درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

۲۰۰ فاکتور رتبه بندی گوگل؛ فهرست کامل

200 فاکتور رتبه بندی گوگل؛ فهرست کامل
فهرست مطالب

احتمالاً شما هم می‌دانید که رتبه بندی گوگل در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فاکتور را در الگوریتم خود اعمال می‌کند.

سؤال این است که این فاکتورها کدام موارد‌ند؟

در این قسمت از مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ به این بیش از ۲۰۰ فاکتور مهم در رتبه بندی گوگل می‌پردازیم

ما فهرست کاملی از این فاکتورها را برای شما تهیه کرده‌ایم. برخی از این موارد ثابت شده هستند. برخی هنوز هم موضوع بحث‌اند و البته برخی هم نظر کارشناسان سئو هستند. به هر حال همه‌ی این موارد در فهرست ما جمع آوری شده‌اند و من به تازگی این فهرست را برای سال ۲۰۱۹ به‌روز رسانی کردم.

دسته‌بندی این فاکتورها به شرح زیر است:

  • فاکتورهای دامنه
  • فاکتورهای در سطح صفحه
  • فاکتورهای در سطح سایت
  • فاکتورهای بک‌لینک
  • تعامل کاربران
  • قوانین خاص الگوریتم گوگل
  • نشانگرهای نام تجاری
  • فاکتورهای اسپم درون سایت
  • فاکتورهای اسپم خارج سایت

فاکتورهای دامنه

  1.  عمر دامنه: مت کات، کارشناس گوگل در ویدئویی گفته است که:

«تفاوت میان دامنه‌ای که شش ماه عمر دارد با دامنه‌ی یک ساله خیلی زیاد نیست و اهمیت بالایی ندارد.»

به عبارت دیگر آن‌ها از فاکتور عمر دامنه استفاده می‌کنند اما خیلی اهمیت ندارد.

  1.  وجود کلمه کلیدی در دامنه‌های سطح بالا: این مورد هم تأثیر خیلی بالایی بر سایت ندارد. اما وجود داشتن کلمه کلیدی در نام دامنه نشانه‌ای برای مرتبط بودن سایت است.
  2. کلمه‌ي کلیدی به عنوان اولین بخش دامنه: دامنه‌ای که با کلمه کلیدی شروع می‌شود، نسبت به سایر دامنه‌هایی که کلمه کلیدی را در خود ندارند (یا کلمه کلیدی را در میانه و انتهای خود دارند)، برتری دارد.
  3. ۴.طول مدت زمان ثبت دامنه: در یکی از گواهی‌های گوگل آمده است که:

«دامنه‌های باارزش (قانونی)، اغلب برای چندین سال ثبت می‌شوند، این در حالی است که معمولاً دامنه‌های بی‌ارزش (غیرقانونی) بیش از یک سال ثبت نمی‌شوند. از این رو، تاریخی که دامنه در آن منقضی می‌شود را می‌توان به عنوان فاکتوری برای ارزش دامنه به حساب آورد.»

رتبه بندی گوگل - فاکتورهای دامنه

  1. کلمه کلیدی در زیردامنه یا ساب دامین: کارشناسان وبسایت Moz معتقدند که وجود کلمه کلیدی در زیر دامنه عاملی برای افزایش رتبه‌ی سایت است.
  2. تاریخچه‌ی دامنه: سایتی با مالکیت نامشخص یا چندین بار از دسترس خارج شدن به گوگل می‌گوید که تاریخچه‌ی دامنه را «تنظیم مجدد» کند و لینک‌های پیوند یافته با آن را در نظر نگیرند. یا در برخی از موارد خاص، دامنه را مجازات کند، مجازاتی که برای مالک جدید دامنه نیز اعمال خواهد شد.
  3. دامنه‌ی دقیقاً منطبق: دامنه‌ی دقیقاً منطبق نیز می‌تواند به شما کمک کند. اما اگر دامنه‌ي شما برای سایتی کم کیفیت باشد، نتایج آن پیشرفت چندانی نخواهد داشت.
  4. اطلاعات مالک ( Who is ) خصوصی یا عمومی: اطلاعات مالک خصوصی می‌تواند حامل این پیام باشد که «چیزی برای پنهان کردن» وجود دارد. مت کات در این باره نیز گفته:

«… وقتی من مالکیت سایت آن‌ها را بررسی کردم، آن‌ها از «خدمات حفاظتی حریم خصوصی مالکیت» استفاده کرده بودند. این کار نسبتا رایج نیست… به کار بردن وضعیت خصوصی برای مالکیت سایت همواره بد نیست اما وقتی که چندین فاکتور این چنینی در کنار هم قرار می‌گیرند، احتمالاً با وبمستری پیچیده مواجه هستید، نه وبمستری که یک یا چند سایت معمولی دارد.»

  1. مالکیت ( Who is ) مجازات شده: اگر گوگل شخص خاصی را به عنوان اسپمر شناسایی کند، طبیعی خواهد بود که تمامی سایت‌های تحت مالکیت او را مجازات کند.
  2. دامنه‌ی سطح بالای کشوری: دارا بودن دامنه‌ای با پسوند کشوری خاص (مثل .cn, .pt, .ca و ir) باعث می‌شود که رتبه‌ی سایت برای آن کشور خاص بالاتر برود… اما این موضوع می‌تواند برای بین‌المللی شدن سایت محدودیت ایجاد کند.

 از اینجا بخوانید :نحوه استفاده از Domain Authority برای سئو

فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سطح صفحه

  1. کلمه کلیدی در برچسب عنوان: با اینکه این مورد نسبت به قبل اهمیت کمتری پیدا کرده است اما برچسب (تگ) عنوان نقش مهمی در نمایش سئوی درون صفحه‌ی شما دارد.
  2. عنوانی که با کلمه کلیدی شروع می‌شود: به گزارش وبسایت Moz، عنوانی که با کلمه کلیدی آغاز می‌شود به طور معمول نسبت به عنوانی که کلمه کلیدی را در انتهای خود دارد، کارایی بهتری دارد.
  3. کلمه کلیدی در برچسب توضیحات: فرا برچسب توضیحات (متا دیسکریپشن ) شاخصی مستقیم برای رتبه بندی گوگل نیست. با این حال برچسب توضیحات شما تأثیر مستقیمی بر نرخ کلیک شما دارد، نرخ کلیک هم از فاکتورهای کلیدی در رتبه بندی سایت است.
  4. وجود کلمه کلیدی در برچسب H1: برچسب H1 در واقع «برچسب عنوان ثانویه» است. گوگل در کنار برچسب عنوان، از برچسبH1 به عنوان نشانه‌ی ثانویه‌ی ارتباط محتوا استفاده می‌کند. پژوهش ها هم این موضوع را تأیید می‌کنند.
  5. TF-IDF (فراوانی کلمه – معکوس فراوانی متن): یک راه ساده برای بیان این مورد این است که بپرسیم: «چند وقت یکبار از یک کلمه در متن استفاده شده است؟». هر چه بیشتر از یک کلمه در صفحه استفاده شده باشد، ارتباط صفحه با کلمه مورد نظر بیشتر خواهد بود. گوگل نسخه‌ای پیچیده از TF-IDF را برای رتبه بندی به کار می‌برد. البته توجه داشته باشید TF-IDF به شدت به انباشتگی کلمه کلید و تکرار یک کلمه خاص بدون بکار بردن همر ریشه های آن حساس است و این دو مورد را جریمه می‌کند و در رتبه بندی گوگل تأثیر منفی دارد.
  6. طول محتوا: محتوایی با تعداد لغات بیشتر، گستره‌ی وسیع‌تری از موضوع را پوشش می‌دهد و در الگوریتم گوگل نسبت به محتوای کوتاه و خلاصه برتری دارد. پژوهشی که اخیرا درباره‌ی فاکتورهای رتبه‌دهی سایت‌های در زمینه‌های مختلف کاری نیز انجام شده است تأیید می‌کند که طول محتوا با رتبه بندی گوگل و نتایج موتور جستجو همبستگی دارد.
  7. جدول محتوا: استفاده از جدولی لینک شده برای محتوا می‌تواند به گوگل در درک بهتر صفحه‌ی شما کمک کند. این مورد می‌تواند در لینک‌های سایت نیز اثرگذار باشد.
  8. چگالی (دانسیته‌) کلمه کلیدی: هرچند این مورد نیز اهمیت کمتری نسبت به گذشته دارد، اما گوگل هنوز هم از این فاکتور برای بررسی صفحات استفاده می‌کند. استفاده‌ی زیاد از کلمات کلیدی می‌تواند موجب آسیب به رتبه‌ سایت در گوگل شود.
  9. تحلیل LSI کلمه‌ کلیدی در محتوا: تحلیل LSI (کلمات کلیدی مربوط به کلمه اصلی) کلمه‌ کلیدی به موتور جستجو کمک می‌کند که منظور شما از به کار بردن لغاتی که بیش از یک معنی دارند را درک کند. (به عنوان مثال: اپل شرکت سازنده‌ی محصولات رایانه‌ای در مقابل اپل به معنی سیب). حضور یا غیاب تحلیل LSI نیز به عنوان شاخصی برای کیفیت محتوا در رتبه بندی گوگل مؤثر است.
  10. تحلیل LSI کلمه کلیدی در برچسب عنوان و توضیحات: استفاده از این مفهوم در برچسب‌های عنوان و توضیحات نیز به گوگل در درک بهتر منظور شما از کلمه مورد استفاده در متن کمک می‌کند. این مورد نیز می‌تواند به عنوان شاخصی برای مرتبط بودن محتوا به کار گرفته شود.
  11. عمق محتوای صفحه: همبستگی اثبات شده‌ای بین عمق محتوا و رتبه بندی گوگل وجود دارد. صفحاتی که همه‌ی جنبه‌های یک موضوع را پوشش می‌دهند، نسبت به صفحاتی که فقط به یک جنبه‌ی موضوع می‌پردازند برتری دارند.
  12. سرعت بارگذاری صفحه‌ HTML: هم گوگل و هم بینگ از سرعت صفحه به عنوان فاکتوری برای رتبه بندی استفاده می‌کنند. خزنده‌های موتورهای جستجو می‌توانند با استفاده از کدهای اچ‌تی‌ام‌ال سایت، سرعت صفحات را با دقت بالایی تخمین بزنند.
  13. سرعت بارگذاری صفحه در کروم: گوگل از داده‌های کاربران کروم نیز برای بررسی زمان بارگذاری سایت استفاده می‌کند. از این طریق گوگل می‌تواند سرعت بارگذاری واقعی یک صفحه برای کاربر را مشخص کند.
  14. استفاده از نسخه‌ی ویژه‌ی موبایل (AMP): با اینکه AMP فاکتوری مستقیم برای رتبه بندی گوگل نیست اما برای قرار گرفتن سایت در بخش چرخه‌ی اخبار گوگل الزامی است. برای آشنایی بیشتر مقاله: چگونه کار بر روی صفحات موبایلی پرشتاب گوگل (AMP) را شروع کنیم را در نوین مارکتینگ بخوانید .
  15. تطابق با عبارت جستجو شده: آیا محتوای صفحه در تطابق کامل با «عبارت جستجو شده» توسط کاربر است؟ اگر اینطور باشد، این صفحه برای کلمه کلیدی جستجو رتبه بندی گوگل بهتری خواهد یافت.
  16. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (Google Hummingbird): این «تغییر در الگوریتم» به گوگل کمک می‌کند که مفهوم ماورای کلمه کلیدی را هم درک کند. به کمک این الگوریتم گوگل قادر است که درک بهتری از موضوع صفحات داشته باشد.
  17. محتوای تکراری: محتوای کاملا یکسان (یا با تغییرات کم) در دو صفحه از یک سایت بر نمایش سایت در نتایج جستجو اثر منفی می‌گذارد.
  18. Real=Canonical: استفاده از این برچسب، البته به شیوه‌ای مناسب، می‌تواند از مجازات شدن سایت شما توسط گوگل برای محتوای تکراری جلوگیری کند.
  19. . بهینه سازی تصاویر: تصاویر از طریق نام فایل، متن جایگزین (alt)، توضیحات و زیرنویس‌ها سیگنالی مهم درباره‌ی ارتباط محتوا را به گوگل ارسال می‌کنند.
  20. تازگی محتوا: به روز رسانی جدید گوگل موسوم به کافئین، تأثیر مستقیمی بر رتبه‌ بندی گوگل سایت دارد. محتوای تازه منتشر و یا به‌روز رسانی شده، خصوصا برای موارد حساس به زمان این بهبود رتبه بندی گوگل بیشتر است. برجسته کردن این فاکتور بسیار مهم است زیرا گوگل زمان آخرین به‌روز رسانی صفحه را برای صفحات مشخصی نمایش می‌دهد.
  21. میزان به‌روز رسانی محتوا: میزان ویرایش و تغییرات نیز می‌تواند فاکتوری برای تازگی باشد. افزودن و یا حذف کردن یک بخش از نوشته تغییری قابل توجه‌تر از بررسی کلمات و تغییر تعدادی از آن‌ها و یا رفع اشکالات تایپی دارد.
  22. تاریخچه‌ی به‌روز رسانی صفحه: هر چند وقت یکبار صفحه‌ را به‌روز رسانی می‌کنید؟ روزانه، هفتگی، هر ۵ سال یکبار؟ مدت زمان به‌روز رسانی صفحه هم در تازگی محتوا نقش دارد. نتایج ملموسی وجود دارد که به روز رسانی های منظم حالا می خواهد هر چند وقت یک بار که باشد در رتبه بندی گوگل سایت شما بسیار تأثیر مثبتی دارد.
  23. برجستگی کلمه کلیدی: قرار دادن کلمه کلیدی در میان ۱۰۰ کلمه اول محتوای صفحه، با قرار گرفتن سایت در صفحه‌ی اول نتایج گوگل ارتباط دارد.
  24. کلمه کلیدی در برچسب‌های H2 و H3: قرار دادن کلمه کلیدی در زیرعنوان‌های H2 و H3 می‌تواند نشانه‌ای، هر چند ضعیف، برای بیان ارتباط محتوا باشد. جان مالر کارشناس گوگل گفته است:

«این برچسب‌های عنوان در html به ما در درک بهتر ساختار صفحه کمک می‌کند.»

رتبه بندی گوگل - فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سطح صفحه

  1. کیفیت لینک‌های خروجی: بسیاری از کارشناسان سئو معتقدند که لینک دادن به سایت‌های معتبر باعث افزایش اعتماد گوگل به سایت می‌شود. البته پژوهش جدیدی در دنیای وب نیز این مورد تأیید می‌کند.
  2. قالب لینک خروجی: بر مبنای الگوریتم هیل‌تاپ، گوگل ممکن است از محتوای صفحه‌ای که به آن لینک داده‌اید به عنوان نشانه‌ای برای مرتبط بودن محتوای شما استفاده کند. برای مثال اگر شما صفحه‌ای درباره‌ی خودروها داشته باشید که به یک صفحه‌ی مرتبط با سینما لینک داده باشد، این موضوع به گوگل نشان می‌دهد که صفحه‌ی شما مربوط به فیلم‌های مرتبط با خودرو‌ها است، نه خود خودرو. اما اگر به توییتر کارخانه خودرو سازی لینک بدهید تأثیر بسیار خوبی در بالا بردن رتبه بندی گوگل سایت خود می‌گذارید.
  3. دستور زبان و املای کلمات: دستور زبان مناسب و املای صحیح کلمات نشانه‌ای از کیفیت صفحه شما است، همچنین آقای کاتز نیز چند سال پیش پیامی پیچیده درباره‌ی اهمیت داشتن یا نداشتن این موضوع منتشر کرد. این موضوع روز به روز در فارسی هم اهمیت بیشتری می‌یابد زیرا گوگل پیش رفت های فوق العاده ای برای شناخت زبان فارسی انجام داده است.
  4. محتوای پیوسته: آیا محتوای این صفحه، اصلی است؟ اگر محتوای صفحه از سایر سایت‌ها کپی برداری شده باشد، رتبه‌ بندی گوگل مناسبی نخواهد داشت و یا ممکن است که به طور کلی ایندکس نشود.
  5. به‌روز رسانی برای موبایل: به‌روز رسانی جدید گوگل موسوم به «Mobilegeddon» رتبه‌ی سایت‌هایی که به خوبی برای گوشی‌های موبایل بهینه سازی شده‌اند را افزایش می‌دهد. حتما مقاله : ایندکس اول موبایل آیا این کار رده بندی شما در جستجوهای دسکتاپ را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ نوین مارکتینگ را بخوانید
  6. کارایی در موبایل: وبسایت‌هایی که کاربران موبایلی به راحتی از آن‌ها استفاده می‌کنند امتیاز بیشتری را در فرآیند «ایندکس اول موبایل» گوگل دارند.
  7. محتوای «مخفی» در موبایل: محتوای مخفی در دستگاه‌های موبایل ممکن است ایندکس نشود (یا ممکن است ارزش بالایی کسب نکند) در حالی که محتوای کامل این چنین نیست. به هر حال یکی از کارشناسان گوگل به تازگی اعلام کرده است که استفاده از محتوای مخفی اشکالی ندارد، اما در همان پیام نیز اذعان کرده است که «اگر محتوای مهم باشد، بایستی به نمایش در بیاید.»
  8. «محتوای پشتیبان» کمک کننده: بر اساس سند قوانین رتبه‌ دهی گوگل برای محتوای منتشر شده، محتوای پشتیبان نشانه‌ای برای کیفیت صفحه (به تبع آن رتبه‌ی صفحه) به شمار می‌رود. مثال‌های این مورد شامل تبدیل کنندگان ارز، محاسبه کنندگان وام و سایر صفحه‌های تعاملی هستند.
  9. محتوای مخفی شده در زبانه‌ها: آیا کاربران برای مشاهده‌ی بخشی از محتوای شما باید روی زبانه‌ها کلیک کنند؟ اگر این چنین است گوگل اعلام کرده که این موارد «ممکن است ایندکس نشوند.»
  10. تعداد لینک‌های خروجی: تعداد زیاد لینک‌های خروجی ممکن است رتبه‌ی صفحه‌ی شما را کاهش دهد، موضوعی که بر رتبه‌ی کلی سایت شما هم مؤثر است.
  11. چندرسانه‌ای: تصاویر، ویدئوها و سایر عناصر چندرسانه‌ای هم می‌تواند به عنوان شاخصی برای کیفیت محتوایی به کار بروند. برای مثال، یک پژوهش نشان می‌دهد که بین چندرسانه‌ای‌ها و رتبه‌ی سایت ارتباط وجود دارد.
  12. تعداد لینک‌های داخلی که به یک صفحه اشاره می‌کنند: تعداد لینک‌های داخلی که به یک صفحه ارجاع داده می‌شوند، اهمیت این صفحه را در سایت به نمایش می‌گذارد. هرچه تعداد لینک‌های داخلی بیشتر باشند، اهمیت صفحه بیشتر است. و صفحه شما در رتبه بندی گوگل بالاتر از دیگر صفحات شما نشان داده می‌شود.
  13. کیفیت لینک‌های داخلی که به یک صفحه اشاره می‌کنند: لینک‌های داخلی از صفحات معتبر در یک دامنه تأثیرگذاری بیشتری نسبت به صفحات با کیفیت پایین دارند.
  14. لینک‌های شکسته: تعداد زیاد لینک‌های شکسته در یک صفحه نشان از سایتی رها شده است. سند قوانین رتبه بندی گوگل لینک‌های شکسته را به عنوان شاخصی برای کیفیت سایت در نظر می‌گیرد.
  15. سطح خوانایی: شکی وجود ندارد که گوگل سطح خوانایی صفحه را برای صفحات مختلف ارزیابی می‌کند. در واقع گوگل پیش‌تر نظرش را درباره‌ی خوانایی صفحه اعلام کرده است. هنوز شواهد موثقی به دست ما نرسیده است که این موضوع در رتبه بندی گوگل سایت‌های فارسی کارایی داشته باشد.

اما کاری که گوگل با این اطلاعات انجام می‌دهد جای بحث دارد. برخی معتقند که سطح پایه‌ای از خوانایی به شما در دستیابی به رتبه‌ای بهتر کمک می‌کند، زیرا مشکلات کمتری را برای کاربران ایجاد می‌کند. اما در سوی دیگر هم تعدادی از افراد بر این باورند که سطح خوانایی پایه و زیبایی محتوا موجب افزایش رتبه می‌شود.

رتبه بندی گوگل - سطح خوانایی

  1. لینک‌های وابسته: لینک‌های وابسته به خودی خود برای رتبه‌ی سایت شما مضر نیستند. اما اگر تعداد زیادی از آن‌ها را به کار ببرید، ممکن است که الگوریتم گوگل نگاهی دقیق‌تر به صفحه‌ی شما بیندازد و سایر شاخص‌های کیفی محتوای شما را بررسی کند تا از «وابسته» نبودن سایت شما مطمئن شود.
  2. خطاهای HTML/ اعتبار سنجی W3C/: تعداد زیاد خطاهای HTML و مشکلات در کدنویسی می‌تواند به عنوان نشانه کیفیت پایین سایت در نظر گرفته شود. با اینکه این مورد موضوعی بحث برانگیز است اما بسیاری از کارشناسان سئو معتقند که کدنویسی مناسب یک سایت می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای کیفیت آن باشد.
  3. اعتبار دامنه: اگر همه‌ موارد میان دو سایت مساوی باشد، صفحه‌ای که دامنه‌ی آن معتبرتر باشد، رتبه‌ی بهتری نسبت به صفحه‌ی موجود روی دامنه‌ی با اعتبار کمتر خواهد داشت. این شاخص را خود گوگل مشخص نمی کند اما وب سایت ماز شاخص اعتبار دامنه بسیار مهمی دارد اگر آن را نمی‌شناسید مقاله : اعتبار دامنه (Domain Authority) جدید به زودی رونمایی می‌شود را در نوین مارکتینگ بخوانید
  4. رتبه‌ی صفحه (PageRank): هر چند این مورد نیز ارتباط مستقیمی ندارد اما صفحات با اعتبار بیشتر نسبت به صفحات با اعتبار کمتر برتری دارند.
  5. طول نشانی صفحه‌ی اینترنتی (URL): نشانی صفحات با طول بیش از حد ممکن است که بر نمایش سایت در موتورهای جستجو تأثیر منفی بگذارند. در واقع تعدادی از پژو‌هش‌های مرتبط نشان داده‌اند که در نتایج موتورهای جستجو صفحات با نشانی اینترنتی کوتاه‌تر بر صفحات با نشانی اینترنتی بلندتر ارجحیت دارند.
  6. مسیر نشانی اینترنتی: صفحه‌ای که به صفحه‌ نخست سایت نزدیک‌تر است نسبت به صفحه‌ای در عمق ساختار سایت وجود دارد، برتری دارد.
  7. ویراستار انسانی: هر چند هیچ وقت این موضوع تأیید نشده است اما گوگل گواهی ثبت اختراعی را به ثبت رسانده که در آن به استفاده از ویراستار انسانی برای بررسی صفحات نتایج موتور جستجو اشاره شده است.
  8. دسته‌بندی صفحه: دسته‌بندی صفحه نیز نشانه‌ای از مرتبط بودن صفحه است. صفحه‌ای که بخشی از یک دسته محتوای مرتبط باشد، رتبه‌ي بهتری نسبت به صفحه‌ای که در دسته‌ای نامربوط قرار دارد خواهد داشت.
  9. برچسب‌های وردپرس: برچسب‌ها نشانه‌ای انحصاری برای ارتباط در وردپرس هستند. به گفته‌ی وبسایت Yoast.com:

«تنها راه بهبود سئوی سایت شما، مرتبط کردن بخش‌های مختلف محتوای سایت با هم، و به طور دقیق‌تر گروهی از مطالب با گروهی دیگر از آن‌ها است.»

  1. کلمه کلیدی در نشانی اینترنتی: این مورد هم نشانه‌ای دیگر برای بیان مرتبط بودن محتوا است. یکی از کارشناسان گوگل این مورد را «فاکتوری بسیار کوچک برای رتبه بندی گوگل » نامیده است. به هر حال این مورد فاکتوری برای رتبه‌دهی است.
  2.  پیوستگی نشانی اینترنتی: پیوستگی نشانی اینترنتی نیز توسط گوگل خوانده می‌شود و ممکن است به عنوان نشانه‌ای سیستماتیک برای بررسی موضوع صفحه به کار برود.
  3. مراجع و منابع: اشاره به مراجع و منابع، به سبک مقالات علمی نیز نشانی از کیفیت محتوا است. قوانین کیفیت گوگل به وضوح بیان می‌کند که افراد باید در انتخاب منابع دقت کافی داشته باشند زیرا در چنین مقالاتی «موضوع مقاله چیزی تخصصی است و منابع معتبر برای آن اهمیت دارد.» با این حال گوگل هرگونه استفاده از لینک خروجی به عنوان فاکتوری برای رتبه‌دهی را رد می‌کند.
  4. فهرست‌های عددی و دسته‌ای: فهرست‌های عددی و دسته‌ای (با استفاده از نقاط تو پر – بولت) محتوای شما را برای خوانندگان جداسازی می‌کند و محتوا را کاربرپسند‌تر به نمایش می گذارد. به نظر می‌رسد گوگل نیز با این چنین مطالب ارتباط بهتری دارد و آن‌ها را ترجیح می‌دهد.
  5. اولویت صفحه در نقشه‌ی سایت: اولویتی که به یک صفحه در فایل Sitemap.xml داده شده است، بر رتبه‌بندی صفحات اثرگذار است.
  6. لینک‌های خروجی بسیار زیاد: در سند رتبه‌دهی کیفی گوگل آماده است که:

«برخی از صفحات ممکن است لینک‌های خروجی بسیار زیادی داشته باشند تا مفهوم اصلی صفحه را مخفی کرده و آن را منحرف کنند.»

  1. کیفیت سایر کلمات کلیدی که برای آن رتبه کسب شده است: اگر سایت شما برای چندین کلمه کلیدی دیگر رتبه‌ی بالایی کسب کرده باشد، ممکن است نشانه‌ای از کیفیت برای گوگل باشد.
  2. عمر صفحه: با اینکه گوگل به محتوای تازه علاقه دارد، اما صفحه‌ای قدیمی که به صورت مداوم به‌روز رسانی می‌شود بر یک صفحه‌ی جدید برتری دارد.
  3. طراحی کاربرپسند: سند رتبه‌دهی کیفی گوگل به این مورد نیز اشاره شده است که:

«طراحی صفحه با بالاترین کیفیت، محتوای اصلی سایت را به سرعت نمایان می‌کند.»

  1. دامنه‌های پارک شده: یک به‌روز رسانی گوگل در سال ۲۰۱۱ نمایش دامنه‌های پارک شده در نتایج را کاهش داده است.
  2. محتوای کاربردی: بر اساس موردی که یکی از کاربران سایت Backlinko به نام جارد کاریزالز اشاره کرده است، گوگل ممکن است بین محتوای «با کیفیت» و «کاربردی» تمایز قائل شود.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سطح سایت

  1. محتوایی که نگرشی ارزشمند یا منحصر بفرد را فراهم می‌کند: گوگل رسماً اعلام کرده است که به راحتی سایت‌هایی که محتوایی جدید یا کاربردی منتشر نمی‌کنند را مجازات خواهد کرد، خصوصاً سایت‌هایی که محتوایی کپی شده دارند.
  2. صفحه‌ی ارتباط با ما: سند کیفی گوگل به طور کامل بیان کرده است که سایت‌های دارای «اطلاعات ارتباطی مناسب» را ترجیح می‌دهد. از همخوانی اطلاعات ارتباطی با اطلاعات مربوط به بخش مالکیت سایت (WhoIs) مطمئن شوید.
  3. اعتبار دامنه/ رتبه‌ی اعتبار: بسیاری از کارشناسان سئو معتقدند که «رتبه‌ی اعتبار» فاکتوری بسیار مهم در رتبه دهی به سایت‌ها است. یکی از گواهی‌های ثبت اختراعی که به تازگی توسط گوگل به ثبت رسیده است نیز نشان می‌دهد که «رتبه بندی نتایج جستجو بر مبنای اعتبار انجام می‌شود.» در نتیجه این گواهی ادعای کارشناسان سئو را تأیید می‌کند.
  4. معماری سایت: معماری خوب سایت به گوگل کمک می‌کند که محتوای سایت شما را سازمان‌دهی کند. معماری خوب سایت به ربات‌های گوگل نیز کمک می‌کند که به همه‌ی صفحات سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را ایندکس کنند.
  5. به‌روزرسانی سایت: بسیاری از کارشناسان سئو بر این باورند که به‌روز رسانی سایت، خصوصاً زمانی که محتوایی به سایت اضافه می‌شود، به عنوان فاکتور تازگی سایت عمل خواهد کرد. با این حال گوگل استفاده از فاکتور «انتشار مستمر» را در الگوریتمش رد کرده است. نوین مارکتینگ هم دلایل بسیار محکمی یافته است که به روز رسانی مستمر سایت حد‌اقل برای سایت‌هایی کوچک بسیار جواب گو است برای آن که این تجربیات را در اختیار شما بگذاریم با دپارتمان سئو نوین مارکتینگ تماس بگیرید مشاوره سئو ما رایگان است.
  6. استفاده از نقشه‌ی سایت: نقشه‌ی سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند که صفحات شما را ساده‌تر و دقیق‌تر ایندکس کنند، به این ترتیب نمایش سایت شما در نتایج نیز بیشتر می‌شود.
  7. زمان در دسترس بودن سایت (آپ‌تایم): مدت زمان زیاد برای از دسترس خارج شدن سایت و یا در دسترس نبودن سرور سایت باعث کاهش رتبه‌ سایت می‌شود و حتی می‌تواند بر حذف صفحات ایندکس شده مؤثر باشد.
  8. محل جغرافیایی سرور: محل جغرافیایی قرار گیری سرور بر رتبه‌ی سایت در مناطق مختلف مؤثر است. خصوصاً اگر جستجوکنندگان ما به دنبال موضوعی مختص منطقه‌ خود باشند.
  9. گواهی SSL: گوگل تأیید کرده است که استفاده از HTTPS فاکتوری برای رتبه‌دهی است.

البته به گفته‌ گوگل HTTPS تنها فاکتوری کوچک برای رتبه بندی گوگل است.

رتبه بندی گوگل - فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سطح سایت

  1. صفحات حریم خصوصی و قوانین کاربری: این صفحات به گوگل کمک می‌کنند که سایت شما، عضوی مورد اعتماد از دنیای اینترنت است. این مورد البته تجربه‌ی کاربری بازدیدکنندگان را هم بهبود می‌بخشد.
  2. متای اطلاعات تکراری در سایت: متای اطلاعات تکراری در سایت می‌تواند منجر به عدم نمایش سایت شما در جستجوها بشود. در واقع، کنسول جستجوی گوگل نیز در صورت مشاهده‌ی تعداد زیادی از این موارد به شما هشدار می‌دهد.
  3. ناوبری سایت: روش ناوبری Breadcrumb یا خرده نانی، معماری کاربرپسندی برای سایت است که به کاربران (و موتورهای جستجو) کمک می‌کند که محل حضور خود در سایت را بفهمند. مهم آن است یک مسیر مشخص و منطقی برای کار بر و موتور جستجو فراهم کنید. رتبه بندی گوگل بعد از خزش در این روش به وضوح افزایش می‌یابد. گوگل اعلام کرده است که: «موتور جستجوی گوگل از نشانه‌گذاری بردکرمب صفحات برای دسته‌بندی اطلاعات صفحه در نتایج جستجو استفاده می‌کند.»
  1. بهینه‌ سازی برای موبایل: با توجه به این نکته که بیش از ۵۰ درصد کاربران هر سایت از موبایل استفاده می‌کنند، گوگل از مدیران سایت می‌خواهد که سایت خود را برای این دسته از کاربران بهینه سازی کنند. در واقع، گوگل سایت‌هایی که برای کاربران موبایلی بهینه سازی نشده باشند را مجازات می‌کند.
  2. یوتیوب: شکی وجود ندارد که با ویدئوهای یوتیوب به شیوه‌ای خاص در صفحات نتایج جستجو برخورد می‌شود (شاید به این دلیل که گوگل مالک آن است).در واقع پژوهش‌های وبسایت Search Engine Land نشان می‌دهد که پس از به‌روز رسانی پاندای گوگل، ترافیک یوتیوب به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.
  1. کاربری سایت: سایتی که کاربری و ناوبری آن سخت باشد، به دلیل کاهش زمان حضور کاربران در آن، کاهش تعداد بازدیدها و کم شده نرخ بازگشت (به عبارتی دیگر ضعف در فاکتورهای مورد لحاظ الگوریتم رنک برین)، با کاهش رتبه در رتبه بندی گوگل روبرو می‌شود. این موضوع برای سایت هایی که کلماتی را به ۵ خط اول صفحه اول رسانده‌اند حیاتی است.
  2. استفاده از گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل: برخی از افراد بر این باورند که استفاده از هر دوی این ابزارها باعث بهبود ایندکس شدن صفحات شما می‌شود. همچنین این دو ابزار با ارائه‌ی اطلاعاتی بیشتر به گوگل (مثل نرخ بازگشت دقیق، دریافت یا عدم دریافت ترافیک ارجاعی از بک‌لینک‌ها و غیره) به گوگل در رتبه‌دهی کمک می‌کنند. البته گوگل این مورد را نیز رد کرده است.
  3. نظرات کاربران/شهرت سایت: شهرت سایت شما در سایت‌هایی مثل Yelp.com نیز می‌تواند نقشی مهم در الگوریتم گوگل ایفا کند. گوگل یک مقاله‌ی بسیار خاص و نادر را هم درباره‌ی نحوه‌ی بررسی وضعیت سایت، پس از شناخته شدن به عنوان ناقض حقوق مشتری در جهت افزایش شهرت و لینک منتشر کرده است.

 از اینجا بخوانید :آموزش ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس

فاکتورهای بک‌لینک در رتبه بندی گوگل ۲۰۱۹

  1. عمر دامنه‌ی لینک شده: لینک‌های کسب شده از دامنه‌ی قدیمی بر دامنه‌های جدید برتری دارند.
  2. تعداد لینک‌های دامنه‌ی اصلی: تعداد دامنه‌های ارجاعی نیز یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌دهی در گوگل است. پژو‌هش‌های انجام شده بر روی ۱ میلیون از نتایج گوگل این مورد را تأیید می‌کند.
  3. تعداد لینک‌های جداگانه از سری‌های آی‌پی: لینک‌های کسب شده از دسته‌های مجزای آی‌پی (IP) بیانگر گستره‌ی وسیع‌تر سایت‌های لینک دهنده به سایت است و به بهبود رتبه‌ سایت کمک می‌کند. متنوع بودن آی‌پی‌هایی که از آنها لینک به دست می‌آورید در رتبه بندی گوگل به واسطه لینک های شما مهم است.
  4. تعداد صفحات لینک شده: تعداد کل صفحات لینک شده، حتی از دامنه‌های مشابه، نیز بر رتبه‌ی سایت مؤثر است.
  5. متن بک‌لینک (انکرتکست): در توضیحات الگوریتم جستجوی گوگل آماده است که:

«نخست،  انکرتکست معمولاً توضیحی دقیق‌تری از صفحه‌ی مورد نظر را نسبت به محتوای صفحه نشان می‌دهد.»

رتبه بندی گوگل - فاکتورهای بک‌لینک در رتبه بندی گوگل 2019

البته به وضوح مشخص شده است که متن لینک اهمیت کمتری نسبت به قبل دارد و حتی اگر به درستی استفاده نشود به عنوان معیاری از اسپم نویسی به حساب می‌آید. اما متن لینک دارای کلمه کلیدی هنوز هم فاکتوری برای بیان میزان مرتبط بودن محتوا است.

  1. متن جایگزین تصویر (Alt Text): متن جایگزین تصویر همان نقش متن لینک را برای تصاویر ایفا می‌کند.
  2. لینک از سایت‌های با پسوند دامنه‌ی .edu یا .gov: مت کاتس بیان کرده است که پسوند دامنه فاکتوری برای اهمیت سایت نیست. و گوگل نیز می‌گوید که بسیاری از سایت‌های .edu را «نادیده» می‌گیرد. با این حال کارشناسان سئو می‌گویند که دامنه‌های با پسوند .edu و .gov جایگاهی خاص در الگوریتم گوگل دارند. البته کیفیت لینک از این پسنود‌ها هم بسیار مهم است
  3. اعتبار صفحات لینک شده: اعتبار (رتبه‌) صفحات ارجاعی از همان روزهای آغازین کار گوگل نقشی مهم در رتبه داشته است و هنوز هم دارد.
  4. اعتبار دامنه‌های لینک دهنده: اعتبار دامنه‌های ارجاع دهنده نیز نقشی مستقل در ارزش لینک‌ها دارد.
  5. لینک‌های ارجاعی از رقبا: لینک از سایر صفحاتی که در صفحه‌ی نتایج موتور جستجوی مشابه شما قرار دارند، باعث افزایش رتبه‌ی صفحه‌ی شما برای آن کلمه کلیدی می‌شوند.
  6. لینک‌های ارجاعی از سایت‌های «مورد انتظار»: بسیاری از کارشناسان سئو، حتی آن‌ها که خیلی مشکوک هم هستند، باور دارند که گوگل به سایت شما کاملاً اعتماد نخواهد کرد مگر اینکه از سوی تعدادی از سایت‌های «مورد انتظار» لینک شوید.
  7. لینک از سایت‌های بد: لینک‌ از سایت‌های بد، «همسایگان بد» می‌تواند به رتبه‌ی شما آسیب بزند. برای شناخت انواع لینک مخرب و تأثیر آنها بر رتبه بندی گوگل مقالات سئو منفی را در نوین مارکتینگ بخوانید
  8. نوشته‌های مهمان: اگرچه لینک‌های حاصل از نوشته‌های مهمان هنوز هم ارزشمند است اما قدرتی به اندازه‌ی لینک‌های ارجاعی توسط ویراستار اصلی سایت ندارد. (به علاوه ارسال مقالات مهمان «در مقیاس بزرگ»، می‌تواند سایت شما را به دردسر بیندازد.)
  9. لینک‌های تبلیغاتی: به گفته‌ گوگل، لینک‌های تبلیغاتی بایستی Nofollow باشند. با این حال به نظر می‌رسد که گوگل می‌تواند لینک‌ها را تشخیص داده و لینک‌های تبلیغاتی را دنبال کند.
  10. اعتبار صفحه‌ی نخست سایت (Homepage): لینک‌های ارجاعی به صفحه‌ی نخست سایت اهمیت بالایی در تخمین اعتبار سایت و لینک‌ها دارند.
  11. لینک‌های Nofollow: این موضوع، یکی از بحث برانگیزترین مباحث سئو است. سخن رسمی گوگل در این باره این است که:

با اینکه آن‌ها استفاده از این مورد را، حداقل در برخی از موارد خاص توصیه می‌کنند اما دارا بودن درصد خاصی از لینک‌های nofollow می‌تواند نشان دهنده‌ی طبیعی یا غیرطبیعی بودن نمایه‌ی لینکی سایت باشد.

رتبه بندی گوگل -

  1. چگالی (دانسیته) انواع لینک‌ها: دارا بودن درصد بالایی از لینک‌های غیرطبیعی که از یک منبع خاص ارجاع داده شده‌اند (مثل نمایه‌های تالارهای گفتگو و بخش نظرات وبلاگ‌ها) نشانه‌ای از اسپم سازی است. از سویی دیگر لینک‌های حاصل از منابع مختلف نیز نشان دهنده‌ی نمایه‌ی لینکی طبیعی است.
  2. «لینک‌های حمایت شده» یا سایر لینک‌های مشابه: کلماتی نظیر «اسپانسری»، «لینک همکاران» و «لینک‌های حمایت شده» می‌تواند ارزش لینک را کاهش دهد.
  3. لینک‌های متنی: لینک‌های قرار داده شده در لغات یک متن، ارزش بیشتری نسبت به لینک‌های موجود در یک صفحه‌ی خالی و حتی سایر بخش‌های صفحه دارند.
  4. استفاده از بازنشانی ۳۰۱ (ریدایرکت ۳۰۱)برای صفحه: بر اساس ویدئوی منتشر شده در بخش کمک به وبمسترها، بک‌لینک‌های حاصل از بازنشانی ۳۰۱ باعث کاهش رتبه‌ی صفحه می‌شوند.
  5. متن لینک‌های داخلی: متن لینک‌های داخلی هم نشانه‌ای از ارتباط محتوا است. با این حال اهمیت متن لینک داخلی از لینک ورودی کمتر است.

   ۱۰۸. تشریح عنوان لینک: عنوان لینک (متنی که هنگام قرار دادن نشانگر روی لینک ظاهر می‌شود) هم می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از ارتباط محتوایی در نظر گرفته شود.

  1. کشور مربوط به پسوند دامنه‌ی ارجاع دهنده: دریافت لینک از سایت‌های دارای پسوند دامنه‌ی کشوری (مثل .ir) نیز می‌تواند به بهبود رتبه‌ی سایت در آن کشور کمک کند. البته این موضوع همیشگی نیست.
  2. محل قرار گیری لینک در محتوا: لینک‌هایی که در ابتدای محتوا قرار می‌گیرند اهمیت بیشتری نسبت به لینک‌های قرار گرفته در پایان محتوا دارند.
  3. محل قرار گیری لینک در صفحه: محلی که لینک در یک صفحه نمایش داده می‌شود نیز مهم است. به طور کلی لینکی که در یک متن قرار داده شده است قدرت بیشتری نسبت به لینکی دارد که در پایین صفحه یا کنار سایت قرار داده شده است.
  4. ارتباط دامنه‌ی لینک دهنده: لینکی که از یک سایت با محتوای مرتبط به زمینه‌ کاری سایت شما می‌آید، به طور قابل توجهی قدرتمندتر از لینکی است که سایت‌های به کلی نامرتبط می‌آید.
  5. ارتباط در سطح صفحه: لینکی از یک صفحه‌ مرتبط ارزش بیشتری دارند.
  6. کلمه کلیدی در عنوان: گوگل علاقه‌ زیادی به صفحاتی دارد که کلمه کلیدی مورد نظر شما را در عنوانش دارد. (حرفه‌ای‌ها به حرفه‌ای‌ها لینک می‌دهند.)
  7. سرعت لینک مثبت: سایتی با سرعت لینک شدن مثبت معمولاً موقعیت بهتری در رتبه بندی گوگل دارد و محبوبیت این سایت افزایش یافته است.
  8. سرعت لینک منفی: در سوی مخالف، سرعت لینک منفی می‌تواند رتبه بندی گوگل سایت را به طور قابل توجهی کاهش دهد و این مورد عاملی برای کاهش محبوبیت سایت است.
  9. لینک‌های کسب شده از صفحات «مرجع»: الگوریتم هیل‌تاپ توصیه می‌کند که لینک‌ها را از صفحاتی به دست آورید که به عنوان منابع اصلی (یا مرجع) برای یک موضوع به حساب می‌آیند و ویژگی خاصی دارند.
  10. لینک کسب شده از سایت‌های معتبر: لینکی که از سایتی «معتبر» به دست می‌آید ارزش بیشتری نسبت به لینک ناشی از سایت‌های نسبتاً ناشناخته دارد.
  11. لینک‌های دریافتی از ویکی‌پدیا: اگرچه لینک‌های ویکی‌پدیا nofollow است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که لینک‌های ارجاعی از ویکی‌پدیا باعث افزایش اعتماد موتورهای جستجو به سایت می‌شود.
  12. همزمانی: کلماتی که در کنار بک‌لینک شما به نمایش در می‌آیند به گوگل در درک موضوع صفحه کمک می‌کند.
  13. عمر بک‌لینک: بر اساس یکی از گواهی‌های ثبت اختراع گوگل، لینک‌های قدیمی‌تر رتبه‌ی بهتری نسبت لینک‌های جدیدتر دارند.
  14. لینک‌های کسب شده از سایت‌های واقعی در مقابل «سایت‌های تقلبی»: با تکثیر بیش از حد وبلاگ‌های شبکه‌ای، گوگل ارزش بیشتری برای لینک‌های به دست آمده از «سایت‌های واقعی» نسبت به وبلاگ‌های تقلبی قائل است. گوگل از نام تجاری و تعامل کاربران به عنوان نشانه‌ای برای تمیز دادن این موارد استفاده می‌کند.
  15. نمایه (پروفایل) لینک طبیعی: سایتی با نمایه‌ی لینک «طبیعی» رتبه‌ی بهتری نسبت به سایت‌هایی خواهد داشت که از روش‌های لینک سازی کلاه سیاه استفاده کرده‌اند.
  16. تبادل لینک: صفحه‌ی برنامه‌ی لینک گوگل، «تبادل لینک» را در میان مواردی فهرست کرده است که باید از آن‌ها پرهیز کرد.
  17. لینک‌های محتوای تولیدی توسط کاربر: گوگل این توانایی را دارد که این لینک‌ها را از لینک‌های منتشر شده توسط مالک سایت تشخیص دهد. برای مثال، گوگل می‌داند لینک به دست آمده از وبلاگ رسمی WordPress.com نسبت به besttoasterreviews.wordpress.com برتری دارد.
  18. لینک‌های حاصل از ۳۰۱: لینک‌های ناشی از بازنشانی ۳۰۱ ارزش کمتری از لینک‌های مستقیم دارند. با این حال مت کاتس گفته است که بازنشانی ۳۰۱ مشابه با لینک‌های مستقیم ارزش برابر دارند.
  19. استفاده از Schema.org: سایت‌هایی که از روش نشانه‌گذاری اسکیما استفاده می‌کنند، رتبه‌ی بهتری نسبت به سایر سایت‌ها خواهند داشت. این کار باعث افزایش رتبه‌ی سایت شده و رتبه‌ی سایت را در صفحه‌ی نتایج موتور جستجو افزایش می‌دهد.
  20. رتبه‌ی اعتبار سایت‌های لینک دهنده: اعتبار سایت لینک دهنده به سایت شما نیز در بررسی «اعتبار سایت» شما کمک می‌کند.
  21. تعداد لینک‌های خروجی در یک صفحه: رتبه‌ی صفحه نامحدود نیست. لینکی در یک صفحه که هزاران لینک خارجی در آن قرار دارد، رتبه‌ی صفحه‌ی پایین‌تری نسبت به صفحه‌ای دارد که فقط چند لینک کاربردی در آن قرار داده شده است.
  22. لینک‌های تالار گفتگو: با توجه به سطح بالای انتشار اسپم، گوگل میزان اثرگذاری لینک‌های موجود در تالارهای گفتگو را کاهش داده است.
  23. تعداد کلمات محتوای لینک دهنده: لینکی که از یک مقاله‌ی ۱۰۰۰ لغتی آمده است، ارزش بیشتری نسبت به لینک حاصل از یک متن ۲۵ لغتی دارد.
  24. کیفیت محتوای لینک دهنده: لینکی از یک سایت کم محتوا یا اسپم ارزشی پایین‌تر را نسبت به لینک کسب شده از یک سایت پرمحتوا، به سایت شما انتقال می‌دهد.
  25. لینک‌های موجود در کل سایت: مت کاتس تأیید کرده است که این لینک‌ها به عنوان یک لینک به حساب می‌آیند.

 از اینجا بخوانید :روند های سئو ۲۰۱۹ ، آینده‌ جستجو همین حالا است

تعامل کاربری

  1. رنک‌برین: رنک‌برین الگوریتم هوش مصنوعی گوگل است. بسیاری بر این اعتقاد هستند که هدف اصلی از این الگوریتم، اندازه‌گیری چگونگی تعامل کاربران با نتایج جستجو و تغییر نتایج بر اساس آن است.
  2. نرخ کلیک ارگانیک یک کلمه کلیدی: به گفته گوگل، صفحاتی که نرخ کلیک (CTR) آن بیشتر است، رتبه‌ی بهتری در صفحه‌ی نتایج موتور جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص دارد.
  3. نرخ کلیک ارگانیک برای همه‌ی کلمات کلیدی: سایتی که نرخ کلیک ارگانیکی برای همه‌ی کلمات کلیدی دارد، می‌تواند نشانه‌ای کاربر محور و تعاملی را منتقل کند. (به عبارت دیگر «امتیاز کیفی» بهتری برای نتایج ارگانیک کسب کند.)
  4. نرخ بازگشت: همه‌ی کارشناسان سئو تأثیرگذاری سئو را قبول ندارند اما این مورد می‌تواند راهی برای گوگل باشد که از کاربران به عنوان تحلیل‌گر کیفی استفاده کند. (به هر حال صفحات با نرخ بازگشت بالا احتمالاً نتایج مناسبی برای کلمه کلیدی مورد نظر نیستند.) به علاوه، پژوهشی جدید از SEMRush دریافته است که میان رتبه‌ی سایت در گوگل و نرخ بازگشت ارتباطی وجود دارد.
  5. ۱۳۸. ترافیک مستقیم: این موضوع تأیید شده است که گوگل از داده‌های جمع آوری شده از گوگل کروم برای تعیین تعداد (و زمان) افرادی که از سایت بازدید کرده‌اند، استفاده می‌کند. سایت‌های دارای ترافیک مستقیم معمولاً کیفیتی بالاتری نسبت به سایت‌های با ترافیک مستقیم کمتر دارند. در واقع، پژوهش SEMRush نشان می‌دهد که به تازگی ارتباط قابل توجهی بین ترافیک مستقیم و رتبه‌ بندی گوگل وجود دارد.
  6. ترافیکی بازگشتی: سایت‌های دارای بازدیدکنندگان تکراری نیز رتبه بهتری در گوگل خواهند داشت.
  7. Pogosticking: اصطلاح « Pogosticking» برای نوع خاصی از کاربران بازگشتی استفاده می‌شود. در این مورد، کاربر روی سایر نتایج کلیک می‌کند تا پاسخی برای عبارت جستجو شده‌ی خود بیابد.

رتبه بندی گوگل - تعامل کاربری

نتایجی که این وضعیت را دارند، با کاهش رتبه مواجه می‌شوند.

  1. سایت‌های مسدود شده: گوگل این ویژگی را در کروم غیرفعال کرده است. با این حال الگوریتم پاندا از این ویژگی به عنوان فاکتوری از کیفیت استفاده می‌کند. بنابراین گوگل ممکن است که از نسخه‌ی دیگری از این روش بهره ببرد.
  2. بوک‌مارک‌های کروم: همه‌ی ما می‌دانیم که گوگل اطلاعات مربوط به مرورگر گوگل را جمع آوری می‌کند. صفحاتی که در گوگل به صورت بوک‌مارک ثبت می‌شوند هم می‌توانند بر رتبه‌ی صفحه مؤثر باشند.
  3. تعداد نظرات: تعداد زیاد نظرات کاربران به عنوان نشانه‌ای برای تعامل کاربران و کیفیت صفحه به شما می‌رود. در واقع یکی از کارشناسان گوگل گفته است که این مورد می‌تواند کمک «زیادی» برای رتبه‌ بندی گوگل سایت شما باشد.
  4. زمان حضور: گوگل توجه خاصی به «زمان حضور» دارد: کاربران چه مدت زمانی را در سایت شما پس از کلیک روی نتایج جستجو صرف می‌کنند. این مورد گاهی به عنوان «کلیک‌های بلند در مقابل کلیک‌های کوتاه» بیان می‌شود. به طور خلاصه: گوگل مدت زمان حضور جستجو کنندگان گوگل در سایت شما را اندازه گیری می‌کند. هرچه زمان بیشتری صرف شده باشد، بهتر است.

قوانین اختصاصی الگوریتم گوگل برای رتبه بندی گوگل

  1. تازگی عبارات جستجو شده: گوگل رتبه‌ی صفحات جدید برای عبارات جستجو شده‌ی خاص را افزایش می‌دهد.
  2. تنوع عبارت جستجو شده: گوگل تنوعی از موارد را در صفحه‌ی نتایج موتور جستجو برای کلمات کلیدی چند کاربرده نظیر «تد»، «اپل» و غیره نشان می‌دهد.
  3. تاریخچه‌ی مرور کاربران: شاید شما هم با این مورد روبرو شده باشید: وبسایت‌های که به طور مداوم مشاهده می‌کنید، رتبه‌ی بهتری در نتایج جستجوی شما دارند.
  4. تاریخچه‌ی جستجوی کاربر: زنجیره‌ی جستجو بر نتایج جستجوی موارد بعدی اثرگذار است. برای مثال، اگر عبارت «نقد و بررسی» را جستجو کرده و پس از آن، عبارت «توستر» را جستجو کنید، گوگل به احتمال بسیار زیاد سایت‌های نقد و بررسی توستر را در صفحات نتایج جستجو بالاتر قرار می‌دهد.
  5. اسنیپت‌های ویژه: بر اساس پژوهش SEMRush، گوگل محتوای اسنیپت‌های ویژه را بر مبنای ادغام طول محتوا، فرمت آن، اعتبار صفحه و کاربرد HTTPS انتخاب می‌کند.
  6. هدف گذاری جغرافیایی: گوگل برای سایت‌های دارای آی‌پی سرور محلی و پسوند دامنه‌ي کشور، در منطقه‌ی مورد نظر ارجحیت قائل می‌شود.
  7. جستجوی ایمن: نتایج جستجوی حاوی کلمات رکیک یا محتوای بزرگسالان، برای کاربرانی که جستجوی ایمن را فعال کرده باشند نمایش داده نمی‌شوند.
  8. حلقه‌های گوگل پلاس: با اینکه ممکن است فکر کنید که گوگل پلاس به زودی از بین خواهد رفت، اما گوگل همچنان نتایج مربوط به نویسندگان یا سایت‌هایی که به حلقه‌های گوگل پلاس خود افزوده‌اید را بالاتر نشان می‌دهد.
  9. کلمات کلیدی «YMXL»: گوگل استانداردهای بالاتری برای کلمات کلیدی «پول شما یا زندگی شما» قائل شده است.
  10. شکایات: گوگل رتبه‌ی سایت‌هایی که مورد شکایت قانونی قرار گرفته‌اند را کاهش می‌دهد.
  11. تنوع دامنه: به‌روز رسانی موسوم به «Bigfoot» دامنه‌های بیشتری را به صفحه‌ی نتایج موتور جستجو می‌افزاید.
  12. جستجوهای مبادله‌ای: گوگل گاهی نتایج مختلفی برای کلمات کلیدی مرتبط با فروشگاه‌ها را نشان می‌دهد.
  13. جستجوهای محلی: گوگل اغلب نتایج مربوط به مکان‌های محلی را برای جستجوهای محلی، بالاتر از نتایج «معمولی» صفحات نتایج جستجو قرار می‌دهد.
  14. جعبه‌ی اخبار مهم: کلمات خاصی در جعبه‌ی اخبار مهم قرار می‌گیرند.
  15. برتری نام‌های تجاری بزرگ: پس از به‌روز رسانی موسوم به Vince، گوگل رتبه‌ی نام‌های تجاری بزرگ را برای برخی از کلمات کلیدی بهبود بخشید.
  16. نتایج خرید: گوگل گاهی اوقات نتایج بخش خرید گوگل را در نتایج ارگانیک صفحات نتایج جستجو نشان می‌دهد. البته این موضوع اثبات شده نیست.
  17. نتایج تصویر: بخش تصاویر گوگل گاهی نتایج ارگانیک را در صفحه‌ی معمولی نشان می‌دهد.
  18. نتایج واکنش‌گرای گوگل: گوگل تعداد زیادی از نتایج که با نام Easter Egg شناخته می‌شوند را به صورت تعامل‌گرا نمایش می‌دهد. برای مثال اگر عبارت «آتاری» را در بخش تصاویر جستجو کنید، صفحه‌ی نتایج به صفحه‌ای قابل بازی تبدیل می‌شود.
  19. نتایج تک سایتی برای نام‌های تجاری: کلمات کلیدی مرتبط به دامنه یا نام تجاری به صفحه‌ای از نتایج منجر می‌شود که فقط مربوط به یک سایت هستند.
  20. به‌روز رسانی الگوریتم Payday: این الگوریتم به طور خاص برای پاکسازی «عبارات خیلی اسپمی» به کار می‌رود.

نشانگرهای نام تجاری

  1. متن لینک نام تجاری: متن لینک نام تجاری، نشانه‌ای ساده اما قدرتمند برای نام تجاری شما است.
  2. جستجوهای مبتنی بر نام تجاری: افراد نام‌های تجاری را جستجو می‌کنند. اگر نام تجاری شما را در گوگل جستجو کنند، گوگل می‌فهمید که سایت شما یک نام تجاری واقعی است.
  3. جستجوهای نام تجاری + کلمه کلیدی: آیا کاربران کلمه کلیدی را در کنار نام تجاری شما جستجو کرده‌اند؟ اگر این چنین است، گوگل ممکن است رتبه‌ی شما را برای کاربرانی که کلمه کلیدی را بدون نام تجاری جستجو می‌کنند افزایش دهد.
  4. سایت دارای صفحه‌ی فیسبوک و لایک: نام‌های تجاری بایستی صفحات فیسبوک با تعداد لایک بالا داشته باشند.
  5. سایت دارای پروفایل توییتر با دنبال کنندگان زیاد: حساب کاربری توییتر با تعداد زیادی از دنبال کنندگان نشانه‌ای از محبوبیت نام تجاری است.
  6. صفحه‌ی رسمی شرکت در لینکدین: بسیاری از کسب و کارهای واقعی، صفحه‌ی لینکدین شرکتی دارند.
  7. شهرت نویسنده: در فوریه سال ۲۰۱۳ مدیر عامل گوگل، اریک اشمیت، مدعی شد:

«اطلاعاتی که توسط پروفایل‌های آنلاین تأیید شده منتشر می‌شوند، رتبه‌ی بالاتری در نتایج نسبت به موارد تأیید نشده خواهند داشت. در نتیجه کاربران روی نتایج بالاتر کلیک خواهند کرد (همان نتایجی که تأیید شده هستند).»

  1. صحت حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی: یک حساب کاربری با بیش از ۱۰ هزار دنبال کننده و ۲ پست، قطعاً با حساب کاربری دیگری که ۱۰ هزار دنبال کننده و تعاملی قدرتمند با کاربران دارد متفاوت است. در واقع، گوگل گواهی ثبت اختراعی را به ثبت رسانده است که بر اساس آن، واقعی بودن یا نبودن حساب کاربری را تشخیص می‌دهد.
  2. اشارات (منشن‌ها) به نام تجاری در خبرهای مهم: نام‌های بسیار بزرگ همواره در خبرها مورد توجه قرار می‌گیرند. در واقع، برخی از نام‌های تجاری خوراک خبری سایت‌های مختلف هستند.
  3. اشارات لینک نشده به نام تجاری: نام‌های تجاری بدون لینک شدن، مورد اشاره قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد که گوگل این چنین اشاراتی را نیز به عنوان نشانه‌ای برای نام تجاری در نظر می‌گیرد.
  4. ۱۷۵. مکان فیزیکی: کسب و کارهای واقعی دفتر دارند. این امکان وجود دارد که گوگل به دنبال داده‌های مکان فیزیکی کسب و کار شما باشد، تا واقعی بودن یا نبودن آن را تأیید کند.

فاکتورهای اسپم درون سایت و تأثیر آن بر روی رتبه بندی گوگل

رتبه بندی گوگل - فاکتورهای اسپم درون سایت

  1. پنالتی پاندا: این الگوریتم سایت‌های دارای محتوای کم کیفیت را مجازات می کند و تربندی گوگل آنها را کاهش می‌دهد. این مجازات خصوصاً مزارع محتوایی را هدف می‌گیرد پس از اعمال مجازات‌های پاندا رتبه کمتری خواهند داشت.
  2. لینک به سایت‌های ضعیف: لینک دادن به سایت‌های ضعیف، مثل سایت‌های اسپم می‌تواند به رتبه‌ی شما آسیب بزند. قبل از لینک دادن به سایت ها حتما امتیاز اسپم آنها را با ابزار ماز چک کنید.
  3. ریدایرکتها: بازنشانی به قصد تقلب در نتایج ممنوع است. اگر گوگل از آن آگاه شود، نه تنها سایت را مجازات می‌کند، بلکه همه‌ی صفحات را حذف می‌کند.
  4. پاپ‌آپ‌ها و یا تبلیغات گمراه کننده: سند قوانین رتبه‌دهی گوگل تصریح می‌کند که پاپ‌آپ‌ها و تبلیغات گمراه کننده نشانی از سایت‌های کم کیفیت هستند.
  5. پاپ‌آپ‌های وابسته: گوگل ممکن است که صفحاتی که تبلیغات «پاپ‌آپ وابسته» به کاربران موبایل نشان می‌دهند را مجازات کند.
  6. سایت‌های بیش از حد بهینه شده: بله، گوگل کسانی که سایت خود را بیش از حد بهینه سازی کرده‌اند را مجازات می‌کند. این مورد شامل: سوء استفاده از کلمات کلیدی، سوء استفاده از برچسب‌ عنوان و غیره می‌شود.
  7. محتوای نامفهوم: یکی از گواهی‌های ثبت اختراع گوگل نشان می‌دهد که گوگل چگونه محتوای «نامفهوم» را شناسایی می‌کند. موردی که برای محتوای درست و تولید شده توسط نرم افزار را مشخص می‌کند.
  8. صفحات درگاهی: گوگل به دنبال صفحاتی است که می‌خواهد نهایتاً به کاربران نشان دهد. اگر صفحه‌ی شما کاربران را به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌کند، «صفحه‌ای درگاهی» است. نیاز به گفتن ندارد، گوگل سایت‌هایی که دارای صفحات درگاهی پیچیده و تو در تو هستند را دوست ندارد.
  9. تبلیغات در ابتدای صفحه: «الگوریتم ساختار صفحه» سایت‌های دارای تبلیغات زیاد (و محتوای کم) را مجازات می‌کند.
  10. لینک‌های مرتبط مخفی: استفاده از لینک‌های مرتبط مخفی (خصوصاً به صورت پنهان کارانه) موجب مجازات می‌شود.
  11. Ferd: فِرد نامی است که به مجموعه‌ای از به‌روز رسانی‌های گوگل در سال ۲۰۱۷ گذاشته شده است. بر اساس گزارش Search Engine Land، فرد «سایت‌های دارای محتوای کم کیفیت را هدف قرار می‌دهد تا به کاربران کمک کند.»
  12. سایت‌های وابسته: بر کسی پوشیده نیست که گوگل هوادار سایت‌های وابسته نیست. و بسیاری از افراد بر این باورند که سایت‌های داری ویژگی وابستگی مورد بررسی دقیق‌تر قرار می‌گیرند.
  13. محتوای تولید خودکار: قابل درک است که گوگل با محتوای تولید خودکار مخالف باشد. اگر گوگل به تولید محتوای خودکار در سایت شما مشکوک شود، ممکن است سایت شما را مجازات کرده و از نتایج جستجو حذف کند.
  14. تقلب در رتبه‌ی صفحه: انجام روش‌های متقلبانه در کسب رتبه‌ی صفحه، باعث ایجاد مشکل برای سایت شما شده و به رتبه‌ی سایت آسیب می‌زند.
  15. نشانی آی‌پی نشانه گذاری شده به عنوان اسپم: اگر نشانی آی‌پی سرور شما به عنوان اسپم نشانه گذاری شده باشد، ممکن است بر تمامی سایت‌های موجود در این سرور آسیب بزند.
  16. اسپم در تگ های متا: سوء استفاده از کلمات کلیدی در فرا برچسب‌ها نیز روی می‌دهد. اگر گوگل فکر کند که افزودن کلمه کلیدی به عنوان و توضیحات سایت برای تقلب در نتایج است، سایت شما را مجازات خواهد کرد.

فاکتورهای اسپم در قسمت‌های مشاهده ناپذیر سایت

  1. سایت هک شده: اگر سایت شما هک شده باشد، موجب افت در نتایج جستجو می‌شود. در واقع، پس از اینکه گوگل تشخیص داد که Search Engine Land هک شده است، تمامی صفحات آن را حذف کرد.
  2. جریان غیرطبیعی لینک‌ها: جریانی ناگهانی (و غیر طبیعی) از لینک‌ها، نشانه‌ای از لینک سازی غیرقانونی است.
  3. ۱۹۴. مجازات پنگوئن: سایت‌هایی که مورد مجازات پنگوئن قرار می‌گیرند، نمایش کمتری در نتایج جستجو خواهند داشت. البته به نظر می‌رسد که این روزها پنگوئن بیشتر بر دسته بندی لینک‌های ضعیف در مقابل مجازات محتوای سایت‌ها متمرکز شده است.
  4. نمایه‌ی لینکی با درصد بالایی از لینک‌های بی‌کیفیت: تعداد زیادی از لینک‌ها که از روش‌های سئوی کلاه سیاه (مانند نظرات وبلاگ‌ها یا تالارهای گفتگو) به دست آمده است، نشانه‌ای از تقلب است.

۱۹۶.لینک از سایت‌ها نامربوط: درصد بالایی از بک‌لینک‌های ناشی از سایت‌های به کلی نامربوط می‌تواند احتمال مجازات دستی سایت را افزایش بدهد.

  1. هشدار لینک‌های غیرطبیعی: گوگل هزاران پیام «هشدار کنسول جستجوی گوگل برای مشاهده‌ی لینک‌های غیرطبیعی» ارسال کرده است. این مورد معمولاً همراه با کاهش رتبه است، البته نه ۱۰۰ درصد مواقع.
  2. دایرکتوری لینک‌های کم کیفیت: به گفته‌ی گوگل، بلک‌لینک‌های ناشی از دایرکتوری‌های کم کیفیت منجر به مجازات می‌شود.
  3. ابزارک لینک: گوگل با لینک‌هایی که به صورت خودکار در «ابزارک‌ها» تولید می‌شود رابطه‌ی خوبی ندارد.
  4. لینک‌های ناشی از دسته‌ای از آی‌پی‌ها: دریافت تعداد غیرطبیعی از لینک‌ها، از سایت‌های روی یک آی‌پی سرور ممکن است به گوگل نشان دهد که سایت شما از یک شبکه‌ی وبلاگی استفاده می‌کند.
  5. متن لینک «مسموم»: داشتن متن لینک «مسموم» ممکن است به عنوان نشانه‌ای از سایت اسپم و یا هک شده باشد. هر کدام از این موارد می‌تواند به رتبه‌ی سایت آسیب بزند.
  6. لینک‌های غیرطبیعی: گواهی ثبت اختراعی که گوگل در سایت ۲۰۱۳ به ثبت رساند نشان می‌دهد که گوگل می‌تواند تشخیص دهد جریان لینک شما قانونی است یا نه. لینک‌های کسب شده به روش‌های غیرقانونی ارزشی ندارند.
  7. لینک‌های ناشی از مقالات و اخبار: مراجع خبری و سایت‌های انتشار اخبار آنقدر مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند که گوگل راهبرد لینک سازی به این دو روش را به عنوان روشی برای تولید لینک در نظر می‌گیرد.
  8. اعمال دستی یا پنالتی دستی: انواع مختلفی از این روش وجود دارد، اما در اکثر موارد مجازات‌های دستی ناشی از لینک سازی کلاه سیاه هستند.
  9. لینک‌های فروشی: شناخته شده سایت به عنوان لینک فروش موجب از دست رفتن رتبه‌ی سایت می‌شود.
  10. جعبه (Sandbox) گوگل: سایت‌هایی که به طور ناگهانی لینک‌های زیادی کسب می‌کنند، ممکن است وارد جعبه‌ی گوگل شوند. به این ترتیب نمایش سایت در نتایج جستجو کاهش قابل توجهی می‌یابد.
  11. رقص گوگل: این قابلیت ممکن است به طور موقت رتبه‌ی صفحات را تغییر دهد. بر اساس یکی از گواهی‌های ثبت اختراع گوگل، این مورد ممکن است راهی برای بررسی متقلبانه بودن یا نبودن روش‌های سئوی یک سایت باشد.
  12. ابزار انکار: استفاده از ابزار انکار ممکن است موجب حذف مجازات‌های الگوریتمی و دستی ناشی از سئوی منفی شود.
  13. درخواست بازنگری: یک درخواست بازنگری موفق ممکن است موجب حذف مجازات شود.
  14. طراحی لینک موقت: گوگل افرادی که لینک‌های اسپم تولید می‌کنند را به سرعت حذف می‌کند. روشی که به نام طراحی لینک موقت نامیده می‌شود.

نتیجه گیری

کل فهرست همین‌ها است.

به طور خلاصه، مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌دهی گوگل در سال ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

  • دامنه‌های ارجاعی
  • نرخ کلیک ارگانیک
  • اعتبار دامنه
  • کاربری موبایل
  • زمان حضور
  • تعداد کل بک‌لینک‌ها
  • کیفیت محتوا
  • سئوی درون صفحه

حالا علاقه دارم که در این موارد با من در ارتباط باشید:

کدامیک از فاکتورهای رتبه‌دهی سئو که در فهرست زیر موجود است برای شما تازه است؟

یا شاید من موردی را جا انداخته باشم.

به هر حال در بخش نظرات با من در ارتباط باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
بهبود رتبه سایت
بهبود رتبه سایت چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش های بهبود رتبه سایت در گوگل کدامند؟ در دنیای...
google-freshness
|
وقتی درباره الگوریتم های گوگل فکر می کنیم، بیشتر الگوریتم های معروف آن مثل پنگوئن و پاندا...
Google-sandbox-Algorithm
|
در هر روز بیش از ۴۰۰ سایت جدید راه اندازی می شود و وارد رقابت در عرصه...
Search