به خوبی انجام می‌دهند و کجا عملکرد مناسبی ندارند، در ادامه نیازهایی که هنوز تأمین نشده اند را شناسایی کنید و این خلا را پر کنید.

۳- شناسایی جامعه هدف را در برنامه قرار دهید

بدست آوردن اطلاعات اولیه درباره مشتریان شما (سن، شغل، سرگرمی) کافی نیست. شما باید مشخص کنید که این مصرف کنندگان به چه چیزهایی نیاز دارند و چه چیزهایی برای ‌آنها ارزش محسوب می‌شود. هرچه بازاری که در آن حضور دارید کوچکتر باشد، باید توجه بیشتری به مصرف کننده خود داشته باشید تا موقعیت خوبی در آن بازار ایجاد کنید.
برای انجام این کار، بررسی کنید که آیا هیچ انجمن (فروم)، گروه شبکه‌های اجتماعی، صفحات یا وبلاگ در حوزه کسب و کار شما وجود دارد و یا نه! در قدم بعدی بررسی کنید که افراد در این گروه‌ها در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند. همچنین می‌توانید از طریق نظرسنجی‌ها یا گفتگوهای حضوری، رقیبانتان را بررسی کنید و یا حتی برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت مشخص مشتریان آنها را هدف قرار دهید.
وقتی فهمیدید مخاطب خاص شما چه می‌خواهد، واقعا به حرف‌های آنها گوش دهید، حتی اگر گفته‌های آنها با آنچه شما تصور می‌کردید در تضاد هستند.

۴- کانال های بازاریابی مناسب را انتخاب کنید

شبکه‌های اجتماعی هنگام برقراری ارتباط با مخاطبان هدف بسیار حیاتی هستند. اما برای اینکه استراتژی رسانه‌های اجتماعی شما موثر باشد، باید بسترهایی را انتخاب کنید که مشتریان شما استفاده از آنها را ترجیح می‌دهند. به عنوان مثال، اگر محصول شما به سمت گیمرها متمایل است، تمرکز روی توییچ، ردیت و دیسکورد به جای فیسبوک و اینستاگرام منطقی‌تر است.
مکان‌ها و نشریات تخصصی که با مخاطب مورد نظر شما همخوانی دارند نیز مفید هستند. اگر هدف شما دستیابی به دوچرخه سواران در یک شهر خاص است، پخش تبلیغات در مجلات ویژه و ارسال پیشنهادات در فروشگاه دوچرخه محلی، احتمال توجه به کسب و کار شما توسط این مشتریان را افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

امیدوارم تا اینجای این مطلب برای شما روشن شده باشد که طراحی و اجرای بازاریابی جاویژه می‌تواند ابزاری قدرتمند برای مشاغل متمرکز بر بازارهای ویژه باشد. استراتژی‌های دهان به دهان و آنلاین محرک‌های محکمی برای موفقیت هستند و این امکان را برای حتی شرکت‌های کوچک فراهم می‌کنند تا بازار هدف خود را پیدا کنند و با آنها تعامل داشته باشند.

اگر تاکنون یک کمپین نیچ مارکتینگ را اجرا نکرده‌اید، زمان آن فرا رسیده است که این روش را به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط با یک زیر مجموعه کوچک، اما وفادارتر از مشتریان به کار بگیرید. استفاده از نکات و مثال‌های موجود در این پست، به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی مناسب را طراحی کنید.
هر کسب و کاری که می‌خواهد به مخاطبان خود نزدیک شود و آنها را به مشتری تبدیل کند، باید استراتژی‌های بازاریابی ویژه را در نظر بگیرد. مهم این است که ابتدا کار خود را در مقیاس کوچک آغاز کرده و برای گروه متمایزی از مشتریان ارائه دهید، بازاریابی جاویژه شانس تبدیل شما را افزایش می‌دهد.
نکته آخر اینکه، بازاریابی دهان به دهان در بازاریابی جاویژه بسیار قدرتمند است. مردم به نظرات نزدیکان خود اعتماد دارند، بنابراین مشتریان خود را تشویق کنید تا در مورد تجارت شما تبلیغ کنند. به همین ترتیب، یک اینفلوئنسر مورد اعتماد جامعه‌ای که در تلاش برای دستیابی به آن هستید، ممکن است جذابیت پیام شما را در مقایسه با پیام از طرف شرکت بیشتر کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
Search