اهمیت امتیاز کیفیت آگهی در گوگل ادز در چیست

توسط علی‌مراد ۰۶ مرداد ۹۸
امتیاز کیفیت

گوگل برای هر کدام از شبکه‌های تبلیغاتیش امتیاز کیفیت را به روش متفاوتی محاسبه می‌کند. در اینجا نحوه محاسبه امتیاز کیفیت برای هر کدام از جستجوهای گوگل را می‌آموزید که بزرگترین منبع ترافیک برای اکثر تبلیغ کنندگان به حساب می‌آید. این مقاله ارتباطی تنگاتنگ با مقاله امتیاز کیفیت چیست نوین مارکتینگ دارد اگر با امتیاز کیفیت آشنایی ندارید ابتدا مقاله ” امتیاز کیفیت در تبلیغات گوگل یا همان Quality Score چیست؟” را بخوانید

بنابر گفته گوگل:

 امتیاز کیفیت در زمان واقعی محاسبه می‌شود، هر زمانی که کلمات کلیدی شما با یک عبارت جستجو هماهنگ شود. به عبارت دیگر یعنی زمانی که کلمات کلیدی شما قابلیت ارائه یک تبلیغ را دارند.

 امتیاز کیفیت با چندین روش متفاوت بر تبلیغ شما تأثیر می‌گذارد، از جمله تاثیر بر روی هزینه به ازای هر کلیک (CPC) واقعی کلمات کلیدی و تخمین پیشنهادات صفحه اول که در حساب کاربری خود می‌بینید. همچنین تا حدودی تعیین می‌کند که آیا یک کلمه کلیدی برای ورود به یک حراج تبلیغاتی در زمانی که کاربر یک کلمه کلیدی را جستجو می‌کند واجد شرایط است یا خیر و در صورت واجد شرایط بودن، امتیاز رتبه‌بندی آگهی چه مقدار بالا است.

در ادامه به عواملی اشاره شده است که گوگل در هنگام محاسبه امتیاز کیفیت آن را به حساب می‌آورد.

تاریخچه نرخ کلیک کردن (CTR) کلمات کلیدی و آگهی منطبق شده با کلمات کلیدی در گوگل

نرخ کلیک کردن (CTR) در اصل تعداد کلیک‌هایی است که آگهی شما دریافت می‌کند تقسیم بر تعداد دفعاتی  که آگهی شما هنگام جستجو توسط گوگل نمایش داده می‌شود. تبلیغات و کلمات کلیدی، هر کدام با توجه به عملکرد کمپین شما یک CTR جداگانه دارند.

نرخ کلیک کردن مهم‌ترین جز شاخص کیفیت است، زیرا به صورت مستقیم نشان می‌دهد که کدام تبلیغات بیشترین ارتباط را با کاربران ما دارند. برای مثال، یک کلمه کلیدی مناسب که یک آگهی متناسب با آن را نشان می‌دهد، شانس بیشتری نسبت به یک کلمه کلیدی عمومی و بدون متن برای کسب CTR بالاتر دارد.

هر چقدر که کلمات کلیدی و آگهی‌های شما با تجارت شما ارتباط بیشتری داشته باشند، احتمال اینکه یک کاربر بعد از جستجوی کلمات کلیدی بر روی آگهی شما کلیک کند بسیار بیشتر است.

ارتباط بین کلمه کلیدی و تبلیغات در یک گروه تبلیغاتی

این موضوع به این معنا است که کلمات کلیدی در گروه تبلیغاتی شما باید با آگهی شما ارتباط داشته باشد. کلمات کلیدی در گروه تبلیغاتی باید چندین بار در متن تبلیغات تکرار شوند.

ارتباط کلمه کلیدی و آگهی با عبارت جستجو.

کلمه کلیدی که مشتری آن را جستجو می‌کند (عبارت جستجو) باید با کلمات کلیدی و آگهی در گروه تبلیغاتی یکسان باشد. زمانی که گوگل امتیاز کیفیت را محاسبه می‌کند، کلمات مشابه را به حساب نمی‌آورد.

سابقه CTR حساب کاربری شما  از سنجیدن تمامی آگهی‌ها و کلمات کلیدی در حساب کاربریتان به دست میآید.

از این رو مهم است که حساب کاربری شما سابقه خوبی داشته باشد. در اینجا نقش یک آژانس دیجیتال مارکتینگ به شدت مطرح است زیرا ما سالیان سال است که سابقه حساب بسیار خوبی نزد گوگل داریم. برای بهرمندی از این مزیت با دپارتمان تبلیغات در گوگل نوین مارکتینگ تماس بگیرید.

زمانی که گوگل امتیاز CTR شما را محاسبه می‌کند، تمام تاریخچه حساب کاربری شما را در نظر می‌گیرد. بعضی از تبلیغ‌کنندگان به اشتباه این حرف را اینگونه برداشت می‌کنند که باید کمترین تغییرات را بر روی کلمات کلیدی و متن تبلیغاتی خود اعمال کنند. در حقیقت، گوگل به تاریخ اخیر کمک می‌کند و به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا از طریق بهبود بخشیدن دائمی به پیشرفت خود کمک کنند. با توجه به پست اخیر در صفحه وبلاگ گوگل ادوردز، «چند روز بد از لحاظ آزمون عملکرد در حالت کلی امتیاز کیفیت شما را خراب نمی‌کند. به منظور بهینه‌سازی حساب کاربری موکلینتان، ما شما را تشویق می‌کنیم تا بر روی پیشنهادات‌ و کلمات کلیدی آزمایش‌های هدفمند، خلاقانه اجرا کنید.

تاریخچه CTR نمایش URL در گروه تبلیغاتی

این نکته به همان URL اشاره دارد که در آگهی نمایش داده می‌شود، نه به آن URL که مشتری پس از کلیک کردن بر روی آگهی به آن صفحه هدایت می‌شود. این URL باید حتماً به کلمات کلیدی در گروه تبلیغاتی شما مرتبط باشد.

کیفیت صفحات فرود

گوگل می‌گوید که سه جز اصلی که کیفیت وب‌سایت را مشخص می‌کند عبارتند از: محتوای اورجینال و مرتبط، شفافیت و وضوح و قابلیت جهت‌یابی.

  • ارتباط: کاربران باید بتوانند آنچه که تبلیغات شما وعده داده است را به راحتی پیدا کنند و لینکی که آن‌ها را به سایت شما هدایت می‌کند باید اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد محصول یا خدمات شما به مشتری ارائه دهد.
  • ابتکار: محتوایی خلاقانه و جدید داشته باشید که در سایت‌های دیگر وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر، از مطالب دیگر در وب‌سایت‌های کپی برداری نکنید و مطالب جدید و مرتبط با آگهی تبلیغاتی خود را انتشار دهید.
  • وضوح: در راستای اعتماد سازی برای کاربران، سایت شما باید در سه حوزه اصلی صریح باشد: ماهیت کسب‌وکار شما، نحوه تعامل سایت شما با کامپیوتر کاربر و نحوه استفاده شما از اطلاعات کاربران در صورت درخواست برای داشتن اطلاعات.
  • قابلیت جهت‌یابی: یک مسیر ساده و واضح را برای خرید یا ارائه خدمات به مشتری فراهم کنید، از استفاده بی‌رویه از پنجره‌های بازشو، صفحات کوچک و دیگر عناصر زننده خودداری کنید و اطمینان حاصل کنید که صفحه ورود شما به سرعت بارگذاری می‌شود.

یک خزنده گوگل به صورت دوره‌ای از صفحات فرود شما بازدید می‌کند تا این عامل و دیگر عوامل کاربردی را محاسبه کند.

تا الان که در مورد تمامی عناصر پایه راجع به نحوه امتیاز کیفیت صحبت کردیم، بیایید به موضوع اساسی توجه کنیم که چرا این موضوع بسیار اهمیت دارد.

اهمیت امتیاز کیفیت

امتیاز کیفیت تقریباً تمام معیارهای مهم یک کمپین PPC را تحت تاثیر قرار می‌دهد که شامل موارد زیر است:

  • دیده شدن Impressions
  • جایگاه تبلیغ
  • هزینه به ازای هر کلیک (CPC)

روند به این صورت است:

چگونه امتیاز کیفیت بر روی مشاهدات اثر گذار است

هر زمان که یک کاربر جستجویی را انجام می‌دهد، گوگل ادورز یک حراج تبلیغاتی داخلی انجام می‌دهد تا مشخص کند که کدامیک از تبلیغ کنندگان، تبلیغات مناسب و مرتبطی را ارائه داده‌اند (به اندازه کافی مرتبط) تا بتوانند به عنوان نتیجه جستجو ظاهر شوند. گوگل به طور عمومی در موارد متعددی اظهارنظر کرده است که معتقد است که بهتر است که هیچ تبلیغی را نمایش ندهد تا اینکه بخواهد تبلیغات نامناسب را نشان دهد و با انجام این کار، به صورت ناخودآگاه فرصت را برای درآمد بیشتر، از دست می‌دهد. امتیاز کیفیت، تا حدودی مشخص می‌کند که کلمه کلیدی تا چه حدودی مرتبط است و در نتیجه به چه اندازه مناسب برای ورود به یک حراج تبلیغاتی. هر چقدر که تعداد دفعاتی که آگهی یک تبلیغ‌کننده برای نمایش دادن مناسب شناخته می‌شود بالا باشد، مقدار نمایش‌ها بیشتری را دریافت می‌کند.

قبلا، واجد شرایط بودن به منظور ورود به حراج تبلیغاتی با حداقل قیمت پیشنهادی که به هر کلمه کلیدی، تعیین می‌شد. حداقل پیشنهاد، دقیقاً معکوس امتیاز کیفیت بود، هرچقدر که امتیاز کیفیت یک کلمه کلیدی بالاتر بود، میزان حداقل پیشنهاد هم پایین‌تر آمد و برعکس. کلمه کلیدی یک تبلیغ‌کننده در صورتی واجد شرایط خواهد بود که حداکثر پیشنهاد آن بالاتر از حداقل پیشنهاد باشد.

به تازگی در این مفهوم تجدید نظر شده است و گوگل یک معیار جدید به نام: “تخمین حداقل پیشنهادی صفحه اول را معرفی کرده است” که برآورد مقدار پیشنهاد شده برای تبلیغ در صفحه اول نتایج جستجو است در حالتی که عبارت جستجو دقیقاً با کلمه کلیدی مطابقت داشته باشد. این مبلغ براساس امتیاز کیفیت و رقابت فعلی تبلیغ‌کنندگان برای این کلمه کلیدی تخمین زده می‌شود.

بنابراین، یک امتیاز کیفیت بالاتر باعث می‌شود تا پیشنهاد حداقل کمتر شود و تخمین پیشنهادی صفحه اول نیز کاهش یابد، که هردوی آن‌ها مربوط به مقدار قرار گرفتن در معرض دید و تاثیراتی است که احتمال دارد آگهی تبلیغاتی شما در گوگل دریافت کند.

چگونه امتیاز کیفیت بر رتبه آگهی تاثیر می‌گذارد

برای تعیین رتبه تبلیغات (یا موقعیت تبلیغ)، گوگل به سادگی میزان حداکثر CPC شما را در امتیاز کیفیتتان ضرب می‌کند. بسیار واضح است که امتیاز کیفیت بالا‌تر می‌تواند به شکل قابل‌توجهی جایگاه تبلیغات شما را تحت تاثیر قرار دهد.

امکان سوم: رتبه آگهی با ضرب کردن حداکثر قیمت پیشنهادی CPC در نمره کیفیت محاسبه می‌شود. به منظور جلوگیری از افزایش حداکثر قیمت‌ها در حین دستیابی به آگهی‌هایی با رتبه بالاتر، باید امتیاز کیفیت خود را بهبود ببخشید.

بنابراین، این امر کاملاً امکان پذیر است که یک تبلیغ‌کننده با پیشنهاد پایین‌تر و امتیاز کیفیت بالاتر بتواند جایگاه بالاتری را برای آگهی تبلیغاتی خود نسبت به یک تبلیغ‌کننده با پیشنهاد بالاتر و امتیاز کیفیت پایین‌تر کسب کند.

چگونه امتیاز کیفیت بر قیمت آگهی تاثیر می‌گذارد (هزینه به ازای هر کلیک)

امتیاز کیفیت از طریق این فرمول تعیین می‌کند که چه مقدار برای هر کلیک پرداخت می‌کنید: (بالاترین رتبه آگهی/ امتیاز کیفیت) + 0.01 دلار = مقدار واقعی CPC. با نگاه کردن به این فرمول کاملاً واضح است که امتیاز کیفیت چه نقش مهمی را در تعیین هزینه به ازای هر کلیک شما بازی می‌کند. این بدان معنی است که با دنبال کردن یک استراتژی موثر برای بالا بردن امتیاز کیفیت خود، ممکن است که بتوانید هزینه‌ای کمتر از بیشترین قیمت پیشنهادی به ازای هر کلیک خود پرداخت کنید. در ادامه به یک مثال اشاره شده است:

امکان چهارم: فرمول محاسبه کردن هزینه به ازای هر کلیک (CPC) در گوگل ادوردز

با وجود اینکه قیمت پیشنهادی 2 دلاری ماری از قیمت پیشنهادی 4 دلاری تام کمتر است، ولی امتیاز کیفیت ماری بالاتر است. از آنجایی که تام باید رتبه آگهی 16 را شکست دهد، 16/10= $1.60 + $0.01 = $1.61. ماری خیلی کمتر از تام پرداخت می‌کند و از رتبه آگهی بالاتر لذت می‌برد.

چگونه امتیاز کیفیت بر روی موقعیت پاداش عمل تاثیر می‌گذارد

گوگل گاهی اوقات برای نمایش برخی از تبلیغات حمایت شده مکانی را در منطقه برجسته بالای نتایج جستجو انتخاب می‌کند. این موقعیت‌ها به ویژه برای تبلیغ‌کنندگان اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا آنها به وضوح در صفحه قرار دارند. با توجه به اهمیت آن‌ها، بسیار مهم است که این آگهی‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند، بنابراین گوگل در هنگام تعیین آگهی‌هایی که در این مکان نمایش داده می‌شود، تأکید بیشتری بر امتیاز کیفیت دارد.

به منظور ظاهر شدن در بالای صفحه نتایج جستجو، تبلیغات باید آستانه کیفیت خاصی را دارا باشند. در گذشته، اگر آگهی با بالاترین رتبه نمی‌توانست به این آستانه دسترسی پیدا کند، گوگل ممکن بود که هیچ گونه آگهی تبلیغاتی را در بالای صفحه نتایج جستجو نمایش ندهد. اما امروزه، گوگل به یک آگهی تبلیغاتی ممکن است که اجازه دهد تا برای ظاهر شدن در بالای صفحه نتایج جستجو به آستانه کیفیت دسترسی پیدا کند، حتی اگر این کار بدان معنی باشد از دیگر آگهی‌ها سبقت بگیرد. از آنجایی که موقعیت پاداش عمل به سادگی نمی‌تواند با افزایش قیمت‌ پیشنهادات خریداری شود، این موضوع نیز به عنوان یک انگیزه محرک دیگر برای تبلیغ‌‌کنندگان است تا بر روی بهبود امتیاز کیفیت خود تمرکز کنند.

الان نتیجه چیست؟

امتیاز کیفیت به شکل واضحی تاثیر بسیار زیادی بر روی تمام جنبه‌های کمپین‌های PPC شما دارد و تا الان حتما متوجه شدید که بهبود امتیاز کیفیت می‌تواند چه نتایج و مزایایی را برای شما به ارمغان بیاورد.

منابع: wordstream
اشتراک گذاری

عضویت در خبرنامه نوین مارکتینگ

با وارد کردن ایمیل خود به جمع خوانندگان ما بپیوندید.

علی‌مراد

من نویسنده‌ای توانا به فن SEO و SEM هستم. در وبسایت‌های بسیاری قلم زده‌ام و اکنون سردبیر بلاگ نوین مارکتینگم. تمام تلاشم بر آن است که مطالبی جذاب، خواندنی، مفید و روشمند به شما ارائه کنم.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما برای عموم نمایش داده نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.

11111 /home/novinmain/domains/novinmarketing.com/public_html/wp-content/themes/marketing/single.php