درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

راهنمای ایجاد استراتژی سئو در سال ۲۰۲۰

راهنمای ایجاد استراتژی سئو در سال 2020
فهرست مطالب

یک موضوع مورد تأیید همه فعالان بازار دیجیتال این است که بهینه ‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، سئو، دیگر مثل گذشته نیست. اما نکته‌ای واقعی که شاید کمتر شنیده باشید این است: راهبرد (استراتژی) سئوی شما در سال ۲۰۱۹ نباید بر کلمات کلیدی متمرکز باشد. این روزها، اکثر کسب و کارها مفاهیم اساسی و دلایل اهمیت سئو را درک کرده‌اند. با این حال زمانی که نوبت به طراحی و توسعه استراتژی سئو برای کسب و کار شما می‌رسد، اکتفا کردن به تولید محتوا بر مبنای کلمه کلیدی مورد علاقه مشتریان، هم دشوار است و هم البته اشتباه.

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی سئو فرآیند سازمان‌دهی محتوای یک وبسایت بر مبنای موضوعی است که گوگل می‌داند قصد کاربر از جستجو آن موضوع بوده است. با بهینه سازی صفحات وب بر مبنای یک موضوع و پس از آن تنظیم کلمات کلیدی بر اساس آن موضوع، می‌توانید جایگاه خود را در موتور جستجو بهبود داده و برای کلمات کلیدی دنباله بلند مرتبط با آن موضوع در موتورهای جستجو رتبه بهتری داشته باشید.

برای دریافت مشاوره سئو با تیم نوین مارکتینگ تماس بگیرید

سئوکار کیست؟

استراتژی سئو - سئوکار کیست؟

بهینه سازان موتور جستجو کسانی هستند که وبسایت را برای بهبود رتبه گوگل بهینه سازی کرده و «ترافیک ارگانیک» بیشتری را به سایت جلب خواهند کرد. در واقع، یک سئوکار استراتژیستی است که محتوای سئو شده می‌سازد و به کسب و کارها کمک می‌کند که فرصت‌هایی جدید برای پاسخگویی به سؤالات کاربران، در بستر موتورهای جستجو به دست آورند.

در ادامه سه گونه از سئو که هر سئوکار باید بر آن متمرکز شود آورده شده است:

On-page SEO : این نوع از سئو بر محتوای «موجود در صفحه» و چگونگی بهینه سازی محتوا در جهت بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو متمرکز است.

Off-page SEO : این نوع از سئو بر لینک‌هایی که از سایر صفحات اینترنتی به سایت شما ارجاع می‌شوند، تمرکز دارد. تعداد «بک‌لینک‌ها» و ناشرانی که آن لینک‌ها را در صفحات خود ایجاد کرده‌اند، به سایت شما کمک می‌کند اعتبار بیشتری در موتورهای جستجو کسب کنند. این موضوع نیز منجر به بهبود رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو می‌شود.

Technical SEO: این گونه از سئو بر معماری وبسایت تمرکز کرده و به بررسی وضعیت «فنی» صفحات وبسایت شما می‌پردازد. گوگل به اندازه‌ای که برای محتوای سایت ارزش قائل است، به کدهای سایت هم توجه دارد. از این رو ویژگی‌های فنی یک وبسایت هم نقشی مهم در بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو دارد.

 از اینجا بخوانید : سئو تکنیکال چیست؟ آموزش سئو فنی سایت

به یاد داشته باشید که همه کسب و کارها به یک شیوه قابل بهینه سازی نیستند و علاوه بر آن فرآیندهای سئو برای هر سایت نیز یکسان نیست. این وظیفه سئوکار است که بر مبنای زمینه کاری و موضوعات مورد علاقه مخاطبان، راهبرد سئو را توسعه داده تا محتوا را به دست مخاطبان برساند.

با در نظر داشتن این موضوع، با انجام ۹ گام می‌توانید راهبرد سئو سایت خود را بهبود دهید و از به روز بودن آن مطمئن شوید.

فرآیند سئو

  1. ساخت فهرستی از موضوعات
  2. ایجاد فهرستی از کلمات کلیدی با دنباله بلند long-tail keywords بر مبنای موضوعات مورد نظر
  3. ایجاد صفحه برای هر یک از موضوعات
  4. راه اندازی یک وبلاگ
  5. به روز رسانی هفتگی وبلاگ برای افزایش اعتبار صفحات
  6. برنامه ریزی برای فرآیند لینک سازی
  7. فشرده سازی فایل‌های چندرسانه‌ای پیش از قرار دادن در سایت
  8. دنبال کردن اخبار مرتبط با سئو
  9. بررسی و پیگیری کردن موفقیت محتوا

 از اینجا بخوانید : سئو داخلی یا On page seo

 

۱. ساخت فهرستی از موضوعات

استراتژی سئو - ساخت فهرستی از موضوعات

کلمات کلیدی قلب تپنده سئو هستند اما نخستین گام برای رشد ترافیک ارگانیک نیستند. نخستین گام شما، ساخت فهرستی از موضوعاتی است که می‌خواهید ماه به ماه منتشر کنید.

برای شروع، فهرستی از ۱۰ کلمه و عبارت کوتاه که با محصولات یا خدمات شما در ارتباط هستند ایجاد کنید. از ابزار کلمات کلیدی گوگل برای بررسی میزان حجم جستجو استفاده کرده و فهرستی مناسب برای کسب و کار خود را تهیه کنید.

همانطور که واضح است، کسب و کار شما با این کلمات کلیدی کوتاه مرتبط است اما هنوز پست‌های وبلاگی مرتبط با این کلمات کلیدی را تولید نکرده‌اید. بدیهی است که این کلمات کلیدی بسیار رقابتی هستند و در ابتدای کار برای کسب رتبه بالا در گوگل چندان قابل کاربرد نیستند. در ادامه شیوه استفاده از این کلمات کلیدی را تشریح خواهیم کرد.

از حجم جستجو و میزان رقابت به عنوان شاخصی برای محدود کردن فهرست خود به ۱۰ تا ۱۵ کلمه کلیدی کوتاه که اهمیتی بیشتری برای شما دارند و برای مخاطبان مهم هستند، استفاده کنید. سپس این فهرست را بر مبنای حجم جستجوی ماهیانه و ارتباط آن با کسب و کار خود اولویت‌بندی کنید.

برای مثال، اگر شما یک کسب و کار تولیدی استخرهای خانگی دارید و می‌خواهید در کلمه کلیدی «استخر فایبرگلاس» که بیش از ۱۱۰ هزار جستجو در ماه دارد، رقابت کنید؛ تولید محتوا، فقط بر اساس این کلمه کلیدی کوتاه در ابتدای راه کار ساده‌ای نخواهد بود. شما باید فهرستی از کلمات کلیدی با دنباله بلند، که با این کلمه کلیدی کوتاه مرتبط است و دارای حجم جستجوی ماهیانه منطقی هستند را  انتخاب کرده و از آن‌ها در تولید محتوای مرتبط با استخر فایبرگلاس استفاده کنید. در گام بعدی بیشتر به مبحث کلمات کلیدی دنباله بلند خواهیم پرداخت.

هر یک از این کلمات کلیدی «ستون» نامیده می‌شوند و نقشی اساسی در پشتیبانی از «خوشه‌ای» بزرگتر از کلمات کلید با دنباله بلند خواهند داشت. این موضوع ما را به گام بعدی می‌رساند.

۲. ایجاد فهرستی از کلمات کلیدی با دنباله بلند بر مبنای موضوعات مورد نظر

اینجا محلی است که شما بهینه‌سازی صفحات خود بر مبنای کلمات کلیدی خاصی را آغاز می‌کنید. برای هر یک از ستون‌هایی که تعیین کرده‌اید، از ابزار کلمه کلیدی برای یافتن ۱۰ کلمه کلیدی دنباله بلند که ارتباط عمیق‌تری با موضوع مرتبط با کلمه کلیدی اصلی دارند، بهره ببرید.

مثلاً ما به طور معمول برای موضوع «سئو» تولید محتوا می‌کنیم، اما دست یافتن به رتبه‌ای بالا برای کلمه کلیدی سئو در گوگل کار بسیار سختی است، زیرا این کلمه کلیدی بسیار محبوب و پرکاربرد است. همچنین این احتمال وجود دارد که با تمرکز بر این کلمه کلیدی با محتوای سایر صفحات خود ما که درباره سئو هست نیز وارد رقابت شویم. علاوه بر این ما محتوایی درباره پژوهش کلمات کلیدی، بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو، ایجاد راهبرد دوره سئو (که در حال خواندن آن هستید)، و سایر زیرموضوعات مرتبط با سئو تولید کرده‌ایم.

این کار به شما اجازه می‌دهد کاربرانی که علایق و نگرانی‌های متنوعی دارند را به خود جذب کرده و راه‌های جدیدی برای جلب نظر کاربران جدید و افزایش فروش محصولات خود ایجاد کنید.

از زیرموضوعات در تولید محتوا و ایده پردازی صفحات وب مربوط به تشریح هر یک از موضوعات منتخب در مرحله ۱ استفاده کنید. این زیرموضوع‌ها را در ابزار پژوهش کلمات کلیدی به کار بگیرید تا کلمات کلیدی دنباله بلند برای هر یک از پست‌های وبلاگی را تعیین کنید.

با به کارگیری این زیرموضوع‌ها در کنار هم یه خوشه بسازید. بنابراین اگر شما ۱۰ موضوع ستونی را داشته باشید، هر یک از آن‌ها باید شامل خوشه‌هایی از ۵ تا ۱۰ زیرموضوع می‌شوند. هر یک از این مدل‌های سئو، «خوشه موضوع» نامیده می‌شوند و الگوریتم‌های گوگل از آن‌ها برای برقراری ارتباط میان کاربران و اطلاعات مورد نظر آن‌ها استفاده می‌کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید: هرچه محتوای شما دقیق‌تر باشد، دقیق‌تر نیازهای مخاطبان را مرتفع خواهید کرد و احتمال تبدیل ترافیک به مشتری بالقوه را افزایش می‌دهد. گوگل هم به همین شکل از طریق خزنده‌هایش ارزش وبسایت را تشخیص می‌دهد؛ هرچه محتوای سایت پیوستگی بیشتری با موضوع اصلی داشته باشد، پاسخ بهتری به عبارت جستجو شده توسط کاربر خواهد داد و در نتیجه رتبه بهتری خواهید داشت.

۳. ایجاد صفحه برای هر یک از موضوعات

استراتژی سئو - ایجاد صفحه برای هر یک از موضوعات

زمانی که درباره وبسایت‌ها و بهبود رتبه در موتورهای جستجو بحث می‌کنیم، کسب رتبه چند کلمه کلیدی توسط یک صفحه کاری غیرممکن به نظر می‌رسد. اما در اینجا خواهیم گفت که موضوع به این سختی‌ها هم نیست:

۱۰ موضوع ستونی که در گام نخست فهرست کردید را در نظر بگیرید و برای هر یک از آن‌ها صفحه‌ای با کیفیت ایجاد کنید و از کلمات کلیدی با دنباله بلند که در گام دوم فهرست کردید، در آن‌ها بهره بگیرید. برای مثال، یک صفحه ستونی برای موضوع سئو می‌تواند شامل بخش‌های کوتاه در تشریح مفاهیم پژوهش کلمات کلیدی، بهینه سازی تصاویر، راهبرد سئو و سایر موضوعات زیرمجموعه باشد. هر یک از صفحات ستونی را به عنوان فهرستی از محتوا در نظر بگیرید که باید خلاصه‌ای از موضوعات زیرمجموعه را به مخاطبان پست شما ارائه دهد.

از فهرست کلمات کلیدی خود برای تعیین تعداد صفحات ستونی مورد نیاز، استفاده کنید. در نهایت، تعداد صفحات ستونی که باید بسازید، رابطه مستقیمی با تعداد محصولات، پیشنهادات و مکان‌های کسب و کار شما خواهد داشت. به این ترتیب، مشتریان شما راحت‌تر کسب و کار شما را در موتورهای جستجو، بدون توجه به کلمه کلیدی جستجو شده، خواهند یافت.

هریک از صفحات بایستی شامل محتوای مورد علاقه برای مشتریان شما باشد و حاوی تصاویر و لینک‌های داخلی صفحات سایت شما نیز باشد تا تجربه کاربری کاربران را بهبود دهد. در گام چهارم درباره لینک‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۴. راه اندازی یک وبلاگ

وبلاگ نویسی راهکاری بی‌بدیل برای افزایش رتبه سایت برای کلمات کلیدی و جلب توجه کاربران است. به هر حال، هر پست وبلاگی یک صفحه وب جدید است که شانس نوینی برای کسب رتبه در موتورهای جستجو ایجاد می‌کند. اگر در حال حاضر کسب و کار شما وبلاگ ندارد، زمان راه اندازی آن برای شما فرا رسیده است. وبلاگ جایی است که می‌توانید درباره زیرموضوع‌ها محتوا تولید کنید و خود را بیشتر به گوگل نشان دهید.

هر زمان که یک پست وبلاگی جدید تولید می‌کنید و خوشه محتوایی خود را توسعه می‌دهید، سه کار باید انجام دهید:

  • نخست، هر کدام از کلمات کلیدی دنباله بلند را بیش از ۳ تا ۴ بار در هر یک از پست‌ها به کار نبرید. گوگل دیگر مثل گذشته از انطباق کلمات کلیدی استفاده نمی‌کند. در واقع، مثال‌های زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند گوگل کلمات کلیدی را در فهرست «سوء استفاده از کلمات کلیدی» قرار می‌دهند. این موضوع می‌تواند به مجازات شدن سایت و کاهش رتبه منجر شود.
  • دوم، در صفحات ستونی خود لینک‌دهی کنید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از بخش برچسب‌های سامانه مدیریت محتوای خود انجام دهید، و یا از لینک‌دهی در متن محتوا استفاده کنید.
  • هرگاه که یک پست وبلاگی منتشر کردید، از صفحات ستونی دیگر که به این موضوع مربوط هستند به پست جدید لینک دهید. نکته‌ای که این صفحه را به سایر صفحات مرتبط می‌کند پیدا کرده و از آن‌ها برای لینکدهی بهره ببرید.

با ایجاد ارتباط میان ستون و خوشه‌ مرتبط با آن، شما ارتباط میان کلمات کلیدی دنباله بلند و سایر بخش‌های محتوای خود را به گوگل نشان خواهید.

۵. به روز رسانی هفتگی وبلاگ برای افزایش اعتبار صفحات

نیازی نیست که همه پست‌ها یا صفحات وبی که شما می‌نویسید به یک خوشه موضوعی تعلق داشته باشد. نوشتن محتوایی با موضوعات مستقل که برای مشتریان اهمیت دارد نیز برای افزایش اعتبار سایت شما در گوگل مؤثر است. این کار به گوگل نشان می‌دهد که باید توجه بیشتری به محتوای منتشر شده در سایت شما داشته باشد.

با در نظر داشتن این نکته،‌ حداقل هفته‌ای یک بار وبلاگ خود را به‌روز کنید. به یاد داشته باشید، شما در وهله اول برای مخاطبان خود وبلاگنویسی می‌کنید، نه برای موتورهای جستجو. درباره چیزهایی که برای مشتریان شما جذاب است بنویسید و مطمئن شوید که از کلمات کلیدی مناسب در این متون استفاده کنید. مخاطبان به آرامی متوجه منظور شما خواهند شد و روی لینک‌ها کلیک می‌کنند.

به یاد داشته باشید که همه موضوعات به یک اندازه مهم نیستند و هر یک از خوشه‌ها بر مبنای نیازهای کسب و کار شما بایستی اولویت بندی شوند. بنابراین فهرستی از صفحات وب مختلف تهیه کنید و آن‌ها را بر مبنای علاقه خود رتبه بندی کنید. سپس یک برنامه زمان‌بندی ایجاد کرده و بر مبنای آن ساخت صفحات خود را آغاز کنید.

فهرست خود را به‌روز نگاه دارید و آن‌ها را برای دستیابی به بهترین نتایج و اهداف کسب و کار خود اولویت بندی کنید.

استراتژی سئو - به روز رسانی هفتگی وبلاگ

۶. برنامه ریزی برای فرآیند لینک سازی

ایجاد خوشه‌های موضوعی نقشه راه شما برای سئو در سال جدید است، اما تنها راه شما برای بهبود رتبه صفحات وبسایت شما نیست.

پنج گام نخست ما مربوط به روش‌های سئوی درون صفحه بود. لینک سازی اما مهم‌ترین بخش در سئوی  off-page است و فاکتوری مهم برای بهبود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو است. اما لینک سازی چیست؟

لینک سازی فرآیندی است که لینک‌های ورودی موسوم به «بک‌لینک» را از سایر صفحات وب به سایت شما جذب خواهد کرد. به عنوان یک قانون کلی، هر چه اعتبار صفحه‌ای که به شما لینک می‌دهد بیشتر باشد، اثر بیشتری بر رتبه صفحات شما خواهد داشت.

با همکاران و هم‌تیمی‌های خود مدتی را برای طوفان مغزی وقت بگذارید تا با راه‌های مختلف کسب لینک‌های ورودی به وبسایت خود آشنا شوید. کار خود را در مقیاس کوچک شروع کنید، مثلاً از کسب و کارهای کوچک بخواهید به سایت شما لینک بدهند. چند پست وبلاگی بنویسید و آن‌ها را در توییتر، فیسبوک، و لینکدین به اشتراک بگذارید. تماس با سایر وبلاگ نویس‌ها برای انتشار پست مهمان و کسب بک‌لینک از این طریق به سایت خود را هم در نظر داشته باشید. یکی از راحت‌ترین راه‌ها درج رپورتاژ آگهی در سایت‌های معتبر است.

یک راه عالی دیگر برای جذب لینک ورودی نیز استفاده از وبلاگ برای انتشار مقالات مرتبط با اخبار و رویدادهای روز است. به این ترتیب شما می‌توانید امکان لینک شدن توسط افراد تأثیرگذار و سایر وبلاگ‌های مرتبط با زمینه کاری خود را فراهم کنید.

 از اینجا بخوانید : بک لینک چیست و چطور ساخته می شود

۷. فشرده سازی فایل‌های چندرسانه‌ای پیش از قرار دادن در سایت

این مورد، گامی کوچک اما مهم در فرآیند سئو است. هر چه وبلاگ یا وبسایت شما رشد می‌کند، تعداد تصاویر، ویدئوها و فایل‌های چندرسانه‌ای شما هم افزایش خواهد یافت. این فایل‌های بصری باعث جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت شما می‌شوند، اما فراموش نکنید که در نهایت همه آن‌ها فایل‌های رایانه‌ای هستند و هر فایل رایانه‌ای حجمی دارد.

به عنوان یک قانون کلی، هر چه حجم فایل بیشتر باشد، نمایش آن برای کاربران اینترنتی در سایت شما سخت‌تر است. این نکته زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانید سرعت سایت هم فاکتوری مهم برای رتبه سایت است و موتورهای جستجو در هنگام تصمیم گیری درباره ایندکس محتوای شما آن را هم در نظر می‌گیرند.

بنابراین هر چه اندازه فایل کوچک‌تر باشد، سایت شما سریع‌تر بارگذاری خواهد شد و در نتیجه، رتبه سایت شما در گوگل بهتر خواهد بود. اما چگونه حجم فایل را در رایانه کاهش دهیم؟

برای مثال اگر می‌خواهید یک تصویر را برای پست وبلاگی خود آپلود کنید، اول حجم آن را بررسی کنید. اگر در حدود مگابایت است، مثلاً ۱ مگابایت، بهتر است که قبل از آپلود کردن، حجم آن را با استفاده از یک ابزار فشرده سازی کاهش دهید و سپس عکس را آپلود کنید. سایت‌هایی مثل TinyPNG می‌توانند تعداد زیادی از تصاویر را به صورت یکجا فشرده کنند. همچنین ابزار Squoosh که تحت مالکیت گوگل است نیز می‌توانید اندازه فایل‌های تصاویر را تا مقیاس میکروسکوپی کاهش دهد.

در نهایت، حفظ اندازه تصاویر در حد کیلوبایت می‌تواند به بهبود سرعت سایت شما کمک شایانی کنید.

مراقب باشید که تصاویر فشرده شده را پیش از انتشار در سایت بررسی کنید و اندازه واقعی آن را در رایانه خود مشاهده کنید. چراکه برخی از ابزارها به صورت واقعی حجم فایل را کاهش نمی‌دهند و از طرفی دیگر برخی از ابزارها هم پس از فشرده سازی تصاویر، کیفیت آن‌ها را به شکل محسوسی کاهش می‌دهند.

۸. دنبال کردن اخبار مرتبط با سئو

استراتژی سئو - دنبال کردن اخبار مرتبط با سئو

مانند سایر بخش‌های بازار، فضای موتورهای جستجو نیز دائماً در حال تکامل است. دنبال کردن دائمی اخبار و بهترین راهکارهای موجود کار آسانی نیست، اما منابع آنلاینی وجود دارند که می‌توانند دسترسی شما به اخبار جدید و تغییراتی که در سئو ایجاد می‌شود که بر وبسایت و راهبرد سئوی شما تأثیر بگذارد را تسهیل کنند.

برخی از منابعی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید به شرح زیر هستند:

  • SEOmoz
  • SEOBook
  • Search Engine Roundtable
  • Search Engine Land
  • Diggity Marketing
  • This Blog!

۹. بررسی و پیگیری کردن موفقیت محتوا

سئو می‌تواند منجر به صرف زمان و هزینه زیادی برای شما شود. اگر این تلاش‌ها، زمان و هزینه صرف شده برای شما نتیجه‌ای در بر نداشته باشد چه فایده‌ای دارد؟ شاخص‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه بررسی کرده و راهبرد سئو خود را دنبال کرده و موفقیت خود را بررسی کنید.

از آنجا که شاخص‌های مورد بررسی شما به ترافیک ارگانیک (ترافیکی که از موتورهای جستجو به سایت شما وارد می‌شوند) مربوط هستند، ابزاری که هم تعداد کل ترافیک ورودی به سایت شما ارائه می‌دهد و هم رتبه سایت شما در هریک از کلمات کلیدی دنباله بلند را نشان دهد را پیدا کنید. SEMrush ابزاری عالی برای این کار است.

با استفاده از ابزارهایی مثل اکسل، گوگل شیت یا سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل تحت وب برای رصد کردن ماهیانه ترافیک ورودی به سایت خود از جستجوی ارگانیک استفاده کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search