درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

آنالیز استوری اینستاگرام: راهنمای کامل

آنالیز استوری اینستاگرام: راهنمای کامل
فهرست مطالب

آیا تا به حال از بخش آنالیز استوری ‌های اینستاگرام استفاده کرده‌اید؟ اگر نکرده‌اید زمان استفاده از آن فرا رسیده است.

این روزها استوری‌های اینستاگرام بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر در روز دارند که ۱۰۰ میلیون افزایش در کمتر از ۲ سال. مردم عاشق استوری‌اند و اینستاگرام هم با ارائه‌ی ویژگی‌های جدید برای استوری‌ها، کارش را برای تشویق کاربران و کسب و کارها به خوبی انجام می‌دهد.

در این مقاله راهنمای کامل آنالیز استوری اینستاگرام را ارائه می‌کنیم.  اگر دوست دارید از اینستاگرام خود پول درآورید با دپارتمان شبکه های اجتماعی نوین مارکتینگ تماس بگیرید.

نوین مارکتینگ به عنوان اولین پارتنر رسمی گوگل در ایران به شما در حوزه تبلیغ در گوگل و خدمات سئو سایت نیز مشاوره ارائه می‌کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اینستاگرام، یک سوم پربازدیدترین استوری‌ها را صاحبان کسب و کار‌ها منتشر می‌کنند، همین موضوع بیانگر این است که شما هم باید وارد این بازی شوید. استوری‌ها بایستی بخشی اساسی از راهبرد بازاریابی اینستاگرامی شما را تشکیل دهند و برای این کار، نیاز دارید که چگونگی اندازه گیری کارایی استوری‌های خود را بیاموزید.

این راهنما، دقیقا همین موضوع را به شما آموزش می‌دهد.

در این راهنما تمامی شاخص‌هایی که در حال حاضر برای آنالیز استوری‌های اینستاگرام وجود دارند، بررسی شده است و به شما اطلاعاتی درباره‌ی چگونگی استفاده از این شاخص‌ها و توصیه‌هایی کاربردی برای بهبود آن‌ها آورده شده است.

اگر این موارد برای شما مناسب به نظر می‌رسد، ادامه‌ی مقاله را از دست ندهید!

 از اینجا بخوانید : چگونه از هشتگ اینستاگرام استفاده کنیم؟

شاخص‌های استوری‌های اینستاگرام

در مرحله‌ی اول، بد نیست فهرست کاملی از شاخص‌های حال حاضر استور‌های اینستاگرام را ارائه کنیم. شما با ادغام دو بخش Native Insights و Iconosquare اینستاگرام، که فعلا تنها پلتفرم‌های موجود برای استخراج داده هستند، شاخص‌ها را آنالیز می‌کنید.

فهرست شاخص به شرح زیرند:

  1. بازدید کننده یکتا (Reach)
  2. نمایش‌ها (Impressions)
  3. پیشروی‌ها (Taps forward) (forward در استوری اینستاگرام)
  4. پسروی‌ها (Taps back)
  5. مجموع تعاملات (Total interactions)
  6. پاسخ‌ها (Replies)
  7. لینک‌های باز شده (Link opens)
  8. خروج‌ها (Exits)
  9. عبور کردن‌ها (Swipes away)
  10. نرخ اتمام (Completion rate)

 از اینجا بخوانید : ۱۴ کار منفوری که برندها در شبکه های اجتماعی انجام می‌دهند

۱- بازدید کننده یکتا

Reach تعداد کاربران واقعی که استوری شما را دیده‌اند را بیان می‌کند. این مورد احتمالا مهم‌ترین شاخص آنالیز استوری‌های اینستاگرام است، چراکه دیدگاهی کلی از چگونگی دسترسی کاربران به استوری شما را نشان می‌دهد.

۲- نمایش‌ها

در حالی که شاخص بازدید کننده یکتا تعداد کسانی که استوری شما را دیده‌اند را بیان می‌کند، شاخص نمایش Impressions، تعداد دفعات نمایش استوری شما را نشان می‌دهد. در نتیجه به عنوان مثال، اگر یک نفر سه بار استوری شما را ببیند، استوری شما ۱ بازدید کننده یکتا و ۳ نمایش داشته است.

واضح است که همواره تعداد نمایش‌ها از تعداد بازدید کنندگان یکتا بیشتر بوده و برعکس آن غیرممکن است.

اگر مشاهده کردید که تعداد افراد بیننده‌ی استوری شما رو به کاهش است، به دنبال یافتن علت آن باشید. به طور معمول این مورد به دو دلیل روی می‌دهد.

نخست، تعداد افراد بیننده‌ی استوری‌های متوالی، به ترتیب کاهش می‌یابد. اگر تعداد زیادی استوری را در یک روز منتشر کرده‌اید، طبیعی است که هر چه به جلو بروید، تعداد بینندگان آن کاهش یابد. برای مثال، من چند روز پیش مجموعه‌ای شامل ۶ تصویر را در اینستاگرام منتشر کردم. استوری اول توسط ۳۰۶ نفر بازدید، ۳۲۳ بار نمایش داشت. اگرچه همه‌ی استوری‌ها به دنبال هم و تقریبا همزمان منتشر شدند اما استوری آخر، فقط ۱۸۵ بازدیدکننده و ۲۰۲ بار نمایش داشته است. آماری که تقریبا یک و نیم برابر از استوری اول کمتر است.

نگران نباشید، این اتفاق کاملا طبیعی است. البته اگر نمودار بازدید شما به شدت منفی شد، شک نکنید که تعداد استوری‌هایی که در یک دوره‌ی زمانی کوتاه منتشر کرده‌اید بیش از حد زیاد بوده است.

استوری اینستاگرام - نمایش‌ها

دومین دلیل برای کاهش تعداد بازدیدکنندگان استوری نیز این حقیقت است که محتوای اشتراک گذاشته شده توسط شما، مخاطبان را به خودش جلب نمی‌کند. از تغییر موضوع و شیوه‌ی انتشار محتوا نترسید و با بررسی داده‌های مربوط به محتواهای مختلف، نتایج خود را بهبود ببخشید. همچنین می‌توانید کمی درباره‌ی مخاطبان خود در اینستاگرام تحقیق کنید و از نظرسنجی‌های استوری اینستاگرم برای پرسش مستقیم از آن‌ها و فهمیدن آنچه که می‌خواهند ببینند استفاده کنید. شاید آن‌ها از دیدن محتوای مربوط به تبلیغ محصولات شما خسته شده‌اند و می‌خواهند چیزهایی درباره‌ی پشت صحنه‌ی تولیدات شما بدانند. اگر از آن‌ها چیزی نپرسید، هرگز متوجه تمایلات مخاطبانتان نمی‌شوید.

۳- پیشروی‌ها

اگر به دنبال این هستید که بفهمید چه تعداد از کاربران شما استوری بعدی را مشاهده کرده‌اند، شاخص پیشروی را بررسی کنید. این شاخص دقیقاً همین موضوع را به شما می‌گوید.

اگر رقم پیشروی خیلی بالا باشد، یعنی استوری شما خیلی جذاب نبوده و یا بیش از حد طولانی بوده است. بسیاری از افراد از «پیشروی سریع» برای مشاهده‌ی استوری‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین اگر تعداد پیشروی‌های شما بالاست؛ یعنی مخاطبان شما به جای تماشای کامل استوری شما، برای عبور از آن عجله داشته‌اند.

البته در صورت استفاده از هشتگ‌ها و نظرسنجی‌ها در کناره‌ی سمت راست صفحه، ممکن است که پیشروی به صورت اتفاقی هم روی دهد و کاربران در حالی که قصد ورود به هشتگ و یا شرکت در نظرسنجی را دارند، مجبور به عبور از استوری شوند.

 از اینجا بخوانید : ۷ روش مدیریت حساب کاربری شبکه اجتماعی مشتری

۴- پسروی‌ها

پسروی تعداد لمس‌هایی که برای نمایش استوری قبلی انجام شده را نشان می‌دهد. اگر مشاهده کردید که استوری ما تعداد زیادی پسروی دارد، استوری قبل از آن را بررسی کنید. این استوری موردی است که کابران به مشاهده‌ی مجدد آن علاقه نشان داده‌اند.

کدام مورد بهتر است، پیشروی یا پسروی؟

این سؤالی است که خواب را شب‌ها از چشم من ربوده است. البته پاسخ آن نیز بسیار ساده است: پسروی.

همان‌طور که در بالا هم گفتم، دریافت تعداد بیشتری پسروی نشان دهنده‌ی این است که کارایی استوری‌های اینستاگرام شما بهتر بوده است، زیرا نمایش استوری شما بیشتر بوده است. شاخص Taps back بیانگر این است که کاربران به مشاهده‌ی مجدد استوری علاقه‌مند بوده‌اند. در حالی وقتی تعداد پیشروی‌های شما زیاد باشد، متأسفانه برعکس این مورد را نشان می‌دهد. یعنی کاربران با سرعت بیشتری از محتوای شما عبور کرده‌اند، چون برای آن‌ها جذاب نبوده است.

 از اینجا بخوانید :۴ ابزار طراحی استوری اینستاگرام برای بازاریابان

۵- مجموع تعاملات

تعاملات کاملا معنای خود را بازگو می‌کند. به طور خلاصه، این شاخص تعداد کل تعاملاتی که یک استوری اینستاگرام خاص جذب کرده است، از جمله کلیک روی هشتگ، پاسخ و غیره، را بیان می‌کند. اگر روی بخش Insights برای یک استوری خاص در اینستاگرام کلیک کنید، به راحتی جایی که کاربرانی کلیک کرده‌اند را مشاهده خواهید کرد. این مورد خصوصا زمانی اهمیت بیشتری دارد که بخواهید دنبال کنندگان خود را برای کلیک بر روی چیزی خاص، مثل هشتگ نام تجاری شما، ترغیب کنید.

استوری اینستاگرام - مجموع تعاملات

۶- پاسخ‌ها

آیا استور‌های شما آنقدر جذاب هستند که کاربران به آن‌ها پاسخ دهند؟ آیا آن‌ها عامل آغاز یک مکالمه‌اند؟ آیا واقعا از دنبال کنندگان سؤالی پرسیده‌اید تا به آن‌ها فرصت پاسخ دادن دهید؟ یا آیا بخش پاسخ استوری شما به طور تصادفی غیرفعال شده است؟

تعداد پاسخ‌های دریافتی برای یک استوری، شاخصی خوب برای نمایش میزان جذابیت، جلب توجه و برقراری ارتباط استوری با مخاطبان است.

۷- لینک‌های باز شده

شاخص طلایی آنالیز استوری‌های اینستاگرام لینک‌های باز شده است، شاخصی که تعداد نشانی‌های اینترنتی که در استوری شما باز شده‌اند‌ را نشان می‌دهد. فراموش نکنید که برای به دست آوردن ترافیک از طریق استوری‌های اینستاگرام حداقل به ۱۰۰۰۰ دنبال کننده دارید.

با اینکه لینک‌های باز شده نگرشی کلی درباره‌ی تعداد دفعاتی که کاربران روی لینک‌های شما کلیک کرده‌اند را در اختیارتان قرار می‌دهد، اما احتملاً بد نیست که میزان ترافیک ورودی از این لینک‌ها را در گوگل آنالیتیکس هم بررسی کنید تا از میزان ترافیک دریافتی واقعی، مدت زمانی که آن‌ها در سایت گذرانده‌اند و غیره آگاه شوید. این موردی است که اینستاگرام قادر به بیان آن نیست، زیرا آمار خارج از دامنه‌ی آن است.

این شاخص ارتباط مستقیم با بازاریابی در اینستاگرام دارد برای دانستن بیشتر در این باره لطفا مقاله: استفاده از اینستاگرام برای کسب و کار: راهنمای کامل برای بازاریابان را در نوین مارکتینگ بخوانید.

۸- خروج‌ها

کاربران می‌توانند بدون تماشای کامل استوری شما از آن خارج شوند. حتی بهترین‌های ما هم خروج از استوری را تجربه می‌کنند، بنابراین با دیدن این مورد ناامید نشوید.

خروج معمولا به یکی از سه دلیل زیر روی می‌دهد:

  1. بستن نرم افزار اینستاگرام توسط کاربر در حین تماشای استوری
  2. کلیک کاربر روی نشان X در گوشه‌ی بالای سمت راست در حین نمایش استوری
  3. بازگشت کاربر به صفحه‌ی اصلی نرم افزار

واضح است که هرچه تعداد خروج‌ها کمتر باشد بهتراست. اگر تعداد خروج‌ها بسیار زیاد است، یعنی به احتمال زیاد محتوای شما برای کاربران جذاب نیست. چه کار می‌توان کرد؟ درباره‌ی راهبرد محتوایی استوری‌ها تجدید نظر کنید.

۹- عبور کردن‌ها

یکی دیگر از کارهایی که کاربران می‌توانند برای ندیدن استوری شما انجام دهند، عبور از آن برای مشاهده‌ی استوری کاربران دیگر است. این مورد هم به اندازه‌ی خروج غم‌انگیز است.

برای مشاهده‌ی تعداد عبور کردن‌ها بایستی مسیر زیر را در بخش Insighs دنبال کنید:

Insights → Content → Stories → See all → Next story

در اینجا گزارشی از تعداد کسانی که پیش از مشاهده‌ی همه‌ی استوری‌های شما و برای مشاهده‌ی استوری کاربری دیگر، از آن عبور کرده‌اند را مشاهده خواهید کرد.

۱۰- نرخ اتمام

Completion rate یکی دیگر از آمارهای به شدت ارزشمند آنالیز استوری‌های اینستاگرام این مورد است. این شاخص به شما می‌گوید که چه درصدی از کاربران استوری شما را تا پایان تماشا کرده‌اند. فرمول این شاخص ساده است، ۱۰۰٪ منهای نرخ خروج.

بخش Native IG Insights اینستاگرام این شاخص را به شما ارائه نمی‌دهد، در نتیجه یا باید آن را به صورت دستی محاسبه کنید یا از Iconosquare استفاده کنید. مسیر Analytics → Stories را دنبال کرده و پس از آن استوری خاصی که می‌خواهد آنالیز کنید را انتخاب کرده و ببینید که نرخ اتمام برای آن استوری چه مقدار بوده است.

طبیعتا اگر نرخ اتمام خیلی پایین باشد، یعنی کاربران عموماً استوری شما را تا انتها مشاهده نمی‌کنند. درست مثل آن است که آن‌ها به سینما می‌روند و با دیدن فیلمی کسل کننده، آن را نیمه کاره رها کرده و بیرون می‌آیند. برعکس، اگر نرخ اتمام شما به ۱۰۰٪ نزدیک است، یعنی استوری شما جذاب بوده و کار شما در تولید محتوا عالی است.

استوری اینستاگرام - نرخ اتمام

آنالیز کلی استوری‌های اینستاگرام

حالا که همه چیز را درباره‌ی شاخص‌های بررسی استوری می‌دانید، بد نیست که با آنالیز کلی هم آشنا شوید.

برای مثال:

میانگین انتشار استوری شما چقدر است؟

چه نوعی از استوری‌ها، عکس یا ویدئو، بیشترین میزان نمایش را دارد؟

کدام استوری بیشترین بازدید کننده یکتا و نرخ اتمام را داشته است؟

اگر با استفاده از Iconosquare آمار کلی همه‌ی استوری‌ها در یک دوره‌ی زمانی خاص را بررسی می‌کنید، می‌توانید نگاهی سریع به کارایی کل استوری‌ها داشته باشید. همچنین می‌توانید سایر شاخص‌ها نظیر ارسال مجدد استوری‌ها (بازارسال)، میانگین نرخ بازدید یکتای کلی و غیره را بررسی کنید.

به علاوه، قادر خواهید بود که بهترین زمان برای انتشار را تخمین بزنید و آن را با عادت زمانی انتشار استوری خود مقایسه کنید. از سویی دیگر، اگر به دنبال دستیابی به مخاطبان جدید از این طریق هستید، یافتن زمان بهینه برای انتشار، راهبرد مناسبی است.

آنالیز بومی استوری‌های اینستاگرام گزارشی کلی از ۷ روز گذشته را می‌دهد، بنابراین اگر به دنبال دیدگاهی جامع‌تر هستید، منطقی است که گزارش‌های تاریخ‌های پیشین را هم بررسی کنید. این کار به راحتی و با انتخاب دوره‌های زمانی خاص قابل انجام است. البته این قابلیت فقط پس از فعال سازی نمایه (پروفایل) تجاری اینستاگرام در Iconosquare قابل استفاده است.

نتیجه گیری

آگاهی از آنالیز دقیق بازدیدکنندگان استوری اینستاگرام، نخستین گام در ساخت راهبرد محتوایی داده محور برای استوری‌های شما است. اگر می‌دانید که چه روشی، کارایی بهتری دارد و نیز از علت آن آگاهید، به راحتی می‌توانید به موفقیت دست یابید.

برای رشد کسب و کار خود با استفاده از استوری آماده هستید؟

مقاله‌ی چگونه محتوای اینستاگرام با کیفیت می‌توان تولید کرد را در نوین مارکتینگ بخوانید و با اطلاعات جدید آشنا شوید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
10 نکته برای نوشتن کپشن اینستاگرام جذاب
بازاریابی در اینستاگرام (اینستاگرام مارکتینگ) بیشتر بر استفاده از عوامل بصری متکی است. کیفیت عکس‌های شما عامل...
۶ استراتژی برای کسب و کار اینستاگرامی
|
امروزه بیشتر از هر زمان دیگر اینستاگرام برای کسب و کارها پول‌ساز است و همین امر باعث...
خرید فالوور اینستاگرام ممنوع
|
برای فعالان اینستاگرام خرید فالوور فیک یک حرکت غیرحرفه‌ای به منظور خودنمایی بیشتر محسوب می‌شود. افراد با...
Search