درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

راهنمای پیشرفته برای دسته‌بندی کلمات کلیدی

راهنمای پیشرفته برای دسته‌بندی کلمات کلیدی
فهرست مطالب

اگر هدف شما افزایش بازدید طبیعی باشد، باید به SEO از دید محصول/ تناسب بازار نگاه کنید.در این مقاله ما روشی برای دسته بندی کلمات کلیدی به شما ارائه می کنیم تا در این هدف بتواند به شما کمک کند. 

کلمات کلیدی یک تحقیق، حکم بازار (آنچه کاربران در واقع در جستجوی آن هستند) و محتوا، حکم محصول (آنچه کاربران مصرف می‌کنند) را دارد. تناسب نیز به معنی بهینه‌سازی است.

برای افزایش بازدید طبیعی، محتوای شما باید بیانگر آنچه باشد که کاربران در واقعیت به دنبال آن هستند. برنامه‌ریزی و تولید محتوا، استفاده از کلمات کلیدی و بهینه‌سازی باید همگی در راستای بازار باشند. این امر یکی از بهترین راه‌های افزایش بازدید طبیعی است.

دسته بندی کلمات کلیدی - کلمه بازار و مشتری

برای آن که یک مشاوره کامل در زمینه سئو داشته باشید از دپارتمان خدمات سئو نوین مارکتینگ مشاوره سئو بگیرید این مشاوره رایگان است.

چرا با دسته‌بندی کلمات کلیدی مواجه هستیم؟

یک صفحه وب می‌تواند بر اساس چندین کلمه کلیدی مختلف رتبه‌بندی شود. پس چرا ما بیشتر تمرکز خود را بر برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی محتوایی قرار ندهیم که ده‌ها کلمه کلیدی مشابه و مرتبط را مورد هدف قرار می‌دهد؟

چرا در یک بخش محتوایی تنها یک کلمه کلیدی را انتخاب کنیم زمانی که می‌توان ۲۰ کلمه کلیدی را مورد هدف قرار داد؟

تاثیر دسته‌بندی کلمات کلیدی برای به دست آوردن بازدید طبیعی بیشتر، نه تنها کم اهمیت در نظر گرفته شده است، بلکه عمدتا نیز نادیده گرفته می‌شود. در این راهنما، من فرآیند اختصاصی که ما برای دسته‌بندی کلمات کلیدی در آن پیشگام بوده‌ایم را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا بتوانید نه تنها خودتان آن را انجام دهید، بلکه بتوانید تعداد کلمات کلیدی که محتوای منحصر بفرد شما می‌تواند بر اساس آن رتبه بندی شود را به حداکثر برسانید.

 از اینجا بخوانید : آیا نگرش راهبردی برای بازاریابی محتوایی می‌تواند اولین گام باشد؟

در اینجا یک مثال واقعی از بهترین کلمات کلیدی آورده شده است که این بخش محتوا بر اساس آن رتبه‌بندی می‌شود. لیست کامل بیش از ۱۰۰۰ کلمه کلیدی است.

دسته بندی کلمات کلیدی - لیست کلمات کلیدی

اشتباه است که تنها بر یک کلمه کلیدی تمرکز داشت، زیرا در این صورت ۹۰٪ فرصت‌ها را از دست خواهید داد.

در اینجا یک نمونه مورد علاقه من از همه کلمات کلیدی است که یک محتوا می‌تواند به طور بالقوه هدف قرار دهد آورده شده است:

دسته بندی کلمات کلیدی - تولید محتوا برای کلمان کلیدی

 

بیاید شروع کنیم.

۱- جمع‌آوری کلمات کلیدی

قبل از اینکه ما شروع به دسته بندی کلمات کلیدی در گروه‌ها کنیم، ابتدا به مجموعه داده‌هایمان از کلمات کلیدی نیاز داریم که از آنها استفاده می‌کنیم.

در اصل، در مرحله اول کار ما یافتن تمام کلمات کلیدی ممکن است. در فرایند انجام این کار، به صورت ناخواسته کلمات کلیدی نامناسب را نیز دریافت می‌کنیم. با این حال، بهتر است که بسیاری کلمه کلیدی مرتبط و طولانی (و توانایی فیلتر کردن موارد نامناسب) را داشته باشیم تا اینکه فقط یک مجموعه محدود از کلمات کلیدی برای هدف قرار دادن داشته باشیم.

برای هر پروژه مشتری، من معمولا می‌گویم که ما باید ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلمه کلیدی جمع‌آوری کنیم. اما در حقیقت ما گاهی اوقات بیش از ۱۰،۰۰۰ کلمه کلیدی و گاهی اوقات (برای یک مشتری محلی)، کمتر از ۱۰۰۰ مورد یافته‌ایم.

من توصیه می‌کنم که کلمات کلیدی را از حدود ۸ تا ۱۲ منبع مختلف جمع‌آوری کنید. این منابع عبارتند از:

  1. رقبای شما
  2. ابزارهای شخص ثالث (Moz, Ahrefs, SEMrush, AnswerThePublic)
  3. داده‌های موجود خودتان در کنسول جستجو گوگل/ گوگل آنالیتیکس
  4. طوفان فکری ایده‌های خود و بحث درباره آن‌ها
  5. ترکیب کلمات کلیدی
  6. پیشنهادات خودکار و «جستجوی مربوط به…» از گوگل

هیچ کمبود منابعی برای جمع‌آوری کلمات کلیدی وجود ندارد و ابزار تحقیق کلمه کلیدی بیش از پیش وجود دارد. هدف ما در اینجا آن است که آنقدر وسیع موضوع را بررسی کنیم، که هرگز مجبور نشویم به عقب برگشته و کلمات کلیدی بیشتری را پیدا کنیم، مگر این که یک موضوع جدید را مورد هدف خود قرار دهیم.

پیش‌نیاز این راهنما باید بر اساس جمع‌آوری عمیق کلمات کلیدی باشد. حال بیایید فرض کنیم که چند ساعت صرف جمع‌آوری لیستی از کلمات کلیدی کرده‌اید، تکراری‌ها را حذف کرده و اطلاعات جستجویی را در اختیار دارید که می‌توان حدودا به آن اعتماد کرد.

 از اینجا بخوانید : آموزش نصب Enhanced Ecommerce در آنالیتیکس از طریق کد و آیدی

۲- تجزیه و تحلیل مولفه‌ها

اکنون که لیستی شامل بیش از ۱۰۰۰ کلمه کلیدی دارید، اجازه دهید آن را به چیزی مفید تبدیل کنیم.

ما با تجزیه و تحلیل مولفه‌ها شروع می‌کنیم. این به چه معناست؟

ما هر کلمه کلیدی را به مولفه‌های تشکیل دهنده‌اش شکسته و بررسی می‌کنیم که کدام مولفه بیشترین رخداد را دارد.

به عنوان مثال، کلمه کلیدی: بهترین پودر پروتئین طبیعی شامل ۴ مولفه: بهترین، طبیعی، پروتئین و پودر است. هنگامی که تمامی کلمه‌های کلیدی را به مولفه‌های تشکیل دهنده‌اش می‌شکنیم، می‌توانیم به راحتی تجزیه و تحلیل کرده و درک کنیم که چه مولفه‌هایی (به عنوان زیرمجموعه‌های کلمات کلیدی) اغلب در مجموعه داده‌های کلمات کلیدی ما تکرار می‌شوند.

در اینجا نمونه‌ای از ۳ کلمه کلید آورده شده است:

  •     بهترین پودر پروتئین طبیعی
  •     قوی‌ترین ضد اشتعال طبیعی
  •     نحوه ساخت دئودورانت طبیعی

اگر نگاه دقیق‌تری داشته باشید، متوجه خواهید شد که مولفه «طبیعی» در هر سه این کلمات کلیدی وجود دارد. اگر این مولفه در لیست طولانی کلمات کلیدی ما اغلب تکرار می‌شود، این که چه موقع شروع به دسته‌بندی کلمات کلیدی می‌کنیم، بسیار اهمیت دارد.

نیاز به یک شمارنده تکرار کلمه دارید تا این دید را به شما بدهد. بهترین ابزار رایگان برای این کار، شمارنده تکرار کلمات رایت وردز است که متأسفانه روی فارسی کار نمی‌کند. البته با اندکی صرف وقت بیشتر می‌توانید این کار را دستی انجام دهید 

لیست کلمات کلیدی خود را وارد کنید، روی دکمه ثبت، کلیک کنید و چیزی شبیه به این خواهید داشت:

دسته بندی کلمات کلیدی - تجزیه و تحلیل مولفه‌ها

 

لیست تکرار مولفه‌های خود را در یک صفحه کپی کنید. شما به راحتی می‌توانید حروف اضافه و اصطلاحاتی نظیر است، برای و تا را حذف کنید.

اکثر اوقات شما با نگاه کردن به مولفه‌ها متوجه ارزش آن‌ها نمی‌شوید. گاهی اوقات عبارتی دو کلمه‌ای یا سه کلمه‌ای به شما دیدی می‌دهد که به هر شکل دیگر قابل فهم نبوده است. در این مثال، مولفه‌های شیر و بادام را می‌بینید، اما معلوم می‌شود که این در واقع بخشی از عبارت شیر بادام است.

برای به دست آوردن این دیدگاه، از شمارنده تکرار عبارات رایت وردز استفاده کنید و فرآیند را برای عباراتی که دو، سه، چهار، پنج و شش مولفه در آن‌ها وجود دارد، تکرار کنید. تمام این داده‌ها را نیز به صفحه خود انتقال دهید.

عبارت دو کلمه‌ای که بیشتر از عبارت یک کلمه‌ای تکرار می‌شود، نشان دهنده اهمیت آن است. برای در نظر گرفتن این موضوع، از تابع COUNTA در Google Sheets برای تعداد مولفه‌ها در یک عبارت استفاده می‌کنیم:

=COUNTA(SPLIT(B2,” “))

دسته بندی کلمات کلیدی - گوگل شیتحالا ما می‌توانیم به داده‌های کلمات کلیدی خود از دیدگاه دوم نگاه کنیم: نه تنها تعداد دفعاتی که یک مولفه یا عبارت تکرار می‌شود، بلکه چند کلمه در آن عبارت وجود دارد.

در نهایت، برای دادن وزن بیشتر به عباراتی که کمتر تکرار می‌شوند، اما مولفه‌های بیشتری در آن‌ها وجود دارد، من توانی بر روی تعداد مولفه‌ها با یک فرمول پایه قرار می‌دهم:

=(C4^2)*A4

به عبارت دیگر، تعداد مولفه‌ها را مشخص کرده و آن را به توان می‌رسانیم و سپس آن را در دفعات تکرارش ضرب می‌کنیم.

تمام کاری که این مسئله انجام می‌دهد این است که وزن بیشتری را به عبارت دو کلمه‌ای داده که کمتر تکرار می‌شود و بیان می‌کند که آن همچنان مهم تر از عبارت یک کلمه‌ای است که بیشتر تکرار می‌شود.

از آنجا که نمی‌دانم آن را باید دقیقا به چه توانی برسانم، چندین حالت را امتحان کرده و مرتب‌سازی انجام می‌دهم تا مهم‌ترین مولفه‌ها و عبارات را در صفحه پیدا کنم.

دسته بندی کلمات کلیدی - مرتب سازی کلمات کلیدی

 

حال که شما به این موضوع نگاه می‌کنید، می‌توانید الگوها را ببینید که به تازگی پدیدار شده و می توانید جستجوگرهای خود را بهتر بشناسید.

در این نمونه از مجموعه داده‌ها، ما از یک لیست شامل ۱۰۰۰۰ کلمه کلیدی استفاده کرده و به تجزیه و تحلیل مولفه‌ها و عبارات برای درک بهتر آنچه مردم واقعا به دنبالش هستند، می‌پردازیم. به عنوان مثال، آنچه بهترین است و کجا می‌توانم خرید کنم عبارت‌هایی هستند که ما به وضوح می‌بینیم جستجوگرها از آن استفاده می‌کنند.

من عبارات و مولفه‌های مهم را علامت می‌زنم. سعی می‌کنم این تعداد را بیشتر از ۵۰ و کمتر از ۷۵ مورد حفظ کنم. در غیر این صورت، دسته‌بندی کلمات کلیدی در قسمت ۵ پیچیده خواهد شد.

۳- پیدا کردن کلمات داغ قبل از دسته بندی کلمات کلیدی

کلمات داغ چه هستند؟

کلمات داغ مولفه‌ها و عبارات مربوط به آخرین بخشی هستند که مهم تلقی شده‌اند. ما کلمات داغ را در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

چرا کلمات داغ مهم هستند؟

پاسخ:

این تمرین به ما تعدادی از مولفه‌ها و عبارات مرتبط و مهم‌تر برای بازدید و ارتباطات ارائه می‌کند که می‌تواند برای ایجاد بهترین استراتژی‌های محتوا استفاده شود؛ محتوایی که رتبه‌بندی بالایی برای ما داشته و به نوبه خود به ما کمک می‌کند بازدید بیشتری را برای سایت خود به دست بیاوریم.

برای ایجاد فهرست کلمات داغ، بیشترین تکرارها و مرتبط‌ترین مولفه‌ها از طیف وسیعی از کلمات کلیدی مورد استفاده رقبای خود با بالاترین عملکرد که به بازدید منجر می‌شوند را شناسایی کنید که آن‌ها در اصطلاح کلمات داغ نامیده می‌شوند.

هنگام کار با یک مشتری (یا انجام این کار به شکل شخصی)، معمولا ۳ سوال وجود دارد که ما می‌خواهیم برای هر کلمه داغ به آن‌ها پاسخ دهیم:

  1. کدام یک از این مولفه‌ها برای کسب و کار شما مهم‌ترین است؟ (۰-۱۰)
  2. کدام یک از این مولفه‌ها، کلمات کلیدی منفی هستند (که آن‌ها را نادیده گرفته یا از آن‌ها اجتناب کنیم)؟
  3. بازخورد دیگری در مورد کلمات کلیدی واجد شرایط یا مهم وجود دارد؟

ما لیست را محدود می‌کنیم، کلمات کلیدی منفی یا کلمات کلیدی دیگری که برای وب سایت ما واقعا مهم نیستند را حذف می کنیم.

هنگامی که فهرست نهایی کلمات داغ خود را داریم، آن‌ها را به گروه‌های موضوعی گسترده‌ای تقسیم می‌کنیم:

دسته بندی کلمات کلیدی - پیدا کردن کلمات داغ

رنگ‌های مختلف معنای خاصی ندارند، فقط هنگامی که ما آن‌ها را دسته بندی می‌کنیم، به بهتر دیده شدن آن‌ها کمک می‌کند.

یک نکته مهم برای یادآوری این است که ریشه کلمات نقش مهمی را در اینجا بازی می‌کنند.

به عنوان مثال، در نظر داشته باشید که تمام کلمات زیر بیانگر یک رابطه و معنی هستند:

  •     وبلاگ
  •     وبلاگ ها
  •     وبلاگ نویس
  •     وبلاگ نویسان
  •     وبلاگ نویسی

بنابراین، هنگامی که ما کلمات کلیدی را دسته بندی می‌کنیم، وبلاگ و وبلاگ نویسی و وبلاگ نویسان را به عنوان بخشی از یک دسته‌ در نظر می‌گیریم. در واقع ما باید از کلمه وبلاگ برای همه آن‌ها استفاده کنیم. ریشه کلمات در دسته‌بندی کلمات کلیدی کمک شایانی به ما می‌کنند. مترادف‌ها را نیز می‌توان با روشی مشابه سازماندهی کرد، که اساسا دو روش مختلف برای گفتن یک چیز هستند (و همان هدف کاربر را می‌رسانند) مانند: ساخت و ایجاد یا جستجو و نگاه کردن.

۴- آماده سازی برای دسته‌بندی کلمات کلیدی

حال قصد داریم که خود را برای دسته‌بندی کلمات کلیدی آماده کنیم.

برای شروع، لیست کلمات داغ خود را کپی کرده و آن‌ها را به طور افقی در یک ردیف انتقال دهید.

 

دسته بندی کلمات کلیدی - آماده سازی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی خود را در ستون اول لیست کنید.

دسته بندی کلمات کلیدی - لیست keywords

 

حالا کار اصلی اتفاق می‌افتد.

پس از تحقیقات زیاد، تابعی را در Google Sheets کشف کردم که به ما می‌گوید آیا یک ریشه یا مولفه در یک کلمه کلیدی قرار دارد یا نه. آن  تابع از RegEx استفاده می‌کند:

=IF(RegExMatch(A5,”health”),”YES”,”NO”)

این امر به سادگی به ما می‌گوید که آیا این کلمه یا ریشه کلمه در کلمات کلیدی قرار دارد یا نه. شما باید به صورت جداگانه تنظیمات هر ستون را انتخاب کنید تا پاسخ بله یا خیر دریافت کنید. سپس این فرمول را به تمام ردیف‌ها نسبت داده تا تمام پاسخ های بله/خیر دریافت شود. در Sheets Google اغلب یک دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد تا تمامی این داده‌ها پردازش شود.

سپس، ما باید این دستورالعمل‌ها را تثبیت کنیم، یعنی اگر این مولفه‌ها در آن کلمه کلیدی وجود داشته باشد، بتوانیم پاسخ‌های خیر را حذف کرده و تنها بله‌ها باقی بماند.

همه داده ها را کپی کنید و گزینه «Paste values only» را انتخاب کنید.

دسته بندی کلمات کلیدی - Paste values only

 

اکنون از «Find and replace» برای حذف همه “خیر” ها استفاده کنید.

دسته بندی کلمات کلیدی - Find and replace

چیزی که شما به دست آورده‌اید، کمتر از یک کار هنری نیست. شما در حال حاضر قدرتمند‌ترین راه برای دسته‌بندی کلمات کلیدی خود را در دسترس دارید. اجازه دهید دسته‌بندی کلمات کلیدی را شروع کنیم!

دسته بندی کلمات کلیدی - تفکیک کلمات کلیدی

 

۵- دسته بندی کلمات کلیدی

تا اینجا شما آماده یک دسته‌بندی کلمات کلیدی موفق هستید.

این بخش نیمه هنری و نیمه علمی است. برای انجام درست این بخش، شما باید:

  •     درک عمیقی از این که چه کسی هدف شماست، چرا آن‌ها برای کسب و کار شما مهم هستند، قصد کاربر و ارتباطات،
  •     شکستن درست کلمات کلیدی به دسته‌های مناسب،
  •     درک بالا،داشته باشید.

این امر یکی از سخت ترین قسمت‌هایی است که می‌توان به دیگری آموزش داد، زیرا با تجربه به دست می‌آید.

در بالای صفحه، از تابع COUNTA استفاده می‌کنم تا به من نشان دهد چند بار این کلمه در مجموعه کلمات کلیدی استفاده شده است.

=(COUNTA(C3:C10000)

این مسئله مهم است، زیرا به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است با موضوعاتی شروع کنیم که کمترین همپوشانی با سایر موضوعات را دارند. اگر شما با موارد گسترده شروع به کار کنید، کلمات کلیدی شما با دیگر دسته‌ها همپوشانی داشته و به سختی می‌توانید آن‌ها را به دسته‌های معنی‌دار تقسیم کنید. ابتدا با دسته‌های کوچک و خاص شروع کنید.

برای شروع، باید صفحه را بر پایه ریشه کلمه مرتب کنید.

ریشه کلماتی که تنها چندین بار تکرار شده‌اند، مقدار زیادی همپوشانی ندارند. بنابراین با مرتب کردن صفحه توسط آن ستون، و کپی کردن این کلمات کلیدی در ستون‌های جدید خود، شروع می‌کنم.

حالا شما اولین دسته کلمات کلیدی خود را دارید.

این مثالی از اولین دسته است: دسته «matcha». این می‌تواند به خودی خود یک پروژه جدا باشد. به عنوان مثال، اگر یک وب سایت در مورد چای matcha بوده و سایر کلمات کلیدی مرتبط نیز وجود داشت.

دسته بندی کلمات کلیدی - matcha

با ادامه شکستن کلمات کلیدی به دسته‌های کوچکتر، در آخر با دسته‌های کلمه‌ای زیادی روبرو خواهیم بود. اگر یک گروه همچنان گستردگی زیادی داشته باشد، می‌توانید به کوچکتر کردن این دسته برای تمرکز بیشتر بر محتوا ادامه دهید. می‌توانید همان فرآیند را برای این گروه کلمات کلیدی نیز دنبال کرده و آن را به یک زیرمجموعه از همان فرآیند تقسیم کلمات کلیدی به گروه‌های کوچکتر بر اساس مولفه‌ها تبدیل کنید.

دسته بندی کلمات کلیدی - فرآیند تقسیم کلمات کلیدی

ما می‌توانیم یک نمای کلی از دسته‌ها ایجاد کنیم تا حجم و موقعیت‌های موجود را از سطح بالا ببینیم.

دسته بندی کلمات کلیدی - موقعیت کلمات کلیدی

 

ما علاوه بر حجم جستجو می‌خواهیم اهداف، رقابت‌پذیری و دیگر مسائل را مورد بررسی قرار دهیم.

بسیار خوب! شما با موفقیت یک لیست از هزاران کلمه کلیدی را به دسته‌های کلمات کلیدی مرتبط تقسیم کرده‌اید.

صبر کنید، چرا این همه کار را انجام دادیم؟

زیرا حالا می‌توانید از همان دیدگاه «محصول/ تناسب بازار» که درباره آن صحبت کردیم، استفاده کنید.

شما می‌توانید یک محتوای موثر را حول هر دسته از کلمات کلیدی یا حتی چندین دسته از آن‌ها ایجاد کرده و بازدیدکنندگان خود را به صورت نمایی افزایش دهید.

 

همه چیز به خوبی انجام شد! حالا چه کنیم؟

حالا می‌توانید محتوایی را تولید کنید که قبلاً حتی نمی‌دانستید به آن نیاز دارید. همچنین شما می‌توانید گروه‌های کلمات کلیدی (و زیرگروه‌های) خود را به صفحات موجود در وب سایت خود آورده و کلمات کلیدی را به سرفصل‌ها، متن اصلی و دیگر بخش‌های محتوا که قبلا در نظر نمی‌گرفتید، اضافه کنید.

دسته‌بندی کلمات کلیدی اغلب کم اهمیت و گاهی نادیده گرفته می‌شود. این یک فرصت خوب برای بهینه سازی مواردی است که قبلاً وجود نداشته است.

گاهی اوقات تنها اضافه کردن یک عبارت یا چند جمله است که کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار داده و بازدید جستجو بیشتری را برای سایت شما به ارمغان می‌آورد. این موارد را چندین بار انجام دهید و افزایش بازدید طبیعی سایتتان را مشاهده کنید.

نوین مارکتینگ در این باره مقاله دیگری نیز دارد: درباره شناسایی بهترین کلمات کلیدی بیشتر بدانید؛ این مقاله مهم را از دست ندهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search