درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

کمپین ایمیل مارکتینگ از کجا آغاز شد؟

کمپین ایمیل مارکتینگ از کجا آغاز شد؟
فهرست مطالب

اگر تولید محتوا نمی‌کنید یعنی شما وجود خارجی ندارید. اما تولید محتوا به تنهایی کافی نیست. بعد از تولید محتوا، مهمترین بخش بازاریابی محتوایی توزیع محتواست. منظور از توزیع محتوا کانال‌هایی است که شما از طریق آن می‌توانید محتوای تولید شده را به دست مخاطبانتان برسانید.  ایمیل مارکتینگ در کنار شبکه های اجتماعی یکی از قدرتمندترین و در عین حال هدفمندترین روش‌های توزیع محتواست. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که ایمیل مارکتینگ چیست و از کجا شروع شد.

حدود ۵۰ سال است که ایمیل به زندگی ما وارد شده است. با وجود گذشت سال‌ها از حضور ایمیل هنوز این  پدیده به رشد خود ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد تا آینده طولانی مدت نیز این پیشرفت ادامه دار باشد.

اولین کمپین ایمیل مارکتینگ در چه زمانی اجرایی شد؟

در سال ۱۹۷۸ گری ترک از شرکت تجهیزات دیجیتال (DEC) دست به ارسال انبوه ایمیل زد، در لیست این ایمیل ۴۰۰ گیرنده وجود داشت. این کمپین در راستای فروش ویژه کامپیوترهای این شرکت اجرا شد و باعث فروشی به اندازه ۱۳ میلیون دلار شد.

در نتیجه اولین کمپین بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ شاهد رخ دادن دو پدیده بودیم:

  •   زمینه بازاریابی از طریق ارسال انبوه ایمیل و ایمیل مارکتینگ فراهم شد.
  •   این کمپین اولین باری بود که اسپم و یا هرزنامه برای افراد ارسال شد.

 از اینجا بخوانید : ۷ سرویس بازاریابی ایمیلی برتر برای کسب و کارهای کوچک

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ - ایمیل مارکتینگ چیست؟

به صورت کلی ایمیل مارکتینگ راهی برای تبلیغات و معرفی محصول و خدمات به مشتریان فعلی و یا مشتریان بالقوه از طریق ارسال ایمیل است. در این روش به جای روش قدیمی ارسال نامه پستی، نامه از طریق بستر اینترنت برای گیرندگان از پیش مشخص شده، فرستاده می‌شود.

برای اجرای بهترین کمپین ایمیل مارکتینگ باید در مورد مزایای آن، روش‌های اجرای درست آن و نحوه ارزیابی و مقایسه آن با دیگر کمپین‌های مارکتینگ اطلاعات کسب کنید.

پس در ادامه با ما همراه باشید.

هر زمانی که یک شرکت برای کاربران خود ایمیل ارسال می‌کند، حتی اگر این ایمیل شامل تاییدیه سفارش و یا ارسال پاسخ سوالات مشتری باشد، این ایمیل را می‌توان به عنوان بخشی از ایمیل مارکتینگ در نظر گرفت. ایمیل مارکتینگ بخشی از مارکتینگ و بازاریابی آنلاین است و در کنار مارکتینگ وب سایت، رسانه‌های اجتماعی و حتی وبلاگ‌ها قرار می‌گیرد. 

خبرنامه‌ها، اعلام تخفیف، کمپین‌های محدود و ارائه خدمات خاص همه می‌توانند بخشی از یک کمپین ایمیل مارکتینگ باشند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند خبرها، اعلامیه‌ها و حتی بیانیه‌های خود را از طریق ایمیل برای بخش بزرگی از مشتریان خود ارسال کنند.

در بهترین حالت اجرای ایمیل مارکتینگ، بازاریابی از طریق ایمیل به کسب و کارها اجازه می‌دهد در موقعیت‌های مختلف به کاربران خود اطلاع‌رسانی کنند و پیام‌های مارکتینگ خود را به نسبت گیرندگان ایمیل متناسب کنند.

در بدترین حالت این نوع از مارکتینگ‌ باعث دلزدگی و کلافگی کاربران از دریافت ایمیل اسپم و ایمیل‌های ناخواسته می‌شود.

برای دریافت مشاوره سئو با تیم نوین مارکتینگ در تماس باشید

ایمیل مارکتینگ چگونه کار می کند؟

راه‌اندازی، اجرا، پیگیری و ارزیابی یک کمپین ایمیل مارکتینگ آسان است، همین مساله باعث جذب شرکت‌های کوچک به این روش بازاریابی می‌شود.

به عنوان مثال در یک قدم و راهکار ساده می‌توانید امکان عضویت در خبرنامه را در سایت اضافه کنید. با استفاده از این خبرنامه و لیست کاربران می‌توانید اطلاعیه‌هایی را برای کاربران خود ارسال کنید. همچنین در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید خبرنامه و امکان عضویت در آن را به همراهان صفحه‌تان معرفی کنید.

بزرگترین مزایای ایمیل مارکتینگ هزینه کمتر اجرای آن و سهولت برگزاری ایمیل مارکتینگ است. در مقایسه با دیگر انواع مارکتینگ، ارسال ایمیل راهی ارزان برای تبلیغ شرکت، محصولات و یا خدمات است.

یک خبرنامه معمولی یک روش ساده و موثر برای ارسال اطلاعات جدید درباره شرکت شما، رویدادهای آینده و پیشنهادات و تخفیف‌های ویژه به سمت کاربران است. با استفاده از بسترهای مختلف ارسال انبوه ایمیل می‌توانید برای تعداد زیادی از کاربران به صورت زمانبندی شده، ایمیل ارسال کنید.

با استفاده از ایمیل مارکتینگ شما می‌توانید گروهی از افراد و حتی یک فرد خاص را هدف قرار دهید. به طور مثال برای روز تولد هر کاربر تخفیف ویژه‌ای در نظر بگیرید و از طریق ایمیل این تخفیف را به اطلاع آنها برسانید.

 از اینجا بخوانید : ۱۳ موردی که پیش از ارسال ایمیل تبلیغاتی بعدی خود باید چک کنید

 آیا ایمیل مارکتینگ واقعا اثربخش است؟

ایمیل مارکتینگ -  آیا ایمیل مارکتینگ واقعا اثربخش است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با ظهور شبکه‌های اجتماعی، دیگر دوره برگزاری کمپین ایمیل مارکتینگ سر رسیده است.

اما این افراد این نکته را فراموش می‌کنند، که شکست کمپین ایمیل مارکتینگ نشانه ضعف این نوع از بازاریابی نیست، بلکه مشکل را باید در محتوای ایمیل‌ها جستجو کرد، چرا که این محتوا است که باعث جذب کاربر و یا دلزدگی آنها می‌شود.

اما با این حال گاهی اوقات بدست آوردن اطلاعات از گیرندگان ایمیل‌ها دشوار است. بر اساس تحقیقات ۵۱٪ درصد از موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ به دلیل نقص اطلاعات درباره کاربران تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از دلایل شکست ایمیل مارکتینگ، ارسال زیاد ایمیل است. ۷۸٪ دریافت‌کنندگان ایمیل‌های تبلیغاتی چون ایمیل‌های زیادی دریافت کرده‌اند، از دریافت خبرنامه‌های سایت‌ها انصراف داده‌اند. به این نکته توجه کنید که همیشه به اندازه کافی و نه بیش از حد برای کاربران خود ایمیل بفرستید و آنها را تحت بمباران ایمیلی قرار ندهید.

بدون استراتژی و برنامه‌ریزی، نمی‌توان انتظار کارایی و اثربخشی داشت. علاوه بر استفاده از محتوای مرتبط باید از کال تو اکشن‌های مناسب استفاده کرد تا کاربران را به سمت هدفی از پیش تعیین شده، هدایت کنیم.

ایمیل مارکتینگ مزایای زیادی دارد. اگر به درستی از آن استفاده کنید می‌توانید، فروش را بالا ببرید، مشتریان جدیدی جذب کنید، و مشتریان فعلی خود را حفظ کنید. در حالی که در استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید ابتدا با افراد ارتباط برقرار کنید تا بتوانید آنها را به مشتری تبدیل کنید.

 از اینجا بخوانید : همه چیز درباره طراحی ایمیل

برای اجرای ایمیل مارکتینگ می‌توانید از استراتژی‌های متنوعی استفاده کنید. چند استراتژی را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

تجاری و تبلیغات: این استراتژی‌ها سنتی‌ترین روش مارکتینگ در نظر گرفته می‌شوند و هدف آن افزایش و ایجاد علاقه‌مندی در مشتریان هنگام اعلام تبلیغات یا کالای جدید است.

وفاداری: به منظور حفظ مشتری، هدف این نوع کمپین ارتقا و افزایش ارتباط مشتریان با برند یا شرکت، برای بالا بردن میزان فروش است.

آگاهی‌بخشی: این کمپین‌ها عمدتا برای آگاهی دادن به مشتریان، به عنوان مثال در مورد رویدادهای آینده یا دریافت بازخورد درباره یک سرویس یا محصول خاص، در نظر گرفته می‌شوند.

موقعیت جغرافیایی: این استراتژی برای معرفی آدرس‌ها و محل فیزیکی فروشگاه و کسب و کار در نظر گرفته می‌شود، تا بدین ترتیب بتوان مشتری جلب کرد.

استفاده از این استراتژی‌ها همراه با محتوای مناسب می‌تواند باعث موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ شود. بر خلاف شبکه‌های اجتماعی در ایمیل مارکتینگ شما به گروهی از مخاطبین دسترسی دارید، که به صورت پیش فرض به کسب و کار شما علاقه‌مند هستند. همچنین این انتخاب برای آنها وجود دارد که از دریافت ایمیل انصراف دهند.

با توجه به فیلترهای که توسط شبکه‌های اجتماعی اجرایی می‌شود، دیگر همه کاربران قادر به دیدن تمامی پست‌های شما نیستند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه مک‌کینزی، ایمیل مارکتینگ می‌تواند تا ۴۰ برابر بیشتر از شبکه‌های اجتماعی اثرگذار باشد. همین تحقیق در ادامه نشان می‌دهد که ایمیل مارکتینگ سه برابر سریعتر منجر به فروش می‌شود.

بر اساس بررسی‌های انجام شده غالب بر ۹۲ درصد از کاربران اینترنت حداقل یک آدرس ایمیل دارند. تقریبا می توان نتیجه گرفت که همه افرادی که با اینترنت سروکار دارد، یک آدرس ایمیل دارند، اما این موضوع درباره شبکه‌های اجتماعی صادق نیست همه افراد حاضر در اینترنت یک حساب شبکه اجتماعی ندارند. همین موضوع میزان دسترسی به افراد در ایمیل مارکتینگ را بالاتر می‌برد.

برخلاف شایعه‌هایی که ادعا می‌کنند، مرگ ایمیل مارکتینگ فرا رسیده است بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود، تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد کاربران ایمیل در سراسر دنیا به ۳ میلیارد برسد.

این شاخص‌های آماری دیگر تردیدی در استفاده از ایمیل مارکتینگ باقی نمی‌گذارد. چرا که از هر ۴ شرکتی که از این استراتژی استفاده کرده‌اند، ۳ شرکت به موفقیت رسیده‌اند.

با استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌توانید کمپین‌ها را تا حد زیادی شخص‌سازی کنید و در نهایت داده‌های بدست آمده از اجرای کمپین را بررسی و آنالیز کنید.

همچنین می‌توانید از A/B تست استفاده کنید تا بهترین رویکرد و محتوا را انتخاب کنید.

 از اینجا بخوانید : ۶ گام برای داشتن A/B تست موفق

با استفاده از ایمیل مارکتینگ میتوانید امکان دسترسی مجدد را فعال کنید، به طور مثال اگر مشتری چند کالا را به سبد خرید خود اضافه کرده اما خریدش را کامل نکرده، می‌توانید به او از طریق ایمیل یادآوری کنید.

لیست مخاطبان ایمیل را چگونه تهیه کنیم؟

ایمیل مارکتینگ - لیست مخاطبان ایمیل را چگونه تهیه کنیم؟

در اختیار داشتن یک لیست مخاطبان ایمیلی مناسب، نقش مهم در اجرای موفق کمپین ایمیل مارکتینگ دارد. برای بدست آوردن بهترین لیست می‌توانید از روش‌های متنوعی استفاده کنید.

1.در چند محل مختلف به کاربران خود یادآوری کنید که عضویت ایمیل را فعال کنند.

یکی از بهترین‌ها راه‌ها برای درست کردن لیست مخاطبین، تشویق کاربران سایت به عضویت ایمیلی  برای دریافت پیشنهادها و تخفیف‌ها از طریق کال تو اکشن‌های مناسب است. اینکه در اولین قدم و با ورود به سایت از کاربران بخواهید، ثبت‌نام کنند، حرکت هوشمندانه‌ای است، اما باید برای مسیرهای دیگری که کاربر در سایت شما طی می‌کند نیز کال تو اکشن‌های مناسب در نظر بگیرید. این کال تو اکشن‌ها فرصت دوباره‌ برای کاربرانی است که اولین مورد را نادیده گرفته‌اند. در این کار زیاده‌روی نکنید و در هر حرکت امکان ثبت نام در سایت به کاربران تحمیل نکنید.

2.پیشنهاد عرضه کنید.

اگر به کاربران دلیلی برای ثبت‌نام در سایت بدهید، سریعتر می‌توانید لیست مخاطبان ایمیلی خود را رشد دهید. هر روزه تعداد زیادی ایمیل تبلیغاتی برای افراد فرستاده می‌شود، چرا کاربران باید خود به خود داوطلب شوند تا ایمیل‌های بیشتری دریافت کنند؟ اگر بتوانید در جواب این سوال پاسخ و پیشنهاد مناسبی ارائه دهید در جذب مخاطبان بیشتر موفق عمل خواهید کرد تا افراد به خواست خودشان در لیست مخاطبان ایمیلی شما عضو شوند.

3.از لندینگ پیج به عنوان صفحه‌ای برای ثبت نام استفاده کنید.

اگر توجه کاربران را به خوبی به عضویت جلب کنید، احتمال دسترسی به هدف بالاتر خواهد بود. در لندینگ پیج کمترین عامل حواس پرتی برای کاربران وجود دارد و همین ویژگی باعث جلب نظر بیشتر کاربران به عضویت در سایت و خبرنامه می‌شود. معمولا لندینگ پیج‌ها در راستای یک کال تو اکشن طراحی می‌شوند، این کال تو اکشن می‌تواند، عضویت در سایت باشد.

4.از رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کنید.

این روزها رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغات بسیار مهم هستند. نظر سنجی‌ها به رشد هر روزه شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کنند، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که از طریق شبکه‌های اجتماعی لیست مخاطبین ایمیلی خود را گسترش دهید؟ در پست‌های مختلف می‌توانید با کال تو اکشن‌های مناسب از کاربران خود بخواهید در سایت ثبت‌نام کنند و یا ایمیل خود را وارد کنند.

5.امکان پاسخدهی خودکار را فعال کنید.

وقتی یک کاربر ایمیل خود را در اختیار شما قرار می‌دهد، یعنی اعلام کرده‌است که به تجارت و کسب و کار شما علاقه‌مند است. آنها راه ارتباطی خود را در اختیار شما قرار داده‌اند و از دریافت خبر درباره محصولات و خدمات شما خشنود خواهند شد. بنابراین مهم است که این فرصت را غنیمت بشمارید.

 بسیاری از کسب و کارها وقتی ایمیلی را دریافت می‌کنند تا مدت‌ها از آن استفاده‌ای نمی‌کنند. شما بهتر است برای کاربران جدید چند ایمیل خودکار در نظر بگیرید، به طور مثال سوالات متداول، محصولات جدید و پیشنهادات ویژه را برای آنها ارسال کنید، این ایمیل‌ها را می‌توانید طی چند روز و یا چند هفته ارسال کنید.

 از اینجا بخوانید : چرا خرید لیست ایمیل اشتباه است؟

آیا خریدن لیست ایمیل مخاطبان راه درستی است؟

ایمیل مارکتینگ - آیا خریدن لیست ایمیل مخاطبان راه درستی است؟

لیست‌های آماده ممکن است با کسب و کار شما تناسبی نداشته باشند و یا باعث مزاحمت کاربران شوند. در این روش نه تنها فروش خود را بالا نمی‌برید بلکه برای کاربران اینترنت اسپم ارسال کرده و پتانسیل آینده آنها را نیز از بین میبرید.

اگر می‌خواهید لیست بخرید، از لیست‌های استفاده کنید که تا حد زیادی شخصی‌سازی شده‌اند و با جامعه هدف شما همخوانی دارند.

هنگام ایجاد یک لیست ایمیل، چند استراتژی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. اول و مهمترین نکته، ارسال پیام‌های معروف به هرزنامه و یا اسپم است. با وضع قوانین ضد هرزنامه، فقط مطالب مفید را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

در آنچه به کاربران ارائه می‌دهید بسیار واضح و شفاف باشید و از وسوسه فروش هر چیزی به هر فردی از طریق ایمیل خودداری کنید. با ارسال ایمیل‌های سرگرم‌کننده و آموزشی به کاربران خود نشان دهید، که برای آنها ارزش قائل هستید، با این کار در نهایت کاربران راحت‌تر ایمیل‌های فروش و تخفیف شما را می‌پذیرند. همچنین اگر با استفاده از گوگل، اوتلوک، یاهو و غیره به صورت ناگهانی ایمیل‌های زیادی بفرستید، ممکن است به عنوان اسپم شناسایی شوید و در نتیجه کاربران ایمیل‌های شما را نخواهند دید. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از سرویس‌های ثالث استفاده کنید.

از خرید لیست مخاطبینی ایمیلی انبوه و بدون فیلتر و جداسازی خودداری کنید، چرا که نمی‌خواهید شهرت کسب و کار خود را به خطر بی‌اندازید.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن تمام نکاتی که تا اینجا با هم بررسی کردیم، می‌توانید برای شروع یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق برنامه‌ریزی کنید. از شکست، هراسی نداشته باشید با چند بار آزمون و خطا و بررسی نتایج، در نهایت می‌توانید به یک کمپین بهینه دسترسی داشته باشید.

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
Search