درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

مراحل راه اندازی وب سایت برای کسب و کارهای کوچک

راه اندازی وب سایت
فهرست مطالب

آیا از شنیدن راه اندازی وب سایت دچار اضطراب می‌شوید؟ آیا می‌خواهید برای کسب‌وکار خود یک وب سایت راه ‌اندازی کنید اما به نظرتان طراحی سایت کار مشکل و وقت‌گیری می‌رسد؟ اگر یادگیری کدنویسی، تهیه عکس و چگونگی ایجاد فرم‌ها برایتان دشوار است، با ما همراه باشید خبرهای بسیار خوبی برایتان داریم.

برای راه اندازی یک وب سایت نیازی به دانستن چگونگی انجام این کار ندارید.

دیگر دوره‌ای که برای راه اندازی یک وب سایت ساده نیاز به یک طراح حرفه‌ای یا توسعه‌دهنده وب بود، گذشته است. در حال حاضر شما با مقدار کمی هزینه و اختصاص دادن یک بعدازظهر می‌توانید سایتی را راه‌اندازی کنید.

و مسئله اینجاست: اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار موفق ایجاد کنید و آن را توسعه بدهید، راه اندازی وب سایت برای آن ضروری است. ۹۷ درصد از مردم زمانی که به دنبال کسب‌وکارهای محلی هستند در اینترنت آن را جست‌وجو می‌کنند.

راه اندازی وب سایت

بنابراین در این مقاله شما را با همه کارهایی که باید برای راه اندازی وب سایت انجام دهید، آشنا می‌کنیم:

  1. هدف وب سایت خود را تعریف کنید
  2. هاست وب سایت خود را انتخاب کنید
  3. سایت‌ساز خود را انتخاب کنید
  4. صفحات وب سایت خود را ایجاد کنید
  5. وب سایت خود را بهینه‌سازی کنید
  6. درگاه پرداخت را تنظیم کنید

بیایید شروع کنیم:

۱. هدف وب سایت خود را تعریف کنید

قبل از اینکه تمام وقت خود را صرف راه اندازی وب سایت کسب‌وکارتان کنید، باید زمان لازم را برای تعیین هدف این وب سایت اختصاص دهید. درک عملکرد وب سایت شما برای اینکه از کدام ابزارها برای راه‌ اندازی آن استفاده کنید مهم خواهد بود.

راه اندازی وب سایت

قبل از شروع کار به این سوالات درباره وب سایت خود پاسخ دهید:

هدف اصلی وب سایت شما چیست؟ آیا به دنبال ترافیک ورودی بیشتر، فروش آنلاین محصولات، به اشتراک گذاشتن یک منوی هفتگی، پذیرش سفارشات آنلاین یا موارد دیگر هستید؟ پاسخ این سوال هاستی که انتخاب می‌کنید، سایت‌سازی که استفاده می‌کنید و هر تصمیم دیگری که اتخاذ می‌کنید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در حال حاضر بازاریابی کسب‌وکار شما چگونه است؟ استراتژی بازاریابی شما بر ابزارهای مورد نیاز تاثیر خواهد گذاشت. برای مثال اگر ایمیل مارکتینگ برای کسب‌وکار شما مهم است، ثبت نام با ایمیل را اضافه کنید. اگر اینستاگرام ترافیک زیادی را به وب سایت شما هدایت می‌کند، فید اینستاگرام خود را در وب سایت قرار دهید.

وب سایت شما به چه کارکردهایی نیاز دارد؟ آیا شما محصولات خود را به صورت آنلاین می‌فروشید؟ در این صورت شما باید سایت‌ساز و هاستی انتخاب کنید که در تجارت الکترونیک تخصص دارد. در مورد محصولات دیجیتال چطور؟ در این صورت شما به ارسال خودکار فایل نیاز دارید. آیا می‌خواهید کاربران را به فروشگاه فیزیکی خود راهنمایی کنید؟ فهرستی از ویژگی‌ها و کارکردهای مورد نیاز خود را تهیه کنید. برای انتخاب هاست یا سایت‌ساز به این فهرست مراجعه خواهید کرد.

کسب‌وکار خود را در چند سال آینده در کجا می‌بینید؟ دوست دارید چه ویژگی یا استراتژی بازاریابی را کشف کنید؟ برای مثال اگر می‌خواهید از تبلیغات پولی استفاده کنید، باید اطمینان حاصل کنید که هاست مورد نظر می‌تواند از افزایش ترافیک و ایجاد آسان صفحات فرود پشتیبانی کند.

۲. هاست وب سایت خود را انتخاب کنید

راه اندازی وب سایت به سه مولفه اصلی نیاز دارد: یک هاست (که فایل‌های وب سایت شما را ذخیره می‌کند و در صورت درخواست کاربران برای آنها ارسال می‌کند.)، یک دامنه (که به عنوان مکان آنلاین یک سایت عمل می‌کند) و یک سایت‌ساز (که این ابزاری است برای ایجاد صفحات، افزودن کپی، بارگذاری تصاویر و موارد دیگر).

ده‌ها هاست وجود دارد و هر کدام بسته‌های متنوعی را ارائه می‌دهند که می‌تواند انتخاب هاست را پیچیده کند.

در اینجا نحوه انتخاب هاست مناسب برای وب سایت شما آمده است:

۱. تصمیم بگیرید به چه نوع هاستی نیاز دارید: هاست اشتراکی یا هاست ابری ارزان‌تر است و برای اکثر وب‌سایت‌های تجاری کوچک کافی خواهد بود. وب‌سایت‌های با ترافیک ورودی بالا یا فروشگاه‌های بزرگ تجارت الکترونیک باید VPS یا هاست اختصاصی را در نظر بگیرند.

۲. به آپ‌تایم (uptime) توجه کنید: اگر سایت شما در دسترس نباشد، پول خود را از دست خواهید داد. به دنبال تهیه هاستی باشید که حداقل ۹۹.۹ درصد آپ‌تایم ارائه دهد. اگر این هاست نتواند ضمانت خود را اجرا کند، بخشی از هزینه‌های شما را بازمی‌گرداند.

۳. امنیت وب‌سایت را در نظر بگیرید: هاست‌ها وظیفه دارند فایل‌های وب شما را ایمن نگه دارند، بنابراین شما باید هاستی داشته باشید که امنیت را تامین کند. به دنبال هاستی با ویژگی‌هایی مانند گواهی‌نامه SSL، فایروال و محافظت در مقابل بدافزارها باشید.

۴. به آینده فکر کنید: اگر هدف سایت شما اطلاع‌رسانی است، یک هاست اشتراکی ارزان ممکن است نیاز شما را برطرف کند. با این حال این نکته را در نظر بگیرید که با رشد کسب‌وکارتان ترافیک ورودی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت. پس به دنبال هاستی باشید که خود را با رشد و توسعه کسب‌وکار شما مطابقت دهد.

۵. به ویژگی‌ها نگاه کنید: هاست‌ها اغلب طیف گسترده‌ای از محصولات دیگر از جمله سایت‌سازها، گواهی‌نامه‌های SSL، نام دامنه رایگان، اعتبار بازاریابی و هاست ایمیل را ارائه می‌‌کنند. هاستی را انتخاب کنید که آنچه را شما نیاز دارید ارائه کند، نه یک برنامه پرهزینه‌تر که شامل ویژگی‌های رایگان است که هرگز از آنها استفاده نخواهید کرد.

۶. به جزئیات قیمت‌گذاری توجه کنید: بسیاری از هاست‌ها تخفیف‌هایی را در سال اول یا نام دامنه رایگان ارائه می‌دهند که برای سال‌های بعد با نرخ‌های بالاتر قابل تمدید هستند. قبل از خرید هاست، قیمت تمدید دومین سال خدمات آن را بررسی کنید.

در نهایت قبل از خرید، نظرات کاربران هر پلتفرم هاست را بخوانید. با اینکه انتقال هاست غیرممکن نیست اما می‌تواند پیچیده باشد. خواندن نظرات به شما کمک می‌کند محبوب‌ترین گزینه‌های هاست را با یکدیگر مقایسه کنید و از بروز دردسر جلوگیری کنید.

۳. سایت‌ساز خود را انتخاب کنید

در گذشته ساختن وب‌سایت روندی پیچیده بود که می‌توانست هفته‌ها طول بکشد. در حال حاضر با کمک قالب‌ها و سایت‌سازها به روش drag-and-drop می‌توانید تنها در چند دقیقه یک سایت کاربردی بسازید.

در اولین قدم باید ببینید هاست شما چه چیزی ارائه می‌دهد. بسیاری از ارائه‌دهندگان هاست شامل سایت‌ساز اختصاصی یا دسترسی به سازنده شخص ثالث با برنامه هاستینگ شما هستند.

در اینجا با نگاهی گذرا به وردپرس محبوب‌ترین سایت‌ساز موجود در بازار می‌پردازیم.

وردپرس

به احتمال زیاد نام وردپرس را به عنوان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در اینترنت شنیده‌اید.

دو گزینه وجود دارد: WordPress.com و WordPress.org.

WordPress.com یک سرویس پولی است که ضمن فراهم کردن هاست، به امنیت سایت شما کمک می‌کند. این سرویس از زبان فارسی به طور کامل پشتیبانی نمی‌کند و قالب‌های اختصاصی برای زبان فارسی ارائه نکرده است. همچنین برای نصب و ویرایش قالب یا پلاگین جدید در WordPress.com محدودیت‌هایی وجود دارد. اما از طریق WordPress.org به فایل‌های رایگان وردپرس دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید آنها را به طور کامل و بدون محدودیت روی هاست خود نصب کنید.

راه اندازی وب سایت

وردپرس می‌تواند به همان اندازه که می‌خواهید ساده یا پیچیده باشد. در وردپرس تم‌های متنوعی برای انتخاب وجود دارد. اگر قصد توسعه وب‌سایت خود را دارید، وردپرس گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. فقط به این نکته توجه داشته باشید قالب‌های رایگان وردپرس امکانات زیادی در اختیار شما قرار نمی‌دهد. بنابراین برای دستیابی به امکانات بیشتر باید افزونه‌ها و قالب‌های مورد نیاز را خریداری کنید.

۴. صفحات وب سایت خود را ایجاد کنید

هنگامی که هاست و سایت‌ساز خود را انتخاب کردید وقت آن است به کار ایجاد صفحات سایت خود و تولید محتوا بپردازید. بدیهی است تعداد صفحات سایت بر اساس کسب‌وکار شما متفاوت خواهد بود اما چند صفحه وجود دارد که هر وب‌سایت باید آنها را داشته باشد.

به خاطر داشته باشید کاربران برای پیدا کردن اطلاعات نباید دچار زحمت شوند. اگر صفحه‌ای مهم است، حتما آن را در نوار پیمایش اصلی یا در پاورقی فهرست کنید.

در اینجا چند صفحه اصلی را که هر سایت باید داشته باشد مرور می‌کنیم:

صفحه اصلی: این صفحه از اهمیت زیادی برخوردار است. در این صفحه توضیح دهید کار شرکت شما و ارزش‌های آن چیست. دکمه CTA را به صفحات دیگر مانند صفحات محصولات یا خدمات در صفحه اصلی وارد کنید.

صفحات محصولات یا خدمات: شامل یک صفحه برای هر سرویس یا دسته‌بندی محصولات تجاری کسب‌وکار شما است. برای مثال صفحات محصولات یا خدمات یک نانوایی ممکن است شامل کیک، کلوچه و خدمات پذیرایی باشد.

صفحه درباره ما: داستان تاسیس شرکت یا کسب‌وکار شما چیست؟ می‌خواهید چه پیش‌زمینه‌ای را با کاربران به اشتراک بگذارید؟ در این صفحه درباره تاریخ‌ها و افراد مهم کسب‌وکارتان برای مخاطبان توضیح دهید.

صفحه تماس با ما: بازدیدکنندگان وب‌سایت چگونه می‌توانند به شما دسترسی پیدا کنند؟ صفحه تماس با ما بهتر است شامل یک فرم آنلاین، شماره تلفن، آدرس، ساعت و نقشه گوگل باشد.

صفحه بیانیه حریم خصوصی: در این صفحه توضیح می‌دهید چه اطلاعاتی را از بازدیدکنندگان وب‌سایت جمع‌آوری می‌کنید و با آن اطلاعات چه می‌کنید.

اطمینان حاصل کنید که در هر صفحه یک دکمه CTA یا فراخوان عمل درج شده است. برای مثال در پایین هر صفحه سایت WordStream شاید متوجه این دکمه بزرگ نارنجی‌رنگ شده‌اید:

راه اندازی وب سایت

با توجه به مدل کسب‌وکار خود، ممکن است از CTA برای هدایت بازدیدکنندگان سایت به لیست ایمیل، صفحه تماس یا صفحه محصول استفاده کنید.

۵. وب سایت خود را بهینه‌سازی کنید

هنگامی که وب‌سایت شما آنلاین است، کاربران چگونه آن را پیدا می‌کنند؟ بیشتر کاربران اطلاعات مورد نیاز خود را با جست‌وجو کردن در گوگل پیدا می‌کنند. برای مثال خانواده‌ای که به دنبال فروشگاه لباس کودک است ممکن است عبارت «لباس بچه ها در نزدیکی من» را تایپ کند.

گوگل از بیش از ۲۰۰ عامل برای تعیین اینکه کدام وب سایت را در موتور جست‌وجو نشان دهد استفاده می‌کند و بهینه‌سازی سایت شما شانس بهتری برای رتبه‌بندی مناسب برای حوزه کاری و موقعیت مکانی شما ایجاد می‌کند. ابزاری که برای بهینه‌سازی سایت خود استفاده می‌کنید هم به سایت‌ساز و هم به هاست شما بستگی دارد. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه Yoast SEO را دانلود کنید. اگر از WordPress.org استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که JetPack را دانلود کرده‌اید و از این راهنمای سئو وب سایت برای بهینه‌سازی سایت خود استفاده کنید.

۶. درگاه پرداخت را (در صورت لزوم) تنظیم کنید

اگر قصد دارید محصولات خود را به صورت آنلاین بفروشید یا اجازه سفارش آنلاین به مشتریان بدهید، در این صورت باید در سایت خود روشی برای پرداخت هزینه ارائه کنید.

در اینجا نگاهی اجمالی به دو درگاه پرداخت اینترنتی محبوب در ایران داریم:

به پرداخت ملت: کاربر با استفاده از این درگاه در هنگام خرید اینترنتی به صورت مستقیم به یکی از بانک‌های عامل مانند ملت، پارسیان و… متصل شده و تراکنش بانکی را انجام می‌دهد. اتصال مستقیم به درگاه پرداخت بدون هدررفت زمان و کارمزد صفر از مزایای درگاه‌های پرداخت مستقیم محسوب می‌شوند.

زرین پال: این درگاه پرداخت واسط با اتصال به شرکت‌های PSP پرداخت اینترنتی را به کسب‌وکارهای آنلاین ارائه می‌دهد. زرین پال ضمن تامین اطلاعات حساب بانکی کاربران به اخذ نماد اعتماد الکترونیکی نیازی ندارد. استفاده از درگاه‌های واسط برای افرادی که برای راه اندازی کسب‌وکار خود عجله دارند، یا فاقد نماد اعتماد الکترونیکی هستند مناسب است.

راه اندازی وب سایت

در هنگام انتخاب درگاه پرداخت در نظر بگیرید که مخاطبان هدف شما چه روش پرداختی را ترجیح می‌دهند.

اصول اولیه را همواره در نظر داشته باشید

اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید، احتمالا شنیده‌اید که داشتن حداقل یک وب‌ سایت ساده بسیار مهم است، اما در واقع راه اندازی وب سایت می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. کسب‌وکار شما با امکان برخورداری از طیف گسترده‌ای از ابزارها و راه‌حل‌ها در بازار امروز، دیگر نیازی به هزینه کردن زیاد ندارد.

با استفاده از ابزارها و توصیه‌های این مقاله و صرف یک بعدازظهر برای راه‌اندازی سایت کسب‌وکارتان می‌توانید با ۴.۳۳ میلیارد کاربر اینترنت در جهان ارتباط برقرار کنید.

چطور یک وب سایت برای کسب و کاری کوچک طراحی کنیم

۱۰ روش کلیدی برای ساخت یک وب سایت کسب و کار کوچک

یک وب سایت حرفه ای برای کسب و کار کوچک طراحی کنید (راهنمای جامع ۲۰۲۰)

ساخت سایت برای کسب و کار آسان است همین حالا شروع کنید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
Search