درآمد خود از یوتیوب را با ما نقد کنید!
Search
Close this search box.

۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵

دسته بندی مقالات

آیا برای سایت خود به بازدید کننده بیشتری احتیاج دارید ؟

انواع بازاریابی؛ معرفی ۹ روش بازاریابی موفق

معرفی انواع بازاریابی
فهرست مطالب

آیا تا به حال فکر کرده اید که چند نوع بازاریابی مختلف وجود دارد؟ از چه استراتژی‌های مختلفی در دنیای امروز برای مارکتینگ استفاده می‌شود؟ پاسخ این سوال حیرت انگیز است
فقط کافی است عبارت «بازاریابی» را در گوگل جستجو کنید تا با حجم بالایی از اطلاعات درباره این حوزه روبرو شوید.
گزینه‌های زیادی برای مارکتینگ وجود دارد، بنابراین ما تصمیم گرفتیم لیستی از معروف‌ ترین و کاربردی ترین انواع مختلف تکنیک‌های بازاریابی را تهیه کنیم.
ما تعاریف هر یک را بررسی می‌کنیم و آنها را با مثال توضیح خواهیم داد.
شما با دنبال کردن این مطلب با مفهوم کلی چند مدل از بازاریابی آشنا خواهید شد و در مسیرهای آینده خود می‌توانید از این متدها برای بازاریابی محصول و یا خدماتی که ارائه می‌دهید، استفاده کنید.

۱- بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

 انواع بازاریابی - بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی viral marketing نوعی انتشار سریع پیام از طریق کانال‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی است. هدف اصلی از بازاریابی ویروسی افزایش آگاهی نسبت به برند با سرعت بالا است.
کمپین‌های بازاریابی ویروسی مدت زیادی طول نمی‌کشند، اما اجرای آنها می‌توانند بسیار کارآمد باشند.
خب فکر کنید از بازاریابی و یا وایرال مارکتینگ چیزی به خاطر می‌آورید؟
شاید واضح ترین مثال برای بازاریابی ویروسی، چالش سطل آب یخ برای آگاهی بخشی نسبت به بیماری ALS بود.

انواع بازاریابی - چالش سطل آب یخ
این کمپین به سرعت میان کاربران و یا حتی سلبریتی‌ها مشهور شد و سریعا در سراسر جهان پخش شد و توجهات جهانی را به خود جلب کرد.
شاید هیچ چیزی به اندازه یک کمپین بازاریابی ویروسی در انتشار پیام شما موثر و کارآمد نباشد. ایده پشت بازاریابی ویروسی الهام بخشیدن به مردم برای انتشار پیام شما برای شما است. تخمین زده شده است که یک فعالیت ویروسی موفق می‌تواند ۴۰۰ تا ‍۱۰۰۰ برابر بیشتر از یک کمپین غیر ویروسی تأثیر بگذارد.
ساخت یک کمپین موفق بازاریابی ویروسی دشوار تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. برنامه ریزی برای اجرای یک کمپین موفق بازاریابی ویروسی نیاز به برنامه ریزی و تحقیق دقیق برای حداکثر مشارکت را دارد.

۲- بازاریابی دهان به دهان

 انواع بازاریابی - بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing) زمانی اتفاق می‌افتاد، که مشتری‌هایی که از برندی راضی هستند، کالا و یا خدمات را بدون اینکه برند از آنها خواسته باشد، به دیگران معرفی می‌کنند.
این یک فرم خاص از بازاریابی یعنی بازاریابی دهان به دهان بسیار قدرتمند است زیرا پیام‌ها از طرف مشتریان (نه از طرف نام تجاری) ارسال می‌شود. این نظرات کاملاً مغرضانه هستند و همین موضوع به نوبه خود باعث باورپذیری بیشتر آنها می‌شود (بنابراین این اثر به مرور زمان تاثیر بسزایی دارد).
اگر تا به حال وارد یک فروشگاه فروش موبایل بزرگ شده باشید، می‌دانید که می‌توانید با هر یک از وسایلی که برای فروش گذاشته‌اند، به رایگان کار کنید.
مردم در این فضا معمولا هیجان زده می‌شوند و با هم وارد مکالمه می‌شوند و تجربیات خود را به دیگران به اشتراک می‌گذارند.
آیا تا به حال شده از محصولی استفاده کرده باشید، و بلافاصله با خود فکر کرده باشید که باید با دوستان خود درباره این محصول صحبت کنید.
اساسا این کار به عنوان بازاریابی دهان به دهان (WOMM) در نظر گرفته می‌شود. این یک روش ارگانیک برای انتشار اطلاعات است که از اجزای بازاریابی ویروسی استفاده می‌کند، اگرچه بر خلاف بازاریابی ویروسی، توسط کانال‌های طبیعی تری گسترش می‌یابد.
بازاریابی دهان به دهان یک شکل رایگان از تبلیغات و یا بازاریابی است (رایگان بودن فقط یکی از دلایلی است که چرا این روش بسیار مهم است). این تبلیغ توسط مشتریان به اشتراک گذاشته می‌شود و با رویدادی که مشتری تجربه می‌کند، ایجاد می‌شود. این رویداد چیزی فراتر از انتظار است.

 از اینجا بخوانید : کمپین PR چیست؛ همه چیز درباره کمپین روابط عمومی

۳- بازاریابی چریکی (Guerrilla marketing)

 انواع بازاریابی - بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی شامل بازاریابی برند، محصول یا خدمات به روشی خلاقانه و غیر متعارف است. یک کمپین موفق بازاریابی چریکی جالب، شگفت آور و به یاد ماندنی خواهد بود.
در سال ۲۰۱۳، فیلم کری (Carrie) دوباره اکران شد. برای کسانی که از این فیلم آگاهی ندارند، این فیلم بر اساس کتابی از استیون کینگ ساخته شده است و در مورد دختری با قدرتی ترسناک است.
در یک بازاریابی ترسناک اما موثر برای تبلیغ فیلم، یک شوخی تصویری در کافی شاپ ضبط شد که تاثیر زیادی بر بینندگان داشت. ویدئو این تبلیغ جذاب و پرطرفدار را از این لینک ببینید یا بر روی تصویر کلیک کنید.

انواع بازاریابی - فیلم کری (Carrie)

تاکتیک‌های بازاریابی چریکی معمولا ارزان هستند به آسانی انجام می‌شوند و در گرفتن مشتری جدید مهارت دارند.
بازاریابی چریکی مجموعه‌ای از ابزارها، تکنیک‌ها و روش‌های بازاریابی برای ارتباط مستقیم با مشتریان و ایجاد اثری ماندگار و به یاد ماندنی است. هدف نهایی بازاریابی چریکی این است که مشتری‌ها محصولات یک نام تجاری یا برند را به روشی که به آن عادت ندارند، به خاطر بسپارند.
این اصطلاح ابتدا توسط مردی معروف به جی کنراد لوینسون معروف شد. کتاب جی بازاریابی چریکی ۱۹۸۴ بسیار موفق بود به طوری که توسط مجله تایم با فروش بیش از ۲۱ میلیون نسخه به عنوان یکی از ۲۵ کتاب تاثیرگذار در مدیریت تجارت معرفی شد. این کتاب بسیار تاثیرگذار بود به عنوان یکی از برترین کتاب‌های بازاریابی که تاکنون نوشته شده لقب گرفته و از آن زمان به ۶۲ زبان مختلف در سراسر جهان ترجمه شده است.
در کتاب جی کنراد لوینسون، وی مجموعه ای غیر متعارف اما بسیار موثر از ابزارهای بازاریابی را توصیف کرد که هنوز هم به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
بازاریابی چریکی می‌تواند یک کمپین بازاریابی فوق العاده موثر باشد، به ویژه برای مشاغل کوچک. این بازاریابی کم هزینه است و از استراتژی‌های تاکتیکی مانند تبلیغات دهان به دهان، بازاریابی ویروسی یا بازاریابی محیطی استفاده می‌کند که بارها و بارها اثبات شده بسیار موثر هستند.

بازاریابی چریکی با ماهیت ظریف و خلاقانه خود، راهی عالی برای افزایش آگاهی نسبت به برند، وفاداری به نام تجاری و بیشتر معروف شدن برند است.

 از اینجا بخوانید : ۴ استراتژی بازاریابی وفاداری برای داشتن مشتریانی شاد و همیشگی

۴- بازاریابی قطره ای Drip Marketing

 انواع بازاریابی - بازاریابی قطره ای

بازاریابی قطره‌ای در واقع شامل ارسال یک سری ایمیل به یک لیست از پیش تهیه شده به منظور تبلیغ یک محصول و یا خدمات است. در اصل این نوع بازاریابی یک نوع بازاریابی الکترونیکی خودکار است. یک کمپین بازاریابی قطره‌ای با یک لید در ارتباط است.
در این مورد شما به طور مثال چیزی جالبی می‌بینید، راهنمای آن را دانلود می‌کنید و در ادامه یک سری ایمیل دریافت مي‌کنید که تنظیم شده‌اند، تا طی چند هفته آینده هر روز به طور خودکار برای شما ارسال شود. هدف این نوع از بازاریابی این است که یک محصول یا خدمات پیشرفته را از طریق ایمیل به فروش برساند.
خبرنامه‌های ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ راهی عالی برای ارسال آخرین اطلاعیه‌های تیم شما هستند، اما آنها یک مشکل اساسی دارند: مشترکان جدید فقط ایمیل‌های جدید را می بینند و هرگز اولین ایمیل‌هایی را که به لیست مخاطبین خود ارسال کرده‌اید دریافت نمی‌کنند. آنچه که آنها مشاهده می‌کنند مواردی است که شما پس از ثبت نام ارسال می‌کنید.
این بازاریابی اغلب کمپین‌های قطره ای نامیده می‌شوند اما با نام های دیگر شناخته می‌شوند (بازاریابی قطره‌ای، کمپین ایمیل خودکار، ایمیل‌های چرخه حیات، پاسخ دهندگان خودکار و اتوماسیون بازاریابی) اما مفهوم آن یکسان است: آنها مجموعه‌ای از ایمیل‌های بازاریابی هستند که به صورت خودکار بر اساس یک برنامه ارسال می‌شوند. ممکن است به محض ورود به سیستم، یک ایمیل ارسال شود، ۳ روز بعد ایمیل دیگری ارسال شود و آخر هفته بعد یک ایمیل دیگر ارسال شود. یا اینکه، ایمیل‌ها می‌توانند بر اساس راه اندازها یا کارهایی که شخص انجام داده است مانند ثبت نام در سرویس شما یا خرید، متنوع باشند، به همین دلیل است که گاهی اوقات به بازاریابی قطره‌ای، ایمیل رفتاری نیز گفته می‌شود.
کمپین های قطره‌ای فقط به ایمیل محدود نمی‌شوند، این اصطلاح برای نامه‌های مستقیم و بازاریابی مبتنی بر تلفن نیز کاربرد دارد. اما معمولا در این روش از ایمیل استفاده می‌شود، چرا که ایمیل کارآمد و مقرون به صرفه است.

 از اینجا بخوانید : آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی آمیخته بازاریابی ۷p ،۴p و ۴c

۵- بازاریابی جاویژه Niche Marketing

 انواع بازاریابی - بازاریابی جاویژه

شرکت ها هنگامی که در بازار برای یک محصول یا خدمات، شکافی (کمبود) در بازار پیدا می‌کنند، فقط از مخاطبان خاص استفاده میکنند و در نتیجه از نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یا بازاریابی جاویژه استفاده می‌کنند. یک محصول خوب در یک بازار جاویژه اغلب می‌تواند درآمد بیشتری نسبت به کالای متوسط در بازار انبوه داشته باشد.
به عنوان مثال فروش لباس‌های سایز خیلی بزرگ و لوکس مردانه در بازار فروش لباس یک بازاریابی جاویژه می‌طلبد.
شما به یک ایده عالی برای یک تجارت رسیده‌اید، اما هنوز آماده شروع نیستید. قبل از ادامه کار، گام بعدی این است که بفهمید بازار (جامعه هدف مشتری) شما کیست.

دو بازار اساسی وجود دارد که می‌توانید به آنها محصول و یا خدمات خود را بفروشید: مصرف کننده و تجارت (کسب و کار). این تقسیم بندی‌ها کاملا واضح است. به عنوان مثال، اگر لباس‌های زنانه را از طریق فروشگاه‌های خرده فروشی به فروش می‌رسانید، بازار هدف شما مصرف کنندگان هستند. اگر لوازم اداری می‌فروشید، بازار هدف شما مشاغل است (از این محصول به عنوان فروش «B2B» یاد‌ می‌شود). در بعضی موارد، به عنوان مثال، اگر تجارت چاپی دارید ممکن است هم برای مشاغل و هم برای اشخاص بازاریابی کنید.
هیچ کسب و کاری، به ویژه یک کسب و کار کوچک نمی‌تواند همه چیز برای همه مردم باشد. هرچه بتوانید بازار هدف خود را دقیق‌تر تعریف کنید، بهتر است. این فرایند به عنوان ایجاد یک جایگاه (جاویژه) شناخته می‌شود و حتی برای بزرگترین شرکت‌ها نیز کلید موفقیت است. یک سوپر مارکت و یا یک جواهر فروشی هر دو با اشخاص روبرو هستند اما جامعه هدف آنها و نیاز بازار برای هر کدام متفاوت است.

۶- بازاریابی چابک Agile Marketing

 انواع بازاریابی - بازاریابی چابک

بازاریابی چابک عبارت است از پذیرا بودن و پاسخگو بودن برای تغییر با تناسب به استراتژی بازاریابی شما.
همانطور که از نام آن مشخص است، تمرکز بازاریابی چابک بر روی انعطاف پذیری و پایبند نبودن به یک برنامه مشخص و بدون انعطاف است.
بنابراین می‌توانید بگویید که بازاریابی چابک بیشتر یک نگرش است تا یک استراتژی. این اصطلاح از دنیای فناوری چابک الهام گرفته شده، که در آن تغییرات در نرم افزارهای ثابت وجود دارد.
بازاریابی چابک روشی است برای برنامه ریزی، مدیریت و ارزیابی فعالیت بازار، بر اساس اصول روش کار چابک.

روش چابک توسط توسعه دهندگان نرم افزار در دهه ۱۹۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰ توسعه داده شد و همچنان به شدت با کارهای توسعه در ارتباط است. تیم های گوگل، مایکروسافت و الکترونیک آرتز از طرفداران بزرگ این روش بوده اند. چابک از آن زمان توسط تیم‌هایی که در زمینه های دیگری مانند حاکمیت، مهندسی عمران و بازاریابی فعالیت می‌کنند، پذیرفته شده است. طبق گفته Moz سایت (کارشناسان سئو)، تیم‌هایی که از بازاریابی چابک استفاده می‌کنند ۳۰ تا ۴۰ درصد وظایف بیشتری نسبت به تیم‌های استفاده کننده از روش‌های سنتی انجام می‌دهند.
در دهه‌های اخیر، شیوه‌های چابک در صنعت بازاریابی گسترده شده است و رشد روش‌های دیجیتالی انجام کار، جمع آوری داده‌ها و برقراری ارتباط با مشتریان را در بر می‌گیرد.
تیم های بازاریابی چابک اغلب در یک دوره کوتاه فعالیت می‌کنند و کارهایشان را در این بازه‌ها مشخص می‌کنند. در سیستم معروف «اسکرام» چابک، این دوره ها «اسپرینت» نامیده می‌شوند، و این اسپرینت‌ها معمولا دو یا چهار هفته طول می‌کشند. اهداف و برنامه کلی تیم با در نظر گرفتن تغییرات موقعیتی و یادگیری‌های دوره قبلی، در شروع هر اسپرینت جدید تکامل می‌یابد.

۷- همکاری در فروش Affiliate Marketing

 انواع بازاریابی - همکاری در فروش

افیلیت مارکتینگ Affiliate marketing بازاریابی وابسته و یا همکاری در فروش نوعی بازاریابی برند، وب سایت، محصول یا خدمات شخص دیگری در ازای پرداخت هزینه است. این هزینه مبتنی بر عملکرد است. هرچه موفقیت بازاریابی در شرکت‌های وابسته بیشتر باشد، حقوق شرکت‌های وابسته نیز بیشتر خواهد شد.
بازاریابی همکاری در فروش زمانی است که شما به عنوان شرکت بازاریابی محصولات شرکت‌های دیگر را تبلیغ می‌کنید. وقتی کسی از طریق لینک وابسته شما خرید می‌کند، کمیسیون دریافت می‌کنید.
به عنوان یک همکار در فروش، شما در نقش یک فروشنده شرکت هستید. شما به فروش کمک می‌کنید، و در ازای آن این شرکت به شما پاداش می‌دهد.
بهترین کار در مورد بازاریابی همکاری در فروش این است که می‌توانید آن را در مقیاس‌های مختلف انجام دهید. یک فروشنده معمولی فقط محصولات یک شرکت را می‌فروشد. به عنوان یک بازاریاب همکار در فروش، می‌توانید محصولات بسیاری از شرکت‌های مختلف را تبلیغ کنید و از همه آنها پورسانت بگیرید.
بازاریابی همکاری در فروش به فرایند بدست آوردن پورسانت با تبلیغ محصولات دیگران (یا شرکت) گفته می‌شود. شما محصولی را که دوست دارید پیدا می‌کنید، آن را برای دیگران تبلیغ می‌کنید و برای هر فروش که می‌کنید بخشی از سود را بدست می آورید.

۸- بازاریابی برون گرا

 انواع بازاریابی - بازاریابی برون گرا

 

بازاریابی برون گرا outbound marketing محصول یا خدماتی را به افرادی ارائه می‌دهد که به دنبال خرید چیزی نبوده‌اند. بازاریابی برون گرا در خلاف جهت بازاریابی درونگرا قرار دارد. بیلبورد نمونه خوبی از بازاریابی برون گرا است.
اگر در حال رانندگی هستید و تابلویی را مشاهده می‌کنید که در آن نوعی غذا یا نوشیدنی تبلیغ شده است، این امر معمولا احساس گرسنگی یا تشنگی را در شما ایجاد می‌کند (صرف نظر از اینکه شما از ابتدا گرسنه یا تشنه بوده باشید و یا خیر).
بازاریابی برونگرا به هر نوع بازاریابی گفته می‌شود که در آن شرکتی مکالمه را آغاز می‌کند و پیام خود را برای مخاطبان ارسال می‌کند. نمونه‌های بازاریابی برون گرا از بازار شامل اشکال سنتی‌تر در بازاریابی و تبلیغاتی مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی (تبلیغات روزنامه، تبلیغات مجله، بروشور، بروشور، کاتالوگ و غیره)، نمایشگاه‌های تجاری، تماس های فروش بیرونی و ایمیل‌های اسپم است.
ردیابی بازاریابی برونگرا معمولا دشوارتر از بازاریابی درونگرا است و سودآوری آن کمتر است، با این حال از قضا، سازمان‌ها هنوز هم تا ۹۰ درصد از بودجه بازاریابی خود را صرف بازاریابی برون گرا می‌کنند.
به سازمان‌هایی که می‌خواهند فروش و بازده هزینه‌های بازاریابی خود را بهبود ببخشند توصیه می‌شود درصد بیشتری از بودجه بازاریابی خود را به روشهای بازاریابی درونگرا اختصاص دهند.
بازاریابی برونگرا یک روش سنتی بازاریابی است که می‌خواهد پیامش را به مشتریان بالقوه برساند.
به نظر می‌رسد به دو دلیل تکنیک‌های بازاریابی برونگرا با گذشت زمان کمتر و کمتر کار می‌کنند. ۱. هر فرد به صورت متوسط در طول روز با ۲۰۰۰ تبلیغ برونگرا روبرو می‌شود و هر روز راه‌هایی جدیدی برای بلاک کردن این تبلیغات پیدا می‌کند. ۲. هزینه هماهنگی در مورد یادگیری چیز جدید یا خرید چیز جدید با استفاده از اینترنت (موتورهای جستجو، وبلاگها و رسانه‌های اجتماعی) اکنون بسیار کمتر از رفتن به یک سمینار یا پرواز به یک نمایشگاه تجاری در یک کشور دیگر است .

۹- بازاریابی درونگرا

 انواع بازاریابی - بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا inbound marketing استراتژی ای است که بر روی این متمرکز است که مشتری شما را پیدا کند و با شما ارتباط برقرار کند.
این روش در خلاف جهت بازاریابی برونگرا قرار دارد.
استراتژی اصلی بازاریابی درونگرا، بهینه سازی موتور جستجو (سئو) است. اگر رتبه بالایی در یک نتیجه جستجو برای یک کلمه کلیدی با ارزش تجاری بالا داشته باشید، حتی اگر خودتان دیگری کاری انجام ندهید، کاربران به سمت وبسایت شما جذب می‌شوند و ترافیک شما بالا می‌رود.
بازاریابی درونگرا، روشی برای رشد سازمان شما از طریق ایجاد روابط معنادار و پایدار با مصرف کنندگان، چشم اندازها و مشتریان است. این به معنای ارزش گذاری و توانمند سازی این افراد برای رسیدن به اهدافشان در هر مرحله از خرید که با شما هستند، است.

انواع بازاریابی - مقایسه بازاریابی درونگرا و برونگرا
بازاریابی درونگرا، به زبان ساده، فرایند کمک به مشتریان بالقوه در یافتن شرکت شما است. این اتفاق اغلب قبل از آمادگی مشتری برای خرید روی می‌دهد، اما برقراری تماس زودهنگام می‌تواند به اولویت تجاری تبدیل شود و در نهایت منجر به سود و درآمد شود. بازاریابی درونگرا استراتژی ای است که از انواع بازاریابی کششی، بازاریابی محتوا، وبلاگ ها، رویدادها، بهینه سازی موتور جستجو (سئو وب سایت)، شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر، برای ایجاد آگاهی از برند و جذب مشاغل جدید استفاده می‌کند. در حالی که بازاریابی برونگرا به دنبال مشتری است، بازاریابی دورن‌گرا بر روی چشم انداز تمرکز دارد، بنابراین خریداران بالقوه به شما مراجعه می‌کنند. به جای «جلب توجه»، شرکتهایی که از بازاریابی درونگرا استفاده می‌کنند، بر روشهای جدیدی متمرکز هستند که به ایجاد آگاهی، ایجاد روابط و ایجاد لید منجر شود.

‌سخن پایانی

همانطور که تا اینجا دیدید ما در این مطلب سعی کردیم به صورت خلاصه معروف‌ ترین و کاربردی ترین روش‌های بازاریابی را به شما معرفی کنیم، فراموش نکنید که روش‌های بازاریابی بسیاری دیگری وجود دارد که ممکن است در آینده به کار شما بیایند.

شما با استفاده از این مقاله می‌توانید انواع مختلف استراتژی‌های بازاریابی را درک کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
مقالات مرتبط
Related Articles
sem چیست
|
sem چیست؟ چه کاربردی داشته و چه مزایایی در اختیار شما می‌گذارد؟ در دنیای آنلاین امروز، حضور...
کسب درآمد از یوتیوب
|
امکان کسب درآمد از یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار و بازدید ویدیو، خیلی از افراد را...
کمپین روابط عمومی (کمپین PR)
|
همه صاحبان مشاغل باید در مورد تعریف یک کمپین روابط عمومی (Public Relations Campaign) اطلاعات داشته باشند،...
آمیخته بازاریابی Marketing Mix چیست؛ معرفی 7p ،4p و 4c
|
یکی از اولین مواردی که در بازاریابی مقدماتی بهتر است یاد بگیرید، آمیخته بازاریابی است که به...
Search