درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

آپدیت الگوریتم گوگل :  آپدیت ۲۸ فوریه تا ۱ مارس

آپدیت الگوریتم گوگل
فهرست مطالب

این مقاله ترجمه ای است با اندکی تغییر از مقاله وب سایت ماز که در نوین مارکتینگ نشر می‌یابد. برای آن که از آخرین تأثیرات آپدیت الگوریتم گوگل در سایتتان آگاه شوید حتما با دپارتمان سئو نوین مارکتینگ تماس حاصل کنید مشاوره ما رایگان است.

اواخر هفته گذشته (از ۲۸ فوریه تا ۱ مارس)، با توجه به داده ها و اندازه گیری های MozCast، شاهد تغییرات دو روزه و بسیار شدیدی در رنکینگ کلمات گوگل بودیم که تنها و فقط نشان از آپدیت الگوریتم گوگل دارد. دمای الگوریتم های گوگل در روز جمعه به ۱۰۸ درجه فارنهایت رسید. دمای اولیه روز پنجشنبه نیز ۱۰۵ درجه فارنهایت بود که بعدا به ۹۹ درجه کاهش یافت.

MozCast  ابزار ابداعی وبسایت ماز برای پیگیری روز به روز آپدیت های الگوریتم گوگل است. این ابزار با کراول کردن نتایج سرپ به تغییرات ناگهانی آن‌ها حساس است و مانند یک وبسایت هواشناسی این تغییرات را با شاخص دمای هوای الگوریتم های گوگل معرفی می‌کند مثلا اگر آپدیت الگوریتم گوگل رخ دهید دمای هوا را خیلی گرم نشان می دهد.

آپدیت الگوریتم گوگل - ابزار MozCastدر روز جمعه (اول مارس)، ما شاهد تغییراتی در چند متغیر بودیم، اما بارزترین آنها، تغییرات ناگهانی و شدید در صفحه اول نتایج جستجو (SERP) با بیش از ۱۰ نتیجه ارگانیک بود. مشاهده ما برای ۱۰۰۰۰ عبارت کلیدی انتخابی برای MozCast به شکل زیر  است:

آپدیت الگوریتم گوگل - نتایج ارگانیکمحاسبه تعداد نتایج ارگانیک در سال ۲۰۱۹ دشوار است- مواردی مانند لینک های اضافی سایت (در رنک ۱)، داستان‌های برتر (Top Stories) و نتایج تصویری می‌توانند جای نتایج ارگانیک را اشغال کنند. ویژگی مقالات عمیق (In-depth Articles) نیز در حال حاضر بسیار چالش برانگیز است و تکلیف آن معلوم نیست(کمی بعد راجع به این موضوع توضیح می دهم)، بنابراین با انجام محاسبات به این نتیجه می‌رسیم که تعداد نتایج ارگانیک در صفحه SERP بین ۴ تا ۱۲ تا است. اما تعداد این نتایج در روز جمعه، فراتر از عددی بود که تا به حال دیده بودیم. روز جمعه ۱۹ نتیجه در صفحه SERP به چشم می خورد!

 از اینجا بخوانید : سرپ و نیت کاربر : مفهوم جدید که در سایت های کاربردی بسیار اهمیت دارد

شرح ۱۹ نتیجه در صفحه SERP

حین بررسی ۱۰ هزار عبارت کلیدی، ما ۹ صفحه SERP با ۱۹ نتیجه مشاهده کردیم. در تصویر زیر می توانید به وضوح ۱۹ نتیجه را مشاهده کنید. در رنک ۰ شاهد یک فیچر اسنیپت هستیم و پس از آن ۱۹ نتیجه جستجوی ارگانیک را مشاهده می کنیم. تصویر زیر، اسکرین شات گرفته شده از نتایجی است که برای جستجوی عبارت “pumpkin pie recipe” در آدرس Google.com/US نشان داده است:

آپدیت الگوریتم گوگل - صفحه SERP

همانطور که مشاهده می‌کنید هیچ نشانه مشخصی وجود ندارد برای آنکه بتوانیم بگوییم بخشی از این SERP را نتایج غیر ارگانیک یا به نوعی متفاوت تشکیل می دهند. هرچند، می‌توان دید که نحوه نمایش سنتی نتایج مربوط به دستور غذا (با تصاویر کوچک thumbnail) تغییر کرده و حالا ترکیبی از مقالات روزنامه‌ای و مجله ای را شاهد هستیم. البته، قبلا چیزی شبیه به این را دیده ایم با آپدیت الگوریتم گوگل شاهد نبودیم

شیرجه در عمق مطلب با ویژگی in-depth (مقالات عمیق) گوگل

شاید این روزها زیاد به مقالات عمیق فکر نکرده باشید. در این صورت بخش بزرگی از اطلاعات را ندیده‌اید چون این گونه مقالات تقریبا به کلی از نتایج جستجوی ارگانیک و معمولی دور هستند. البته ما با توجه به بررسی‌های تخصصی کد و تغییراتی که در صفحه اول مشاهده می‌کنیم، می‌دانیم که این مقالات هنوز هم وجود دارند. برای مثال در این تصویر می توانید ۶ نتیجه ای که امروز (چهارم مارس) برای جستجوی “Sneakers” نشان داده شده است مشاهده کنید:

آپدیت الگوریتم گوگل - مقالات عمیق

همانطور که مشاهده می کنید، در صفحه اول و در کنار نتایج تجاری (مانند Macy’s)، می توانید مقالات وبسایت های FiveThirtyEight، Wired، و The Verge را مشاهده کنید. البته در حال حاضر طراحی این صفحه به شکلی است که از روی آن به راحتی نمی توان فهمید، ولی این ها، مجموعه ۳ تایی مقالات عمیق را شکل می دهند و هر کدام به جای یک نتیجه جستجوی ارگانیک ظاهر شده اند. بنابراین، تعداد نتایج جستجو در این صفحه SERP، ۱۲ تا است. در واقع نتایج جستجوی اول مارس هم شبیه به همین صفحه است، ما الگوی مشابهی را می بینیم اما با این تفاوت که این مجموعه ۳ تایی، به مجموعه ۱۰ تایی بسط داده شده است.

ما دوباره از ابزار خود استفاده کردیم تا به طور خاص، مقالات عمیق را در این آپدیت الگوریتم گوگل  بررسی کنیم (با این فرض که مجموعه های تشکیل شده از بیش از ۳ مقاله را نیز جزو همین دسته به حساب می‌آوریم). نمودار زیر، وضعیت تعداد مقالات عمیق را در دو هفته گذشته نشان می دهد:

آپدیت الگوریتم گوگل - ویژگی in-depth

در صبح روز اول مارس، کمتر از ۲۳% از نتایج صفحه SERP را، از چیزی شبیه به مقالات عمیق تشکیل می‌شد و این یعنی تقریبا ۴ برابر افزایش نسبت به روز پیشین. این عدد در روز بعد دوباره به میزان طبیعی خود (و حتی کمی کمتر) بازگشت. شاید با جای دادن تمامی این مقالات در دسته مقالات عمیق، بتوان گفت نگاه خیلی کلی به این مقالات داریم و این مقالات در واقع مقالات عمیق نیستند، اما به هرحال انتظار داریم تعداد این مقالات افزایش داشته باشند. ما همچنین در آگهی های “real-State” مربوط به انتشارات اصلی مانند New York Times نیز تغییرات ناگهانی و زیادی مشاهده کردیم که باز هم هدف این تغییرات مقالات عمیق بودند. قطعا در روز اول مارس اتفاقی افتاده بود که ما شاهد این تغییرات بودیم!

با در نظر گرفتن روش (و حذف این نتایج از نتایج طبیعی)، دمای روز ۲۸ فوریه از ۱۰۵ درجه به ۹۹ درجه فارنهایت کاهش می یابد، چرا که برخی نتایج غیرمعمول را به عنوان مقالات عمیق به حساب می آوریم و تاثیر آنها را از گزارش آب و هوا حذف می کنیم.

در نظر داشته باشید که گزارشات دمای MozCast نشان دهنده تغییرات آپدیت الگوریتم گوگل طی دوره ۲۴ ساعت گذشته هستند. به همین علت، بیشتر شدن مقالات عمیق در صبح روز اول مارس را در نمودار با دنبال کردن “۱/۳” می بینیم ولی دمای روز به روزی که آن روز صبح ثبت شده است با برچسب “۲۸/۲” در نمودار نشان داده شده در ابتدای پست قابل پیگیری است.

 از اینجا بخوانید : معرفی الگوریتم برت ، گوگل به دنبال درک بهتر زبان طبیعی است

آپدیت الگوریتم گوگل به کجا می‌رود

آیا این مشاهدات نشان دهنده اتفاقات جدیدی است که در راه هستند؟ پیش بینی آن واقعا سخت است. من به صفحه توییتر خود مراجعه کردم و پرسیدم آیا افراد دیگر هم می توانند ۱۹ نتیجه موجود در صفحه SERP را مشاهده کنند یا خیر و بسیاری از افراد قادر به مشاهده این نتایج- هم در موبایل و هم در کامپیوتر- بودند:

به نظر نمی رسد که این صرفا یک آزمایش ساده باشد (چیزی که حدودا ۱% یا کمتر از جستجوکنندگان آن را مشاهده کردند). امکان اینکه این صرفا یک اتفاق یا اشتباه ناگهانی رخ داده از سوی گوگل باشد وجود دارد اما گوگل معمولا اتفاقات یا اشتباهات موقتی را به این شکل منتشر نمی‌کند. به هر حال حدس اینکه واقعا چه اتفاقی افتاده است دشوار می نماید.

به نظر می رسد دمای ۱۰۸ درجه فارنهایت به دلیل بازگشت از نتایج غیرطبیعی به نتایج طبیعی رخ داده باشد. از سوی دیگر، عجیب است که دمای بازگشت از اتفاقات غیرطبیعی از دمای خود این اتفاقات (و نوسانات رنکینگ) بیشتر باشد. مورد دیگر اینکه، ما تغییرات سیگنال های موثر دیگری را هم مشاهده کردیم، مانند کاهش نتایج تصویری در صفحه اول (حدودا ۱۰.۵% به صورت روزانه که روز بعد را پوشش نمی دهد). احتمال بعدی این است که آپدیت الگوریتم گوگل در کار بوده اما اشتباهی در رونمایی از آن رخ داده باشد.

 از اینجا بخوانید : الگوریتم پاندا?۱۴نکته برای جلوگیری از جریمه گوگل پاندا

اگر شما صاحب وبسایتی سنتی هستید یا کسی هستید که به هر حال از وجود قسمت مربوط به مقالات عمیق بهره می برد، به شما پیشنهاد می کنم حواستان را جمع کنید. این اتفاقات هم می تواند نشان دهنده تغییرات در راه باشد و هم صرفا یک اشتباه ساده. بقیه فقط باید صبر کنیم و ببینیم چه پیش می آید. خوشبختانه، این نتایج بیشتر به انتهای صفحه اول لحاظ شده بود بنابراین اثر کمتری روی رنک های بالا دارد. به هر حال، هرچه که هست و نیست، ۱۹ نتیجه جستجو در صفحه اول همه ما را شوکه کرده و فرضیات ما را در رابطه با رنکینگ ارگانیک و نرخ کلیک (CTR) به کل به هم ریخته است.

گوگل در شانزده مارس خود نیز تأیید کرد که  آپدیت الگوریتم گوگل رخ داده است و این آپدیت در هسته الگوریتم گوگل بوده است این خبر طبق معمول دیرتر و در توییتر گوگل منتشر شد

آپدیت الگوریتم گوگل - نتیجه آپدیت

ما در نوین مارکتینگ کمی بیشتر صبر کردیم تا نتایج بیشتری از این آپدیت الگوریتم گوگل شاهد باشیم واقعیت این است که حدس دکتر میرز درباره رتبه یافت مقالات عمیق درست بوده است و در بسیار از سایت ها ما شاهد رشد رتبه سایت هایی با مقالات عمیق هستیم اکنون در ۱۸ مارس که این مقاله منتشر می شود این رشد ادامه دارد و احتمالا تا انتهای آوریل این آپدیت الگوریتم گوگل کامل شده و ما نتایج کامل آن را مشاهده می کنیم با تکمیل آپدیت الگوریتم گوگل ما نیز این مطلب را به روز رسانی می‌کنیم پس تا آن موقع مواظب رتبه های خود باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
|
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search