درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

بازیابی ترافیک سایت و رتبه سئو پس از بازطراحی وبسایت

بازیابی ترافیک سایت و رتبه سئو پس از بازطراحی وبسایت
فهرست مطالب

بازیابی ترافیک سایت یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شما باید برای سایت‌تان انجام دهید این کار باید بعد از تغییرات عمده در آدرس‌ها و ریدایرکت‌های صورت بپذیرد.

وقتی که یک سایت جدید ایجاد می‌کنید، حفظ و بهبود سئو و ترافیک ارگانیک باید هدف اصلی تمام تیم شما باشد. این کار نیازمند درک صحیحی از چگونگی عملکرد توام سئو و طراحی وبسایت و برنامه ریزی دقیق برای مهاجرت وبسایت است. اگر همه چیز به درستی انجام گردد بازیابی ترافیک سایت کار سختی نیست و رتبه و ترافیکتان  دوباره به دست می‌آورید و بهبود می‌بخشید.

متاسفانه، در دنیای واقعی این موضوع اغلب اتفاق نمی‌افتد. سایت اجرا می‌شود؛ ترافیک ارگانیک جمع می‌گردد و سپس  همه می‌ترسند. متاسفانه، ما در نوین مارکتینگ تماس‌های مشابهی هر هفته داریم. اغلب آنها از صاحبان کسب و کارهای کوچک‌اند که دچار افت ترافیک شده‌اند و این موضوع به معنی کاهش سرعت فروش و جذب مشتریان بالقوه و به خطر افتادن  کسب و کار ‌آن‌ها است.

برای آن که ترافیک سایت شما را به دقت بررسی کنیم کافی است با دپارتمان خدمات سئو نوین مارکتینگ تماس بگیرید.

مهم است بفهمیم که همه چیز از دست نرفته و در اکثر موارد چند گزینه همیشگی برای بازیابی ترافیک سایت وجود دارد. در این مقاله، من بررسی می‌کنم وقتی طراحی سایت اشتباه است، چگونه آن را عیب یابی کنیم و به بازیابی ترافیک سایت و رتبه آن  بپردازیم.

 از اینجا بخوانید : روش‌های افزایش بازدید سایت

۱- جمع آوری اطلاعات

ما به اطلاعات زیادی در اینجا نیاز نداریم ولی در دنیای ایده آل ما به موارد زیر احتیاج داریم:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • تاریخ راه اندازی وبسایت
  • آدرس وبسایت
  • آدرس‌های گذشته یا جایگزین
  • رتبه کلمات کلیدی گذشته (در صورت وجود)

 از اینجا بخوانید : آموزش ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس

۲-  تایید

حال زمان بررسی افت ترافیک در دو ابزار Google Analytics و Search Console فرا رسیده است. چیزی که ما در اینجا به دنبالش هستیم افت ترافیک از روز یا هفته شروع بازطراحی است. این افت ممکن سایت را کند و ثابت و یا اغلب یک کاهش شدید و تصادفی  ترافیک و بازدید روبه‌رو کند.

مثلا، عکس زیر ۹۰% افت ترافیک را نمایش می‌دهد. این یک بازطراحی شکست خورده برای یک خیریه بود. آنها با ما پس از این اتفاق تماس گرفتند و ما یکسری کار حرفه‌ای برای کمک به آن‌ها برای برگشت به مسیر اولیه را انجام دادیم. این شاید بدترین موردی بود که تا کنون دیده‌ام اما آن چگونگی بد بودن چیزی که می‌تواند باعث به اشتباه رفتن مسیر ترافیک ارگانیک شود را شرح می‌دهد.

نخستین درگاهی که باید به آن مراجعه کنید باید Google Analytics باشد:

Google Analytics > Acquisition > All Traffic > Channels

بازیابی ترافیک سایت - Channels

برای تایید بیشتر افت ترافیک بزرگتر ما می‌توانیم فقط به ترافیک ارگانیک یا انواع کانال‌ها نگاهی بیاندازیم. اگر ما یک افت ارگانیک را مشاهده کنیم و دیگر کانال‌ها نسبتاً تاثیری نگرفته باشند پس این افت نشان می‌دهد که بازطراحی مقصر اصلی است.

اگر شما Google Search Console و رتبه کلمات کلیدی را در دسترس دارید پس این می‌تواند مؤید تاریخ افت سایت باشد.

برای دریافت مشاوره سئو با تیم نوین مارکتینگ در تماس باشید

۳- فهمیدن ضرر

پیش از اینکه ما بتوانیم به بازیابی ترافیک سایت بپردازیم باید امیدوار باشیم که سرمنشا ضررها را دریابیم تا به ما در تحلیل و بهبود عملکردمان کمک کند. برای انجام این کار ما می‌خواهیم که درک بهتری از رتبه کلمات کلیدی و صفحاتی که بیشترین اثر را پذیرفته اند به دست آوریم.

رتبه ها

اگر شما داده‌هایی در خصوص رتبه‌های پیشین در اختیار دارید پس این گزارش را  پیش رو قرار دهید تا یک بررسی اجمالی از برخی مناطق اصلی که رتبه ممکن است از دست رفته باشد،  حاصل گردد. اگر رتبه کلمات کلیدی پیشین در اختیار نبود، برخی از ابزارهای محبوب سئو می‌توانند داده‌های پیشین رتبه شما را برای آنالیز تامین کنند. به صورت جایگزین، مالک سایت عموماً یک ایده از اینکه چه کلمات کلیدی برای رتبه گرفتن استفاده شده است در اختیار دارد – این اصلاً علمی نیست اما به ما می‌تواند ایده دهد (که ما می‌توانیم در Search Console اگر وجود دارد آن را تایید کنیم.)

ترافیک صفحه فرود

ما می‌خواهیم قبل و بعد از ترافیک را مقایسه کنیم:

Google Analytics: Behavior > Site Content > Landing Pages

بازیابی ترافیک سایت - ترافیک صفحه فرود

اگر چند هفته از زمان مهاجرت گذشته باشد ما می‌توانیم دوره قبلی را مقایسه کنیم و مشاهده کنیم که کدام صفحات بیشترین ترافیک را ایجاد نموده‌اند.

این یک نکته است که اغلب نام صفحات در یک فرآیند بازطراحی تغییر می‌ نمایند. بنابراین، شما مجبورید صفحاتی که رتبه داشته‌اند و بیشترین ترافیک را دریافت کرده‌اند را شناسایی کنید و آنها را با نقطه مقابلشان در سایت جدید مقایسه کنید.

در بدترین حالت، ما ممکن است متوجه شویم که محتوا و یا صفحاتی وجود دارند که در سایت قدیم وجود داشتند اما در سایت جدید ایجاد نشده‌اند. هیچ محتوایی. هیچ ترافیکی. اگر محتوا در سایت وجود داشته باشد اما ترافیکی دریافت نکند ما باید به موضوعات فنی تر نگاه کنیم.

اگر سایت شما یک سایت بزرگ است، اگر اطلاعات را در یک نرم افزار صفحه گسترده قرار دهید به شما می‌تواند کمک کند و می‌توانید اطلاعات را به آسانی در سایت قدیم و جدید مقایسه کنید.

من طرفدار بزرگ استفاده از ماشین زمان برای مشاهده نسخه قبلی سایت هستم: https://web.archive.org. با این ابزار ما می‌توانیم نگاهی به این صفحات که رتبه داشته‌اند بیاندازیم و آنها را با صفحات مرتبط خود در سایت جدید مقایسه نماییم. دوباره، این می‌تواند بهتر به ما کمک کند تا تغییرات فیزیکی صفحات را متوجه شویم.

۴- مظنونین همیشگی

پس از فهمیدن ضررها ما می‌توانیم به مشکلات رایج و عوامل دردسر ساز هر سناریو  پی ببریم.

ریدایرکت

آیا فراموشی یا تنظیمات اشتباه رایج‌ترین موضوعی است که ما می‌بینیم؟ وقتی‌که یک سایت جدید راه اندازی می‌شود ما یکی از موارد زیر را برای تمامی صفحات مهم انجام دهیم:

  • آدرس ها را به همان شکل قبل نگه می‌داریم (حالت ایده آل)
  • از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می کنیم و  سایت قدیم به جدید تغییر مسیر می‌دهیم

یک روش آسان برای تست این مورد این است که ۱۰ مورد یا آدرس‌هایی با بالاترین ترافیک را از سایت قدیم را جمع آوری کنیم (از analytics یا Wayback Machine) و سعی کنیم که این صفحات را در مرورگر مشاهده کنیم. اگر هیچ ریدایرکتی نباشد پس شما با مشکل مواجه هستید.

اگر صفحات ریدایرکت شوند شما نیاز دارید که آنها را با ابزاری مانند ScreaminFrog یا هر ابزار هدر HTTP آنلاینی (ابزار مجانی فراوانی وجود دارد) چک کنیم تا مطمئن شویم که ریدایرکت ۳۰۱ به صفحات درستی منتهی می‌گردد.

یک مالک وبسایت که من اخیراً با وی صحبت می‌کردم یک مشکل اصلی سئو داشت و ریدایرکت ها را تست کرده بود بنابراین ما مطمئن شدیم که این مورد درست است. وقتی‌که من هدرها را چک کردم مشاهده کردم که همگی ریدایرکت‌ها ۳۰۲ موقت هستند. این موضوع اصلاح شد و ترافیک شروع به افزایش و رسیدن به سطح اصلی خود نمود.

در کار دیگری، تیم بازاریابی تمامی آدرس‌های قدیمی را تست نمود و مشاهده کرد که همگی دارای ریدایرکت ۳۰۱ هستند. متاسفانه آنها صفحاتی که به آنها ریدایرکت می‌شد را چک نکردند و همگی آنها با خطای ۴۰۴ مواجه شده بودند.

شما واقعاً باید تمامی آدرس ها را تست کنید. در یک مرورگر. در یک ابزار خزش وبسایت. تمامی آدرسهای قدیمی باید چک شوند. ریدایرکت صفحات باید تست شوند. مطمئن شوید که به درستی عمل می‌کند و تمامی ریدایرکت‌های مهم را تایید کنید.

 از اینجا بخوانید :ریدایرکت ۳۰۱ چیست و چرا برای سئو مهم است

صفحات فراموش شده

دیگر موضوع رایج این است که محتوایی که قبلاً ارائه شده است دیگر در سایت وجود ندارد. اگر محتوا وجود نداشته باشد پس شما نمی‌توانید رتبه کسب کنید. مطمئن شوید که تمامی محتواهای ترافیک بالا وجود دارد و به درستی ریدایرکت شده‌اند.

این می‌تواند تلاش بیشتری را بطلبد اما بر روی صفحات پرترافیکی که شما در مرحله ۳ شناسایی کردید کار کنید و می‌توانید از اینکه چه اتفاقی می‌افتد ایده بگیرید. اگر این صفحات فقط دارای خطای ۴۰۴ هستند یا به یک صفحه عمومی ریدایرکت شده‌اند (صفحه خانه یک صفحه رایج مرده است) پس شما احتمالاً دارای مشکل محتوا هستید.

تغییرات محتوا

تغییرات محتوا هم می‌تواند اثرگذار باشد. اگر یک صفحه وجود دارد اما محتوای آن تغییر یافته است پس شما نیازمند بررسی کیفی هستید. آیا صفحه جدید به خوبی صفحه قدیم است؟ چه چیزی تغییر کرده است؟ در اینجا آرشیو وب دوستتان است.

مشکل پروتکل و دامنه

اگر سایت شما قبلاً دارای آدرسی مانند http://example بوده است و با سایت جدید، شما تغییراتی در پروتکل (https)، زیر دامنه (www) و یا دامنه داده‌اید پس ریدایرکت شما نیازمند توجه بیشتر است. https://www.example-2.com همان آدرس سایت اصلی شما نیست. در اینجا نیاز به توجه دقیق در چگونگی ریدایرکت‌ها و توجه به جزئیات دامنه، زیردامنه و پروتکل است.

تغییرات پیشین

در سال ۲۰۱۸ بسیاری از وبسایت‌ها چندین تکرار پیشین داشتند و اغلب با تغییرات زیادی در پروتکل، نام دامنه و زیردامنه همراه بود. ما مواردی مشاهده کردیم که مهاجرت به سایت جدید ظاهراً به خوبی انجام شده بود اما ترافیک هنوز با افت همراه بود. دلیل این امر به سبب تغییرات پیشین دامنه بود که مورد توجه قرار نگرفته بودند.

به عنوان مثال:

در بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ سایت تحت آدرس www.example.com بوده است.

در بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ سایت تحت دامنه www.example-2.com با ریدایرکت ۳۰۱ به www.example.com استفاده شده است.

وقتی که یک سایت جدید در سال ۲۰۱۸ راه اندازی می‌گردد، مهاجرت به درستی از سایت قدیم به جدید انجام می‌شود اما توسعه دهندگان هیچ اطلاعی در خصوص دامنه های پیشین و تاریخچه ریدایرکت ندارند. متاسفانه، در یک مثال اساسی دامنه اصلی که ۱۰ سال سابقه داشته است و از دست رفته است.

در اینجا باید به گذشته نگاه کرد و تاریخچه تغییرات دامنه و ریدایرکت های پیشین برای طراحی اولیه درک نمود.

موضوعات فنی

گاهی اوقات سایت جدید به خوبی پیاده سازی نمی‌گردد و مشکلات مربوط به بهینه سازی های فنی سایت جدید است. مشکلات خزش، آدرس های canonical، ایندکس شدن صفحات – موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند اشتباه شود. در این مورد، شما می‌خواهید بررسی وبسایت و سئو را اداره کنید و مطمئن شوید که سئو فنی ۱۰۰ درصد انجام شده است.

موضوعات بهینه سازی

در کنار موارد فنی، گاهی اوقات بهینه سازی از سایت قدیم به سایت جدید ممکن است به درستی انجام نگردد. متاسفانه ما هنوز سایت‌هایی را می‌بینیم که همان عناوین صفحات را در تمامی صفحات دارند و اصول اساسی دیگر به درستی انجام نگردیده‌اند. در سایت خود بگردید و مطمئن شوید که اصول به درستی انجام شده‌اند.

آشفتگی

چیز دیگری که در اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد اثری است که یک مهاجرت وبسایت می‌تواند داشته باشد. این چیزی است که در  نوین مارکتینگ با عنوان آشفتگی از آن یاد می‌شود. سایت‌های بزرگتر و پیچیده‌تر، آشفتگی بیشتری را شاهد هستند. نکته اصلی در اینجا صبور بودن است. همه چیز را بررسی کنید. همه چیز را مجدد بررسی کنید. اما اگر ترافیک برای چند هفته کمی تغییر نمود مطمئن شوید که همه چیز به روش مناسب خود و به طور ثابت قرار دارد در حالی که صفحات جدید ایندکس شده‌اند و صفحات قدیمی‌تر از ایندکس خارج گردیده‌اند.

۵- چه اتفاقی می‌ افتد اگر همه چیز درست باشد؟

حال که شما سایت جدید خود را راه اندازی کردید و برنامه‌ای مهاجرت قوی داشته اید. شما همه چیز را بررسی کرده‌اید و هیچ مشکلی وجود ندارد. اما هنوز شما افت ترافیک دارید. به چه علت؟

Analytics

آیا تنظیمات analytics شما به درستی کار می‌کند؟ مطمئن شوید که تمامی صفحات به درستی برچسب گذاری شده‌اند و به درستی بازدید صفحات گزارش می‌گردد. تغییرات اخیر مانند صفحات AMP (صفحات تسریع شده برای موبایل) را در نظر بگیرید.

تغییر الگوریتم

آیا راه اندازی وبسایت در زمان تغییر الگوریتم گوگل بوده است؟ ابزار پنگوئن به شما اجازه می‌دهد تا گزارشات analytics خود را با جدول زمانی بروزرسانی های گوگل تطبیق دهید. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید متوجه شوید که آیا ترافیک شما در بازه مشخصی از بروزرسانی الگوریتم افت کرده است.

فصلی

آیا همیشه ترافیک شما در این زمان از سال نزولی است؟ گزارشات سالیان پیش را و Google Trends را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این یک افت طبیعی نیست.

تغییرات صفحه نتایج موتورهای جستجو

تغییرات در لایه های صفحه موتور جستجو می‌تواند بر روی ترافیک ارگانیک اثر بگذارد. قطعات ویژه یا حتی تغییر از ۳ به ۴ تبلیغ می‌تواند بر روی کلیک تاثیرگذار باشد. مطمئن شوید که هیچ عاملی در اینجا وجود ندارد.

امتیاز منفی دستی

اگر سئو شما همیشه خیلی عالی نیست پس بررسی اینکه شما خودتان باعث امتیاز منفی برای وبسایتتان شده اید ارزشمند است. وارد Search Console شوید و به بخش فعالیت های دستی نگاهی بیاندازید.

موضوعات امنیتی / هک شدن

هک و موضوعات امنیتی هم می‌تواند بر روی ترافیک اثر بگذارد. اگر سایت شما هک شده باشد شما باید اعلانی در سرچ کنسول دریافت کنید و صفحه نتایج جستجو چیزی شبیه به “This site may be hacked” یا “This site may harm your computer” را در زیر آدرس سایتتان مشاهده نمایید. گوگل همیشه متوجه این موضوع نمی‌شود بنابراین سایت را راه اندازی کنید: و صفحات ایندکس شده خود را بررسی نموده و هر مورد

شاید هم دچار حمله های سئو منفی شده اید حتما مقالات سئو منفی ما را در نوین مارکتینگ بخوانید.

بازگشت به مسیر اصلی

در دنیای ایده آل، ما هرگز خودمان در این موقعیت نمی‌یابیم. ما باید مطمئن شویم که همه چیز را در مورد سئو و طراحی وبسایت می‌دانیم و با دقت برای مهاجرت سایت با حفظ سئوی فعلی برنامه ریزی می‌کنیم.

اما اگر شما خودتان را در موقعیت نامطلوبی یافتید پس مراحل ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید تا به شما در بازگشت سئوی سایتتان به مسیر اصلی خود کمک کند و سئو کسب و کار کوچکتان یکبار دیگر در جای اصلی خود قرار گیرد. امیدواریم هرگز مجبور به بازیابی ترافیک سایت نشوید اما اگر این اتفاق افتاد مطالب ما برای شما مفید باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
|
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search