درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

IGTV اینستاگرام؛ فرصت‌ها و تهدید‌ها برای کسب و کارهای ایرانی

IGTV اینستاگرام؛ فرصت‌ها و تهدید‌ها برای کسب و کارهای ایرانی
فهرست مطالب

این روزها خبر داغ برای ما و شما روی کار آمدن IGTV است. سرویس آپلود ویدئو در اینستاگرام که می‌توانید حداقل بیش از ۱۰ برابر استوری و یا پست معمول در آن ویدئو آپلود کنید.

این که در محبوب‌ترین شبکه اجتماعی ایرانیان سرویسی برای آپلود فیلم بین ۱۰ دقیقه تا یک ساعت به وجود آمده بسیار خوب است. از این به بعد شما می توانید با IGTV شما کسب و کار خود را به گونه‌ای بهتر به دیگران معرفی کنید. همین طور می‌تواند برای کانال‌ها و صفحاتی که تا به امروز رونق خوبی داشته‌اند یک تهدید باشد. این می‌تواند چالشی باشد که حتی فضای فرهنگی خاصی را برای ما پدید آورد. با نوین مارکتینگ همراه باشید تا کمی بیشتر به واکاوی این پدیده جدید بپردازیم.

کنفرانس معرفی IGTV

igtv اینستاگرام - کنفرانس معرفی IGTV

IGTV اینستاگرام یک تلویزیون عمودی است

شاید همه در نگاه اول برای سرویس‌های اشتراک ویدئو و تلویزیون‌های اینترنتی داخلی مانند آپارات، آیو، نماشا و دیگر فضا‌های اشتراک ویدئو ایرانی باید اشک ماتم بریزیم. اما من با این موضوع مخالفم. این واقعیتی است که فیلم و برنامه‌های ویدئویی که در استودیو ضبط می‌شود، همه در فضای عرضی آماده می‌شوند و برای نمایش در تلویزیون های عریض مناسبند. اما IGTV بنای کار خود را بر فضای عمودی گذاشته است. یعنی قرار نیست نسخه زیرنویس شده سریال بازی تاج و تخت را در سال ۲۰۱۹  با این پلتفرم ببینیم؟

IGTV صرفا برای موبایل طراحی شده است و نگاه بسیار خاص اینستاگرام را رو به آینده نشان می‌دهد. به نظر می‌آید رشد سریع ویدئو‌های موبایلی و البته بالا رفتن کیفیت آنها، این امکان را به ما می‌دهد که از موبایل به عنوان یک ابزار برنامه سازی حرفه‌ای استفاده کنیم.

تا به امروز تصاویر موبایلی با آنکه روز به روز کیفیتشان بهبود می‌یافت، از تدوین و موشن گرافیک‌های استودیویی و نورپردازی‌های حرفه‌ای و دیگر عناصر تصویری بی‌بهره بودند. ویدئوهای اینستاگرم برشی از زندگی واقعی یک فرد بودندکه در صفحات اینستاگرام به نمایش در می‌آمدند. البته ویدئو سازانی در خارج ایران به دنبال ساخت ویدئوهای داستانی و حرفه‌ای، به خصوص ویدئوهای طنز، در حالت عمودی بودند. این گروه‌های تولید ویدئو، باید ویدئوی خود را کوتاه می‌ساختند. زیرا ویدئوی عمودی در یوتیوب خوب نمایش داده نمی‌شد. و یا این که در تلگرام آن را هم‌رسان می‌کردند.

البته تلگرام هم مشکلات خود را داشت. حجم بسیار زیاد ویدئوها، عدم سرچ درست آن‌ها، تغییر کیفیت در کنار فیلترینگ اخیر، سختی‌های کار با تلگرام بود. این مشکلات سبب می‌شد، نه در ایران بلکه در تمام جاهای دنیا، به تلگرام، به عنوان یک سرویس اشتراک گذاری ویدئو جدی نگاه نشود.

در IGTV شما با یک فضای با کیفیت، با سرعت مناسب و متصل به اینستاگرام رو به رو هستید. این مجموعه ارزشمند سبب می‌شود که رویکرد جدید به ویدئوهای موبایلی داشته باشیم. شاید در کنار دوربین‌های بزرگ استودیویی از این به بعد باید یک موبایل با کیفیت برای فیلم برداری برنامه‌ها به کار رود. البته تدوین کنندگان ویدئوها برای استخراج نسخه‌ای با کادر ۱۶:۹ ترفندهایی دارند، اما ویدئوهایی که از ابتدا با کادر اصلی بسته شده باشند چیز دیگری هستند.

کیفیت در IGTV حرف اول و آخر را می‌زند

در استوری‌های اینستا چیزی که به شدت موجب اعصاب خردی بود، پایین آمدن کیفیت در مقصد بود. پایین آمدنی که گاهی سبب می‌شد کلا بی‌خیال دیدن ویدئوی کنسرت باحالی مانند کنسرت “بهنام بانی” شوید. اما حالا دیگر از این خبرها نیست و به راحتی و با خیال راحت، می‌توانید بپربپر خواننده محبوبتان را با کیفت خوب ببینید. حتی اگر در آنجا نباشید.

igtv اینستاگرام - کیفیت در IGTV حرف اول و آخر را می‌زند

IGTV  یک فرصت خوب برای پول در آوردن

برای کسب و کارهای مربوط به آشپزی، اتومبیل، دکوراسیون و به خصوص طراحی لباس، که به شدت در فضای فارسی اینستاگرام حضور دارند، فرصت فوق العاده‌ای پدید آمده است. با IGTV مثلا فشن شوی خود را با تدوین حرفه‌‌ای به نمایش بگذارید و البته جزئیات محصول خود را به دید بیننده برسانند.

شخصیت‌های سیاسی و دولتی ایران هم در صفحه اینستاگرام خود از روز ارائه این سرویس به خوبی از آن استفاده کرده‌اند. البته ویدئو‌های ایشان همان ویدئوهای ضبط شده با دوربین تلویزیونی است که در این فضا آپلود شده است. بهتر است مسئول اینستاگرام ایشان از یک موبایل خوب برای تصویر برداری‌های جلسات و دیدارها استفاده کند.

معرفی محصولات جدید و دیگر محصولات، مانند قبل یکی از مهم‌ترین شیوه‌های استفاده از اینستاگرام و به تبع آن IGTV است. البته باز هم ورود حرفه‌ای‌های دنیای تصویر به این پلت فرم مستلزم خلاقیت است. یادتان باشد تصویربردار و کارگردان و تدوین‌گر و حتی نورپردازی که برای شما کار می‌کنند، برای صفحه عریض آموزش می‌بینند و انطباق این آموزش‌ها با این کادر نیازمند مقداری خلاقیت فرد است.

نقاط ضعف و قوت IGTV چیست؟

اول از همه باید بگوییم که در این پلتفرم، انتخاب و اولویت نمایش ویدئوها با یک هوش مصنوعی است. احتمالا ساز و کار این هوش مصنوعی بر مبنای “مناسب سازی” است. همان الگوریتمی که صفحات اینستاگرام را بنا به علاقه شما برایتان لیست می‌کند، این جا هم به کارگرفته شده است. چیزی مانند الگوریتم مرغ‌ مگس‌خوار گوگل. اما این هوش مصنوعی اینستاگرام در برابر  گوگل و یوتیوبش، یک هوش مصنوعی عقب افتاده است.

یکی از پیشرفته‌ترین الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل در یوتیوب برای شناخت و سئوی ویدئو به کار می‌رود؛ و شما کافی است در ویدئوی خود چند بار به صورت مشخص از یک کلمه کلیدی استفاده کنید تا برای جستجوی آن کلمه فهرست شوید.

این که در این جنگ بازنده کیست به خوبی معلوم نیست. زیرا با یک الگوریتم مناسب ساز نمی‌شود از پس گوگل و یوتیوب برآمد و فیسبوک و اینستاگرام هم این را خوب می‌دانند. این که در آینده آیا IGTV قصد دارد که وارد سرچ‌های ویدئوی گوگل شود هم معلوم نیست. البته از قصد فیسبوک برای راه یابی به نتایج گوگل به خوبی مطلعیم و این جدال خیلی وقت است که در صفحات لینکدین، شبکه اجتماعی وابسته به فیسبوک و خود صفحات فیسبوک به خوبی معلوم است. از خط و نشان‌هایی که برای یوتیوب در کنفرانس مطبوعاتی معرفی IGTV کشیده شده هم، این بو به مشام می‌رسید که این جنگی است که تازه شروع شده و به احتمال زیاد در این جدال IGTV به کمک فیسبوک می‌آید. هرچندگوگل هم اصلا حریف بی چنگ و پنجه‌ای نیست.

igtv اینستاگرام - نقاط ضعف و قوت IGTV چیست؟

از تبلیغات روی اعصاب خبری نیست

IGTV از آنجایی که بسیار نوپاست هنوز برای خود اینستا هم محل درآمد نشده است. به این معنی که تبلیغات درون ویدئویی، اول و یا زیرنویس شده در آن راه پیدا نکرده است و فعلا به راحتی می‌توانید بی آنکه چند ثانیه‌تان حرام شود، ویدئوها را بی‌تبلیغ ببینید. این که اساسا این وضع خوب به همین منوال باقی می‌ماند من امیدوارم، ولی زیاد خوشبین نیستیم.

نقطه قوت بعدی سرعت عالی و کیفیتی است که افت نمی‌کند. حتی اگر ویدئوی خود را برای عرضی دیدن روتیت کرده باشید؛ این ویژگی در IGTV حرف ندارد . البته حواستان باشد دیتای موبایلتان را به شدت مصرف می‌کند. برای آپلود هم حتما ویدئو باید mp4 باشد، این را هم به یاد داشته باشید.

IGTV امیدوارکننده است

این که این سرویس هنوز در ایران فیلتر نشده، خیلی خوب است و اساسا راه ویدئو مارکتینگ را برای ما و همه هموار می‌کند. کیفیت هم که در حد بسیار دلچسبی است. اما این که باید به کارگردان ویدئوی خود بگویید در یک کادر عمودی باید فکر کند و تصویر را ببندد، کمی چالش برانگیز است.

igtv اینستاگرام - IGTV امیدوارکننده است

در زمینه هوش مصنوعی هم باید بنشینیم و ببینیم که فیسبوک و اینستا چه کار می‌کنند. قدر مسلم آن روز که یوتیوب توسط دو جوان ساده راه افتاد هیچ وقت خواب آن را هم نمی‌دیدند؛ که این چنین هیولایی در زمینه هوش مصنوعی روی آن کار کند.

برای کسب و کارهای ایرانی که رسانه چندانی در اختیار ندارند، استفاده از IGTV اینستاگرام یک فرصت مناسب است. به نظر من از مسئول بهینه سازی سایت خود بخواهید که بر روی این پلتفورم به خوبی فکر کند؛ و از آن هر روز استفاده کنند و IGTV را به بخشی از مارکت خود بدل کنید. این خیلی مهم است که یکی از اولین ها در یک پلتفورم باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
10 نکته برای نوشتن کپشن اینستاگرام جذاب
بازاریابی در اینستاگرام (اینستاگرام مارکتینگ) بیشتر بر استفاده از عوامل بصری متکی است. کیفیت عکس‌های شما عامل...
۶ استراتژی برای کسب و کار اینستاگرامی
|
امروزه بیشتر از هر زمان دیگر اینستاگرام برای کسب و کارها پول‌ساز است و همین امر باعث...
خرید فالوور اینستاگرام ممنوع
|
برای فعالان اینستاگرام خرید فالوور فیک یک حرکت غیرحرفه‌ای به منظور خودنمایی بیشتر محسوب می‌شود. افراد با...
Search